Gå til innhold
Maja

Feil Sensorstyrt Kjørelys


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har fått opp feilmeldingen: Feil Sensorstyrt Kjørelys? Etter hva jeg kan se er det ikke noe galt med lysene, men jeg får opp denne meldingen med ujevne mellomrom. Er det noen som vet hvor denne sensoren er plassert? Tenker i forhold til om det er noe som blokkerer den/dem. (Får f.eks feilmelding på  ACC ved mye vann på sensoren eller at det ligger litt løv på den etc. ) Andre ting dere vet kan være årsaken? Har en 2014 1.8 4X4 Octavia. Mvh Maja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Maja :) 

 

Sensoren til lysa sitter over speilet i frontruta (i hvert fall på min Superb), og i bruksanvisningen (og på nettet som jeg har funnet) så står det at det er flere ting som kan hindre den i å fungere optimalt. Slik som is/snø, skitt på vinduet foran sensoren, klistremerke, etc.

Andre ting kan være om en har byttet frontrute og sensoren ikke har blitt skikkelig justert etter bytte av rute. Noen snakker også om at det er forskjell på kvaliteten på de forskjellige sensorene fra forskjellige fabrikanter, men dette er kun noe jeg har lest om, dette er ikke noe jeg vet. Men det høres jo likevel fornuftig ut etter min mening da..........

 

Om du ikke har for lang vei til forhandleren, så er det nok greit å svinge innom der når feilmeldingen er der, for din bil er jo fortsatt innenfor nybilgarantien (om den ikke har kjørt for langt da).

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Superb lll!! Is og lignende foran sensoren kan stemme bra overens med at feilmeldingen bare kommer av og til. 

Bilen skal på PKK nå i vår så jeg ville bare sjekke om dette var en kjent feil som ville koste skjorta å få fikset. Vurderer å benytte forhandler til PKK kontrollen  da de er kjent med bilen fra før og at evt feil da dekkes av nybilgarantien, men var usikker på om denne feilen kom inn under garantien.

Igjen takk for at du tok deg tid til å svare:)

Maja

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen er en 2014 modell har du vel fortsatt nybilgaranti? Dersom den ikke har passert 100 000 km naturligvis :) Dersom det er feil med sånt utstyr skal det gå under garanti mener jeg. Vil dem ikke dekke det der så får dem kjøre reklamasjon på det. Dette er utstyr som absolutt er ment til å vare i over 5 år, og er ikke en slitedel på noen måte 9_9

Dette er min personlige mening, men tror nok uansett det ikke blir noe problem dersom det er noe feil...

Legger ved link til Forbrukerrådets tabell hvor hver importør har svar hva dem dekker

http://www.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/10/Bilgaranti_2015_Tabell_140915.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Salcin Bilen har straks rullet 49' så den er innafor. Var bare usikker på om garantien ville gjelde en sånn type feil. Linken du la ved var jo derfor genial. Her fant jeg jo masse nyttig info. Tusen hjertlig. 

Hadde ikke forventet så mye god hjelp folkens. Kommer nok til å snike rundt:ph34r: litt mer her inne og pirke dere litt på skuldra når jeg lurer på noeO.o. Ble forresten anbefalt å bruke dere av svogeren min da han har hatt svært god erfaring med lignende forum. Så takk til alle dere som tar seg tid til å hjelpe oss newbies:D

Maja

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...