Gå til innhold
Salcin

Endringer på Superb 3v år for år


Anbefalte innlegg

Hei,  lager en liste her angående endringer som kommer på Superb 3V år for år, og redigerer den dersom noen kommer med flere innspill :)Noen ting er ekstrautstyr, mens andre er faste endringer, dette sees i prisliste. Håper dette er til god info dersom du skal handle Superb brukt, eller rett og slett ny Superb og lurer på noe :) 

 

2015/2016 

Modellen kom tilgjengelig for bestilling fra Juni 2015, og de første kunde bilene Kom august/september 2015

2017

Mulighet for svart skinn for L&K (Kom tilgjengelig for bestilling februar 2016)

Varme i ratt

10 i stede for 3 farger i ambient light

Svart i stede for biege bagasjeromtildekning for biler med biege skinn

Endret innvendig speil (ingen ramme)

Ny fjernkontroll på webasto

Spyler på ryggekamera

3 istede for 2 medfølgende nøkler

Sportline modell 

Phonebox har også integrert trådløs lader, for telefoner som støtter dette.

Amundsen øker fra 6,5" til 8" skjerm

Flere typer felger

 

2018

Navigasjon Columbus 9,2"  (Ekstra utstyr) Med Skoda connect som gir tilgang til å starte fjernstyrt drivstoffvarmer med app på tlf, bensinpriser i nærområdet, værmelding, trafikkinformasjon og SOS knapp, med automatisk varsling ved kollisjon ++

Massasjefunkunksjon for førersete (Ekstrautstyr)

Parkeringsassistent med automatisk bremsing (Ekstrautstyr)

Corrida Red farge utgår

Støydempende glass og ekstra lydisolering under bilen (Standard på alle modeller unntatt Ambition)

 

2019

Sort taktrekk (Kom på biler produsert i midten av 2018)

Digitale instrumenter (Kom på biler produsert i midten av 2019)

Endret av Salcin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den komplette utstyrslista for 2016 modellen fremdeles, så jeg skal se igjennom den @Salcin og laste ned den for 2017, så skal jeg sammenligne dem og evt. fylle på med litt mer. Synes det dog ser ut som om du har fått med deg det meste

Kommer tilbake til tråden når jeg har sjekket litt mer :) 

 

Jeg om en ting til som er forandret og det er vel ikke til det positive egentlig, for nå er ikke delingsnettet en del av standard utstyret til L&K, det må nå kjøpes i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bestilte min bil (Style versjon, vinter 2016), så valgte jeg en del tilleggspakker, som bl.a. Vinterpakke, og den inneholdt

  • Parkeringvarmer
  • Baksetevarme
  • Delingsnett

og hele denne pakken er standard på L&K i prislista jeg har her, og det fortalte også selgeren meg at det var standard med samtlige utstyrspakker (med alt innhold) på L&K versjonen.

Det samme gjelder for Bagasjeromspakke som inneholder

  • El.bakluke
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Solgardiner for sidevinduer bak

og denne pakken er også standard i prislista jeg har her på L&K, og her fortalte også selgeren meg at alle pakker med alt innehold/utstyr er standard på L&K versjonen (bortsett fra holder til nettbrett i baksetepakken) Den måtte kjøpes separat til L&K.

I dag så er ikke disse pakkene huket av som standard for L&K lenger, og delingsnett og solgardiner i i sidedørene bak må nå kjøpes separat. Det er som sagt hva prislista jeg har i hånda sier, og selger informerte meg om. Så noen andre forutsetninger enn en offentlig prisliste fra Skoda (datert 01.01.2016) for å svare har jeg ikke @Salcin :)

 

Ellers så er det en ting til som er standard på flere utgaver i dag, som ikke er det på 2016 modellene, og det er 

  • RTA - Rear Traffic Alert

det er standard på Ambition, Style, Sportline og L&K, det er kun Active det ikke er standard på. Bare ikke spør meg hva det er for noe, for det vet jeg ikke ;) 

 

Noe som derimot står i den nye brosjyren til Superb er at det kan velges Sportsratt i perforert skinn, med styring av radio, telefon og girskift for DSG automatgirkasse (se tekst under bildet). Men det finner jeg ikke i prislista, og det er heller ikke med i utstyrslista til Sportline (så langt jeg kan se).

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.06.39.png

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 14.41.43.png

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Superb lll skrev:

Når jeg bestilte min bil (Style versjon, vinter 2016), så valgte jeg en del tilleggspakker, som bl.a. Vinterpakke, og den inneholdt

  • Parkeringvarmer
  • Baksetevarme
  • Delingsnett

og hele denne pakken er standard på L&K i prislista jeg har her, og det fortalte også selgeren meg at det var standard med samtlige utstyrspakker (med alt innhold) på L&K versjonen.

Det samme gjelder for Bagasjeromspakke som inneholder

  • El.bakluke
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Solgardiner for sidevinduer bak

og denne pakken er også standard i prislista jeg har her på L&K, og her fortalte også selgeren meg at alle pakker med alt innehold/utstyr er standard på L&K versjonen (bortsett fra holder til nettbrett i baksetepakken) Den måtte kjøpes separat til L&K.

I dag så er ikke disse pakkene huket av som standard for L&K lenger, og delingsnett og solgardiner i i sidedørene bak må nå kjøpes separat. Det er som sagt hva prislista jeg har i hånda sier, og selger informerte meg om. Så noen andre forutsetninger enn en offentlig prisliste fra Skoda (datert 01.01.2016) for å svare har jeg ikke @Salcin :)

 

Ellers så er det en ting til som er standard på flere utgaver i dag, som ikke er det på 2016 modellene, og det er 

  • RTA - Rear Traffic Alert

det er standard på Ambition, Style, Sportline og L&K, det er kun Active det ikke er standard på. Bare ikke spør meg hva det er for noe, for det vet jeg ikke ;) 

 

Noe som derimot står i den nye brosjyren til Superb er at det kan velges Sportsratt i perforert skinn, med styring av radio, telefon og girskift for DSG automatgirkasse (se tekst under bildet). Men det finner jeg ikke i prislista, og det er heller ikke med i utstyrslista til Sportline (så langt jeg kan se).

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.06.39.png

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 14.41.43.png

 

Uten å kverulere så vil jeg nok tro du har misforstått selger litt, samtidige pakker var ikke inkludert, de fleske pakkene var ikke tilgjengelig, grunnet det meste er inkludert... Som F.eks. Den vinterpakka du nevner, så er og var alt unntatt delingsnett inkludert i L&K, i bagasjeromspakke du nevner så er alt unntatt solgardiner i sidevinduer bak i L&K, når det gjelder baksetepakke som er så billig på L&K er det pga att det bare er nettbrettholdee ja...

Dersom du ser litt nedover på lista så ser du att du har mulighet til å velge tilvalgene på på solgardiner, delingsnett.. Dette var tilvalg da og er det fortsatt :-)

RTA er faktisk veldig flott, da du f.eks. Skal rygge ut av en parkeringsplass, PG bilen registrer att det kommer bilen kjørende på veien bak deg, så varsler den... utrolig kjekt i trange steder man ikke ser pga biler på hver side.

 

Edit: Hadde for øvrig tilvalg på samtlige ting på min 2016 modell registrert i 2015 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Salcin skrev:

Uten å kverulere så vil jeg nok tro du har misforstått selger litt, samtidige pakker var ikke inkludert, de fleske pakkene var ikke tilgjengelig, grunnet det meste er inkludert... Som F.eks. Den vinterpakka du nevner, så er og var alt unntatt delingsnett inkludert i L&K, i bagasjeromspakke du nevner så er alt unntatt solgardiner i sidevinduer bak i L&K, når det gjelder baksetepakke som er så billig på L&K er det pga att det bare er nettbrettholdee ja...

 

Dette er hva prislista jeg har helt konkret viser til når det gjelder utstyrspakkene for hva som er standard i L&K (se innskannet bilde av prislisten).

Selgeren både fortalte meg og viste meg konkret i prislista hvordan dette var, så her har jeg kun gjengitt hva som står svart på hvitt i prislista og hva selgeren informerte meg om @Salcin :) 

 

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.54.54.png

 

Endret av Superb lll
omformulert teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Salcin skrev:

RTA er faktisk veldig flott, da du f.eks. Skal rygge ut av en parkeringsplass, PG bilen registrer att det kommer bilen kjørende på veien bak deg, så varsler den... utrolig kjekt i trange steder man ikke ser pga biler på hver side.

Se der ja, det var jo en praktisk og nyttig funksjon, synd at både denne (RTA) og varme i rattet ikke var tilgjengelig når jeg bestilte bil, for varme i rattet er virkelig noe jeg kunne tenkt meg..........

Takk for info, da lærte jeg noe nytt i dag også @Salcin :) 

 

Litt merkelig det med sportsrattet synes jeg, for det finner jeg kun bilde av i brosjra, men ikke et eneste punkt om i utstyrslistene............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

I følge det jeg har lest og sett av bilder på nettet, så ser det i hvert fall ut som den varslede Hybrid utgaven kan få et litt annet utseende, men om det er fakta eller spekulasjoner gjenstår å se. Ser det er flere som også lager bilder som skal illustrere hvordan den «vanlige» Superb 2019 også skal se ut, men hvor mye hold det er i akkurat det gjenstår å se.

Ellers så får en vel glede seg over de forandringene som nå er gjort på 2018 modellen, det er i hvert fall forandringer som hadde gledet meg om jeg skulle ha bestilt ny Superb i dag :) 

  • Bedre støyisolering
  • Tykkere sidevinduer
  • Større skjerm(er)

 

EDIT:

Med større skjermer, så mener jeg nå at det er tilgjengelig med 9,2" skjerm for Columbus, og at alle andre modeller også nå har større skjermer i sitt Infotainment/Radio system som standard.

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre om folk sier ifra en gang for mye enn en gang for lite :) Da kommer i alle fall info med..

 

@CitizenX Jeg har ikke hørt noe om facelift, men av ren gjetning vil jeg tro det i '19 kommer en facelift som '20 modell... da har bilen vært i 4 år og det er på tide med en facelift! Vet faktisk ikke syklusene på Skoda, men vet både BMW,Mercedes og Audi har Facelift etter 4 år, og lar den gå i 3 år før ny modell... altså 7 år med samme modell :) lenger enn det er vel ikke særlig heldig, da bilene begynner å bli "gamle"... ikke kult å kjøpe seg en superb om i 2025 som er lik som en som kom ut i 2015 :P Selv om utvikling av ny modell koster mye!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg eier en Superb stasjonsvogn 2017 190 hk 6DSG 4x4 L&K. Dette er en helt fantastisk bil som jeg er ekstremt fornøyd med.

Jeg ser at en vesentlig forskjell mellom denne bilen og de som leveres nå fra høsten 2017 er overgangen fra 6-trinns til 7-trinns automatkasse.  Denne endringen ser ved en sammenligning av brosjyren for 2017-modellen og den eksisterende 2018-modellen ut til å gi noen utslag i dataene, og noen av disse endringene virker ligg merkelige.

Toppfarten faller fra 230 km/t til 226 km/t. Forbruker øker påbykjøring/landeveiskjøring/blandet fra 6,0/4,4/5,0 til 6,1/4,7/5,2. Utsplippene øker fra 132/48,9 til 137/50,2. Egenvekten øker fra 1540 kg til 1585 kg. Skyldes disse økningene endringene bare den nye automatkassen eller er det en kobinasjon av ny girkasse og økt vekt som følge av tykkere vinduer og ekstra lydisolering?

Det merkeligste utslaget, som jeg ser, er en endring på akselerasjonen på 0-100 km/t fra 7,6 sekunder til 8,1 sekunder.  Dette er jo en veldig stor økning som jeg synes virker merkelig. Skyldes denne økningen den nye automatkassen??! Kan den virkelig gjøre bilen så mye tregere? Eller er det bare dataene for 2017-modellen som var i overkant fra fabrikkens side?

Håper noen har innspill på dette.

Jeg kan legge til at jeg synes min bil er veldig rask og sprek og den drar som et uvær i alle situasjoner den kommer ut for. Til tider virker den så sprek at jeg er forundret over at det ikke sitter mer enn 190 hester under panseret! Nå skal det legges til at jeg tidligere eide en 115 hesters dieselbil av et annet merke enn Skoda, og som brukte knappe 13 sekunder på å tøffe fra 0-100 km/t, så da virker kanskje det meste som veldig raskt til sammeligning?

Endret av Zkoda
Skrivefeil 2019 i stedet for 2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha sett lignende tekniske data på Octavia med 7 i forhold til 6 trinn

Litt overraskende, men der sammenlignet jeg med 184 TDi med 6 trinn og 150 TDi og 7 trinn

Er usikker på om forskjellen er der i praktisk bruk, ihvertfall i forhold til forbruk, men for akselerasjon er det litt logisk at den girer flere ganger og trenger bittelitt mer tid.

Uansett, 7 trinn er så MYE mer behagelig kasse å flyte med på motorvei at det er verdt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overrraskende lesning @Zkoda! Egentlig alt sammen, med en girkasse med flere gir, så skal jo bilen kunne velge ett enda mer riktig gir for å ligge der den har det mest optimale forbruk! Den skal også ved akselerasjon klare å ligge mer innenfor det området den skal ha maks moment og krefter, dermed slippe å ha så langt sprang på girene! Dette er i alle fall hva jeg har lest innenfor andre merker.. så dette var merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Så bra, skulle jeg gjerne ha hatt til min Octavia 2018 også.

Ang 7 trinn, forbruk ved 100/110 er garantert en god del lavere ved 7 trinn enn 6, men dette måles jo ikke av fabrikk. Personlig kjører jeg mye på E18 og får da god uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...