Gå til innhold
sindrepl

Chip v.s DBR-PP Personal Programmer


Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring, men det er vel i prinsippet det samme som om du får noen til å "chippe" bilen din, eneste forskjellen er at du gjør det selv og har mulighet til å sette tilbake til org program ved service eller problemer. Finnes mange alternativer, bl.a fra www.autopower.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 02/01/2017 den 15.53, sindrepl skrev:

Hei

Er det noen som har erfaring med DBR-PP Personal Programmer fra Dahlbäck?

Evt. har erfaring med chip av 150hk 4x4 superb?

 

Gidder du å tenke på dette altså? Ser at mange gjør det, men ikke søren om jeg hadde turt å gjøre det med min bil. Har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 med 180 HK som lett visstnok kan chippes opp til 220 HK. Men om det skulle skje noe med motoren innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser. For jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at Møller ville gå med på å reparere noe som helst om chippingen har skadet motor og drivverk. Dette står helt sikkert i garantivilkårene som fulgte med bilen også slik som normalt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 31.1.2017 at 3:52 PM, Greco said:

Gidder du å tenke på dette altså? Ser at mange gjør det, men ikke søren om jeg hadde turt å gjøre det med min bil. Har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 med 180 HK som lett visstnok kan chippes opp til 220 HK. Men om det skulle skje noe med motoren innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser. For jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at Møller ville gå med på å reparere noe som helst om chippingen har skadet motor og drivverk. Dette står helt sikkert i garantivilkårene som fulgte med bilen også slik som normalt er.

Tanken var å lufte her for å se om noen hadde erfaring mer det før jeg evt. Bestemte meg. Er veldig gira på bsr sin boks da ender jeg opp med 190hk og 400nm som. 2.0 TDi 190hk originalt kommer med. Jeg syns 150hk går ganske bra men hadde vært fint å hatt det lille ekstra i noen forbikjøringer og hengerkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i hvert fall en DSG kasse som tåler den økte belastningen (dreiemomentet), men jeg ville nok heller ha gjort dette på et sted som gjør at nybilgarantien ikke blir borte, om det er mulig.........? Det vil jo koste mer selvfølgelig, men å ende opp uten garanti på bilen om noe skulle skje, vil jo koste deg et betydelig høyere beløp. Men dette er selvfølgelig bare et velment råd, og ikke noe annet enn det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Superb lll skrev:

Du har jo i hvert fall en DSG kasse som tåler den økte belastningen (dreiemomentet), men jeg ville nok heller ha gjort dette på et sted som gjør at nybilgarantien ikke blir borte, om det er mulig.........?

Da må dette gjøres på et Skoda-verksted, men desverre er ikke dette noe Skoda tilbyr, så valget er å eventuelt miste garanti, eller å vente disse 5 årene garantien gjelder. :) 

Jeg vet Volvo tilbyr egne trim-optimaliseringer av bilen, som ikke går utover garantien. Man kan jo håpe Skoda/VAG en gang følger etter og også begynner å tilby slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Volvo har jo Polestar, men jeg synes det er beskjedne forbedringer. på min XC70, koster en optimering 9-12.000 tror jeg.
Fra: 181 hp / 420 Nm Til: 215 hp / 440 Nm

Ca 1.2 sekund forbedring på 0-100 står det oppgitt på siden.

Sånn, litt OT her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er fristende oppgradering særlig nå som du sikkert kan omregistrere bilen med dette uten avgift (tror det), men veldig risky i forhold til garantier.

Håper Skoda våkner på flere områder når det gjelder garantier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er vel kun motor- og drivverksgarantien man mister. Nå er jo dette en stor del av garantien, og det kan jo selvfølgelig bli en dyr affære om noe skjer. 

Alternativet er å finne en tuning-forhandler som tar over denne garantien på motor- og drivverk. OCT Tuning er en av disse, ulempen er at du ikke vil få den samme lange garantitiden som Møller/Skoda tilbyr. OCT Tuning tilbyr motor- og drivverksgaranti inntil enten 2 år eller 120.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. 

Jeg er fristet selv, for jeg går i fra 220 hk/350 nm til 305 hk/440 nm, men jeg kjører ikke noe særlig mer enn 20.000 km i året, så jeg vil da ha garantien på bilen i 5 år. Jeg har tenkt en del på dette, men funnet ut av at jeg ikke vil gjøre noe med bilen før garantitiden har gått ut i fra Møller/Skoda. Føler garantien er gull verdt de 5 årene man har den, så å miste den vil egentlig bare være dumt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det er vel kun motor- og drivverksgarantien man mister. Nå er jo dette en stor del av garantien, og det kan jo selvfølgelig bli en dyr affære om noe skjer. 

Alternativet er å finne en tuning-forhandler som tar over denne garantien på motor- og drivverk. OCT Tuning er en av disse, ulempen er at du ikke vil få den samme lange garantitiden som Møller/Skoda tilbyr. OCT Tuning tilbyr motor- og drivverksgaranti inntil enten 2 år eller 120.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. 

Jeg er fristet selv, for jeg går i fra 220 hk/350 nm til 305 hk/440 nm, men jeg kjører ikke noe særlig mer enn 20.000 km i året, så jeg vil da ha garantien på bilen i 5 år. Jeg har tenkt en del på dette, men funnet ut av at jeg ikke vil gjøre noe med bilen før garantitiden har gått ut i fra Møller/Skoda. Føler garantien er gull verdt de 5 årene man har den, så å miste den vil egentlig bare være dumt. :) 

Akkurat hvilke garantier en evt, vil miste vet jeg ikke noe om, men det er vel ganske sikkert de du nevner her @Core2Duo, men om Møller da vil fjerne alle garantier skal jeg ikke si noe om.

At det frister med de specs du oppgir her forstår jeg godt, vet ikke helt hvor effektivt det vil være med fwd og over 300hk på forhjula, får du feste så drar det nok godt unna vil jeg tro ja :)

Men et lite spørsmål, tåler DSG kassa de det momentet her? Vet de har flere forskjellige DSG 6/7 kasser, og jeg trodde egentlig at den som er din bil er begrenset til 400nm? Min DSG 7 er begrenset til 250nm og det derfor de har tunet ned motoren i min bil til 250nm, egentlig så har den 320nm.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvor effektivt det er gjenstår å se, som du sier. Med sommerdekk (som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om igjen.. nok om det ;)) så kan jeg ha pedalen i bånn uten en eneste antydning til at esp blinker i det hele tatt, så nå, med 220 hk er det ihvertfall ikke noe problem. 

Joda, det er rett som du sier, at min DSG 6 kun tåler 400 nm. Dette har jeg også spurt om hos flere seriøse tuning-tilbydere, og jeg får så å si de samme tilbakemeldingene. Jeg siterer fra en av fimaene: 

Sitat
Ja, DSG er orginalt begrenset til 400nm, men det er ikke noe problem med vår tuning med ny programvare for DSG kassen. Vi programmerer momentbegrensning på hvert enkelt gir på disse, for å unngå unødvendige påkjenninger på girkassen ved girskift.

Ved noen kjappe søk på google, for å finne erfaringer rundt dette, så skal denne metoden være helt innafor uten noe helst problemer for dsg-kassa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Core2Duo skrev:

Nei, hvor effektivt det er gjenstår å se, som du sier. Med sommerdekk (som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om igjen.. nok om det ;)) så kan jeg ha pedalen i bånn uten en eneste antydning til at esp blinker i det hele tatt, så nå, med 220 hk er det ihvertfall ikke noe problem. 

Joda, det er rett som du sier, at min DSG 6 kun tåler 400 nm. Dette har jeg også spurt om hos flere seriøse tuning-tilbydere, og jeg får så å si de samme tilbakemeldingene. Jeg siterer fra en av fimaene: 

Ved noen kjappe søk på google, for å finne erfaringer rundt dette, så skal denne metoden være helt innafor uten noe helst problemer for dsg-kassa. :)

Jeg vet jo at de har DSG 6 kasser som i hvert fall tåler 500nm, men om det bare er en omprogrammering eller en fysisk helt annen DSG kasse har jeg ikke kunnskaper om (vil tro det er forskjellige DSG kasser, men som nevnt, det vet jeg ikke). Men så lenge de tuner ned hva motoren yter for hvert enkelt gir, så skal det nok gå bra.

Da må jeg nesten spørre hvilke dekk du har byttet til @Core2Duo? For Pirelli dekka som fulgte med imponerer meg i hvert fall ikke støymessig, er egentlig ikke 100% fornøyd med dem på våt asfalt heller. Og de du har byttet til, hvordan er de støymessig?

Vet jo at mye av dette også har med underlaget en kjører på og ikke minst dimensjonen på dekkene, jeg har kun de medfølgende (og etter dagens std den relativt moderate str.) 235/45-18" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superb lll skrev:

Da må jeg nesten spørre hvilke dekk du har byttet til @Core2Duo? For Pirelli dekka som fulgte med imponerer meg i hvert fall ikke støymessig, er egentlig ikke 100% fornøyd med dem på våt asfalt heller. Og de du har byttet til, hvordan er de støymessig?

Vet jo at mye av dette også har med underlaget en kjører på og ikke minst dimensjonen på dekkene, jeg har kun de medfølgende (og etter dagens std den relativt moderate str.) 235/45-18" .

"Som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om til vinterdekk igjen" skulle det ha stått. Har ikke klart å bruke opp dekkene på 2 uker... :P Så jeg har de samme dekkene som deg, Pirelli P7.

Jeg er helt enig med deg, det er litt for mye støy fra dekkene, men på en annen side så har jeg opplevd værre støy fra andre dekk igjen, så jeg klarer å leve med akkurat dette uten at dette plager meg nevneverdig. Jeg har 235/40-19 profil på dekkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Core2Duo skrev:

"Som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om til vinterdekk igjen" skulle det ha stått. Har ikke klart å bruke opp dekkene på 2 uker... :P Så jeg har de samme dekkene som deg, Pirelli P7.

Hehe, da misforstod jeg deg litt, jeg trodde jo ikke at du hadde slitt de ut, men oppfattet det slik at du byttet de til noe bedre enn de som fulgte med bilen :) 

Har lest om noen som skriver at 19" støyer mindre enn 18" når det gjelder de medfølgende Pirelli dekkene, det synes jeg personlig høres litt merkelig ut, at dekk med lavere profil og hardere dekksider skal støye mindre, men det er som sagt kun hva jeg tror........... 

Joda, jeg har da vært borti billige dekk som støyer mer jeg også, men forventningene til et godt merke som Pirelli var nok litt høyere enn hva de faktisk leverer for å være helt ærlig.........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...