Gå til innhold
Kingbee

Soltak


Anbefalte innlegg

Nå er det jo både fordeler og ulemper med det meste, også dette, men hva som er fordeler og ulemper er det nok mange forskjellige meninger om.

Jeg har hatt noen biler med soltak og jeg kommer aldri til å bestille en ny bil med det, på en bruktbil så må en jo enten velge om en vil kjøpe bilen eller ikke.......

Slik jeg har opplevd dette, så er bare støy når det er åpent, om sola skinner - så steker det i hodet og jeg har blitt blendet av sola fordi den traff over solbrillene, har hatt vannlekkasje på av utett pakning rundt soltaket og tett drenering på en annen bil. Knirk og ødelagt åpne/lukkemekanisme har jeg også opplevd på en eldre bruktbil.

På en bil med glass tak så synes jeg det er forstyrrende å se greiner, gatelys, etc over hodet på meg når jeg kjører, det fanger mye av min oppmerksomhet. I tillegg så ble det mye dugg i taket på Nissan Qashqai +2 som jeg hadde det på (men det glasstaket kunne ikke åpnes).

Så for min del, sol -eller panoramatak, nei takk!

 

Men for all del, jeg vet da om flere som aldri ville kjøpt en bil uten soltak som kan åpnes, så vi har jo forskjellige meninger og smak alle sammen.

Fordelene jeg har hørt fra dem er jo stort sett det motsatte av mine meninger.

Fint med ekstra luft og mer lys. Mange synes også at det ser fint ut med et sort glasstak som en kontrast til en lysere bil. 

 

Så dette bør du nesten prøve ut litt selv på noen demovogner om hva du synes om dette, faren for lekkasjer vil jo bestandig være der, men det kan jo likegodt forekomme på et klima anlegg med tette dreningshull/rør, så det er vanskelig å sikre seg mot alt..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige bil (Hyundai i40) hadde panorama tak, dette var første gang for meg og jeg syntes det var kjempeherlig i begynnelsen. Lys og romslig kupé. Lufte med luka osv.

Etter hvert... vell.. da første barnet kom var gardinen eller hva jeg skal kalle det hele tiden lukket pga unge som fikk sol i øya eller bare skulle ha det mørkt. Det knirket MYE om vinteren. Det var bedre å kjøle ned bil med AC enn luka. Det dugget også mye! Støy fra luka over 50 km/til. Jeg bor på landet og farten er som regel over det.

I nåværende bil har jeg ikke panorama eller luke og savner det ikke nevneverdig. Likte som sagt den store romfølelsen man fikk, men klarer meg fint uten. 

Som Superb III sier så er nok meningene mange. Du har nå møtt to som ikke er fan av det og snart kommer sikkert to som elsker luke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Superb 2010 modell stasjonsvogn med panorama glasstak, og jeg er fornøyd med den. Og på vår første ferietur til Lofoten sommeren 2010 med den bilen, så var det en fryd for passasjerene å kunne kikke på de flotte fjellene gjennom glasstaket. Så jeg har ikke angret på det valget.

Når jeg nå bestilte en ny Octavia (satser på å få den nå i februar) så valgte jeg å bestille uten soltak, men mest fordi jeg ikke er behov for to biler med glasstak.

Men glasstak er ikke noe man bruker til daglig, og det bygger litt ned på takhøyden inne i bilen, så enkelte ulemper har det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike meninger tydeligvis. Jeg er kjempefornøyd med panoramataket på min Yeti. Fint lys i kupeen. Gode tilbakemeldinger fra nye passasjerer i baksetet stadig. 

Men jeg åpner det så godt som aldri. Temperaturen får klimaanlegget ta seg av. Det blir panoramatak på min neste bil også. Det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingebrigt skrev:

Og på vår første ferietur til Lofoten sommeren 2010 med den bilen, så var det en fryd for passasjerene å kunne kikke på de flotte fjellene gjennom glasstaket.

Ja det er noe jeg glemte å si. Er så sjeldent jeg har voksne i baksetet. Men de gangene det skjedde og det var noe å se ute så kommenterte nesten alle at det var så flott å se ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg glemte å nevne var at det kan være stor forskjell på hvor merkbart det er for baksete passasjerene med tanke på takhøyde, i enkelte biler så er det helt problemfritt, mens for andre biler så blir det jo nesten umulig for en voksen/høy person å sitte i baksetet pga liten takhøyde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både fordeler og ulemper med soltaket, så en må nesten vurdere om det er verd pengene. 

Fordelene slik jeg ser det:

  • Gjør bilen lysere og gjør noe med romfølelsen for de i baksetet
  • fint å kunne vippe opp luka på varme sommerdager hvis du ikke har på ACen (jeg blir fort tett i nesa av å bruke AC på sommeren)
  • Gjør noe med utseendet på spesielt hvite biler.

Ulemper:

  • Er ikke spesielt billig med en kostnad på rundt 10k
  • Kan gi litt knirk på kalde vinterdager, har ikke merket noe særlig til det på min bil, men hører litt innimellom.
  • Gjør kupeen betydelig varmere på sommeren om du har vinduene lukket enn en bil med ordinært tak.
  • Vedlikehold? 

Jeg fikk soltak med min bil da det var en utstillingsbil, men om jeg skulle bestilt en vil jeg ikke brukt pengene på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og har hatt panorama på mine 2 siste biler, samt har bestilt det på min nye! Jeg er av den typen som etter å hatt det første gang, så MÅ jeg ha det!

Velsig høvelig følelse på sommer da sola steiker å så/kjenne sola ovenfra! Sjelden jeg har luka mye oppe, men litt oppe (akkurat slik att det ikke blir vindstøy) er den oppe ofte! Knirk/lyder har jeg ikke vært plaget med hverken på BMW eller min Skoda, så dette problemet har jeg ikke hatt!  Klarer faktisk ikke finne annen ulempe enn prisen på noe slikt, da man lett kan "fjerne lyset" med ett lite trykk dersom det er ønskelig 9_9 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. januar 2017 den 1.21, Salcin skrev:

Har og har hatt panorama på mine 2 siste biler, samt har bestilt det på min nye! Jeg er av den typen som etter å hatt det første gang, så MÅ jeg ha det!

Velsig høvelig følelse på sommer da sola steiker å så/kjenne sola ovenfra! Sjelden jeg har luka mye oppe, men litt oppe (akkurat slik att det ikke blir vindstøy) er den oppe ofte! Knirk/lyder har jeg ikke vært plaget med hverken på BMW eller min Skoda, så dette problemet har jeg ikke hatt!  Klarer faktisk ikke finne annen ulempe enn prisen på noe slikt, da man lett kan "fjerne lyset" med ett lite trykk dersom det er ønskelig 9_9 

Hva mener du med at man kan fjerne lyset? Er det mulig å trekke for et gardin el.l. så man ikke ser soltaket fra innsiden? Er det det som heter sjalusi? Er veldig usikker på om jeg skal bestille det eller ikke på en sportline. Har 2 små barn 2 og 3 år. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tor2r skrev:

@Erlend: Hvis du har to små barn, så JA! Har selv to små, 1 og 3. Tenk deg sola som står høyt og en lang biltur.... grining... osv osv :)

 

@Tor2r ok, så det er et gardin man kan trekke for? Tenker kanskje barna vil like å se ut etc, men må definitivt ha mulighet for å blende soltaket 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor2r skrev:

Sjalusi er vel med uansett er det ikke? Kommer nok en vis person og gir deg nøyaktig svar på det @Erlend

Hvem en viss person er vet jeg ikke @Tor2r, men jeg gjør et lite forsøk uansett. :) 

Sjalusi er jo noe som ikke er «tett», så noe lys/sikt vil det være igjennom en sjalusi (som det heter i prislista til Skoda).

 

@Erlend, se på disse to videoene her, så ser du at det kommer godt med lys igjennom selv om sjalusien er trukket for, men om en blir blendet av sola igjennom sjalusien vet jeg ikke.

Dette er nok @Salcin den rette til å svare på, for han har en Superb med panorama soltak og kan helt sikkert fortelle nøyaktig hvordan denne sjalusien fungerer i praksis med tanke på sterk sol/sollys :) 

 

Se på slutten av denne videoen (dette skal være en Skoda, men vet ikke hvilken modell det er),

Og førsten av denne videoen (dette er jo VW, men de har mange like deler og detaljer),

Vet ikke om dette hjalp deg noe @Erlend ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det, Skoda har kun sjalusi, BMW'en jeg har hatt hadde ett 100% lystett tak på linje med resten av taktrekket. Men sjalusiet som er på Skoda Superb er ikke 100% lystett, men samtidig mer en tett nok til att lys er null problem! Har små barn selv (3 år), og det settes stor pris på her i huset! Både på dagtid med dikt vær, og om kvelden med da man kan se både måne og stjerner :-) Dersom sola er i posisjon til å blende, så trekkes sjalusi for (elektrisk det også naturligvis), så blir det ikke nevnt med en tanke att noen merker noe av dette.

Som sagt tidligere, eneste minuset jeg kan klare å finne med dette, er prisen, da det koster en hel del...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...