Gå til innhold
Kjell Tormod Sandvik

Pæretype grøftelys skoda superb 2017


Anbefalte innlegg

1 time siden, Kjell Tormod Sandvik skrev:

Noen som vet hvordan Pæretype der er i  grøftelys på 2017 superb? Finner ingenting om dette I manualen eller på nett

Hei og velkommen til forumet @Kjell Tormod Sandvik :) 

 

Etter hva jeg fant på denne siden her

Så ser det ut til at det er H8 pærer i tåkelysa foran, men søk gjerne opp din egen bil slik at du er helt sikker.

Skjermbilde 2017-01-23 kl. 21.34.45.png

Skjermbilde 2017-01-23 kl. 21.35.39.png

Håper det kunne hjelpe deg litt videre.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette spørsmålet, men vil tippe planen er å bytte ut de gule halogen pærene som er der?

Uansett så vil jeg anbefale disse: http://www.xenonkungen.no/no/halogen-parer/xenonlook-4700k/h8-xenonlook-4700k.html

Dette er halogen, noe som gjør att det ikke blir feilkoder, man slipper noe motstander som LED krever, og man får lys som er svært nært det som er i hovedlysene! Bruker disse selv på Superb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SimplyClever skrev:

Jeg byttet pærene på min superb sportline i går til LED, ble knallbra. Kan bekrefte at det er H8 pærer. Legger ved et bilde av resultatet:D

Stilig dette @SimplyClever :) 

Ser jo at det stor temperaturforskjell på lyset på min bil også mellom tåkelys foran og ledstripa/nærlyset, så en burde kanskje gjøre noe slikt, for det gir kanskje en del bedre lys/rekkevidde på tåkelysa foran også? Eller gir det bare et hvitere og sterkere lys i det området de dekket fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil nok ikke få noe særlig bedre lys, er mest det kosmetiske som blir bedre :-) Har selv brukt LED på noen biler, men problemet med uoriginale LED opplegg med varme motstander, motstander som ryker og styr har gjort att jeg synes dette er blitt uaktuelt... Heldigvis finnes det også Halogen som klarer og matche lysfargen godt, men også disse vil nok ikke gi stort mer lys...

Er vel forøvrig ikke der som er meningen med grøftelys heller...  Veø lyse opp ett bredt, men kort området rett i forkant av bilen :-) og IKKE blende motgående trafikk :-)

Ser forøvrig veldig pent ut @SimplyClever B|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette gir lenger rekkevidde på tåkelysene er jeg usikker på, @Superb lll. Men d gir vertfall utrolig sterkt lys. Jeg bestillte dette settet fra ekstralys, og de må på ingen måte brukes når det er mørkt ute, med mindre det er mye tåke da det vil blende alle som kommer i mot deg. Det fine med dette settet var at man kunne justere pæren til å treffe rett på reflektorene i lykta, og det var veldig enkelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salcin skrev:

Man vil nok ikke få noe særlig bedre lys, er mest det kosmetiske som blir bedre :-) Har selv brukt LED på noen biler, men problemet med uoriginale LED opplegg med varme motstander, motstander som ryker og styr har gjort att jeg synes dette er blitt uaktuelt... Heldigvis finnes det også Halogen som klarer og matche lysfargen godt, men også disse vil nok ikke gi stort mer lys...

Er vel forøvrig ikke der som er meningen med grøftelys heller...  Veø lyse opp ett bredt, men kort området rett i forkant av bilen :-) og IKKE blende motgående trafikk :-)

Ser forøvrig veldig pent ut @SimplyClever B|

Nei det med rekkevidden er jeg forsåvidt klar over, tenkte egentlig mest på den andre tråden jeg hadde med at en er nødt til å ha på tåkelysa foran for å aktivere tåkebaklyset, og at en da må ha både tåkelys foran og nærlys tent samtidig (som ikke er lovlig).

Så det var vel bare et lite håp om at det kunne gjøre nærlyset litt overflødig i tåka slik at en kan kjøre lovlig :)

Det er helt sant, det er kun rett foran bilen tåkelysa skal lyse, ellers så blender de jo alt og alle med måten de sprer lyset på. Men det estetiske blir jo utrolig mye finere med et hvitere lys enn hva de originale pærene gir. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SimplyClever skrev:

Om dette gir lenger rekkevidde på tåkelysene er jeg usikker på, @Superb lll. Men d gir vertfall utrolig sterkt lys. Jeg bestillte dette settet fra ekstralys, og de må på ingen måte brukes når det er mørkt ute, med mindre det er mye tåke da det vil blende alle som kommer i mot deg. Det fine med dette settet var at man kunne justere pæren til å treffe rett på reflektorene i lykta, og det var veldig enkelt også.

Lang rekkevidde er jo ikke meningen med tåkelys heller, så det er nok helt korrekt ja.

Enkel montering er vel nesten noe som hører til sjeldenhetene i dag, så det var jo meget positivt. Det er sjeldent at tåkelys foran er egnet til å kjøre med, det er jeg helt enig i, og derfor er jeg ikke så begeistret for VAG sin løsning med å måtte tenne tåkelysa foran for å slå på tåkebaklyset, To separate brytere til tåkelys foran/bak hadde gjort dette mye mer funksjonelt etter min mening...........

Stilig var det i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SimplyClever skrev:

Det står veldig enkelt forklart i instruksjonsboken hvordan det gjøres. Legger ved bilde av forklaringen fra MySKODA-appen.

Dette er jo faktisk Simply Clever av Skoda, sånn skal det gjøres, enkelt og greit pærebytte. :) 

I hvert fall fremfor den testen jeg leste av VW Golf lV i ViMenn 98/99 hvor de ødela en frontlykt og hele frontfangeren måtte demonteres for å få byttet frontlykta (ser noen skriver det må til for et pærebytte også, men det vet jeg ikke om stemmer).........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på akkurat det samme som @Superb lll , det så da veldig bra ut dette. Men vil motgående like dette? Som jeg har nevnt før, så er jeg en av disse som kjører mye med både kjøre- og tåkelys, så fort det er noe tåke på veien (noe jeg b.la også må for å få på tåkelyset bak). Det er vel ikke noe populært allerede, så hva med så sterke lys å tåkelysa foran, da vil jeg vel hvertfall bli upopulær...? :)

Jeg prøvde å kjøre med originale tåkelys alene her en kveld.. Aldri mer. Men så er vel det for ekstreme tilfeller av tåke også da, og for da være ment når du kjører veldig sakte at du da kan bruke tåkelys alene uten kjørelys... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du fikk skikkelig godt lys ja!

Litt OT: I kveld møtte jeg en BMW fra nittitallet med noen sterke blåaktige tåkelys (av typen: hinsides sterk), våt asfalt gjorde det ikke bedre for meg heller :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener av prinsipp at reglene for tåkelys skal overholdes. Blir veldig irritert på andre som kjører med tåkelys når det er mørkt ute, både uten og sammen med kjørelys. De skal kun brukes ved veldig tett tåke i lave hastigheter eller i dagslys.

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte disse var for at det ser penere ut i dagslys sammen med LED stripa i hovedlyktene, enn ved kun LED stripa alene. Når det er mørkt ute kan jeg ikke bruke disse. For sikkerheten for andre bilførere er viktigere enn en liten detalj som gjør bilen min penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...