Gå til innhold
Sjåføren

Sjåførens Octavia Elegance 1.8 TSI 180hk 4x4 DSG 2015


Anbefalte innlegg

Min første post her, så det er kanskje greit å starte med en liten presentasjon av bilen min. Jeg kjøpte den ny for to år siden, og har kost meg hver eneste gang jeg har kjørt den. Det er min første helt nye bil og den har stått til alle forventninger, og mere til. Kombinasjonen med 1,8 literen, DSG og Haldex er bare helt genial. Siden jeg bare har en årlig kjørelengde på 10-12000 km, så skulle det helt klart være bensin. Litt høyere drivstoffpris og litt mere forbruk er helt ok, totalkostnadene blir nok ikke langt unna diesel uansett, over tid. Iallefall ikke slik som politikerne styrer på.....

Tilbake til bilen, ordentlig blå skulle den være. Noe ekstra har jeg jo valgt (uten å nevne alt), vinterpakke med Webasto, oppvarmet frontrute, varme i bakseter. Elektrisk stoljustering, sportsratt m/gearing, delskinn og parkeringsassistent gjør føreren glad. Litt ekstra pynt har bilen også fått, sort grill og speil, spoiler foran og bak, rød gearkule, tilpassede solgardiner, sorte sommerfelger og litt plastikkpynt i hekken.... ja litt tant og fjas. Diverse annet praktisk har jo kommet på også, understellsbehandling, panserløftere, sportsfilter, led-lys i bagasjerom (veldig bra lys) og skvettlapper foran og bak.

Litt bilder:

FB_IMG_1440742587722.jpg

IMG_20150128_222829.JPG

DSC_1420.JPG

DSC_1416.JPG

FB_IMG_1472927656469.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Sjåføren, hyggelig med flere medlemmer, og artig at du også viser frem bilen din :) 

 

Synes at du liker å ordne og «personalisere» bilen din slik du vil ha den, høres ut som et veldig bra valg med bensinmotor når du ikke kjører noe mer enn det du nevner her.  Ser fin ut denne bilen her :) 

Fin og relativt kvikk motor, og sikkert meget praktisk med 4x4 også. Kunne gjerne tenkt meg 4x4 jeg også, men dessverre så finnes ikke den kombinasjonen i Superb, kun med en motor jeg synes er for liten, og med en motor som ikke passer økonomien min.............. Jeg har den samme motoren som deg og jeg valgte også det pga lite kjøring og en del småkjøring, men akkurat dette året så ser det ut til at kjøremønsteret har forandret seg litt for min del, for nå har jeg passert 19.000km på ca 8,5 mnd, og det er vel tegn på at en trives i bilen.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen @Sjåføren, hyggelig med flere medlemmer, og artig at du også viser frem bilen din :) 

 

Synes at du liker å ordne og «personalisere» bilen din slik du vil ha den, høres ut som et veldig bra valg med bensinmotor når du ikke kjører noe mer enn det du nevner her.  Ser fin ut denne bilen her :) 

Fin og relativt kvikk motor, og sikkert meget praktisk med 4x4 også. Kunne gjerne tenkt meg 4x4 jeg også, men dessverre så finnes ikke den kombinasjonen i Superb, kun med en motor jeg synes er for liten, og med en motor som ikke passer økonomien min.............. Jeg har den samme motoren som deg og jeg valgte også det pga lite kjøring og en del småkjøring, men akkurat dette året så ser det ut til at kjøremønsteret har forandret seg litt for min del, for nå har jeg passert 19.000km på ca 8,5 mnd, og det er vel tegn på at en trives i bilen.......... ;) 

Ja, det er blitt endel Octavia'er, så det er litt gøy å tilpasse bilen. Har prøvd å holde å få et sort kontrast-tema, med innslag av rødt. Men vinduslistene er blanke, enda. De står egentlig greit til sommerfelgene, som er sort med blanke kanter. Jeg syns at de helsorte felgene "forsvinner", det kunne like gjerne vært sorte stålfelger (nesten da). 

Og motoren: en perle! Godt drag på alle turtall, og kjapp med et snerr over 4500. Nå kunne de strengt tatt hentet mere hester og moment ut av den, men den var godt tilpasset norske avgifter. Nå er det vel ikke mere effektavgift, og det kan virke som om den er på vei ut (på Kodiaq så blir det vel en 2-liter som har 180 hk). Litt artig at bilen har en potte på hver side, mens diesel-RS'n har én med fake eksosutløp på høyresiden, en versjon som skal være sportsutgaven. Men nå er eksosutløpene dessverre skjult på 1,8, Skoda er litt diskré på den måten, selv om det ryker på begge sidene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Flott bil!

Er det en sakseløfter du har i garasjen din der?? Du har ikke tilfeldigvis skrevet om byggingen av garasjen din på et annet forum? Virket så kjent med den løfteren...

Ser jo at du er detailer, med lampa der :) hvis jeg ikke ser feil..eller at bilen er i en annens garasje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor2r skrev:

Hei og velkommen!

Flott bil!

Er det en sakseløfter du har i garasjen din der?? Du har ikke tilfeldigvis skrevet om byggingen av garasjen din på et annet forum? Virket så kjent med den løfteren...

Ser jo at du er detailer, med lampa der :) hvis jeg ikke ser feil..eller at bilen er i en annens garasje :D

Takk takk.

Nei, det er ikke min garasje, og jeg er heller ikke detailer. Jeg har vasket, polert og funnet stor glede i å holde bilen glansfull og ren. Men i år ville jeg ha en skikkelig oppstrammer av lakken og litt ripefjerning, og fikk profesjonell hjelp. Så på siste bildet er bilen på "spa", en veldig dyktig detailer i området her. Hvis du drar kjensel på garasja, så finnes en byggetråd på DCN, ja. Skulle hatt en sånn selv, den er helt rå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor2r skrev:

Ja det var litt forskjellig jeg kjente igjen der ja ?

Greit å få en skikkelig overhaling av lakken innimellom! Gjør godt for sjela!

Ja, det er helt sikkert! Bra for sjela og bra for bilen. Trodde ikke at den skulle få en sånn dybde i lakken. Og enkel å holde ren.

DSC_0425.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tor2r skrev:

Veldg godt resultat ja! Blåfargen gjør seg godt!

Og en viktig ting er jo det at det blir enklere å holde rent!

Blåfargen er fin ja, men krevende. Det viser ganske fort veistøv og skitt. Prøver å vaske ukentlig, så sant det er mulig.

DSC_2355.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Flott bil, har samme selv.
Lurer på hvor du har kjøpt lippa og dei fake RS rammene der med eksosen.? Lett å montere.?
Lurte på foliere dei blanke listene mine og grillen. Er det folie du har på grillen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine biler ja!

Ramme og leppe er fra Superskoda.com. Kjøpt sammen med nybil, og montert av min lokale Skodaforhandler. Ingen foilering, rammen er kjøpt ferdig lakkert i Satin Black og er visst litt tricky å skifte (enten å brekke løs den gamle, eller demontere støtfangeren). DTM spoileren kommer ulakkert og bør lakkeres for å være pen. Den kommer med lim og skruer, og skal være forholdsvis enkel å montere. Min er bare festet med skruer.

Jeg har ikke foliert de blanke vinduslistene mine, men har vurdert det. Jeg har kanskje forsonet meg med dem, de står på en måte til de blanke feltene i sommerfelgene.

Edit: den fake eksospynten er Milotec, kjøpt på

http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/skoda-octavia-3/?shop_order_by=&shop_order_direction=&pagination_step=&page=1

Det er plastiik og tar seg best ut på avstand. Superenkelt å montere, to skruer opp i en recess i bakfangeren. Jeg tilpasset den noe og brukte litt montasjelim.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå er det kjempelenge siden jeg har postet noe i denne tråden. Jeg har bilen enda, nå har den akkurat passert 40000 km og er forsatt en nytelse å kjøre.

Jeg driver å vurderer om bilen skal beholdes, eller om den skal selges/byttes inn mot en liten SUV..... Det er jo turbulente tider nå, med avgiftshopp og uvisst hva slags biler som er politisk akseptable. Uansett er det litt fristende å se hva Karoq Sportline er for noe og hvordan prisene blir.

Tilbake til den jeg har, noe har jo skjedd med den, og noen planer ligger klare. I vår fikk jeg montert vindavvisere. Litt kult, for det er ikke mange som har akkurat det. Synes bilen kler disse, passe store og mørke. Praktisk er de også, fint å kunne sette et vindu littegrann åpent en varm dag, og likevel vil det ikke regne inn hvis det skulle komme en skur. Ulempen er at de tar bittelitt sikt på skrå til venstre, blindsonen på A-stolpen blir litt bredere. Men pyttsann, det går fint.

Og så har jeg litt planer på sikt for bilen (hvis jeg beholder den da). Driver med et lavkost prosjekt med nye felger og dekk. Jeg har lett etter 17-tommere som med rett bredde og innpress som faller MYE bedre inn i hjulbuen. Nå har jeg funnet og kjøpt meg et sett Audi-felger til en billig penge, nesten "mint condition" (dekkene er gamle, feil dimensjon, og skal kastes). Nå leter jeg etter gode, rimelige sommerdekk. En umulig kombinasjon, men jeg skal finne noen dekk som er gode nok til en fornuftig pris i størrelsen 225/45-17. Tips til dette mottas forresten med takk! 

Flere planer finnes også, den som følger med får se!

Screenshot_2018-10-06-22-52-55.png

received_10210719928706426.jpeg

received_10210719928986433.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter en viss alder og/eller kjørelengde så er det vel ofte at en står foran en liten (re)vurdering av hva en skal gjøre med sin bil. Det er i hvert fall en ting som er helt sikkert, og det er at det ikke er noen fasit på dette. For penger koster det definitivt å bytte bil, så kommer det vel både an på hvor mange og store «kameler» en er villig til å svelge for å gjennomføre et bytte/salg.......

Vindavvisere er også noe jeg har hatt på noen biler tidligere og har definitivt de samme positive synspunktene som deg @Sjåføren :)  Når det gjelder de negative sidene så er jeg også enig med deg, for bilene jeg har hatt de montert på så ville jeg også nevnt økt vindsus, men det vet jeg ikke om er tilfelle på din bil @Sjåføren? Varr jo selvfølgelig snakk om i landevei/motorveihastigheter det var merkbart.

Nå har jeg ikke kjørt så langt med min Octavia Scout  så den har ikke helt «sluppet opp» enda. men motoren har jeg jo ganske god erfaring med fra den forrige bilen jeg hadde, forskjellen ligger jo på et litt høyere dreiemoment i denne bilen og en helt annen DSG kasse, så bilene er ganske så forskjellige å kjøre og da er det ikke bare den fysiske størrelsen jeg tenker på. Jeg er ganske spent på hvordan scouten vil være på vinterføre, for det var vel i grunnen Superbens største ulempe for min del.

 

De «nye» felgene dine ser veldig fine ut @Sjåføren, det eneste jeg vil bemerke er at du må investere i nye senterkopper, slik at du får et Skoda emblem der ;) 

Dekk i den størrelsen er vel noe av de mest kjøpte som finnes på markedet fremdeles, så her burde det være mulig å finne meget gode dekk til en fornuftig pris, og nå på høsten er det jo gjerne også gode tilbud å finne for dette årets dekkmodeller. Mange dekkforhandlere ønsker jo å «tømme» lageret for sommerdekk og kjører ganske store avslag/kampanjer nå på høsten, så her gjelder det å ha øya med seg :) 

Ja videre oppdateringer av tråden din blir fulgt med på ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er veldig kjekt med firehjulstrekk. Og med den litt høyere Scouten må jo det bli ekstra bra, bakkeklaring er noe jeg har savna på vinteren.

Det er ørlite mere vindsus men det merker jeg ikkeno til nå, er blitt vant til det. Og vanligvis går trafikken kanskje opp mot 80 her omkring. Så vindsus er ikke noe stort problem.

Felgene er egentlig SÅ trauste, men jeg er ute etter bredden og innpresset de har. Litt nerdete protest mot at det MÅ være 19 eller 20 tommere..... En prøvemontering viser at de passer langt bedre. Jeg har allerede Skoda senterkopper, men de er dessverre for små. Så det blir modifiering av de som er på felgene. Dekk blir det etterhvert, men jeg tror jeg venter til våren. Eller, de kan jo brukes som vinterhjul på en eventuell Karoq, time will show. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er litt spent på hvordan denne vinteren blir med tanke på fremkommelighet, og økt bakkeklaring er jo også noe som kan gjøre det enda bedre. Jeg har en VW Transporter med 4motion arb.bil, så litt erfaring om hvordan denne typen 4x4 system fungerer har jeg, men det blir jo på en helt annen type bil......

Den nærmeste landeveien jeg har er E6 med 100/110 km/t, så det med vindsus hører jeg ganske godt allerede fra både speil og takrails, så derfor er jeg litt skeptisk til å montere noe som vil gi mer vindsus. Ikke at jeg kjører på E6 hele tiden, men det er ofte nok til at det likevel er noe jeg blir litt betenkt til.

Jo enklere felger jo bedre er det etter min mening, det er også en av årsakene (i tillegg til at de er mørke) til at jeg ikke har vært helt overbegeistret for felgene fruen plukket ut som vinterfelger til vår scout. Det blir for trangt til enkel rengjøring, og med alt det saltet de bruker her i distriktet så kunne jeg godt tenkt meg noen enklere felger vinterstid. Enkle 5 eikede originalfelger som type «Golus» er hva jeg foretrekker, og gjerne på både sommer og vinter, men det er dessverre et helt feil innpress på dem, så de ender jo opp langt inne i skjermbuene (spes bak). Jeg vil heller ikke ha ha lavere profil enn 45, men det kommer jo også an på bredden til dekka, hadde ikke vært betenkt til 235/40-19" på den forrige bilen jeg hadde, men 19" eller 20" på en Octavia er helt uaktuelt for min del også. Til Superb og Kodiaq så stiller det seg annerledes for min del, for de har større hjul fra fabrikk med en helt annen dekkprofil/bredde, men ellers så er jeg enig i at en må ha litt gummi mellom felg og asfalt for komfort. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og mens man venter på  vinteren, at takboksa skal monteres, at noe spennende extras skal monteres eller at riktig versjon av Karoq skal dukke opp hos dem lokale Skoda-pusheren, så må jo bilen vaskes..... 

Skumparty er jo aldri feil, men hvor er alle de lettkledde panserdamene med svamp og vaskebøtte når du trenger dem??? 🤭

DSC_0225.JPG

DSC_0224.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius skrev:

Ser bra ut! :) Hva slags skumsåper bruker du her? Effektiv? :)

Dette er Magifoam, kjøpt på Bilnerden. Den beste skumsåpen jeg har prøvd i alle fall. Tjukt skum som henger og henger.... lenge. Grunnen til at det ser ut som det renner på bildene, er at jeg har dynket bilen (fra vinduene og ned) med Surfex HD først. Idag ble det bare håndvask etterpå, og bilen blir gullende ren. Det blir nok behov for avfetting senere i vinter. Måtte hoppe over hurtigsealer og tørk på grunn av tidsklemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...