Gå til innhold
GeirS

Octavia og Amundsen Navigasjon


Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger å kjøpe en ny Skoda Octavia FL 2018 1.8TSI 180Hk automat.  Hadde tenkt meg en maksgrense, og har dyttet på masse utstyr, vinterpakken og businesspakken.  Ser jeg bikker litt over grensen min allerede.

Så lurer jeg på denne  Navi Amundsen-pakken.  Den inneholder ryggekamera som jeg kunne tenke meg, men er usikker på navigasjonen.  Bikker enda mer over budsjettet mitt med denne pakken, og bilen har jo smartlink.  Burde ikke da f.eks google maps fungere mot bilens display?  Er det noen som bruker google maps slik?

De 2 siste bilene mine har jeg kjøpt nye og hatt de i 9-10 år. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne bilen i 5+ år.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @GeirS :) 

En ting er helt sikkert og det er at det gjerne blir «litt» mer kostbart enn hva en hadde tenkt seg, hver eneste gang en kjøper seg bil.......

Nå vet jeg ikke hvilken utstyrsutgave du har tenkt til å velge, og hvilket annet utstyr du har valgt å ta med i en evt. bestilling sålangt, men etter å ha hatt min første Skoda i snart 10mnd så er det definitivt en del utstyr jeg ikke ville vært foruten, og noe jeg gjerne skulle hatt med som ikke var tilgjengelig når jeg bestilte min Superb.

Å sette seg et maks grense for hva sluttsummen skal ende på er jeg forsåvidt enig i, men slik som du som gjerne har dine biler en viss tid, får jeg jo fordelt summen over en del år om en velger å se det slik. Om du har bilen i 6år f.eks. og går 20.000,- over hva en har satt som maks grense, så blir det en sum av 278,- pr mnd, har du den i 9 år så blir det da 185,- pr.mnd ekstra. Jeg mener definitivt ikke at en skal sprenge alle budsjett, men når en skal ha en bil over en viss tid, så synes jeg det er enda viktigere å ta med utstyret en egentlig vil ha.

Jeg hadde en maks grense på 470.000,- (pga maks mellomlegg jeg ville betale) og endte på nesten 530.000,-  (denne summen ble forøvrig rabattert ned til 499.000,-), men noe utstyr lot jeg da være å ta med, men det angrer jeg litt på i dag, fordi når bilen er i bruk så er det et lite savn og irritasjonsmoment at utstyret ikke er der......... Men selvfølgelig, et sted går grensen.

 

Ryggekamera er flott på en tørr og pen dag, ellers så er det nesten helt ubrukelig. Det tettes igjen av vann, salt, søle, snø, støv, etc etter noe få meter, leser jo at det har fått spyling i dag, men for å spyle kameraet så må en også spyle bakruta, og det er ikke så heldig om den er helt gjengrodd at «gugge», for det riper noe veldig. Så jeg har deaktivert valget for at bakrutepusseren skal aktiveres når bilen settes i revers, og det gjør den hver gang pusserne foran er aktivert.

Altså jeg vil ikke være foruten ryggekamera, jeg bare synes det skulle vært plassert helt annerledes, så det faktisk var brukbart når en først trenger det.........

Noe kan en «speile» fra mobilen, men det kommer veldig an på hvilken mobil en har, der er iPhone vesentlig enklere å kombinere med Infotainment systemet i bilen, Android er ikke så kompatibelt, jeg har forøvrig en Samsung S7 mobil tlf og Columbus Navi, så det vet jeg av erfaring.

Jeg bruker kun muligheten til å ringe med (og evt lese en sms eller to om bilen står rolig), ellers så setter jeg mer pris på at Navi hører til i bilen, det gjør også at en kan få litt mer igjen for bilen når den skal selges eller bytttes inn.

 

Andre ting jeg ikke ville vært uten er 

  • Varme i rattet
  • Varme i frontruta
  • Canton lydanlegg
  • Knapp for nedfelling av baksete fra lasterommet
  • El seter (begge sider)
  • El. bakluke
  • Reservehjul
  • Hengerfeste
  • Evt gir paddles på rattet

Men nå vet jeg som sagt ikke hva du har plukket ut av utstyr, og det har jeg heller ikke noe med, det var kun en opplysning om hvilket utstyr jeg har satt pris og evn savner fordi det ikke var tilgjengelig når jeg bestilte min bil.

 

Lykke til med valg av bil og oppsett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk for svar.

I tillegg til Style utgavens standard utstyr så tenker jeg meg følgende ekstrautstyr:
Takreling sølvfarget
Reservehjul og jekk 
Tilhengerfeste avtakbart
Simply Clever-pakke 
Vinterhjul
Elektrisk bakluke
Style Business Pack
 Vinterpakke
Oppvarmet multiratt
Lane assist
Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

Så står det mellom Navipakken og Ryggekamera.  Navipakken inneholder ryggekamera.  Får se hvor mye rabatt jeg får, så tar jeg det deretter.

Jeg har også en Samsung S7, men dette med speile å fra mobilen er ikke så integrert at det fungerer tilfredsstillende skjønner jeg.

Får se hva jeg ender opp med.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du satt sammen en flott bil @GeirS :)

Personlig så hadde jeg tatt med 

  • Canon lydanlegg, for det er en merkbar forskjell fra standard anlegget
  • Oppvarmet frontrute
  • Navipakke Amundsen

Oppvarmet frontrute er noe av det beste jeg har hatt noen gang, for selv om en har Webasto så er det jo ikke alltid en bruker den om en bare skal ta en liten tur, og oppvarmet frontrute fjerner is på utsiden og dugg på innsiden utrolig raskt, mye raskere hva enn Webastoen gjør.

Navi gjør det mye enklere å benytte navigasjon, å speile dette fra Android fungerer ikke så bra.

Men jeg har jo full forståelse for at et sted går grensen for hva en kan betale for en bil, det var kun velmente forslag :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Android Auto fungerer knirkefritt med min Samsung s7 :) Bruker både spotify og kart gjennom den. kan til og med snakke til den (på engelsk) og den hiver i gang både musikk og ringer opp folk via talestyringen.  Eg valgte traveller pakken i min bil med lane assist, ryggekamera, trafikkskiltgjennkjenning og største skjermn (amundsen det kanskje?) og angrer ikkje, men kartet synes eg er bedre på Android Auto.  

Du må trikse litt fordi Android Auto ikkje er lansert i norge.  Merk at du må bruke medfølgende kabel frå samsung, det går ikkje trådløst, men det gjer det vel heller ikkje med iphone Carplay. 

Det fikser du ved å følge denne linken: 

http://www.kyrre.no/index.php/e-golf/719-android-auto-i-norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canton, hengerfeste, el førersete, ryggekamera, webasto, el frontrute, standard amundsen navi, mørke ruter, automat, ryggekamera, sensorer frem og bak. Droppa keyless og den store navien som bare er svindyr. Jeg spekka den slik at den har utstyr som er etterspurt ved videresalg. Velg for all del med hengerfeste. Det koster opp mot 30 000 å ettermontere-må skifte radiator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Planlegger å kjøpe en ny Skoda Octavia FL 2018 1.8TSI 180Hk automat.  Hadde tenkt meg en maksgrense, og har dyttet på masse utstyr, vinterpakken og businesspakken.  Ser jeg bikker litt over grensen min allerede.

Så lurer jeg på denne  Navi Amundsen-pakken.  Den inneholder ryggekamera som jeg kunne tenke meg, men er usikker på navigasjonen.  Bikker enda mer over budsjettet mitt med denne pakken, og bilen har jo smartlink.  Burde ikke da f.eks google maps fungere mot bilens display?  Er det noen som bruker google maps slik?

De 2 siste bilene mine har jeg kjøpt nye og hatt de i 9-10 år. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne bilen i 5+ år.

Geir

Eg synes det er meget praktisk med både columbus (største skjermen, lettere å treffe riktig valg) og Kessy. Spesielt Kessy sidan du slepp å rote i jakkelommer etter nøkler for å opne. Lita hånd på håndtaket så opner den. Kjapt sveip så lukker den. Hadde blitt "tungvint" uten det nå :)

Lykke til med valget ditt. Du får deg ein snasen bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, krosjefen skrev:

Eg synes det er meget praktisk med både columbus (største skjermen, lettere å treffe riktig valg) og Kessy. Spesielt Kessy sidan du slepp å rote i jakkelommer etter nøkler for å opne. Lita hånd på håndtaket så opner den. Kjapt sveip så lukker den. Hadde blitt "tungvint" uten det nå :)

Lykke til med valget ditt. Du får deg ein snasen bil! 

Det beste med Columbus nå er jo at den er på 9,2" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger. 

Businesspakken inneholder canton lydanlegg, det var ett krav fra datteren min :-) og mørke ruter bak.

Så ut fra tilbakemeldinger dere har gitt meg så blir det i hverfall dette:
- Takreling sølvfarget
- Reservehjul og jekk
- Tilhengerfeste avtakbart
- Simply Clever-pakke
- Style Business Pack
- Vinterhjul
- Elektrisk bakluke
- Vinterpakke
- Oppvarmet multiratt
- Lane assist
- Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

For navigering så vet jeg ikke om jeg går for Navipakke eller satser på det med Android Auto.  Får gruble litt på den.  Hadde vært enkelt å velge dersom Android Auto og google maps hadde fungert knirkefritt.
Dropper jeg Navipakken, så tenker jeg ryggekamera (tror jeg), men får gruble litt på det også.

Oppvarmet frontrute lurer jeg på om jeg ikke skal ta med også.

GeirS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GeirS skrev:

Takk for mange gode tilbakemeldinger. 

Businesspakken inneholder canton lydanlegg, det var ett krav fra datteren min :-) og mørke ruter bak.

Så ut fra tilbakemeldinger dere har gitt meg så blir det i hverfall dette:
- Takreling sølvfarget
- Reservehjul og jekk
- Tilhengerfeste avtakbart
- Simply Clever-pakke
- Style Business Pack
- Vinterhjul
- Elektrisk bakluke
- Vinterpakke
- Oppvarmet multiratt
- Lane assist
- Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

For navigering så vet jeg ikke om jeg går for Navipakke eller satser på det med Android Auto.  Får gruble litt på den.  Hadde vært enkelt å velge dersom Android Auto og google maps hadde fungert knirkefritt.
Dropper jeg Navipakken, så tenker jeg ryggekamera (tror jeg), men får gruble litt på det også.

Oppvarmet frontrute lurer jeg på om jeg ikke skal ta med også.

GeirS

 

Du kan jo vurdere om du treng reservehjul og jekk. Det får du på biltema til hundrelappen og punkterer du så har du veghjelp i garantien uansett ;) Heller ryggekamera for å gjøre den meir attraktiv for videresalg. 

Eg synes Google maps og Android Auto fungerer veldig bra. Og det blir bedre og bedre. Vart nettopp oppdatert til v.2.0 for ikkje så lenge sidan.  Lane Assist ser eg ikkje heilt hensikta med sidan den virkar kun i 12 sekund så må du holde på styret. Kult party-triks for å vise at bilen har autopilot i nokre sekundar. =)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil har også Lane Assist, og det var det første jeg koblet ut og det hadde jeg ikke betalt ekstra for å få med. For min del så lå den i en utstyrspakke, men ble deaktivert etter 2-3 dager og har siden ikke vært i bruk, og kommer heller aldri til å bli det igjen.........

Adaptiv Cruice derimot er meget bra :) 

Reservehjul hadde ikke jeg valgt bort, for det rep.settet er null verdt om en får et hull/flenge i dekket. Et rep.sett må en også bytte ut med javne mellomrom etter hva jeg har hørt, for de er datostemplet. En kompressor hjelper jo heller ikke om det er hull i hjulet.

Canton lå i en utstyrspakke ja, det er bra @GeirS :)

Jeg har 2 tenåringsdøtre selv, så det  lydanlegget blir flittig brukt for å si det slik, hehe ;) 

Oppvarmet frontrute er som nevnt noe jeg er meget fornøyd med, og slik som det er på min bil så er det en folie som dekker hele frontvinduet og er helt usynlig, ikke slike små tynne «sytråder» som ofte ble brukt tidligere. De kan irritere litt når en først har lagt merke til dem, men vil jo likevel ha valgt varme i frontruta om det hadde vært tråder. Gull verdt etter min mening og erfaring :) 

Jeg benytter ikke mobilen til noe annet i bilen enn samtaler og evt. lese en sms når bilen står stille, streame musikk via Spotify e.l. gjør jeg heller ikke, har lastet inn haugevis av musikk på et minne kort så jeg har all musikken jeg trenger og radioen ikke spiller noe interessant.........

Slik som @krosjefen beskriver dette så fungerer det jo meget bra med Android og Infotainment systemet i bilen, jeg for min del bruker heller Columbus Navi om jeg trenger kartet, og det er det jo noen fordeler med når en evt. skal selge/bytte inn bilen også. 

Men som nevnt tidligere @GeirS , jeg forstår veldig godt at grensen for hva en bil kan koste må settes et sted, så da kan jeg bare ønske lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvekjørt en Octavia style 150hk dsg, med en god del utstyr.  
Lane assist dropper jeg.  Var litt kult når jeg var på E6 og kjørte med lane assist og ACC, men ellers så var det så som så.  Selger ga meg kjapp info før jeg kjørte og det han gjorde først var å deaktivere lane assist.  
Trailer assisst dropper jeg også, men beholder parkeringssensor foran.
Adaptive cruise controll funket bra.  Var litt tett på bilen foran, men det kan justeres i følge selger.

Det jeg var mest nysgjerrig på var smartlink og android auto. @krosjefen, linken du la inn over brukte jeg. Lastet ned og installerte android auto.  Gikk smertefritt.  Hadde med meg en kabel og koblet mobilen til usb utgangen i bilen. Noen få tastetrykk og vips så hadde jeg google maps, spotify, kontakter og litt til på skjermen i bilen.  Bilen hadde Columbus navigasjon så da ser du kartet mens du kjører.  Med google maps på telefon, så og si akkurat det samme.  Navigering med google maps på displayet i bilen funket bra.  Jeg likte hvordan det ble vist på skjermen.  Det eneste negative jeg opplevde på turen var at smartlinken koblet ned ett par ganger.  Det var i områder med generelt dårlig mobildekning.  Om det er slik eller om dette er noe som kan justeres vet jeg ikke.  Første gangen knotet jeg litt, og klikket både på mobil og display.  Men andre gang trykket jeg på android auto i displayet i bilen og da kom smartlinken opp igjen.  Men det var en positiv opplevelse at det funket.

Bilen hadde også el.førersete og det var litt digg. Under kjøring så er det enkelt og justere litt dersom skulle føle for å endre stillingen litt.

Litt usikker på standardfelgene som kommer på bilen, vet ikke om jeg helt liker dem.  18" felgene så litt stiligere ut, men er usikker på om jeg vil ha 18".

Bilen ellers var deilig å kjøre, så det blir nok en Skoda. Må bare bestemme meg for hvilket utstyr jeg skal gå for.

GeirS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bestilte Octavia på tampen av året 2016 så ble det valgt elektriske seter på begge sider. Dette grunnet at kun de elektriske hadde mulighet for å justere vippen på sete, med dette mener jeg at du kan heve fram eller bakkant uavhengig høyde justeringen.

Om det fortsatt er gjeldene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helge skrev:

Når jeg bestilte Octavia på tampen av året 2016 så ble det valgt elektriske seter på begge sider. Dette grunnet at kun de elektriske hadde mulighet for å justere vippen på sete, med dette mener jeg at du kan heve fram eller bakkant uavhengig høyde justeringen.

Om det fortsatt er gjeldene vet jeg ikke.

Lurt med el sete. Den vippejusteringa må du ha hvis du har lange føtter. Verdt pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GeirS skrev:

Da har jeg prøvekjørt en Octavia style 150hk dsg, med en god del utstyr.  
Lane assist dropper jeg.  Var litt kult når jeg var på E6 og kjørte med lane assist og ACC, men ellers så var det så som så.  Selger ga meg kjapp info før jeg kjørte og det han gjorde først var å deaktivere lane assist.  
Trailer assisst dropper jeg også, men beholder parkeringssensor foran.
Adaptive cruise controll funket bra.  Var litt tett på bilen foran, men det kan justeres i følge selger.

Det jeg var mest nysgjerrig på var smartlink og android auto. @krosjefen, linken du la inn over brukte jeg. Lastet ned og installerte android auto.  Gikk smertefritt.  Hadde med meg en kabel og koblet mobilen til usb utgangen i bilen. Noen få tastetrykk og vips så hadde jeg google maps, spotify, kontakter og litt til på skjermen i bilen.  Bilen hadde Columbus navigasjon så da ser du kartet mens du kjører.  Med google maps på telefon, så og si akkurat det samme.  Navigering med google maps på displayet i bilen funket bra.  Jeg likte hvordan det ble vist på skjermen.  Det eneste negative jeg opplevde på turen var at smartlinken koblet ned ett par ganger.  Det var i områder med generelt dårlig mobildekning.  Om det er slik eller om dette er noe som kan justeres vet jeg ikke.  Første gangen knotet jeg litt, og klikket både på mobil og display.  Men andre gang trykket jeg på android auto i displayet i bilen og da kom smartlinken opp igjen.  Men det var en positiv opplevelse at det funket.

Bilen hadde også el.førersete og det var litt digg. Under kjøring så er det enkelt og justere litt dersom skulle føle for å endre stillingen litt.

Litt usikker på standardfelgene som kommer på bilen, vet ikke om jeg helt liker dem.  18" felgene så litt stiligere ut, men er usikker på om jeg vil ha 18".

Bilen ellers var deilig å kjøre, så det blir nok en Skoda. Må bare bestemme meg for hvilket utstyr jeg skal gå for.

GeirS

Så bra at du fekk ein god opplevelse med prøvekjøyringa di. :) Android Auto fungerer veldig bra. Rart at den kobla ut, det har eg aldri opplevd, men nå er det ikkje så ofte eg bruker kartet, går mest i spotify her. Kan anbefale el-seter med minne. Eg gjekk for det ilag med delskinn-stoff. Gir god støtte og du slepp å bli klam. Adaptive cruise controllen kan justeres og på lengste rekkevidde har den god avstand og langt nok til å unngå steinsprut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...