Gå til innhold
Tomnep88

Tenkt å bestille 17"/18" vinterdekk


Anbefalte innlegg

Hallo:)

har vært så heldig at jeg har bestilt meg en ny Superb 2017 L&K 150hk, men bestilte uten vinterdekk...

lurte litt på om det er noen her som kan hjelpe meg litt med dimensjoner, holder det med disse felg velgerne? 

Evt om det er noen som har noen ålreite forslag på vinterfelger?

er første gang jeg har investert så mye i ny bil og diverse så vil gjerne få til dette uten for mye surr.

takker så mye for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Tomnep88 :) 

Gratulerer med bestilling av ny bil, der har du noe å glede deg til :) 

 

Her kan du fort få like mange svar og meninger som det antall personer som svarer deg, for det kommer helt an på hva -og hvordan du prioriterer og hvor du stort sett kjører.

 

Selv har jeg en Superb Style st.vogn 1,8/180hk TSi 2016 og jeg kjører stort sett i Østfold, Akershus og Oslo området, jeg valgte å ta de originale Style felgene i 18" som vinterfelger og kjøpte andre originale 18" felger som jeg benytter som sommerfelger. Jeg har også den samme dekkdimensjonen på både sommer -og vinterdekk (235/45-18") og det valget er jeg meget godt fornøyd med. Kjører da med Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfritt) og det er dekk jeg er meget godt fornøyd med.

Her jeg kjører så er det nok ca 70-80% kjøring på bar/saltet vei i vinterhalvåret, og de resterende dagene med rent vinterføre så fungerer det også helt utmerket slik jeg har valgt for min kjøring. Jeg trenger ikke piggdekk og heller ikke smalere vinterhjul som stort sett er bedre til å ta seg frem på rent vinterføre, fordi jeg kjører mest på bare veier. Nå har det kommet litt snø her også, og det er helt uproblematisk å ta seg frem med de dekka jeg har valgt. 

 

Andre vil/må kanskje prioritere helt annerledes fordi de kjører på helt andre type vinterveier enn hva jeg gjør, der vil mange heller ha smalere dekk og høyere profil på vinteren. Det kommer etter min mening helt an på hvor i landet en bor, og på hvilke type vinterveier en kjører mest på. Jeg for min del hadde valgt den samme dimensjonen uansett, men det er selvfølgelig ikke en fasit for andre av den grunn.

 

Skulle jeg ha gjort noen forandringer på valg av dekk/felger til min bil, så hadde vinterhjula vært som jeg har valgt dem i 18", men jeg hadde valgt 19" på sommeren i stedet. Men det får heller bli neste gang en bytter bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, ja det jeg regnet med, men alltid greit med flere meninger?

Sitter å gleder meg som en liten unge på julaften etter julemiddagen (når man da bare ee LITT utålmodig når det kommer til sånne ting??)

Takker for svar?

hadde nok valgt 19" jeg også om det ikke var for unger og pris.

Så får nøye meg med maks 18" gode dekk, har tittet på nokian dekkene som du nevner.

kjører stortsett i de samme områdene som du gjør  og har heller aldri kjørt ned pigg.

det som er viktig for meg er gode/trygge dekk og kjøre komfort/støy siden jeg kjører en del km i løpet av året.

Men det er jo greit at det ser ålreit ut også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på 18" med Hakka piggfritt.

Selv om designet på Superb har blitt mye bedre enn de to foregående utgavene synes jeg fortsatt den har litt "Kardashian-ræv" sett fra siden som gjør at jeg personlig synes for små felger (17" og mindre) gjør at overhenget og rompa ser veldig stort ut.

Jeg har originale 19" på sommer, og 18" fra byttdekk.com på vinter. Kunne godt tenkt meg 20" på sommer, men det får bli om lenge...
Komplette 18" hjul (felg + Hakka) kostet meg mellom 14 og 15.000 såvidt jeg husker. Noen tusenlapper rimeligere enn de 17" eller hva det var som Møller prøvde å selge meg sammen med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud på nærmere 20 lapper på 16" (hvis jeg ikke husker feil)

er nok enig med deg der og ville nok ha valgt det selv, men må tenke litt mer på komfort og kjøreegenskaper, men er enig i at 16" blir ALTFOR smått på en så stor bil??

men valgte å bruke en lokal forhandler i Eidsvoll og fikk 4 felger med 4 stk contiviking 6 (som da vant NAF-testen for 2016 så vidt det var?)

for 12.400,- ferdig montert  med ventiler og alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tomnep88 skrev:

hadde nok valgt 19" jeg også om det ikke var for unger og pris.

Så får nøye meg med maks 18" gode dekk, har tittet på nokian dekkene som du nevner.

kjører stortsett i de samme områdene som du gjør  og har heller aldri kjørt ned pigg.

det som er viktig for meg er gode/trygge dekk og kjøre komfort/støy siden jeg kjører en del km i løpet av året.

Men det er jo greit at det ser ålreit ut også?

 

Nå må jeg presisere at når jeg nevner 19" så er det kun til sommerhjul jeg mener, vinterhjul begrenser jeg til 18" for denne bilen her.

 

Jeg valgte originalfelger av flere årsaker som for min del gjør det litt enklere og færre ting å ta hensyn til,

  • slippe senterringer som fort kan bli borte når de lagres. De koster ikke mye, men er jo ikke enkle å få tak i om en plutselig mangler en eller to om en vil bytte dekk en helg elns
  • bruke de samme hjulboltene, slik at en har mindre å ta vare på
  • originalfelgene er de pålagt å skaffe deg i minst 3 år etter at de er kjøpt, det kan dessverre ikke sies om alle felger fra «tredjepart»

Det koster litt mer, men har likevel såpass mange fordeler (for meg) at jeg synes det var verdt det.

Nokian Hakkapeliitta R2 har jo også vært helt i toppen på dekktestene de siste 3 årene, og jeg må si at jeg er meget fornøyd med dem. Her er forøvrig et bilde av min bil med de originale Style felgene som jeg benytter på vinterhjula, de felgene heter Modus (8,0x18") og er sølvlakkerte, det synes jeg gjør dem litt lettere å holde rene på vinteren med tanke på bl.a. veisalt. Ikke verdens sprekeste hverken bil eller felg, men jeg er fornøyd :) 

 

2016-10-10 16.22.18.jpg

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner?

Og er helt enig faktisk, men denne runden fikk resten av dinerosene bestemme innholdet i bilen?

Jeg kjenner jeg gleder meg som et lite barn?

Og forresten så gjorde skoa seg sinnsykt?

Lekkert og snasent rett og slett?

Likte skoa på superben?

Stemmer det at Hakka dekkene har vært på topp sammen med contiviking sine har forbedret seg de siste årene og spurte 3 forskjellig dekkforhandlere hvor alle sa de var samme dekk til 2 forskjellige priser?

Valgte sølvfarget jeg også, men valgte fem- eika, veldig plaint, men med tanke på hvor glade de er i å salte i Eidsvoll og omegn er jeg enig med deg at sølvfarget er ensformig, men lettere og bedre på vinterstid?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Ja de fleste av oss må nok både svelge «kameler» og inngå noen kompromier når en skal velge en ny/annen bil.

Jeg ville ha en Business Grey metallic med standard felger både sommer og vinter, men en kone og to tenåringsdøtre «overkjørte» meg glatt og vi endte opp med en Moon White metallic og sommerfelger med kontraster mot den hvite bilen som skulle passe med de sorte vinduene........

Høres ut som du også har en flott bil i vente, hvilken farge er det dere har valgt da? Du får poste noen bilder du også når du får bilen :)

Er det lang ventetid på den eller?  

Her er vel alt relativt kanskje, for med min tålmodighet så er jo alt over en uke lenge............. :S Men så er det jo noe i det at den som venter på noe godt osv da :D 

Håper det ikke tar for lang tid for dere da :)  

 

Her er forøvrig også et bilde av den med sommerhjula som frue og barn plukket ut..........

 

2016-05-18 113820.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superb lll skrev:

Takk for det :)

Ja de fleste av oss må nok både svelge «kameler» og inngå noen kompromier når en skal velge en ny/annen bil.

Jeg ville ha en Business Grey metallic med standard felger både sommer og vinter, men en kone og to tenåringsdøtre «overkjørte» meg glatt og vi endte opp med en Moon White metallic og sommerfelger med kontraster mot den hvite bilen som skulle passe med de sorte vinduene........

Høres ut som du også har en flott bil i vente, hvilken farge er det dere har valgt da? Du får poste noen bilder du også når du får bilen :)

Er det lang ventetid på den eller?  

Her er vel alt relativt kanskje, for med min tålmodighet så er jo alt over en uke lenge............. :S Men så er det jo noe i det at den som venter på noe godt osv da :D 

Håper det ikke tar for lang tid for dere da :)  

 

Her er forøvrig også et bilde av den med sommerhjula som frue og barn plukket ut..........

 

2016-05-18 113820.jpg

 

Dessverre så er det nok det nåran har fru som synes kjøreegenskaper kommer fremfor pene sko??? (Sier bare at det skodkapet er rimelig fullt?)

neida, men med 2 gutter på 3 og 8 og en fru som leser tester osv, så fikk jeg velge knapper og utstyr men hu satte ned foten på skoa?

Det skal du ha da, fruen og unga har ikke dårlig smak da, snasent det også?

 

Falt skikkelig for lava blue metallic med svart interiør og panorama soltak?

Bestilte bilen i desember og fikk beskjed fra selger tidligere i uka at de setter igang produksjonen neste fredag (altså fredag den 13) og vil bli levert i midten av februar.....

så kjenner at jeg er litt som deg at alt over en uke er uutholdelig om dagen, menmen blir en god bursdagsgave til seg selv?

Joda, den som venter, venter på noe godt, men  makan til venting a gitt, er ikke så god på den ventinga.... 

ikke bilen, men samme farge som denne

 

37063FE9-F200-4A1B-B341-3DB3577A55EA-17173-00000D9B9B90D080_tmp.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja sko er vel noe de fleste damer har god kontroll på ja ;) 

Joda jeg er meget godt fornøyd med sommerfelgene som kone og barn valgte, det er mer fargen på bilen jeg kunne tenkt meg annerledes. Den er fin  når den er nyvasket, men på denne årstiden så er det jo sorte prikker/flekker, salt og skitt som synes med en gang en tar en lite kjøretur.

Flott farge du har valgt @Tomnep88 :) og så er det jo ikke sååååå lenge igjen å vente da, selv om det likevel føles lenge ut for den som venter...........

 

Har du kommet litt lenger med valg av vinterdekk da, tenker da på 17" vs 18", og hvilket dekkmerke du vil velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe?

Enig deg igjen @Superb III, derfor jeg valgte en mørkere farge, ikke alltid like funstig med steinsprut, men litt mindre arbeid å holde vedlike mtp vasking på vinterstid?

(Jepp, du har heeelt rett i å tenke at jeg er litt lat?)

ja, ble originale 18" denne gangen og 17"(se vedlagt bilde) enkle, men tror de vil gjøre seg greit i denne omgang sammen med 225/45-17"

endte med contiviking contact 6 (testvinner for naf- 2016) da de var nesten 

de var nesten 1000,- billigere og har i tillegg ligget blant de top 5 ihvertfall siden 2014 (om jeg ikke husker feil)

som nevnt tidligere var det 3 forhandlere som mente det mer eller mindre var samme dekk, så vi prøver å ser?

beholder mest mulig kjøreegenskaper... så får man oppgradere når dekka har blitt slitt ut en runde og investere i 19" på sommer og 18" på vinter?

Der er eeegentlig ikke så lenge til, men allikevel så er det altfor lenge??

Er veldig spent på hvordan den er å kjøre over langen da jeg bare har prøvekjørt den hos forhandler og jeg aldri har hatt så stor bil, men syns den var veldig god å kjøre?

B0CB91D9-A4B4-48F4-A9AF-EAE82C7EA9B1-16870-000010046A4A1AE5_tmp.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...