Gå til innhold
Erlend

Motorvalg til superb sportline


Anbefalte innlegg

Så, Hadde egentlig landet på 190m4x4 med så kom mld om dieselforbud i Oslo. Så, har noen erfaringer med 180 bensin? Stor forskjell fra 220. Er mest køkjøring og bykjøring med en pers i bilen pluss et par fullastede familieutflukter i året:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg landet på 220 hk, blant annet fordi 180 hk er nedtrimmet for å tåle den 7-trinns DSG-kassa. Så er det jo selvølgelig litt stas med en motor med litt futt i, syntes jeg iallefall. Og flere bekjente av meg sier jeg valgte helt rett motor på en så stor bil som Superben er. :) 220 hk skal være en nydelig motor i sammen med Superben. 

Skal du dog ha 4x4, så får du dessverre ikke ikke dette med 220 hk-motoren. 

Endret av Core2Duo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Core2Duo skrev:

Jeg landet på 220 hk, blant annet fordi 180 hk er nedtrimmet for å tåle den 7-trinns DSG-kassa. Så er det jo selvølgelig litt stas med en motor med litt futt i, syntes jeg iallefall. Og flere bekjente av meg sier jeg valgte helt rett motor på en så stor bil som Superben er. :) 220 hk skal være en nydelig motor i sammen med Superben. 

Skal du dog ha 4x4, så får du dessverre ikke ikke dette med 220 hk-motoren. 

Unnskyld, men hva innebærer det at den er nedtrimmet? Og hva har det å si? Frister med 220, men lommeboka tilsier 180:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Erlend skrev:

Unnskyld, men hva innebærer det at den er nedtrimmet? Og hva har det å si? Frister med 220, men lommeboka tilsier 180:)

 

Jeg har Superb 1,8/180hk og er nok den som har skrevet mest om den nedtrimmede motoren.

Det dette betyr @Erlend er at på papiret så er dette en motor med

  • 180hk
  • 320nm

og det leverer motoren med manuell girkasse.

MEN, denne motoren blir ikke levert med manuell girkasse i Norge, kun DSG 7 (tørrplate automat), og den DSG 7 kassa tåler ikke mer enn 250nm. Så da ender en opp med en motor som ser slik ut,

  • 180hk
  • 250nm

det er hva forskjellene er.

 

Hadde jeg vært klar over dette før jeg bestilte min bil, så hadde jeg valgt 2,0/220hk med DSG 6 (oljefylt automat) og 350nm. Altså det er fartsressurser i massevis med 1,8/180hk motoren, men om du kjører mye med fullastet bil og evt. en henger etter, så savner jeg noen kraftressurser uten å måtte så høyt opp i turtall for å hente kreftene. Det skiller 100nm!!! på disse to motorene, kun pga av at Skoda har valgt feil girkasse til 1,8/180hk motoren etter min mening. Ellers så er det bare 30nm i mellom disse to motorene, men i Norge så er det kun på papiret dessverre.........

 

EDIT:

Leste litt mer i startinnlegget ditt nå @Erlend, med den bruken du skisserer der, så er 1,8/180hk mer enn nok. Det er kun ved fullastet bil at en kunne ønsket seg litt høyere dreiemoment, det er helt uproblematisk til vanlig bruk. :)

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg blir en flott kombinasjon i forhold til hvordan du skal bruke bilen ja, her vil du ha kraftressurser nok i massevis.

Altså det holder i lange baner om en kjører med full bil og henger etter også med 1,8/180hk, men i tyngre motbakker så girer den ned litt mer og oftere enn hva jeg liker, og har et trinn lavere gir enn hva jeg synes den burde. Så det er kun at jeg savner litt mer dreiemoment på lavere turtall som gjør at jeg skriver slik jeg gjør., andre behøver ikke ha de synspunktene i det hele tatt. 

Jeg bare synes det er synd at en relativt sterk motor mister krefter fordi de velger feil girkasse, det henger ikke helt på grep etter min mening..........

Men dette blir en knall bil @Erlend og den vil du garantert bli meget fornøyd med, så her er det mye å glede seg til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...