Gå til innhold
Superb lll

Tåkebaklys (inkluderer) tente tåkelys foran..........


Anbefalte innlegg

@Tor2r denne tråden får du bare flytte om den ligger i feil kategori, for den vet jeg ærlig talt ikke riktig plassering på............ 

 

Jeg er fullstendig klar over at tåkelys foran og nærlys ikke skal lyse samtidig, men når det er mørkt så må en ha mer lys enn hva tåkelysa foran gir. Men det er jo ikke mulig å sette på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran også tennes.

Når jeg da ble stoppet i kontroll så var det første de påpekte at det ikke er lovlig med tåkelys foran sammen med nærlys, det svarte jeg at jeg er fullstendig klar over, men det er tåkebaklyset jeg ville ha på for å gi et signal til de som evt kommer bak meg og evt tar meg igjen når det er så dårlig sikt som det er nå. Det var jo helt riktig bruk av tåkebaklyset som da sa, men det er fremdeles ikke lovlig med nærlys og tåkelys foran samtidig. 

Men nå er det jo komplett umulig å bruke tåkebaklyset uten at tåkelysa foran tennes på den bilen jeg har, og når det er helt mørkt så er tåkelysa foran for dårlige å kjøre med, da trenger en nærlys......... De hadde selv en VW Passat der og den er jo koblet på akkurat den samme måten som min Superb, og da lurte jeg på hvordan de løste det om de skulle ha på tåkebaklyset? De så på hverandre, smilte og sa at det fremdeles ikke er lovlig med nærlys og tåkelys fremme, og ønsket meg en god tur videre med lysa på.

Altså meget hyggelige personer og veldig saklige, og de har helt rett i at den lyskombinasjonen ikke er lovlig, det vet jo jeg også. Men hvordan i huleste skal en klare å bruke tåkebaklyset riktig når det er koblet slik det er, og mørket gjør at en må ha nærlys i tillegg?

Om noen av dere andre bruker tåkebaklyset på deres Skoda, hvordan løser dere dette om mørket gjør at en må ha nærlys på for å ha nok lys?

Synes ikke det tape igjen tåkelysa foran er det lureste heller..........

Det enkleste er jo å la være å bruke tåkebaklyset selvfølgelig, men det kan jo være nyttig i noen situasjoner, selv om det ikke har forekommet så ofte for min del........ Tåkebaklyset tenner jeg kun når det ikke er noen andre (synlig) bak meg for å varsle dem om at det er en bil her når sikten er dårlig, med en gang jeg får en bil bak meg så slår jeg det av. Det er et lys jeg bruker veldig sjelden, har vel kun brukt det 2-3 ganger på de årene jeg har hatt bil med tåkebaklys tilgjengelig, og da hadde det jo vært greit å kunne kjøre lovlig med det.......

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Superb lll skrev:

@Tor2r denne tråden får du bare flytte om den ligger i feil kategori, for den vet jeg ærlig talt ikke riktig plassering på............ 

 

Jeg er fullstendig klar over at tåkelys foran og nærlys ikke skal lyse samtidig, men når det er mørkt så må en ha mer lys enn hva tåkelysa foran gir. Men det er jo ikke mulig å sette på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran også tennes.

Når jeg da ble stoppet i kontroll så var det første de påpekte at det ikke er lovlig med tåkelys foran sammen med nærlys, det svarte jeg at jeg er fullstendig klar over, men det er tåkebaklyset jeg ville ha på for å gi et signal til de som evt kommer bak meg og evt tar meg igjen når det er så dårlig sikt som det er nå. Det var jo helt riktig bruk av tåkebaklyset som da sa, men det er fremdeles ikke lovlig med nærlys og tåkelys foran samtidig. 

Men nå er det jo komplett umulig å bruke tåkebaklyset uten at tåkelysa foran tennes på den bilen jeg har, og når det er helt mørkt så er tåkelysa foran for dårlige å kjøre med, da trenger en nærlys......... De hadde selv en VW Passat der og den er jo koblet på akkurat den samme måten som min Superb, og da lurte jeg på hvordan de løste det om de skulle ha på tåkebaklyset? De så på hverandre, smilte og sa at det fremdeles ikke er lovlig med nærlys og tåkelys fremme, og ønsket meg en god tur videre med lysa på.

Altså meget hyggelige personer og veldig saklige, og de har helt rett i at den lyskombinasjonen ikke er lovlig, det vet jo jeg også. Men hvordan i huleste skal en klare å bruke tåkebaklyset riktig når det er koblet slik det er, og mørket gjør at en må ha nærlys i tillegg?

Om noen av dere andre bruker tåkebaklyset på deres Skoda, hvordan løser dere dette om mørket gjør at en må ha nærlys på for å ha nok lys?

Synes ikke det tape igjen tåkelysa foran er det lureste heller..........

Det enkleste er jo å la være å bruke tåkebaklyset selvfølgelig, men det kan jo være nyttig i noen situasjoner, selv om det ikke har forekommet så ofte for min del........ Tåkebaklyset tenner jeg kun når det ikke er noen andre (synlig) bak meg for å varsle dem om at det er en bil her når sikten er dårlig, med en gang jeg får en bil bak meg så slår jeg det av. Det er et lys jeg bruker veldig sjelden, har vel kun brukt det 2-3 ganger på de årene jeg har hatt bil med tåkebaklys tilgjengelig, og da hadde det jo vært greit å kunne kjøre lovlig med det.......

Noen forslag?

På min Yeti drar jeg lysknappen mot meg ett eller to trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tobor skrev:

På min Yeti drar jeg lysknappen mot meg ett eller to trinn.

Ja det er slik på Superb også, og det er det som er problemet.

  • lysbryteren ett trinn ut = kun tåkelys foran aktivert
  • lysbryteren to trinn ut = både tåkebaklys og tåkelys foran aktivert

Det finnes ingen måte å kun slå på tåkebaklyset, for da blir det aktivert både foran og bak, og det er ikke lov å kjøre med tåkelys foran sammen med nærlys, og nærlyset behøver en jo om det er mørkt.

Skjermbilde 2017-01-18 kl. 18.24.00.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dessverre slik det er, men tåkelysa foran er jo altfor svake til å kjøre i mørket med.........

Kan jo alltids bytte pærene slik mange gjør, men det gjør det jo bare hvitere/lysere, det blir ikke bedre rekkevidde av betydning med det heller dessverre. Øke effekten på pærene gjør jeg ikke, for det blir det bare problemer av før eller siden.......

Savner en egen bryter til de lysa slik det var tidligere på de fleste bilene jeg, men det kommer jo garantert ikke til skje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært i den oppfatningen at man kan bruke nærlys og tåkelys sammen ved tett tåke, snøvær eller veier med veldig skarpe svinger, men når jeg sitter å leser, så er dette altså ikke lov. Jeg hadde ikke vært en av de som kun kjører med tåkelys en mørk og tåkete kveld, uten nærlys. Dette må det da hvertfall bli veldig dårlig sikt av, og ikke minst, at bilen mot meg ser med enda senere enn ved nærlys?

Så ja, da blir det jo selvfølgelig problemer om man skal ha på tåkebaklyset bak. Får man virkelig bot om været er som det er nå, hvertfall hos meg, hvor man knapt nok ser naboen igjennom tåka, og bruke både nær- og tåkelys, blant annet for å bruke tåkelyset bak? De ser vel igjennom fingrene, eller er dette virkelig så strengt nå? 

Nå er jo jeg en av disse som bryter dette forbudet litt uansett, ved tåke i alle slags former, og snøvær. Da kommer tåkelys, sammen med nærlys på med en gang, selv om jeg ikke da behøver tåkebaklyset. Det er da vel mye bedre sikt da, hvertfall på nyere biler, og veldig forbedret lysforhold på bilen...? For meg virker det hvertfall sånn ut.

Endret av Core2Duo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Core2Duo skrev:

Jeg har alltid vært i den oppfatningen at man kan bruke nærlys og tåkelys sammen ved tett tåke, snøvær eller veier med veldig skarpe svinger, men når jeg sitter å leser, så er dette altså ikke lov. Jeg hadde ikke vært en av de som kun kjører med tåkelys en mørk og tåkete kveld, uten nærlys. Dette må det da hvertfall bli veldig dårlig sikt av, og ikke minst, at bilen mot meg ser med enda senere enn ved nærlys?

Så ja, da blir det jo selvfølgelig problemer om man skal ha på tåkebaklyset bak. Får man virkelig bot om været er som det er nå, hvertfall hos meg, hvor man knapt nok ser naboen igjennom tåka, og bruke både nær- og tåkelys, blant annet for å bruke tåkelyset bak? De ser vel igjennom fingrene, eller er dette virkelig så strengt nå? 

Nå er jo jeg en av disse som bryter dette forbudet litt uansett, ved tåke i alle slags former, og snøvær. Da kommer tåkelys, sammen med nærlys på med en gang, selv om jeg ikke da behøver tåkebaklyset. Det er da vel mye bedre sikt da, hvertfall på nyere biler, og veldig forbedret lysforhold på bilen...? For meg virker det hvertfall sånn ut.

Da er du en lovbryter @Core2Duo ;), for å kjøre med tåkelys foran og nærlys samtidig er ikke lov.  

Les denne her så ser du selv.

 

Men som jeg nevnte i startinnlegget, så ba de meg bare å kjøre videre uten å gi meg noe svar, de bare smilte lurt. For de visste jo også at det ikke er mulig å få på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran er tent, og når det er mørkt så har en jo behov for nærlysa etter min mening som du også skriver. Men på VW og Skoda så er det ikke mulig å kun aktivere tåkebaklys uten at også tåkelysa foran tennes.........

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Forslag til Løsning. Alternativet er som du sier - tåkelys bak m/ tåkelys foran.
Hva om du forsterker tåkelysene foran med noe som gir bedre lys enn de gule stearinlysne som leveres orginalt.
F.eks led - som avgir liten varme. hvitere ja - men mye kraftigere lys ja - med fare for blendig for møtende trafikk ja.
Men dersom tåkelys brukes når det er tåke og ikke i utide f. på fuktig mørk asfalt uten tåke, - så har du i de minste tåkelys du kan kjøre i mørket å se med.

Jeg har byttet til LED tåke/kurvelys foran og er meget fornøyd. Fikk etter anvisning fra Ektralys.no levert lys som de mente var perfekt for min bil.
Byttet dessuten til LED ryggelys i samme slengen. De er ABSOLUTT å anbefale. Nå kan jeg til og med se selv når jeg rygger (og ikke bare ha et markeringsryggelys bak).

Når det er ekstremt mørkt og jeg kjører på strekker med stor vilttetthet/vegitasjon nær veien kan jeg nå kjøre med grøftelys LED på sammen med hovedlys - nær/fjernlys - og ha utrolig mye hjelp fra de nye LED pærene i tåkelysinnsatsen. De orginale tåkelysene står for meg som helt amatørmessige i forhold. Nå er jeg virkelig fornøyd med min nye Skoda.

Det er sikkert noen som mener dette ikke er lovlig, - men det er lov å bruke hue. Bruk lys der det er behov - og ta annen trafikk ved bruk av tåkelys enten det er foran eller bak. Svært irriterende når dette misbrukes. Jeg har måtte vise folk mer enn en gang hvor knappen til tåkebaklyset står - sist ved stopp inne i en tunell i kø. Noen ganger mangler jeg ord for hvor lite opplyst folk er. Sjåføren kalte det "Motorvei-lys" - for at bilen bak skulle holde avstand....

Jan Broder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...