Gå til innhold
Viking

1.4 bensinmotor


Anbefalte innlegg

Det kommer nok veldig an på hvilke forventninger en har til den @Viking  :) 

Jeg har hatt den forrige versjonen av denne motoren, altså 1,4/140hk - 240nm TSi i en VW Golf st.vogn 2014 modell. Den var kvikk og rask i den bilen (overraskende kvikk og rask), men er litt sårbar når en begynner å fylle opp bilen, det merkes godt når det kom flere personer i bilen og enda mer når en fylte opp lasterommet i tillegg. Vi er en familie på 4 (to tenåringsjenter), og ved helgetur på fjellet med oppakning så øker bensinforbruket en god del, i bakkene så girer den villig og ofte, men har aldri problemer med å akselerere eller komme op bratte bakker. Men det merkes at bilen er fylt opp, det skal jeg ikke legge skjul på. Ellers så var den billig å kjøre med, og et meget godt valg i en bil av den størrelsen.

I biler fra Octavia og større/tyngre, så ville jeg ha valgt et hakk større bensinmotor etter de erfaringene jeg har, men det er jo bare hvordan jeg vil velge, andre kan ha helt andre meninger som er mer fornuftige. Men igjen, det vil holde i lange baner med 1,4/150hk i både Kodiaq og Superb til normal kjøring i hverdagen, men om en har mye kjøring med fullastet bil, så hadde jeg nok valgt et trinn opp. Om en legger på 4x4 i tillegg, så har en jo enda en ting som stjeler krefter når det kobles inn, og i tillegg så får en jo enda tyngre bil.

I Superb som jeg har nå, så synes jeg pga manglende dreiemoment (ned-tunet med 70nm) i min motor (1,8/180hk TSi) pga DSG kassa at den blir i svakeste laget når jeg har fylt den opp med personer og bagasje. Mens andre som har prøvd den er overrasket over hvor pigg og sterk den er, så det kommer jo veldig an på hva en er vant til, og hva en forventer. Den nye 2,0/180hk motoren synes jeg det er veldig synd at de ikke har plassert i Superb i tillegg, det hadde vært en mer passende motor og dreiemoment, og da i tillegg fått den nye DSG 7 kassa som ikke gjør at motoren må ned-tunes slik det er på min bil.....

 

1,4/150 hk er mer enn nok til normal kjøring som nevnt, og den tåler fint at en laster opp bilen også, men det merkes at en gjør det og i tillegg så øker forbruket merkbart, i forhold til om en kjører med færre personer og mindre last. Det er kun der en kanskje kunne ønsket noe mer, men om det er verdt mer-kostnadenfor den enkelte er jo en helt annen sak. Jeg hadde valgt 2,0/180hk i Kodiaq uti fra mine erfaringer med 1,4/140hk motoren og nå størrelsen/vekta til Superb og hvilke behov vi har fordi vi kjører mye med fullastet bil. Om en ikke gjør det, så har en nok heller ikke helt det store behovet for den litt sterkere, men vesentlig dyrere motoren et trinn opp på stigen........

Anbefaler deg å ta en tur til en Skoda/VW forhandler å prøve en Superb/Passat med den motoren, for da får du et inntrykk av hvordan det kan være i Kodiaq :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...