Gå til innhold
Superb lll

Bi-effekter av det nye statsbudsjettet..................


Anbefalte innlegg

Altså nå som det har kommet til en enighet om neste års statsbudsjett, så skal det jo i tiden frem til 2020 bli mer Biodrivstoff innblandet i både bensin og diesel. 20% for begge drivstoff typene, mens bilprodusentene ikke tillater mer en 7% for diesel og 10% for bensin av biodrivstoff innblandet.

Tror kanskje slike saker som dette vil forekomme mye oftere, selv om denne konkrete saken er noen år gammel,

http://www.tv2.no/a/6533755/

Jeg er i hvert fall meget glad for at jeg ikke har dieselmotor, for dette tror jeg vil skade den motoren mer enn bensinmotoren. 

Så hva synes dere om dette her, og hva tror dere at det vil ende opp med tilslutt?

Hvem vil måtte ta regningen om noe skjer med biler i garantitiden, fordi vi er nødt til å bruke et drivstoff tilsatt en for stor mengde biodrivstoff som bilprodusentene ikke godtar. Så her tror jeg det vil bli veldig viktig å ha bil med garanti, eller i det minste en god forsikring som kan dekke evt. feil på motor som kan skje i forbindelse med dette. Men om det evt kan dekkes så lenge en bruker et drivstoff med annet innhold enn hva produsentene tillater, er jo en helt annen sak. Her kan det nok fort bli en del ansvars fraskrivelser synes jeg det kan høres ut som, om Regjeringen får det som de vil her, og vil det da være vi forbrukerene som sitter igjen med regningene (som vanlig)?. 

Får håpe at bilprodusentene kan sette en stopper for disse planene her. 

Leste et sted nå at det selges det ca 130.000 nye biler i Norge i året, og det er ca hva som selges på 14 dager i Tyskland, så at Norge tror de skal ha en påvirkning på hva produsentene skal tillate, er vel som å fortsatt tro på nissen ser det ut til............. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Dunk (altså regjeringen) tror jo de har makt og innflytelse nok til at bilprodusentene gjør forandringer slik at motorene vil kunne tåle et høyere innhold av biodrivstoff i drivstoffet som de har bestemt at vi skal bruke på våre biler.

Som nevnt i det første innlegget, det jo klart at våre «utrolige» salgstall på årsbasis her i Norge, som tilsvarer ca 14 dagers salg i bare Tyskland, så er det jo helt klart at vi i Norge kan påvirke bilprodusenter til å gjøre de forandringene/forbedringene som må til for at det skal gå bra med et høyere innhold av biodrivstoff ( dette var ren sarkasme ;) ). Snakk om å tro på julenissen da........... 

Biler under garantitiden, som det er fylt drivstoff på som motorene ikke er godkjent for, tror jeg ikke en får et positivt svar på fra bilprodusentene. De sier helt klart max 7% biodrivstoff i diesel og max 10% biodrivstoff i bensin, mens Norge da skal blande inn 20%, og på en eller annen måte så er jeg nesten 100% sikker på at det vil få konsekvenser i en eller annen form, men hvem som får regningene for dette er jeg spent på..........???

Så bilene blir nok ikke tilpasset dette fra produsentene, og dermed så lurer jeg på hvem som får regningen når feilene på bilene begynner å melde seg??? Eller er vel kanskje ikke det, for det ender vel hos oss forbrukere det også, tror jeg er ganske fornøyd med at jeg ikke bor så langt fra svenskegrensa for akkurat dette her...........

Om dette blir gjennomført, så er jeg glad for at jeg ikke kjører diesel, for dette tror jeg er mer skadelig for en dieselmotor enn hva det er for en bensinmotor, MEN DET ER HVA JEG TROR (det har jeg ikke kunnskaper om).

Men en bensinmotor vil nok få merkbart mindre krefter, for i biodrivstoff så er det 34% mindre energiinnhold enn hva det er i etanol. Dette var noe jeg leste litt om tidligere i dag, men tok dessverre ikke vare på adressene til de nettsidene, så jeg har ikke noe å dokumentere dette med...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - har akkurat bestilt en Octavia med diesel. Har aldri lest at diesel i seg selv skal tynnes ut med 20% biodiesel. Men at andel Biodiesel skal opp på landsbasis skal opp er riktig - men det betyr at flere brukere av dette drivstoffet skal økes. Tror neppe at bilbransjen i Norge sitter å ser på at vi i dette lille landet leverer drivstoff til våre fremtidige biler som på sikt vil bli ødelagt ved å tilsette for stor del biodiesel. Håper noen fra Møller kan kommentere akkurat dette med bilpakken, drivstoff osv i forbindelse med statsbudsjettet 2016. Å levere en ny bil til salg i Norge i dag hvor du ikke får kjøpt "godkjent drivstoff" tror jeg rett og slett ikke noe på.

Endret av Jan Broder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Broder skrev:

Hm - har akkurat bestilt en Octavia med diesel. Har aldri lest at diesel i seg selv skal tynnes ut med 20% biodiesel. Men at andel Biodiesel skal opp på landsbasis skal opp er riktig - men det betyr at flere brukere av dette drivstoffet skal økes. Tror neppe at bilbransjen i Norge sitter å ser på at vi i dette lille landet leverer drivstoff til våre fremtidige biler som på sikt vil bli ødelagt ved å tilsette for stor del biodiesel. Håper noen fra Møller kan kommentere akkurat dette med bilpakken, drivstoff osv i forbindelse med statsbudsjettet 2016. Å levere en ny bil til salg i Norge i dag hvor du ikke får kjøpt "godkjent drivstoff" tror jeg rett og slett ikke noe på.

Det er hva jeg har lest flere steder nå, og mange er oppriktig bekymret over dette, og derfor startet jeg også tråden om dette. Håpet var jo å enten få dette bekreftet eller avkreftet, alt avhengig av hva som faktisk er det reelle her.

At det kan være en misforståelse over at omsetningsforholdet med biodrivstoff skal opp til 20%, med at blandingsforholdet med biodrivstoff skal opp til 20% kan jo også hende. Det er jo virkelig det jeg håper på, men etter så mange innlegg på flere andre fora om dette, så var som sagt ønsket mitt at dette enten ble avkreftet av noen som virkelig vet dette, eller så blir det jo i verste fall en bekreftelse på at det er hva som kan skje frem mot 2020.

Jeg håper virkelig at du har helt rett i dette @Jan Broder, og jeg er helt enig i at det ikke gir mening at «lille» Norge (i bil sammenheng) skal kunne presse igjennom noe som bilprodusentene ikke godtar/godkjenner, det henger jo egentlig ikke på greip i det hele tatt. Men forundret hadde jeg likevel ikke blitt, om jeg skal være helt ærlig............

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg frykter @Jan Broder, og dette synes jeg ikke er så lystig lesing, hva det blir tilslutt før budsjettet er vedtatt av regjeringen, er det jo ikke godt å si.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/sliter-med-nye-biodrivstoff-paalegg/a/23858841/

 

Utifra denne artikkelen så er jeg glad jeg ikke har (eller skal ha) diesel, men igjen, dette er jo kun basert på denne artikkelen. Og skal de klare å oppnå en 20% omsetning på biodrivstoff totalt av alt drivstoff som selges, så er det kanskje ikke så mange andre alternativer enn å måtte blande mer biodrivstoff inn i drivstoffet enn hva de allerede gjør i dag, på det vi fyller opp tanken med på bilene våre med.

Jeg vet ikke, for den kunnskapen har jeg ikke, men jeg synes ikke det ser så bra ut etter dette her i hvert fall. men ingenting er vel helt avgjort enda heller.............

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo bare mer og mer ille ut, om jeg skal være helt ærlig. Hverken resten av pressen eller noen andre reagerer på dette, hvor er. f.eks. NAF oppe i dette.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/12/Trygve-Hegnar-Vi-blir-rundlurt

 

Høres jo « veldig fornuftig ut» å oppta så mye dyrket mark som kan benyttes til matproduksjon i stedet til dette og ikke minst frigjøre langt mer Co2 enn hva bilene forurenser i dag, bare for å kunne minske forurensingen fra biler.

Det er typisk norsk å gjøre noe slikt bakvendt og lite gjennomtenkt, bare for å forsøke å få igjennom et budsjett. En får vel forurensingen bort fra byene kanskje, men når totalen av Co2 utslippet blir høyere, så er det jo noe som skurrer veldig for meg...............

 

Synes det er merkelig lite respons eller reaksjoner på dette i dette forumet også............

Eller er det ingen andre som er enige eller deler bekymringen..........? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...