Gå til innhold
SimplyClever

Min Superb Sportline 150TDI


Anbefalte innlegg

Er de sorte merkene lovlige som nasjonal merker i utlandet?

Skjermdumpen er tatt fra Statens Vegvesen sin egen side ang. reg.skilt., for ellers så må en vel da ha en tradisjonell N bak på bilen om en skal kjøre bil utenlands?

Skjermbilde 2016-12-11 kl. 15.19.11.png 

Regner ikke med at det er noe problem for kjøring her i Norge med disse, i tilfelle så er de jo enkle fjerne vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange diskusjoner på om disse merkene er ulovlige eller ikke. 

Nmerker.no skriver selv: 

  • Er NMerker ulovlig?

    Det er egentlig veldig vanskelig å vite om NMerker er ulovlig eller ikke. Det finnes krav i loven til at nasjonalitetsmerket på skiltet skal stå på blå bakgrunn. Det betyr derimot ikke at merkene er ulovlig, men heller at nasjonalitetsmerket er ugyldig (at det ikke regnes som godkjent N i utlandet) Statens vegvesen leverer selv merker som dekker over det blå feltet, men kun i helt hvit utførelse. Den eneste forskjellen fra vegvesenet sine, og våre merker, er at våre er svarte/hvite og med flagg og N istedetfor bare ensfarget. Vi har blitt stoppet av både politi og kjørt igjennom vegvesen kontroller uten at noen har reagert, og vi har heller ikke hørt om noen som har fått reaksjoner. Det er heller ikke noe problem å rive av merkene ved en eventuell kontroll.

     

    Jeg ville nok fjernet merkene selv om jeg skulle til utlandet, og heller satt på noen nye i Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leste det som stod på deres egen side, men jeg setter som regel litt mer lit til det som kan linkes til av lover og regler og en konkret lovtekst der.

Ved en tur til utlandet så er jeg helt enig med deg @SimplyClever, det er en enkel og grei løsning. Men vil det også gjelde en «harry-tur» til Sverige tro?

Eller evt ha en tradisjonell N i tillegg, men jeg er jo ikke en fan av ekstra merker eller emblemer på bakluka jeg heller, så det hadde nok ikke vært min løsning.

 

Altså dette er det vel heller ingen problemer med i Norge vel?

Det ser ut til å være enkelt å fjerne om noen bemerker noe om dette på en rutine kontroll e.l., og det burde vel holde lenge det. Eller kan det bli noe med at en har forandret/forfalsket noe på registreringsnummeret som ikke er lovlig?

De hvite merkene som Statens Vegvesen deler ut for å dekke over det blå feltet er jo lovlig og godkjent av Statens Vegvesen, men hva kan de evt kan si/gjøre om en blir stoppet i en teknisk kontroll med sort merker på skiltet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, så er det per definisjon; dokumentforfalskning. Men jeg tror ikke noen i en kontroll ville sagt noe på det, uansett hvor pirkete personen du møter er. I hovedsak er det jo bare at du endrer fargen på bakgrunnen fra blå til svart. Jeg har ingen linker som jeg kan referere til, og baserer kun svaret mitt på hva jeg har lest i andre forum før jeg bestilte dem selv.

Slik jeg også har forstått det, så er det ikke noe krav om nasjonalitetsmerke på norske skilt når du kjører i Norge, og derfor kan man også få hvite merker av svv hvis man ønsker å ta det bort. 

Ang. harrytur @Superb lll, så tror jeg ikke jeg hadde tatt av merkene for en liten svipptur til Sverige, da man ser flere norske biler enn svenske biler rett over grensen, og folk vet hvordan et norsk skilt ser ut. Men det er bare min mening og hva jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...