Gå til innhold
kjakan2005

Bensin/dieselvarmer


Anbefalte innlegg

Har en Octavia som er 5mnd gammel. Har fabrikkmontert bensinvarmer med fjernkontroll. Det er ikke mulig å programmere inn når bilen skal være varm, eller må jeg kun bruke fjernkontroll? Fjernkontroll fungerer bra det, men kunne vært nyttig noen ganger å ha mulighet til å vite 09:30 skal bilen være varm (spesielt i tilfelle jeg ikke er 3-400meter unna bilen 20min før oppvarmingen skal starte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å trykke på menyknappen til Clima anlegget, og så stille inn tidspunktet etter det på skjermen?

Skjermbilde 2017-01-12 kl. 10.04.01.png

Grunnen til at jeg spør er at det er noen som forsøker å bare gå inn på menyen til bilen i infotainment systemet, men der finner en ikke innstillinger for klima -og drivstoffvarmeren :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2017 den 10.06, Superb lll skrev:

Har du forsøkt å trykke på menyknappen til Clima anlegget, og så stille inn tidspunktet etter det på skjermen?

Skjermbilde 2017-01-12 kl. 10.04.01.png

Grunnen til at jeg spør er at det er noen som forsøker å bare gå inn på menyen til bilen i infotainment systemet, men der finner en ikke innstillinger for klima -og drivstoffvarmeren :) 

Hahaha! Dette har jeg lurt på så mange ganger! Jeg har lett i infotainment for å finne dette da fjernkontrollen mangler. Har aldri lagt merke til den knappen. Nå har vi -10 her hjemme og jeg gleder meg til varm bil i morgen før jobb :-)

Endret av Arooo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arooo skrev:

Hahaha! Dette har jeg lurt på så mange ganger! Jeg har lett i infotainment for å finne dette da fjernkontrollen mangler. Har aldri lagt merke til den knappen. Nå har vi -10 her hjemme og jeg gleder meg til varm bil i morgen før jobb :-)

Fint om du kommer med en tilbakemelding på om det fungerte da @Arooo, for da er det lettere å kunne komme med et konkret svar om spørsmålet dukker opp en annen gang.

Håper du finner ut av det, og får det til å fungere slik det skal :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følte meg veldig lite "simply clever" i dag tidleg når webastoen ikkje slo seg på. Viste seg det at den må ha minst ein kvart med bensin for å virke. Dette kunne jo stått i displayet etter at bilen var skrudd på. I tillegg var isskrapa på innsida av bensinlokket som var frosset fast. 

Det var mandagen sin det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, krosjefen skrev:

Eg følte meg veldig lite "simply clever" i dag tidleg når webastoen ikkje slo seg på. Viste seg det at den må ha minst ein kvart med bensin for å virke. Dette kunne jo stått i displayet etter at bilen var skrudd på. I tillegg var isskrapa på innsida av bensinlokket som var frosset fast. 

Det var mandagen sin det :D

 

Hvor mye drivstoff hadde du egentlig på tanken @krosjefen ?

For i bruksanvisningen som jeg har linket til lenger opp i innlegget her (på side 103), så viser kriteriene for at drivstoff/tilleggs varmeren skal fungere at en har nok strøm på batteriet og at drivstofflampa ikke lyser. Noe annet står det ikke, se bildet her,

Skjermbilde 2017-01-16 kl. 12.07.03.png

Jeg har også hørt at det bør være minimum kvart tank for at varmeren skal fungere, men bruksanvisningen sier faktisk ikke det..........

Er jo ikke bare pga muligheter for kondens på tanken det lønner seg å ha min halv tank ser jeg, det er jo noe å tenke på når en skal benytte tilleggsvarmeren i tillegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Hvor mye drivstoff hadde du egentlig på tanken @krosjefen ?

For i bruksanvisningen som jeg har linket til lenger opp i innlegget her (på side 103), så viser kriteriene for at drivstoff/tilleggs varmeren skal fungere at en har nok strøm på batteriet og at drivstofflampa ikke lyser. Noe annet står det ikke, se bildet her,

Skjermbilde 2017-01-16 kl. 12.07.03.png

Jeg har også hørt at det bør være minimum kvart tank for at varmeren skal fungere, men bruksanvisningen sier faktisk ikke det..........

Er jo ikke bare pga muligheter for kondens på tanken det lønner seg å ha min halv tank ser jeg, det er jo noe å tenke på når en skal benytte tilleggsvarmeren i tillegg :) 

bensinlampa lyste, hadde vel att ca 6-7mil med drivstoff. Så det var jo greit at den fungerte som tiltenkt. brukeren var ikkje like "clever" som bilen,hehe.  Første nye bilen eg har hatt. Fekk denne levert i september i fjor, så det meste er nytt for meg.  Hadde difor vore greit med eit varsel inni bilen. menmen, la sammen to og to og konkluderte med bensinnivået :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, krosjefen skrev:

bensinlampa lyste, hadde vel att ca 6-7mil med drivstoff. Så det var jo greit at den fungerte som tiltenkt. brukeren var ikkje like "clever" som bilen,hehe.  Første nye bilen eg har hatt. Fekk denne levert i september i fjor, så det meste er nytt for meg.  Hadde difor vore greit med eit varsel inni bilen. menmen, la sammen to og to og konkluderte med bensinnivået :)

Velkommen til forumet, glemte jo det i forrige innlegg :) 

Da hadde det sin naturlige forklaring  :) 

 

Hvilken bil/modell er du du har da @krosjefen , og er du fornøyd så langt eller?

Bortsett fra akkurat i dag kanskje, men det er vel ikke så lett å gi bilen skylda for akkurat dette heller, hehe........... ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Superb lll skrev:

Velkommen til forumet, glemte jo det i forrige innlegg :) 

Da hadde det sin naturlige forklaring  :) 

 

Hvilken bil/modell er du du har da @krosjefen , og er du fornøyd så langt eller?

Bortsett fra akkurat i dag kanskje, men det er vel ikke så lett å gi bilen skylda for akkurat dette heller, hehe........... ;) 

 

Takk for det! 

Du, denne tar eg på meg hehe. Webastoen har ellers fungert knirkefritt og er uten tvil den beste funksjonen med heile bilen :) 

Kjøpte ein Racing Blue Octavia 1,4 TSI 150HK DSG. planen var 2.0 TDI men selger klikka feil så eg fant ut sjøl 3 dager før henting at bilen hadde bensinmotor i stedet. 

Ellers fornøyd, men sliter med mykje dugg på innsida av lyktene, begge to + grøftelysa.  Kan jo være ford det er pluss/minusgrader annenhver dag for tiden.  I tillegg knirker det mykje her og der, spesielt frå midtarmlenet. Spørst om Møller må ta ein titt på akkuratt det. Eg har i tillegg ein Octavia frå 2004 som frua nå bruker som jobbpendlebil. Den har ikkje desse knirkeproblema  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Webasto er en kjempeflott investering, og det er aldri aktuelt å kjøpe en bil uten det etter å ha min andre bil med det nå :) 

 

Men om selgeren gjorde en slik feil, så skulle du vel enten vært tilbudt en relevering av ny bil med riktig motor og/eller en eller annen form for kompensasjon?

Dugg i frontlyktene har jeg også, spes i nedre kant hvor det er LED kjørelys, der blir det rett og slett ikke varmt nok til å fjerne duggen, og det må være vann i lykta før de gjør noe med det. Med kun noen dråper på glasset, så gjør de svært sjeldent noe ut av det.

Knirkelyder er jo ikke noe særlig da, så det er det greit at de får ordnet på. For det blir ikke bedre med tiden som regel, heller verre når også kulda merkes mer og mer (avhengig av hvor en bor selvfølgelig).

 

Jeg har selv fått den første «feilen» på min bil nå, og det er ikke akkurat noen krise for å si det slik. Men bagasjeromstrekket vil ikke lenger rulle seg tilbake, det skjer ingen verdens ting, så de har bestilt et nytt til meg. Mulig det er «slappe fjører» e.l. som gjør at det ikke fungerer lenger, men det er jo hermetisk lukket i endene, så det er det ikke mulig å finne ut av.. Bruk og kast.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Ja Webasto er en kjempeflott investering, og det er aldri aktuelt å kjøpe en bil uten det etter å ha min andre bil med det nå :) 

 

Men om selgeren gjorde en slik feil, så skulle du vel enten vært tilbudt en relevering av ny bil med riktig motor og/eller en eller annen form for kompensasjon?

Dugg i frontlyktene har jeg også, spes i nedre kant hvor det er LED kjørelys, der blir det rett og slett ikke varmt nok til å fjerne duggen, og det må være vann i lykta før de gjør noe med det. Med kun noen dråper på glasset, så gjør de svært sjeldent noe ut av det.

Knirkelyder er jo ikke noe særlig da, så det er det greit at de får ordnet på. For det blir ikke bedre med tiden som regel, heller verre når også kulda merkes mer og mer (avhengig av hvor en bor selvfølgelig).

 

Jeg har selv fått den første «feilen» på min bil nå, og det er ikke akkurat noen krise for å si det slik. Men bagasjeromstrekket vil ikke lenger rulle seg tilbake, det skjer ingen verdens ting, så de har bestilt et nytt til meg. Mulig det er «slappe fjører» e.l. som gjør at det ikke fungerer lenger, men det er jo hermetisk lukket i endene, så det er det ikke mulig å finne ut av.. Bruk og kast.........

Ja eg fikk en god del tusenlapper i kompensasjon. Fikk også tilbud om ny bil, men orka ikkje vente i 2 ekstra måneder. Dessuten er vel bensin det trygge for framtida pga miljøet, avgifter osv.  Så du kan si eg fekk ein godt spekka bil til ein relativt rimelig penge.  Då har du nøyaktig sakke problem som meg, det er nedre del av lykta som ikkje blir varm nok. Sendte epost til møller og fekk eit svar tilbake som ga meg bakoversveis. 

Sitat

Dette er helt normalt.

 

Hovedlyktens ventilasjonssystem virker slik at luft utenfra sirkulerer gjennom hovedlykten. Med det åpne vannsprutbeskyttede ventilasjonssystemet (nødvendig på grunn av trykkutligning) oppstår det forskjellige temperatursoner inne i lykten. Det vil si svært varme steder der glasset varmes opp av lyset og relativt kjølige steder der dekkglasset avkjøles på grunn av fartsvind under kjøring.

Disse forholdene kan føre til kondens på innsiden av dekkglasset på grunn av høy luftfuktighet og temperaturforskjeller ute og innvendig i lykten (delvis under kjøring). Dette oppstår spesielt i den kalde årstiden og/eller i forbindelse med en fuktig værtype.

Duggdannelse i hovedlyktene kan best sammenlignes med dugg innvendig på frontruten, forskjellen er at den der kan blåses tørr med defrosterdysen.

Dette problemet oppstår for eksempel ofte etter bruk av vaskeautomat, dampspyling av motoren eller frontpartiet, temperatursvingninger mellom natt og dag, osv.

Spesielt i etteroppvarmingsfasen der hovedlyktens bakside varmes opp av den varme motoren samtidig som dekkglasset avkjøles på grunn av den kalde uteluften, vil den minste fuktighet danne dugg på innsiden av lykten. På dekkglass med klart glass er fenomenet mer synlig enn på dekkglass med rifler.

Den fysiske duggdannelsen i hovedlyktene er et optisk fenomen som ikke påvirker lyktenes funksjon (lyseffekt). Duggdannelsen i hovedlyktene vil på grunn av materialet som er brukt, ikke føre til korrosjon innvendig i hovedlyktene.

Hvis det har dannet seg dugg på hovedlykten skal lykteglassets virkefelt være fritt for dugg etter 5–10 minutters kjøring med tilstrekkelig ventilasjon og med nærlyset på (landevei/motorvei). Etter kjøreturen kan det fortsatt være dugg på andre innvendige overflater på dekkglasset, men dette har ingen betydning.

Dette fenomenet kan oppstå på alle hovedlykter/tåkelykter, da dette skyldes fysiske forhold.

Ha en fin dag videre

Så eg orka ikkje krangla meir på det.  Du har heilt rett, det blir nok ikkje bedre. Litt av grunnen til at eg kjøpte ny denne gangen var 5års garanti. Får sjå om eg får rota meg til å sende ein epost til møller :)  Håper det ordnar seg med Superben din. Det er ein lekker bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente enda lenger på enda en bil er ikke mye fristende nei, så det forstår jeg godt, veldig bra du ble kompensert for det da, hvilket forsåvidt også bare skulle mangle. 

Ja bensin/hybrid/el er nok den rette motoriseringen slik det ser ut nå, dieselforbudet i Oslo fra i morgen av, gjør det jo ikke enkelt for de som har valgt det.

 

Lysa har jeg lest så mye om på forskjellige grupper og fora, at det vet jeg er ganske nytteløst å klage på, såfremt en ikke har vann i lykta, da byttes den uten problemer.

 

Joda Superben er jeg meget fornøyd med, og bagasjeromstrekket er allerede bestilt og skal hentes/monteres en av de nærmeste dagene, så det blir det ordnet opp i :) 

 

Håper du også får ordnet opp i knirkelydene, for det er noe av de mest irriterende lydene jeg vet om. Like irriterende er jo skrangling, og aldri er der når en tar turen innom verkstedet for at de skal forsøke å finne ut hva/hvor det kommer av/fra........

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 12.47, Superb lll skrev:

Fint om du kommer med en tilbakemelding på om det fungerte da @Arooo, for da er det lettere å kunne komme med et konkret svar om spørsmålet dukker opp en annen gang.

Håper du finner ut av det, og får det til å fungere slik det skal :) 

Kort versjon: Det funket veldig bra.

Lang versjon: Jeg satte avreisetid til mandag 07.30. Og planen var å være i bilen til da, men med to små på to og fire år så går det ikke alltid som planlagt. På mandager er det også litt mer som skal pakkes - alt yttertøy skal tilbake til barnehagen. Uansett, det var -10 grader ute og bilen står i en garasje. Da vi kom til bilen 07.45 var den lun. Det var godt og sette seg inn i bilen og rattet var behagelig å holde i. Motoren ble jo også raskt varm da vi startet å kjøre.

Jeg antar at bilen ikke er så avansert at den tar høyde for ute temperatur for så å starte varmeren når den må for å nå 20 grader inne til avreise. Dersom noen har informasjon om dette må de gjerne dele. Men det er mulig å stille hvor lenge varmeren skal stå på - 30 min er standard.

Neste steg er å møte opp i bilen til avtalt tid. Og det blir ikke i morgen, for da har noen bestemt at jeg ikke får kjøre bil til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, krosjefen skrev:

I tillegg knirker det mykje her og der, spesielt frå midtarmlenet. Spørst om Møller må ta ein titt på akkuratt det. Eg har i tillegg ein Octavia frå 2004 som frua nå bruker som jobbpendlebil. Den har ikkje desse knirkeproblema  ;)  

Greit å ha bensin i disse dieselhate-tider, og på mange måter er bensinmotorer mere komfortable på vinteren (og ellers også, kanskje).

Knirke-/skranglelyder har jeg også hatt i min Octavia begge på passasjersiden i kupeen:

Nr. 1: midkonsollen er delt i to på siden, slik at den øverste plastdelen ligger over den nederste fremover på konsollen. Forhandler ordnet med en slags teip mellom lagene, og alt er nå stilt og fint.

Nr. 2: låseklumpen for setebeltet vibrerer mot midtkonsollen når ingen sitter i passasjersetet. Oppstår når setet står justert omtrent midt på. Merker det spesielt nå som det er litt vaskebrett og hardkjørt kjettingIrugler. Ikke fikset enda, men vil bli gitt beskjed nå ved service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arooo skrev:

Men det er mulig å stille hvor lenge varmeren skal stå på - 30 min er standard.

Om du forhåndsinnstiller varmeren til å starte på morgenen så vet jeg man kan stille inn hvor lenge varmeren også skal gå. Men hvordan er det om man vil bruke fjernkontrollen? Hvor kan man stille inn og bestemme hvor lenge varmeren skal gå? Samme sted som man forhåndsinnstiller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...