Gå til innhold
Ray

Problem med EGR ventil, kjøler og Turbo


Anbefalte innlegg

Problemet gjelder feil på EGR ventil og kjøler, samt problemer med Turboen.

Bilen min er en Skoda Octavia, 1.6 l, diesel. km stand 110000km.

For to dager siden fikk jeg byttet EGR ventil og kjøler. Allerede ved utkjøring fra verksted begynner turboen å lage lyd hver gang jeg presser litt på pedalen. Det er som et sus igjennom bilen. Akkurat som man har glemt å tette et hull, slik at all luft presses kjapt ut og lager en rar lyd.

Jeg har kjørt mer enn 15 ulike biler, ( jobbet som reisende i mer enn 10 år, derav ofte byttet bil, samt ulike biler på privaten siste 25 år). ALDRI og da mener jeg aldri har jeg hatt slike problem med en bil som skal ha lite feil og mangler.

Bytte av EGR ventil og kjøler koster meg mer enn 15.000kr. Dersom turboen også er defekt snakker vi om minst 15.000kr ekstra. Dette er en bil som er kun 5 år!!!

Kan noen her inne hjelpe meg med å forklare årsak og hva en kan gjøre for å fikse problemet?

Denne informasjonen blir også sendt til Skoda Norge. Jeg er ekstremt misfornøyd over å få slike problem med en bil som skal være blant de sikreste og mest pålitelige kjøpene.

Akkurat nå står ikke Skoda høyt i kurs og kan ta seg en bolle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haddde nøyaktig samme problem med en BMW for ett par år siden,  bilen var 5 år 123 000km, og måtte da bytte Turbo og EGR... Tror lange olje intervaller er en stor medvirkende årsak til slik >:(

Lurt å være etterpåklok, men anbefaler deg motor og drivlinje forsikring... Da slipper du unna med fullt så store summer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bytte EGR ventil på min forrige bil en A6 2008 2.0 diesel km rett i underkant av 100000 km .

Oppfatter dette som et relatrivt vanlig problem på diesel biler, det verste er at en i prinsippet så trenger en ikke EGR ventil. denne er kun der for å nå miljø mål mhb på utslipp.

For Audi så finnes det diverse ombyggingskit noen velger også å bare blinde av dette og la ventilen leve sitt liv uten at eksos blir tilbakeført til forbrenningsluften.

Etter EGR så var det partikkelfilter som måtte byttes, turbo havari hadde jeg heldigvis ikke.

Kjipt er det uansett og pengene fyker om en er utenfor garanti tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 27.2.2017 den 14.07, Bente skrev:

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Hei. Hvilken forsikringselsakp har du. Er ikke alle som dekker egr problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke Skoda men alt av VAG biler

Utrolig klønete konstruksjon med for lange oljeskift intervaller. Min Accord 2.2 diesel gikk 208.000 km uten å åpne motoren, ingen ulyder, ikke noe forbruk av olje, og ble solgt like fin. Kanskje den aldri må åpnes?

Der var det maks 1 år og 20.000 km mellom oljeskift, i tillegg til bedre kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...