Gå til innhold
Snublefot

Parkeringssensor problemer


Anbefalte innlegg

Octavia 2016 modell.

Har eit problem med parkeringssensor system. Kvar gang hastigheten kjem under 14-15 km/h gir systemet fra seg ein laaang irriterande pipelyd og knappen for å slå på parkeringssensorane blinkar...

Dette er utrulig irriterande og oppstod plutseleg etter forrige service. Har hatt bilen til Møller 2 ganger, og dei finn ingen feil... Er det nokon som har opplevd liknande? Dette kan ikkje være normalt??

Har lagt til eit bilde av skjermen i bilen under parkering, som dere vil sjå er eine sida bak permanent rød... Men kun når den lille bilen  kjem fram?? Ville tru dette betyr at det er ein feil ein eller anna plass`??

IMG_1151.JPG

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er et problem her er det jo ingen tvil om, og at Møller ikke klarer å finne den synes jeg nesten er litt betenkelig...........

 

For det er vel ikke så enkelt at sensorene reagerer på at hengerfestet er der?

Har du forsøkt å ta det bort, og så ta en liten prøvetur?

 

For en får jo ikke en konsekvent et rødt felt uten at det fysisk er noe utenfor sensorene, eller at at det er noe feil i det feltet. Virker som Møller ikke har prøvd skikkelig her, uten at jeg vet hva de har gjort eller måten de har feilsøkt på. Noen ganger så må en faktisk gjøre mer enn bare å feilsøke ved leting etter feilkoder.............

Vil tro at de finner hvor feilen er ved å ta ned den bakre fangeren, og koble ut en og en ryggesensor, om ikke så vil det jo kanskje være feil på en ledning frem til en av sensorene som gir et feilsignal.

Synes dog det ser litt rart ut at det er feil på hele sonen bak på høyre side av din bil, klarer du å forstørre det på noen måte, slik at du får opp alle 4 (eller 6?) sensorene bak? For det må jo være feil på en av de 2 (eller 3?) på høyre side vil jeg tro...........

Det er jo både kjedelig og tidkrevende å måtte kjøre på verkstedet for slike ting, men her er det vel rett og slett ingen annen utvei, en tur og be dem beholde bilen frem til de har løst saken, gratis leie/låne bil skal du jo uansett ha ved en garanti jobb. For jeg regner med at ikke noe(n) har truffet en av sensorene bak på din bil eller at du har rygget på noe e.l.?

 

På min forrige bil (VW Golf 2014) så hadde jeg omtrentlig den samme feilen, men på en av sensorene fremme. Feuilen fant jeg og utbedret selv, og det behøvde jeg ikke være «rakett-forsker» for å få til en gang. Der var det rett og slett steinsprut rett på sensoren, og det hadde gjort at det kom vann i mellom sensoren og lakken. Det igjen gjorde at sensoren «mente» at jeg hele tiden holdt på å kjøre til noe når farten var lav, der skrapte jeg av lakken og lakkerte sensoren på nytt, problem solved. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tidligere bil (Hyundai) fikk jeg slike feil flere ganger. To ganger ble det da byttet sensor på garanti. andre ganger gikk det over av seg selv. de gangene det gikk over av seg selv så antar jeg at det var pga fukt eller liknende.

Snodig at de ikke finner feil!

Forutenom feil man ikke klarer å se årsaken til så er det ofte møkk og is som gir feil. skjønner at dette ikke er årsak hos deg. Men skriver det i tilfelle andre lesere har samme problem og ikke har kommet til verksted enda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tor2r skrev:

På min tidligere bil (Hyundai) fikk jeg slike feil flere ganger. To ganger ble det da byttet sensor på garanti. andre ganger gikk det over av seg selv. de gangene det gikk over av seg selv så antar jeg at det var pga fukt eller liknende.

Snodig at de ikke finner feil!

Forutenom feil man ikke klarer å se årsaken til så er det ofte møkk og is som gir feil. skjønner at dette ikke er årsak hos deg. Men skriver det i tilfelle andre lesere har samme problem og ikke har kommet til verksted enda ?

Ja fuktighet, salt og jordfeil er en meget stor feilkilde på dagens biler, det er altfor mange mange følere, sensorer og elektronikk som ikke tåler de forholda vi har på våre veier, da første og fremst pga salting og mye fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller gjorde diagnose på systemet og mistenker at det er alt... >:( Basert på det har dei konkludert at det er ingen feil på systemet...

Eg skal prøve å ta av hengerfeste og sjå kva som skjer... Ingen av sensorane er synleg skada...

Uansett skal eg følge opp dette med Møller :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo ikke så bra ut da synes jeg, de kjører en diagnose og mistenker alt, og konkluderer med at det ikke er noen feil....... :o

Ja her må du legge mer press på Møller, for dette må de jo bare finne ut av. En skal jo ikke få varsel fra sensorene bak på bilen når en kjører fremover, så det er helt klart noe feil her.

 

Håper det løser seg for deg, lykke til @Snublefot :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Møller gjorde diagnose på systemet og mistenker at det er alt... >:( Basert på det har dei konkludert at det er ingen feil på systemet...

Eg skal prøve å ta av hengerfeste og sjå kva som skjer... Ingen av sensorane er synleg skada...

Uansett skal eg følge opp dette med Møller :-)

 

 

No har bilen vore inne nok ein gang og Møller innrømmer no at det er feil, det skal ikkje være sånn. Men nok ein gong er konklusjonen at de ikkje finner noko feil og dermed må eg leve med dette....

Sende de ein video som beskriver problemet, legg den ved her. Når dette skjer er det heller ikkje mulig å komme inn på systemet via skjermen,

58944fcfbe017_Ikkjetilgjengelegsystemframeny.thumb.JPG.94275c25976fddc94118e68518848c2d.JPGVideo pipelyd fra parkeringssensorsystem_mpeg4.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, ekstremt irriterende å skulle kjøre med noe sånt da! Mister jo hele gleden ved ny bil. Er det ikke en av grunnene til at man kjøper ny bil at man vil ha færrest mulige feil? :)

De kunne i det minste ha byttet sensorene her og der uansett om de gir feilmelding på diagnose eller ikke. Kan jo ikke forvente at du skal jåsse rundt sånn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snublefot skrev:

Prøvde å foreslå at dei måtte starte å bytte ut komponentar til feilen er borte... Men det var dei ikkje enige i gitt :-)

Det kom jo til å koste masse penger...xD

Jo det vil nok koste litt, men når noe ikke fungerer på en bil med nybilgaranti, så er det bare for Møller i bite i det sure eplet og fikse dette ASAP.

Det er jo nettopp slike ting som dette som gjør at Møller ofte havner et stykke ned på tilfredshetsskalaen, og her viser de jo ikke akkurat at de ønsker å klatre oppover på den heller.........

Dette hadde jeg ikke gitt meg på i det hele tatt, her hadde jeg krevd en lånebil, og satt igjen bilen med klare ordre om å fikse det, og det hadde jeg ikke gitt meg på.

MEN, før en blir så bestemt så er det kanskje greit å ha prøvet uten hengerfeste montert, men det er jo helt tydelig at dette ikke fungerer som det skal, det er jo bare å se på menyen i skjermen du viser her...........

Lykke til @Snublefot :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snublefot skrev:

Prøvde å foreslå at dei måtte starte å bytte ut komponentar til feilen er borte... Men det var dei ikkje enige i gitt :-)

Det kom jo til å koste masse penger...xD

Helt sant att det koster penger, men dersom deres mekanikere ikke har kunnskap og klarer å finne feilen, så er det ingen vei utenom å begynne å bytte deler! Du har ingen andre forhandlere o nærheten du kan kontakte? Uansett viktig og ikke gi seg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette på min helt nye Octavia. Men jeg testet selve sensoren på høyre hjørne bak, - og den varslet på normal måte på lik linje som venstre side.
Hvorfor grafikken på skjermen viser rødt på venstre hjørnet vet jeg ikke  - men er det så farlig? Er det noe jeg må skjekke opp all den tid selve sensoren virker normalt/varsler normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jan Broder skrev:

Jeg har dette på min helt nye Octavia. Men jeg testet selve sensoren på høyre hjørne bak, - og den varslet på normal måte på lik linje som venstre side.
Hvorfor grafikken på skjermen viser rødt på venstre hjørnet vet jeg ikke  - men er det så farlig? Er det noe jeg må skjekke opp all den tid selve sensoren virker normalt/varsler normalt...

Om det lyser rødt i et felt, så får du jo ingen avstandsinformasjon når du nærmer deg noe, selv om det piper fra sensoren.

Når noe lyser rødt/varsler så er det noe som ikke fungerer som det skal etter min mening, hvor vidt du vil kjøre med det eller ikke @Jan Broder skal du få avgjøre selv, men jeg tolker slike ting som at det er en feil og da skal det repareres, i hvert fall så lenge bilen har garanti. Ikke sikkert at jeg hadde kostet på tusenvis av kroner for en park.sensor av egen lomme, men en bil til flere hundre tusen kroner med garanti hadde jeg krevd at forhandleren reparerte, og jeg hadde aldri gitt meg. Det er da en finner ut hvor service-minded et verksted/forhandler/importør egentlig er, og der har dessverre hele Møller konsernet fryktelig mye å bli bedre på. Det kommer tydelig frem på samtlige «fornøydhets-skalaer» som blir publisert en gang i året, men heldigvis så finnes det unntak her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Superb lll skrev:

Om det lyser rødt i et felt, så får du jo ingen avstandsinformasjon når du nærmer deg noe, selv om det piper fra sensoren.

Når noe lyser rødt/varsler så er det noe som ikke fungerer som det skal etter min mening, hvor vidt du vil kjøre med det eller ikke @Jan Broder skal du få avgjøre selv, men jeg tolker slike ting som at det er en feil og da skal det repareres, i hvert fall så lenge bilen har garanti. Ikke sikkert at jeg hadde kostet på tusenvis av kroner for en park.sensor av egen lomme, men en bil til flere hundre tusen kroner med garanti hadde jeg krevd at forhandleren reparerte, og jeg hadde aldri gitt meg. Det er da en finner ut hvor service-minded et verksted/forhandler/importør egentlig er, og der har dessverre hele Møller konsernet fryktelig mye å bli bedre på. Det kommer tydelig frem på samtlige «fornøydhets-skalaer» som blir publisert en gang i året, men heldigvis så finnes det unntak her også.

Jan Broder, Skjer også det samme som vist i videoen? At parkeringssystemet aktiveres når hastigheten kjem under 15km/t og gir fra seg eit langt pip. Og når dette skjer er menyen utilgjengeleg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, February 03, 2017 den 10.36, Snublefot skrev:

No har bilen vore inne nok ein gang og Møller innrømmer no at det er feil, det skal ikkje være sånn. Men nok ein gong er konklusjonen at de ikkje finner noko feil og dermed må eg leve med dette....

Hadde de sagt det til meg så hadde jeg virkelig slått i disken. Og om de attpå til skal være så vanskelige. Nei, krev en leiebil, og be de ringe deg etter de har funnet og fikset feilen. Du må virkelig ikke gi deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snublefot skrev:

Jan Broder, Skjer også det samme som vist i videoen? At parkeringssystemet aktiveres når hastigheten kjem under 15km/t og gir fra seg eit langt pip. Og når dette skjer er menyen utilgjengeleg?

 

Nei. Det ingen langt pip. Meny er OK. Jeg synes leste litt i intruksjonboka om dette her. Kommer tilbake i løpet av kvelden. Avgårde for å holde jergerpørvekurs. Elevene venter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snublefot har du fjernet hengerfeste og gjort nye forsøk, og evt. hva skjedde da?

Om det ikke har blitt bra av det, så må du som jeg også skrev litt høyere opp i tråden din ikke gi deg i det hele tatt. Den bilen hadde ikke blitt med meg hjem før alt hadde vært i orden, den saken er helt klar. Hadde ikke brydd meg en kalori om kostnadene her, du har kjøpt en vare til flere hundre tusen og den skal virke, og det er verkstedet som skal løse dette for deg.

Om de på dette verkstedet er inkompetente, så velg et annet verksted, men uansett så skal bilen være 100% i orden.

Om du er NAF medlem så kan det jo være mer hjelp å få der om det skulle trenges, men mye er nok avhengig av hvor pågående du selv er her. Aksepterer du det verkstedet sier her, så har du et varig problem med din bil, for det løser seg jo ikke selv. 

 

Siste utvei er vel å varsle verkstedet om at du tar en samtale med forbrukerrådet og avisen(e), utrolig nok så har det gjerne en meget effektiv måte å påvirke en mer iherdig innsats fra verkstedet/forhandler/Møller. Det er vel en løsning som bør unngåes i største mulig grad for et videre positivt samarbeid med verkstedet, men uten fremdrift fra verkstedet så så hadde jeg ikke nølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ta av hengerfeste igår... men det var ikkje so enkelt da låsen har fryst/grodd fast... Må ta den med til ein vaskehall å prøve få vaska/tint den opp.

Når eg starta bilen idag meldes det status i bilen at tilhenger er tilkoplet!!! Og at det er feil på baklys og blinklys på henger.... Dette har ikkje skjedd før, so det er litt merkeleg. Her er det nok ein elektrisk feil i tilkoplingen til tilhenger, is/fukt/salt...

Det som er litt rart, er at når tilhenger er tilkoplet skal AAC deaktiveres. Dette virket utan problemer idag.

Ved svikt i mer enn ett bremselys på bilen eller en tilkoblet tilhenger, er ACCen ikke lenger tilgjengelig.

Har sett litt i manualen og der står det følgande ang park sensor system, min bil har variant 2(4 foran og 4 bak):

Aktivering

Aktivering av systemet utføres ved at bilen settes i revers, og på biler med variant 2 og 3 også ved å trykke på tasten P » Bilde 246. Ved aktivering høres et kort lydsignal og tastesymbolet P tennes.

 

Deaktivering

På biler med variant 1 vil systemet kun deaktiveres ved å ta bilen ut av revers. På biler med variant 2 og 3 deaktiveres systemet ved å trykke på tasten P eller automatisk ved en hastighet over 15 km/t (tastesymbolet P slukkes).

 

Feilmelding

Hvis det høres en varsellyd i ca. 3 sekunder etter aktivering av systemet, uten at det befinner seg hindringer i nærheten av bilen, foreligger det en feil på systemet. Feilen vises i tillegg ved at symbolet P blinker. Søk hjelp hos et fagverksted.

Det er jo akkurat dette som skjer med min bil. Eit 3 sek langt pip utan at det er nokon hindringar i nærleiken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...