Gå til innhold
Kingbee

1.4TSI 150 DSG vs 1.8TSI 180 DSG


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å bestemme meg for hvilken jeg skal gå for.

Har fått innspill fra @Superb lll, noen flere?

Er en familie på to voksne og to (snart) tenåringsbarn.

Kommer ikke til å kjøre med henger/vogn.

Er jo litt skeptisk til 1.4, men leser mye godt om den rundt på nettet.

Noen mener også at den gjør 1.8 overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg skrev i din forrige tråd @Kingbee, så har jeg faktisk prøvet en Superb med 1,4/150hk TSi motor, og vi var da 2 voksne. Og den motoren ville definitivt ikke jeg hatt, den oppleves undermotorisert i forhold til den jeg har selv. Da hadde jeg ikke med mine tenåringer, og vi hadde heller ikke noe i lasterommet i det hele tatt, og der pleier vi å ha med noe treningsbagger, handleposer med varer, etc, demo bilen hadde heller ikke reservehjul og jekk som jeg har i min. Likevel så føltes 1,4 literen treg og seig i forhold til den motoren jeg har.

Nå skal jeg legge til at min bil har «sluppet opp» (har kjørt 20.350km med den nå på 9,5mnd), og den vi prøvde hadde kun kjørt 2.500km. 

En bil med størrelse som Superb har bør etter min mening ha en større motor enn 1,4 ltr, i hvert fall om du ofte kjører med flere personer i bilen og har med deg noe i lasterommet. Ekstra vekt/bagasje merkes veldig fort med den motoren, men igjen, det kommer jo helt an på hva en trenger og har behov for også. Jeg beskriver bare mine opplevelser etter å ha prøvet begge motorene nå.

1,4/150hk motoren var mer «masete», giret mye oftere ned når motbakkene kom, lå ofte et gir lavere enn hva min bil velger og det gir jo igjen et høyere turtall, med full bil så vil det bli enda mer merkbart. Det vil også gjøre mer med forbruket om en hele tiden belaster motoren mer og oftere får et høyere turtall.

Men hva som betyr mest for deg og ditt behov/kjøremønster @Kingbee er det ikke enkelt for andre å si så mye om. Jeg kom som tidligere nevnt i din forrige tråd fra en Golf stasjonsvogn (2014) med forgjengeren av den motoren du vurderer (1,4/140hk), og i den bilen så passet den meget bra, men i en Superb (og Passat) så synes jeg den er for liten om en skal være 4 personer og ha med seg noe i lasterommet. Kjører en mest alene (type firmabil) og ikke har noe særlig med seg så kan 1,4/150hk være et greit valg, men jeg synes ikke den er det rette valget som familiebil av denne størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt både Octavia og Superb med 1.4l, og det var triste greier selv uten passasjerer og pikk pakk. Fikk min nye Scout denne uka med automat, 180 hk/280Nm. Går som ei kule. Ville ikke spekulert

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et smart valg det, jeg støtter absolutt opp om valg av 1,8/180hk til Superb @Kingbee  :) 

 

Om det er slik du skriver i UK at de ikke har 1,8/180hk versjonen, så er det nok ikke så rart at flere velger 1,4 versjonen, for neste steg på bensinmotorlista er jo da en 2,0/220hk og det vil jo bli en vesentlig høyere pris.

Skulle jeg kjøpt meg ny Superb i dag, så er det mer nærliggende for meg å velge 2,0/220hk versjonen enn 1,8/180hk versjonen som jeg har fra før av. 1,4/150hk er ikke et alternativ jeg hadde vurdert en gang, men mine valg skal selvfølgelig ikke forme andre sine valg. Dette må prøves av den enkelte og da i slike situasjoner en skal bruke bilen, ikke bare en tur rundt bygget til forhandleren og tilbake igjen. Det blender de fleste, bilen bør lånes en hel helg med den motoren en vurderer, og så ta med det en normalt kjører med eller fyll den opp slik at en også får et visst inntrykk av hvordan det vil være.

Noe jeg glemte i forrige innlegg, var at på 1,4/150hk bilen jeg fikk prøve så forsøkte jeg også med en henger etter, og undermotoriseringen var helt tydelig etter min mening og etter hva jeg er vant til fra min egen bil.

 

Kan jeg spørre hvilken bil og motor du har fra før av @Kingbee

Slik at en vet litt mer hva du er vant til og hva du kan forvente i av en 1,4/150hk Superb i forhold til hva du har fra før av :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt undermotoriserte biler i alle år var det en sann fornøyelse å kjøre Octavia med 1,8 TSi. Nå slipper du hente rennfart for å ta forbikjøringer, bare å legge seg ut å gi bånn gass så er du forbi på 1-2-3. Relativt rimelig i drift er den også selv med 4x4 og DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kingbee skrev:

Sendte deg en pm @Superb lll, men jeg kjører en gammel Galant så jeg er ikke så godt vant...

Jeg har sendt deg en ny PM @Kingbee :) 

 

Men som også både @Scout og @CitizenX skriver her, når det gjelder valg av TSi motor til Skoda Superb, så bør den minst være 1,8/180hk, ellers så føles den fort seig, treg og undermotorisert ut etter min mening også. Og enda mer merkbart blir det når det er flere personer i bilen og skal ha noe i lasterommet i tillegg som jeg har nevnt tidligere.

 

Lykke til med valg av bil og motor @Kingbee :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd 150hk tsi, 1,4l.... men kan ikke skjønne annet enn att det må bli altfor lite... hestekrefter er en ting, men moment pga så voldsomt liten motor kombinert med hestene blir da veldig lite i en så stor bil? Tror som de fleste andre over skriver, att 180hk motoren må bli ett minimum på en såpass stor bil... spesielt med tanke på 2 voksne og 2 store barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er litt pussig @Salcin for det er nøyaktig det samme momentet i begge motorene (250nm), men de kan likevel ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er et vesentlig bedre «bunndrag» i 1,8 literen, og den er merkbart friskere, sterkere og takler mer vekt på en helt annen måte.

Nå har opprinnelig 1,8/180hk motoren et helt annet moment (320nm), men som jeg har nevnt i noen innlegg tidligere, så har Skoda begått en stor feil når de valgt DSG 7 kassa i kombinasjon med denne motoren. For DSG 7 setter en begrensning til 250nm, og dermed så er motoren tunet ned fra 320nm ----> 250nm (på papiret), men  det stemmer nok ikke helt i praksis kjennes det ut som. For 1,8/180hk yter som nevnt noe helt annet enn hva 1,4/150hk gjør. Skal en ha 1,8/180hk versjonen med 320nm så må en velge manuell girkasse, men den leveres ikke i Norge...........

Så ja det er helt riktig det du skriver her, det er lite med 1,4/150hk om en skal ha med seg 4 personer og bagasje, for en som stort sett kjører alene så er det jo en helt annen sak..

Hadde jeg byttet bil nå, så hadde valget blitt 2,0/220hk (350nm) den saken er helt klar, og det basert på snart 10 mnd kjøring og over 20.000km med en 1,8/180hk motor. Men det er jo ikke så enkelt eller lurt å overføre sine egne synspunkter og behov på andre personer, det må de velge selv. Så det beste er definitivt å prøve begge versjonene slik en skal bruke dem i hverdagen, men problemet er at det nesten ikke finnes noen 1,8/180hk demvogner, for de fleste har som regel diesel, eller en helt annen TSi motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det virker lite med "bare"  1400 ccm motor. Men å basere et råd KUN utifra motorvolum er helt feil, spesielt når man ikke har prøvd. Mange her har sagt at Superben virker undermotorisert, men se på tallene: det er snakk om 150 vs 180 hk. 1,4-motoren er lettere enn 1,8 TSI, fullt moment på 250 Nm og flat kurve mellom 1500-3500 o/min. Toppfart 218 km/t og 0-100 går på 8,9 sekunder. En tilsvarende motor i Octavia er skrytt opp i skyene, og den er ca 80 kg (altså én person) lrttere. Dessuten har 1,4 'n i Superben den mest moderne versjonen med ACT, dvs sylinderkutt. Et system for å kutte ut bensintilførselen til to sylindre hvis det ikke er behov for kraften. Det er helt sømløst og ingen merker noe som helst av det, annrt enn at det sparer bensin.

Så ikke avskriv 1,4 TSI'n. Selv om man alltid har lyst på mere krefter, så er det kanskje mer enn nok. Prøv hvis du kan og vurder utifra behov, lommebok og ønsker. Bil er dyrt og noen kan ønske å putte på mere utstyr enn å ta en motorsterkere variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også har nevnt flere ganger, 1,4/150hk er en flott motor, og det hele kommer an på bruks -og kjøremønsteret til den som skal ha bilen.

Jeg hadde 1,4/140hk i min Golf st.vogn 2014 modell, og kjørte nesten 35.000km med den før jeg byttet over til Superb. I Golfen så var det en absolutt en motor som passet meget godt til bilen, billig og fin å kjøre med var den også Så 1,4 literen er en motor jeg kjenner godt fra egenerfaring selv om den da hadde 10 hk og 10nm mindre.

Men jeg har prøvet den nye 1,4/150 hk motoren både i Passat og i Superb, og er det en firmabil hvor en kjører mye alene og ikke skal ha med seg noe særlig, så er det et helt greit valg og vel så det. Det er heller ikke umulig å ha den om en kjører med med fullastet bil heller, men da har en merkbart mindre motorressurser når motbakkene kommer eller en har behov for en rask passering/akserelasjon, og enda mer merkbart blir det med en henger etter. Så nei, 1,4/150hk motoren er ikke en motor jeg synes passer så bra i Passat eller Superb om en kjører med mye i bilen og skal ha med seg en henger etter i ny og ne, og det er noe jeg sier etter hva jeg selv har prøvet.

Helt frivillig hvordan en vil prioritere med utstyr eller motor, det er jeg helt enig med deg i :) 

Men hva som kommer frem i lab.tester og på flat bane som ofte fabrikkene tester sine biler på, er noe helt annet enn hvordan det fungerer i praksis. Momentkurven er også helt annerledes, for 1,8/180 så kommer det allerede ved 1250 rpm og varer til 5000 rpm, mens for 1,4/150 så kommer det ved 1500 rpm og varer til 3500 og maks ytelse for hk ikke kommer før 5000 rpm. Mens momentkurven for 1,8/180 holder seg helt til 5000 rpm hvor maks ytelse for hk kommer ved 5100 rpm, så den er ganske overlegen på hvor den henter kreftene og ikke minst også på hvor lenge en har dem. Og mellom 1,4/150 og 1,8/180 skiller det 60 kg (for stasjonsvogn og begge har DSG 7 kasse).

Så ja, jeg er helt enig, 1,4/150hk er en meget flott motor med gode specs, men den passer ikke så godt i en stor fullastet bil (og evt en henger etter), men hvilket kjøremønster enhver har er jo noe helt annet. Og det er med last i bilen jeg uttaler meg, for det er slik jeg bruker og kjører med vår bil.

 

Skjermbilde 2017-01-08 kl. 13.04.20.png

 

 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv 1,8 når jeg handlet bil høsten 16.

Om det er nødvendig er en helt annen sak.  Jeg er så gammel at jeg fortsatt mener volum på motorer er bra både mht bruk og varighet det var hovedårsaken til valg av 1.8 literen. Pluss at ekstra kostnaden ikke var særlig mye i total kostnadene.

I mitt daglige bruk i nærområdene der jeg bor er det ikke fartsgrenser over 70 km og de skulle jeg klare å følge også med minste motor selv med både folk i bilen og henger på.

For en halv mannsalder så var hele familien den gangen 3 stk på tur til sørlandet med en 3 sylindret Daihatsu charade som jeg tror hadde ca 38hk, gikk fin det også, 

Så å konkludere med at 1,4 150hk er for lite kan kanskje være drøyt, men må innrømme at 1,8 i Octavia føles morsomt når en akselerer eller en skjelden gang kjører forbi. Har ikke prøvd samme bil med 1,4 hadde derimot en Audi A6 med 2.0 140 hk og følte aldri at jeg hadde brukt for mer. Dette var en diesel motor til info.

Må også bekjenne at 1.8 sett opp mot mitt kjøre mønster er helt ovekill da jeg aldri kjører over fartsgrensene og normalt bare siger rundt i nærområde hvor jeg trives godt mellom 60 og 70 km da veiene er av god vestlandsstandard :-)

Valgte også badroad og normal dekkstørellse noe som er helt konge sett opp mot Audien som gikk på 18" felger som bare medførte mer støy og sporing.

min anbefaling er ikke å ha dekk med mindre enn 55 profil så lenge en hovedsakelig kjører i Norge 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgjørelse tatt, og ny bil bestilt. Det ble til slutt en L&K 1.8 TSI DSG kombi business grey med følgende utstyr :

Svart skinn, ryggekamera, bakrutevisker, baksetepakke, multiratt m/paddles&varme, reservehjul, solgardin bak og sideruter, varme frontrute, folie lastekant, skvettlapper f&b, tosidig bagasjeromsmatte og 17" Zeus antrasitt m/Continental vinterdekk.

Så nå er det bare å vente til våren.

Endret av Kingbee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2017 den 15.00, Helge skrev:

Kjøpte selv 1,8 når jeg handlet bil høsten 16.

Om det er nødvendig er en helt annen sak.  Jeg er så gammel at jeg fortsatt mener volum på motorer er bra både mht bruk og varighet det var hovedårsaken til valg av 1.8 literen. Pluss at ekstra kostnaden ikke var særlig mye i total kostnadene.

I mitt daglige bruk i nærområdene der jeg bor er det ikke fartsgrenser over 70 km og de skulle jeg klare å følge også med minste motor selv med både folk i bilen og henger på.

For en halv mannsalder så var hele familien den gangen 3 stk på tur til sørlandet med en 3 sylindret Daihatsu charade som jeg tror hadde ca 38hk, gikk fin det også, 

Så å konkludere med at 1,4 150hk er for lite kan kanskje være drøyt, men må innrømme at 1,8 i Octavia føles morsomt når en akselerer eller en skjelden gang kjører forbi. Har ikke prøvd samme bil med 1,4 hadde derimot en Audi A6 med 2.0 140 hk og følte aldri at jeg hadde brukt for mer. Dette var en diesel motor til info.

Må også bekjenne at 1.8 sett opp mot mitt kjøre mønster er helt ovekill da jeg aldri kjører over fartsgrensene og normalt bare siger rundt i nærområde hvor jeg trives godt mellom 60 og 70 km da veiene er av god vestlandsstandard :-)

Valgte også badroad og normal dekkstørellse noe som er helt konge sett opp mot Audien som gikk på 18" felger som bare medførte mer støy og sporing.

min anbefaling er ikke å ha dekk med mindre enn 55 profil så lenge en hovedsakelig kjører i Norge 

 

Du skriver mye fornuftig her @Helge , men det er likevel ikke alt jeg er 100% enig i, fordi jeg kjører på helt andre veier enn deg :) 

 

Om det var mine innlegg du siktet til når du skriver konkludere med at en 1,4 liter blir lite, så ja for min del så er det det, men det poengterer jeg ganske klart også, at det kun er mine behov jeg snakker om. Vil bare legge til at ikke noe av det jeg har skrevet har noe med fartsgrenser eller å kjøre fort å gjøre, for å kjøre fort er heller ikke noe jeg gjør. Det handler om å ha de kreftene (ikke fartsressursene) en trenger når bilen er lastet opp med et fullt bagasjerom og min. 4 personer slik min er ca 80% av tiden (og ofte også en henger etter), uten å måtte «presse» bilen/motoren. Selv 1,4/125hk utgaven som også selges til Superb er mer enn nok til å bryte samtlige fartsgrenser i Norge, men det er jo ikke det som er poenget.

 

På Vestlandet har jeg aldri vært og heller da ikke kjørt bil der selvfølgelig, så hvilke forhold og veier du kjører på er nok ganske forskjellig i forhold til de jeg kjører på, så det er derfor jeg skriver at det fungerer kjempefint for min del med 45 profil og 18" hjul for både sommer og vinter. Kunne godt vært lavere også, men det har jeg valgt å ikke gjøre. Ikke det minste problem med 235 bredde hverken sommer eller vinter heller, for slette veier som jeg stort sett kjører på sporer det ikke på. Hadde jeg bodd og/eller ofte kjørt bil på Vestlandet så kan det godt hende at jeg hadde valgt akkurat som deg jeg også, men på relativt slette veier i tettbygde sentrale strøk på Østlandet så blir behovet helt annerledes. 

Superb oppfører seg ganske annerledes enn Octavia på veien, for den gynger og duver som et «slagskip» en setter DCC understellet i Normal eller Comfort, derfor har min stått i Sport modus siden jeg kjøpte den, og enda mykere vil den bli om en også skal ha en høyere profil på dekka. Noen vil ha Sportsunderstell for å ha bilen både lavere og stivere, mens andre foretrekker Bad Road understellet fordi de vil ha en høyerer bil og muligheter for bedre fremkommelighet. Styringen står også i Sport, for ellers så blir styringen (etter min mening) altfor lett og lite responsiv, mens DSG kassa har jeg knapt hatt i Sport, for det er ikke nødvendig for mitt kjøremønster.........

 

Så å sette en standard/fasit/konkludere med noe som passer for andre enn sitt eget behov går ikke, til det så har vi alle helt forskjellige behov, kjøremønster, veier vi kjører på, hva vi har med oss og skal ha plass til, det er vel også derfor det finnes såpass mange forskjellige valg av modeller, motorer, understell og dekk/felg str. bl.a.. :) 

 

Vi kan nok trygt enes om en ting @Helge, og det er at vi har så forskjellige behov og forhold/veier vi kjører på at vi kun kan sette en fasit for oss selv og ingen andre. Mitt oppsett av understell og valg av hjul passer definitivt ikke for deg hvilket jeg også har full forståelse for, og ditt oppsett med dekk og understell passer ikke for meg. Dvs det hadde jo passet for meg, men jeg trives ikke med et slikt oppsett her jeg bor og kjører bil. Men likevel så har vi jo begge rett med tanke på hvordan vi har valgt og prioritert i forhold til hva vi trives med og føler vi har behov for, men det behøver jo ikke passe for noen andre :) 

 

å ja, jeg har hatt mange små både biler og motorer jeg også, og har alltid kommet frem dit jeg skulle, men det er med ymse kjøreglede, plass og komfort........ ;) 

 

 

1 time siden, Kingbee skrev:

Avgjørelse tatt, og ny bil bestilt. Det ble til slutt en L&K 1.8 TSI DSG kombi business grey med følgende utstyr :

Svart skinn, ryggekamera, bakrutevisker, baksetepakke, multiratt m/paddles&varme, reservehjul, solgardin bak og sideruter, varme frontrute, folie lastekant, skvettlapper f&b, tosidig bagasjeromsmatte og 17" Zeus antrasitt m/Continental vinterdekk.

Så nå er det bare å vente til våren.

Gratulerer med en fin bil, et flott oppsett og mye fint ekstra utstyr @Kingbee :) 

Varme i rattet er noe jeg virkelig misunner deg, men det var dessverre ikke en mulighet på 2016 modellen. Jeg skulle gjerne hatt gir-paddles på rattet jeg også, men det glemte jeg å krysse av for før produksjonsdatoen på bilen var satt, men det får jeg bare skylde meg selv for..

Ellers så synes jeg du har satt sammen en meget flott bil, så får en bare håpe at du ikke synes ventetiden blir for lang........... :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...