Gå til innhold
Viking

Metallic lakk vs vanlig lakk


Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Viking skrev:

Kan noen poste et bilde av en bil uten metallic lakk? Min Google-fu svikter meg. :$

Kan være hvilken som helst bil. Er litt usikker på om jeg har en noenlunde korrekt inntrykk av en bil med vanlig lakk. 

Her @Viking :)  Jeg søkte på Superb Corrida red her........

Ellers så har jo @Espen lagt ut noen bilder av sin røde Superb her også, se litt ned på side 3 :) 

 

Skjermbilde 2016-12-17 kl. 14.32.12.pngSkjermbilde 2016-12-17 kl. 14.33.13.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bilen til Espen er «vanlig» lakk, altså ikke metallic.

Legger ved et utklipp av fargene en kan velge blant for Superb, MEN de farge eksemplene er ikke i nærheten av å virkelig vise frem fargene skikkelig. Men da ser du hva som er vanlig lakk, og som er metallic lakk.

For da ser du navnet på fargene, slik at du lettere kan søke litt på bildene som en finner ved et Google søk f.eks. :) 

 

Skjermbilde 2016-12-17 kl. 14.49.13.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere het det seg vel at metallic er en bedre/hardere lakk. Gjelder det fortsatt eller er det et rent estetisk valg? Det er noen fine farger også blant ikke-metallic. Litt fristende å spare de kt 6 500. Men hvis metallic er bedre stiller det seg jo litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett den. Men det er også andre artikler om det motsatte. Jeg tror det presise svaret er at metallic alltid har et topplag med blank lakk. Mange bilmerker har også et blankt lag over vanlig lakk og da er de like gode. Men det gjelder ikke alle merker. På disse merkene er derfor metallic av høyere kvalitet. Mao blir spørsmålet - hva gjør Skoda. Har de et blank lag opå den vanlige lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tobor jeg kjøpte tidligere i år en lakk-sprayboks til den VW Transporteren jeg disponerer hos min arb.giver, den bilen er hvit (ikke metallic) og der fulgte det da med 2 spraybokser, en med hvit og en med klarlakk. Når jeg kjøpte dette så fikk jeg god forklaring på at burde legge på noen lag med fargelakken, og så minst 2 lag med klarlakk for å beskytte den hvite lakken og gjøre den mer motstandsdyktig mot sol, salt og andre fysiske belastninger den kan bli utsatt for.

Den samme beskjeden fikk også han som var foran meg i køen som kjøpte lakk til sin røde Skoda, begge disse bilene var rundt 4 år gamle (Transporteren er en 2012 modell).

 

Så for VAG konsernet sin del så er jeg ganske så sikker på at bilene har klarlakk om det er «vanlig lakk» eller metallic lakk, i hvert fall på de nyere bilene. Om en ser på spesielt eldre røde VW Golf ll (mener jeg det er), så finnes det vel omtrentlig ikke en eneste av dem som ikke er lys-rosa eller nummeret inntil hvit av de som ble kjøpt som røde. Fordi sola har bleket dem, og de var levert uten klarlakk. Ved polering av en slik bil, så ble jo bestandig poleringsfillene helt røde, så det var jo helt tydelig at det ikke var noe ekstra som beskyttet den røde lakken den gangen.

Men i dag så er det nok ikke slik for VAG bilene, men om det gjelder samtlige bilmerker i dag vet jeg ikke noe om. Nå kan jeg selvsagt ikke garantere at dette gjelder for alle biler som kommer nye fra VAG i dag heller, men det går det jo an å spørre en forhandler om hvis en vurderer å bestille en bil uten metallic lakk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Viking skrev:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/metallic-lakk-ikke-bedre-enn-vanlig-lakk/a/572225/

Jeg må innrømme at jeg blir litt provosert av at alle bilforhandlere keg har vært i kontakt med konsekvent legger til metallic lakk selv om jeg ikke har nevnt noe ønske om dette. 

Dette med metallic lakk kan kanskje ha litt betydning for innbytte/salg e.l., for det er jo noe av det første de spør om når en skal bytte inn en bil. Hvilken farge er det og har du metallic lakk?

 

Mange tror kanskje det ligger noe bak dette at vanlig lakk er svakere enn metallic lakk, og da gjør det enklere å selge?

Dette er ikke noe jeg vet, det var kun noe jeg tenkte høyt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Superb lll skrev:

Dette med metallic lakk kan kanskje ha litt betydning for innbytte/salg e.l., for det er jo noe av det første de spør om når en skal bytte inn en bil. Hvilken farge er det og har du metallic lakk?

 

Mange tror kanskje det ligger noe bak dette at vanlig lakk er svakere enn metallic lakk, og da gjør det enklere å selge?

Dette er ikke noe jeg vet, det var kun noe jeg tenkte høyt.........

Metallic lakk er et krav fra leasingselskapet vi bruker på jobben.

Om ikke Metallic lakk er bedre eller øker verdien, gjør det kanskje biler lettere salgbare (Vs. biler med annen lakk). Tviler på at leasingselskapet setter Metallic lakk som et krav for moro skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arooo skrev:

Metallic lakk er et krav fra leasingselskapet vi bruker på jobben.

Om ikke Metallic lakk er bedre eller øker verdien, gjør det kanskje biler lettere salgbare (Vs. biler med annen lakk). Tviler på at leasingselskapet setter Metallic lakk som et krav for moro skyld. 

 

Ja det bekrefter jo noen av tankene om at det kan være en høyere utsalgspris på biler med metallic lakk, når t.o.m. leasingselskapet dere benytter forlanger at dere skal velge bil med metallic lakk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...