Gå til innhold
Kengen

Fjernlysassistent i Kodiaq


Anbefalte innlegg

Takk skal du ha :) Selger indikerte en leveransetid i slutten av mars/april, men jeg tenker heller april/mai så det er bare å glede seg B|

Er det noen av dere som har noe mer konkret informasjon vedrørende Fjernlysassistenten som er inkludert i Style versjonen? I prislisten står det jo bare "Fjernlysassistent", men i brosjyren som ligger ute på www.skoda-auto.no så nevnes det adaptiv fjernlysassistent. Jeg har sendt mail til forhandler også for å få svar på dette: 

 

Adaptiv fjernlysassistent.jpg

Endret av Tor2r
Flyttet fra Kodiaq oppsett tråden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2016 den 14.00, Razor skrev:

 

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb.

 

Fikk tilbakemelding fra selger idag (som hadde sjekket ut litt) om at adaptiv  fjernlysassistent vil bli tilgjengelig etterhvert som ekstrautstyr og at det ikke var klart riktig enda. Priser var heller ikke klart. Det virket som om Skoda jobber med det og at jeg forhåpentligvis kan få det med på bestillingen før bilen går i produksjon. Blir spennende å se hva resultatet blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til lysassistenten. 

Det er litt uklart for meg om Kodiaq har det beste. Jeg innrømmer å være litt nerdete. Men jeg handler ikke så ofte bil. Yetien, som nå skal byttes ut, er 6 år gammel. Men når jeg først bytter vil jeg ha det mest moderne utstyret. I alle fall som det merket kan by på. Jeg får inntrykk av at VAG har bedre teknologi enn det som lanseres i Kodiaq med en gang, men det er litt uklart for meg. Uklarheten skyldes:

-        - Jeg er ikke en superekspert selv om jeg nå har lest meg litt opp.

-     -    Det kan hende at VW og Skoda bruker litt ulik terminologi for å beskrive det samme.

-        - Jeg tror det er reelle forskjeller ute og går.

Dette er et forsøk på oppklaring for meg selv og kanskje andre.

En enkel lysassistent dimmer fjernlyset automatisk når du møter en annen. For meg ville det vært en framgang, men VAG har mye mer avanserte løsninger enn det. De kaller systemet for DLA (Dynamic light assistt.) De som er veldig interesserte kan lese her:

http://www.motoreport.de/vw-active-lighting-system-im-passat/

eller se på Youtube her:

https://www.youtube.com/watch?v=11PbenBRVjk

Jeg oppfatter det slik at DLA gir en automatisk styring av frontlysene i mange flere situasjoner enn ved en møtende bil. I tillegg tror jeg, men jeg er ikkje sikker på at et slikt system også gjør det mulig å øke lysstyrken målt i Lumen, fordi det i alle situasjoner hindrer blending, for eksempel når en ligger bak en annen bil.

Det beste innebærer også at lyktene svinger med i en sving. (Noe Yetien min frå 2011 gjør. Da klalte de det adaptive frontlykter) og en har dimensjonen FULL-LED kontra Bi-xenon.

Jeg oppfatter det slik at viss jeg i dag bestiller en Tiguan får jeg Full-LED med DLA som svinger med utslag i rattet. Bestiller jeg en Kodiaq får jeg ikke alt dette nå.  Viss jeg ikke har misforstått er det en forskjell slik Kengen og Razor også er inne på. Det er litt underlig at Skoda ikke bruker sist tilgjengelige teknologi, men noe skal jo VAG-konsernet selge Audi og VW på. For meg er dette ett av tre punkter der Kodiaq ligger etter. Det er avgjørende, sammen med pris, for at jeg ikke handler Kodiaq med en gang slik jeg trodde jeg kom til å gjøre før den endelige lanseringen av utstyr og priser. 

Jeg håper at dette retter seg i det minste i 2018 modellen på Kodiaq. Evt at jeg bokstavlig talt blir opplyst til å forstå at løsningene er like.

Endret av tobor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg endelig fått svar på det med adaptiv fjernlysassistent etter at forhandler har sjekket opp idet med produksjon i Oslo. Det er dessverre ikke mulig å få bestilt det til Kodiaq idag. Og han fikk også beskjed om at Kodiaq ikke ville få det med det første. Så enn sålenge er det vanlig auto på/av fjernlysassistent som gjelder. 

Det er synd for det hadde vært en god funksjon å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tobor Etter utstyrslisten får du LED hovedlys med AFS på Kodiaq utstyrsversjon Ambition og Style, men ikke på Active. Skoda's AFS er svingbare, hastighets og væravhengige men er som du skriver litt enklere enn VWs versjon som skal hindre blending av møtende biler. Bare det å gå fra ordinære lys til AFS var for meg en stor forandring til det bedre. Dette er utstyr som du kanskje ikke savner når du ikke har det, men som du savner den dagen du kjører en bil uten utstyret. Det kommer vel på Kodiaq etterhvert i og med at LED hovedlys allerede er standard på Ambition og Style. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...