Gå til innhold
Octavian

Octavians Octavia Style 1.8 TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Min Octavia med bad road har 16" vinter og 17" sommerdekk.

Dette var normalt/standard i følge selger. Sommer dekkene er ikke prøvd enda, men den går kjempe fint og behagelig på 16" vinterdekk.

Blir spennende å prøve sommerdekkene også når den tid kommer :-)

Lykke til, håper du blir like fornøyd som vi men Octavian :-)

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Octavian, det er hvilken utstyrsversjon du velger som bestemmer hvilken felg størrelse du får, ikke valg av understell. Men enkelte understell kan begrense hvilke tilleggs valg en kan gjøre.

En Octavia Style leveres med 17" sommerhjul og kan oppgraderes til 18" hvis en ønsker det. MEN om en velger BAD Road understell, så kan en ikke få bestilt/levert 18" fra fabrikk.

 

Se detaljer i prislisten her,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_octavia_20160101.pdf

 

Men det er helt andre tilvalg for en Octavia Scout som har Bad Road understell som standard.

 

Vinterdekk kan du velge i mellom 16" eller 17" alt avhengig av hva du føler er det rette og hva du har behov for.

 

EDIT:

Se forøvrig @Helge sitt svar her også, han har en Octavia Style med Bad Road understell 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Octavian skrev:

Hei alle sammen, venter på levering av Octavia neste måned. Jeg har bestillt en 1.8 TSI Style 4X4 med badroad.

@Sjåføren bad road octaviaer blir levert med 16" hjul? Selger sa at det blir 17" Teron som standard. Har bestillt reserve hjul også og det står reservehjul til 17" og 18" Alu!

Gled deg! Jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha bad road så kom bilen med 16 toms felger, dette var seint 2014 når jeg kjøpte. Det er kanskje endret i dag. Jeg tok ikke bad road, men der er tilfeller at jeg ser at litt mere bakkeklaring kunne gjort seg. Spesielt når snøplogen svinser rumdt og legger igjen skikkelige kanter i kryss og rundkjøringer, samt når det ligger store saltsørpeklumper fra lastebiler midt i vegbanen. Men det er litt ekstra selvforskylt for min del, jeg har en ekstra spoiler foran som er en smule utsatt. Ellers synes jeg den gir en mye penere front......

DSC_0384.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen får ikke høyere bakkeklaring med 18" @CitizenX, av den enkle grunn at profilen på dekkene går ned. Det har med rulleomkretsen å gjøre.

For det er omtrentlig tilsvarende rulleomkrets på 

  • 205/55-16"
  • 225/45-17"
  • 225/40-18"

og bakkeklaringen vil være lik på alle tre. Forskjellen er kun større diameter på felgene etter hvert som de velges større, men dekkprofilen blir tilsvarende lavere, og dermed så blir også den totale diameteren og bakkeklaringen lik.

Det jeg tror gjør at en ikke kan velge 18" sammen med Bad Road er at det ikke helt rimer med et høyere og beskyttet understell sammen med lavere dekk som kanskje ikke hører sammen med de egenskapene en har gitt bilen.

 

For Scout så blir det annerledes, for den leveres med høyere profil på dekka fra fabrikk, og kan da velges i 18", men med lavere dekkprofil enn hva 17" har, og likevel lik bakkeklaring. Ser du på dette bildet så ser du at høyden til hjulbuen er lik, det er kun felgen som er større på 18", men med tilsvarende lavere dekkprofil.

Skjermbilde 2017-01-13 kl. 07.17.27.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 205/55-16 reservehjul på min. Det passer bra, også til 225/45-17 sommerdekk. Ingen problem å mikse disse dimensjonene, det er jo bare brukt ved punktering (maks. fart med reservehjul er 80). Jeg har vel aldri hatt et eget vinter-reservehjul, men det er kanskje en idé.....

En annen ting: siden min kom med 17 toms felger og jeg skulle ha andre felger til sommerdekka, så valgte jeg vinterdekk i 205/50-17 størrelse. Litt smalere fordi jeg mener det er best på det vinterføre som er her: saltsørpe, hardkjørt snø og til dels våt is på sideveier.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så sant det ikke er i forbindelse med et bilkjøp, så hadde jeg aldri kjøpt dekk fra en bilforhandler, det er billigere hos et dekkverksted. Det er enda billigere å kjøpe dekk på nettet, men da er det noen dekkforhandlere som rynker litt på nesa fordi du ikke har kjøpt dekka hos dem, men de legger dem over på felgene dine for det selvfølgelig.

Noen dekkforhandlere opererer jo med en fornøydhetsgaranti og garanti på dekka, og den har du jo ikke fra forhandleren om du har handlet dekk på nettet. Da må du henvende deg til nettbutikken du handlet av.

 

Akkurat hvilket TPMS system Skoda benytter vet jeg ikke, det er ikke noe jeg har lest om i det hele tatt, jeg har kun konstatert at jeg har det på min bil.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Octavian skrev:

Jeg må kjøpe vinterdekk, det blir 205-55-16", det høres litt dyrt hos bil forhandler :-( .

er det stor pris forskjell hvis jeg kjøper fra en dekk leverandør ?

Hva med trykk sensor? er det montert i felg eller i ABS system?

Hvis du tenker å kjøpe 16" vinterdekk utenom selve bilkjøpet, så kan du jo vurdere å kjøpe dekk i størrelsen 205/60R16 hvis du liker den ekstra bakkeklaringen det gir (bare litt ekstra). Det blir litt SUV-light, men et lite avvik i forhold til reservehjulet.

Trykksensor er nok ABS-systemet, ingen sensorer i hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for en rask og bra forklaring som vanlig :D håper å lære litt i forumet, har diskutert litt om dette med kollega og han var ganske opptatt med riktig antal hull for mutter riktig felg typ for å unngå adapter og så videre.

skal kjøpe Continental Conti Viking Contact 6 (best i test) fra dekkverksted og jeg kommer å bare si at gi meg riktig felg for en ny octavia, da må det gå greit.

Jeg har bestilt vinterpakke i bilen mitt, en av mine arbeidsplass er bare 15 min fra hjem, er det fare for at batteri blir tom hvis jeg bruker parkeringsvarmer for 15 min før jeg drar?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær litt obs på at de originale hjulmuttrene har sfærisk anleggsflate. Noen ettermarkedsfelger skal ha koniske muttrer, da må du ha to sett av dem og skifte sammen med hjula. Pass også på at åpningen i senter på felgene er 57,1 mm. Mange ettermarkedsfelger har større åpning, og da må du plundre med løse ringer for å sentrere felgene. Litt ekstra å holde styr på.....

Det er alltid en liten fare for å bruke mer strøm enn hva som dynamoen klarer å fylle på. Men 15 minutts varming før du kjører 15 minutter skal normalt sett gå bra det. Jeg har en hjemmelader som jeg setter på over natten annenhver måned, jeg liker å toppe opp med strøm i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Octavian skrev:

Takk så mye for en rask og bra forklaring som vanlig :D håper å lære litt i forumet, har diskutert litt om dette med kollega og han var ganske opptatt med riktig antal hull for mutter riktig felg typ for å unngå adapter og så videre.

skal kjøpe Continental Conti Viking Contact 6 (best i test) fra dekkverksted og jeg kommer å bare si at gi meg riktig felg for en ny octavia, da må det gå greit.

Jeg har bestilt vinterpakke i bilen mitt, en av mine arbeidsplass er bare 15 min fra hjem, er det fare for at batteri blir tom hvis jeg bruker parkeringsvarmer for 15 min før jeg drar?

 

 

 

Jeg valgte heller å legge litt kroner i hjul (originale Skoda felger) pga noen av de samme årsakene som @Sjåføren skriver. Jeg vil ikke ha løse senterringer å ta vare på, jeg vil bruke de samme hjulboltene for å slippe å ha enda mer å passe på og sist men ikke minst, om jeg skader en originalfelg så finnes de mye lenger å få tak hos Skoda enn hva en tredjeparts felg gjør. Da kan en kjøpe en ny, i stedet for å måtte kjøpe 4 nye for å ha de like, det har nemlig skjedd for noen av mine arb.kollegaer, og da ble plutselig ikke billige felger så billige lenger.

Men holder du deg til litt mer «normale» str. på dekk og felg slik du gjør her @Octavian, så er det ikke så mye dyrere å kjøpe de originalt. Jeg valgte å ha samme str. på både dekk og felg til min Superb, og det var ikke akkurat billig, men det er likevel ikke så mye om en legger det inn i bilbudsjettet og skal ha bilen i noen år.

Dette kan du også forhandle med selger om i forbindelse med kjøp/bestilling av ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...