Gå til innhold
GeirS

GeirS Octavia Style 1.8TSI 180hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

@Moon Octavia, etter 2 uker med bilen må jeg si at jeg liker fronten.  Når jeg så de første bildene av fronten, viste jeg ikke om jeg likte den eller ei.  Men nå etter 2 uker så synes jeg den faktisk ser bra ut.  Jeg har kjørt en del og da legger man merke til flere octavia'r.  Men har nesten ikke sett noen av den nye typen enda.  Men på vei hjem fra Hamar forrige onsdag, kom det jaggu en ny race blue opp bak meg og kjørte forbi.  Jeg liker fronten på den nå. Så jeg er glad jeg ikke kjøpte en kampanjebil i fjor høst.  Litt godt å ha noe som ser "nytt" ut.

Har hatt bilen i 2 uker nå og fått kjørt en del.  Jaggu går det på noen km :D.   Men den er en fryd å kjøre synes jeg. Motoren er passe sprek og jeg digger automat etter alle årene med manuell.  Så i fremtiden blir det bare automat. Litt kjedelig for datteren min som tok trafikalt grunnkurs nå og er klar for øvelseskjøring.  Men slik er det bare.  Ny bil og øvelseskjøring :(, tenker sikkert noen,. Men nå ble det engang slik, så da er det bare å ta det rolig å komme i gang.

Synes den bruker litt mye pr. mil.  Tror den ligger på 0,87 på mila, og jeg tror ikke jeg kjører noe spesielt annerledes nå enn tidligere.  Eller har jeg gjort det tro? Har kjørt en henger fullastet opp til TG på Hamar og selvfølgelig testa om det er noe sprut i den.  Får se om snitt på mila går ned fremover.  Btw så skulle jeg teste navigeringen mot Vikingeskipet på Hamar. Men den fikk jeg ikke opp på navigeringen, ei heller gateadressen.  Har ikke forsøkt å finne ut hvorfor, men litt rart syntes nå jeg da.

På 3.4.2017 den 22.31, PaulusA skrev:

Jeg har bestilt meg en liten OBD modul, så fikser vel bakluka kjapt.

@PaulusA, har du fått sett noe på dette med bakluke og hvordan åpne/lukke den med fjernkontrollen? 

Satte sammen en liten "pakke" med Dovado Tiny og ett ZTE modem, så jeg har "router i bil".  Da kan den være på nett hele tiden.  Det er konstant strøm på stikk bak i bilen, men får se om jeg finner på en løsning der.  Dette med å være på nett er for Skoda Connect.  Har forsøkt å finne litt ut av hva det er og hva jeg kan bruke det til. Via nettsiden for skoda connect kan jeg legge opp RSS feed som bilen så laster ned når den er på nett.  Da får jeg nyheter på infotainment-skjermen.  Men det er bedre å surfe med mobilen enn å lese feed's på infotainment-skjermen.   Jeg kan vel si at foreløpig så synes jeg ikke det er noe spes å skryte av.  Men her har jeg mye å teste og finne ut av fremdeles, så gi meg noen uker til...

Phone på infotainment er litt kult.  Der har man mulighet til å legge opp "snarveier" til de man ringer ofte.  Med bilde på skjermen i bilen ser det litt stillig ut da :).

En stor pluss i mine ører er Canton sound system.  Etter å ha hatt en Passat med std lyd, så var det utrolig deilig med litt skikkelig lyd.  Vel i mine ører er det deilig med lyd som ikke skurrer som i Passat'n.  Deilig å høre spotify med litt guffe og en klar og deilig lyd.  Så skal du kjøpe bil, ta med Canton!

Jeg lastet også ned nyere versjon av Android Auto til mobilen, men hverken den versjonen jeg hadde på mobilen (som jeg testet når jeg prøvekjørte en Octavia og som fungerte) eller en nye fikk jeg til å fungerer.  Mulig jeg må ha orginalkabel for å få det til å fungere.  Får teste det senere.

Når man går inn på Menu og velger Media Command, så tenkte jeg at det må jeg se hva er.  Jeg har ikke lest eller forsøkt å finne noe spesielt ut av hva det gir meg, men det så greit ut.  Med trådløst internet og delt hotspot koblet til infotainment, lastet ned Media Command til mobilen og koblet mobilen til bilens hotspot, så lurte jeg på hva får jeg nå?
Men dessverre så fikk jeg bare en feilmelding om Media Command function ikke var enablet på infotainment systemet. Men det er det mener jeg.. iallefall har jeg gjort slik tutorial sier man skal gjøre.  Jeg fikk ikke sjekket eller testet mer i kveld men skal se om jeg finner ut noe om dette med Media Command.

Har lagt med ett par bilder av hvordan det ser ut på infotainment-skjermen, samt feilmeldingen på mobilen ifm Media Command.

Skal komme med flere oppdateringer når jeg har fått testet og kjørt mer.

GeirS

Media connect.png

Phone.jpg

Skoda connect.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge, godt du er fornøyd med bilen :D 

Media Connect er ekstra tillvalg når du bestiller bilen, koster 800,-
Eneste du kan gjøre er å styre anlegget ifra mobilen.

Anng. forbruket på 1.8 - 180hk, tsi, så ligger du nok ganske på normen på forbruket vil jeg si, var ute å prøvekjørte en 2016 - 1.8TSI 180hk, demobil. med 14000km.
Den la seg på rundt samme forbruk som du ser der, er jo litt hard på høyrefoten jeg da.
Men, opplever at bensin motorene til VAG, bruker litt "mye"...
 

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo veldig bra ut @GeirS, og bra du er fornøyd med bilen :) 

Møter jo flere og flere med den nye fronten nå, og jeg må si at jeg liker den bare bedre og bedre jeg også, av en eller annen årsak så likte jeg den best i mørke fargeri starten, men slik er det ikke nå lenger. Veldig sprek farge du har valgt @GeirS, men jeg hadde ikke vært modig nok til å velge den. Helst ville jeg hatt Business Grey metallic om jeg skulle bestilt ny bil nå, men det er jo ikke et alternativ på Octavia, så da hadde jeg nok vært så kjedelig at det hadde blitt Quarts Grey metallic...........

 

Angående bensinforbruket med 1,8/180hk motoren, så går det ned etterhvert. Jeg har den samme motoren med DSG i min Superb, og den lå ca på det samme når den var ny, forbruket sank litt når bilen nærmet seg 6.000km og gikk enda mer ned etter ca 9 - 10.000km.

Har ved litt blanda kjøring hatt den ned på 0,63, og nå i påsken på ren 90 - 100km/t kjøring så brukte den 0,59, og det er jeg kjempefornøyd med :) Men da kjørte jeg nesten som en «prest» og lot som jeg hadde et egg i mellom foten og gasspedalen, så det er fullt mulig å kjøre billig med den motoren, men en må gå skikkelig inn for det.

Nulla så ut snittforbruket, og den andre veien så var jeg ikke så gira på å være «søndagskjører» lenger, hadde da DSG kassa i Sport, akselererte en del og nølte heller ikke med å bruke gasspedalen i motbakker eller ved forbikjøringer på 4 felts E6/E18 for at den skulle gire ned. Kjørte ikke fort, men aktivt er vel den rette betegnelsen på det ;) Da viste forbruket seg fra en helt annen side, og gikk oppover til den passerte literen (og vel så det), men da gjorde jeg som nevnt absolutt ingen ting for å begrense forbruket heller. :S

Det er definitivt ikke slik jeg kjører til vanlig, så det var den første gangen jeg prøvde bilen skikkelig aktivt, litt artig var det, men en merker fort at Superb ikke er en bil for aktiv kjøring på veier med svinger. Den er god å kjøre, men opphever naturlovene gjør den definitivt ikke, det er nok artigere å kjøre Octavia aktivt for den har en kortere akselavstand og en lettere totalvekt. 

Vanligvis så ligger snittforbruket hos meg på ca 0,7 - 0,75 ved blanda kjøring, men kan komme med slike tall som du har 0,85+ om hovedtyngden av kjøringen er bykjøring og har flere personer (og/eller last) i bilen. Og ikke minst tyngden av høyrefoten, en tung fot vises på forbruket med en gang.

 

Ellers så er jeg også helt enig med deg når det gjelder Canton anlegget, det er virkelig verdt pengene. Det når ikke opp til de beste, men det er vesentlig bedre enn hva jeg forventet til den prisen det kostet. Nå har jeg riktignok 2 ekstra høytalere i Superb (12 stk, Octavia har 10 stk) og litt høyere «musikkeffekt» (610W vs 570W), men hvor mye det har å si for den totale lydopplevelsen/lydbildet vet jeg ikke. Flere av lærlingene på jobben er i hvert fall ganske imponert over lydkvaliteten, og det er jo gutter som har bygget anleggene sine selv. Det er en ren og fyldig lyd, men det er klart at bassen holder jo ikke mål i deres «ører», men jeg er bare glad jeg slipper bassen de har i sine biler, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dropper jeg å se mer på media command.

Smartgate, er det noe å se på? Vet ikke om det skal funke men vil jeg få ut noe info og evt hva?

Idag var det ca 2.5 minus. Is på front- og takvindu. Isfritt på 3-4 min og merker at jeg får litt varme i bilen relativt raskt. Den gamle Passat'n med defekt brennkammer måtte jeg kjøre leeeeenge for å få litt lunk i. Så dette var deilig.

Fikk testet varme i rattet. Etter ett par min merket jeg det komme greit og etter ca 4 min hadde jeg deilig varme i rattet. Hadde nok valgt dette igjen. Varme i frontrute skulle jeg gjerne hatt. Men det ble ikke det denne gangen.

Hvis værmeldingen sier minus o morgen også, skal jeg nok få testet den fjernbetjente oppvarmingen. Noen som vet maks avstand til bilen for at Det skal funke? Bilen står ca 20m unna og jeg ser bare taket på den.

Endret av GeirS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, GeirS skrev:

Hvis værmeldingen sier minus o morgen også, skal jeg nok få testet den fjernbetjente oppvarmingen. Noen som vet maks avstand til bilen for at Det skal funke? Bilen står ca 20m unna og jeg ser bare taket på den.

100 - 150m har ikke vært noe problem ofr min del, men opp mot de 150m så måtte jeg åpne vinduet på bygningen der jeg oppholdt meg.

Er bare å trykk ned knappen på fjernkontrollen, så ser du om du får et grønt lys på fjernkontrollen, da har du oppnådd kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius skrev:

Konge, godt du er fornøyd med bilen :D 

Media Connect er ekstra tillvalg når du bestiller bilen, koster 800,-
Eneste du kan gjøre er å styre anlegget ifra mobilen.

Anng. forbruket på 1.8 - 180hk, tsi, så ligger du nok ganske på normen på forbruket vil jeg si, var ute å prøvekjørte en 2016 - 1.8TSI 180hk, demobil. med 14000km.
Den la seg på rundt samme forbruk som du ser der, er jo litt hard på høyrefoten jeg da.
Men, opplever at bensin motorene til VAG, bruker litt "mye"...
 

Angående forbruk på 180hk/tsi.

Jeg har kun kjørt 2500km med min, men trenger ikke jobbe hardt for å kjøre den på 0.63 l/mil landeveiskjøring. Har aldri vært over 0,75 på blandet kjøring.

Nå kjører ikke jeg som en prest, men bruker ECO mode og veksler med gearspak til SPORT ved accellerasjon. Sørger for å holde jevn fart, og bruker ACC mye.

En viktig greie med normalmotoriserte (de fleste) bensinbiler, er at når farten passerer 90-100 km/t begynner de å supe bensin. Opp til 90 gir god økonomi, og tillater en og annen skarp aks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg oppdaget i dag på vei hjem.  Bilen stod på togstasjonen og jeg satte meg inn, startet opp og kjørte av gårde. Etter noen hundre meter oppdaget jeg at det var helt svart i displayet i dashbordet.  Det mellom turteller og speedometer.  Infotainmentskjermen funket fint.  Jeg stoppet, slo av tenningen og startet den igjen.  Samme svarte skjerm.  Noen som har opplevd dette eller vet hva dette kan skyldes?
Når jeg kom hjem måtte jeg snu og kjørte innom butikken. Når jeg hadde handlet ferdig og gikk ut i bilen igjen, startet opp og så var skjermen tilbake igjen.  Var en liten tur ute nå og da var skjermen også helt fint.  Men det var den korte turen mellom togstasjonen og hjemme hvor den var svart.

Jeg har også googlet litt dette med bakluka og få den fjernbetjent med fjernkontrollen.  Selger ringte meg også, han hadde bare sin normale oppfølging.  Jeg nevnte igjen dette med bakluka at det hadde vært fint å kunne styre den med fjernkontrollen.  Han sa at de ikke hadde software/utstyr og tilgang til å endre på det, men viste om at flere som har gjort det.  Da nevnte han vcds av "kina"-produkt som folk hadde benyttet for å få endret dette.  Så da tok jeg likså greit å bestilte en slik VAG COM 17.1.3 VAGCOM 17.1 VCDS HEX CAN USB Interface FOR VW AUDI Skoda Seat VAG 17.1 English :D Koster ikke mye, så får jeg se om jeg gjør endringen når jeg får den om noen uker. Er det feilkjøp, så er det feilkjøp.

Kom på en ting til. Skvettlapper... Vet ikke om jeg skal sette på dette, men stemmer det i så fall med disse skvettlappene?

GeirS

Endret av GeirS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, GeirS skrev:

Jeg lastet også ned nyere versjon av Android Auto til mobilen, men hverken den versjonen jeg hadde på mobilen (som jeg testet når jeg prøvekjørte en Octavia og som fungerte) eller en nye fikk jeg til å fungerer. Mulig jeg må ha orginalkabel for å få det til å fungere.  Får teste det senere.

 

Da testet jeg Android Auto med orginalkabel til Samsung S7'n.  Da kom den rett opp.  Navigering med google maps fant Vikingeskipet som Amundsen ikke fant.  Spotify ser "kulere" ut med Android Auto på infotainment-skjermen.

Forsøkte kjapt å teste smartgate, men den fikk jeg ikke opp.  Dette får jeg teste mer på senere.

GeirS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GeirS skrev:

Kom på en ting til. Skvettlapper... Vet ikke om jeg skal sette på dette, men stemmer det i så fall med disse skvettlappene?

Skvettlapper er det bare å montere så fort som mulig, ellers så ender du opp med det samme som meg, underkanten av støtfangeren bak er nesten helt «sandblåst». Klarlakken er allerede borte, og noen ørsmå flekker i lakken har det også blitt. Det er finere uten, men de er så små i dag at en ikke legger merke til dem i det hele tatt når de har vært på bilen i en liten periode. Jeg fikk bilen levert med skvettlapper foran, men dessverre så ble de bak ikke montert før etter 6 mnd, og da var «skaden» på lakken allerede skjedd.

Om du evt. skal montere skvettlappene selv, så husk på å benytte folie under skvettlappene slik at de ikke riper opp lakken for deg.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da fikk jeg "VAG COM 17.1.3 VAGCOM 17.1 VCDS HEX CAN USB Interface FOR VW AUDI Skoda Seat VAG 17.1 Deutsch/English ATMEGA162+16V8+FT232RL" i posten.  En liten pakke fra Kina med kabel og programvare på engelsk.  Installerte på pcen og gikk ut i bilen.  Koblet til og kjørte en test, som VCDS'en krever først, og da så alt ok ut.  Gikk så inn på "Control Module" og fikk diverse valg bl.a "16 Controller 6D - Trunk Electric." (eller noe sånt.  Men denne var grå og sa "unsupported vehicle".  Googlet litt og fant denne tråden, En kar som opplevde det samme som meg.  Der var tipset å laste ned en nyere versjon av vcds (http://www.ross-tech.com/vcds/download/beta/current.php). Det som fulgte med kabelen var versjon 17.1.3, og det jeg lastet ned nå var 17.4.2.

Her er oppskriften jeg fant på å få endret slik at bakluka kan åpnes med knapp inni bilen og med fjernkontrollen.

Før jeg tester på nytt, er det noe jeg kan gjøre feil ved å bare klikke rundt og se på diverse?  
En ting som var litt rart var at når jeg koblet til kablen, startet vcds og kjørte en test under Options, så kom radioen på..... Slo den av men så kom den på igjen.

Når det gjelder Smartgate, så har jeg ikke fått denne til enda. Usikker på hvorfor, men får leke mer med det senere.

GeirS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare se om jeg kom videre fra unsupported vehicle med 17.4.2. Plugga inn kabel, fyra vcds og kjørte en test. Gikk så videre til Controller -> 6D - Trunk Electric -> 16 - Security Access - tastet inn 12345 - 10 - Adaptations.

Da fikk jeg opp mange valg for bakluka.  Endret ikke nå, må bare se gjennom valgene som er der.  Føler meg liksom ikke helt trygg heller når jeg tukler med en ny bil....

Har jeg skjønt riktig nå, så skal disse endres:
 

Knapp i bil:
IDE-02134-MAS04214-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for opening (denne skal være aktiv siden den åpnes fra knapp inni bilen)
IDE-02134-MAS04215-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing (må settes aktiv for å lukke bakluka)

Knapp på fjernkontroll:
IDE-02136-MAS04215-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for opening (må settes aktiv for å åpne bakluka)
IDE-02136-MAS04215-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing (må settes aktiv for å lukke bakluka)

Har lagt med ett par bilder av vcds og valgene etter Test og Trunk Electric.

GeirS

vcds2.jpg

vcds1.jpg

Endret av GeirS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir,

Dette hørtes bra ut. Jeg har valgt en annen OBD løsning, men håper å få kontroll over luka der. Fikk bilen på mandag så har ikke rukket enda. 

Ønsker også å endre start-stopp til deaktivert som standard ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moon Octavia skrev:

Angående skvettlapper så påstår forhsndler at disse ikke passer bak. Og det vil bli produsert nye, men ingen tidspunkt er gitt.

Ja, det har du helt rett i.  På meg virker det som hverken de foran eller bak passer. Det var noe dritt.  Får vente å se når nye kommer i salg da.  Da må jeg enten klage på de jeg fikk eller selge dem.  Vet ikke om noen her på forumet trenger slike, er kanskje ikke kjøp/salg her... får se hva jeg gjør i løpet av uka som kommer.

 

22 timer siden, PaulusA skrev:

Hei Geir,

Dette hørtes bra ut. Jeg har valgt en annen OBD løsning, men håper å få kontroll over luka der. Fikk bilen på mandag så har ikke rukket enda. 

Ønsker også å endre start-stopp til deaktivert som standard ?

Har sett litt mer på dette. Ble litt skremt når jeg fikk meldingen under (se vedlegg). Så tok en liten timeout.  Men skitt au, tok en tur ut i bilen igjen og sjekket litt mer.  Det står at 

IDE-02134-MAS04214-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for opening 
og
IDE-02136-MAS04215-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for opening 
er active.  (Skulle da trodd at knappen på fjernkontrollen skulle funket.)

Tok og valgte active på begge 2 for closing.  Da kan jeg åpne OG lukke fra knapp inni bilen.
Valgte også active på opening  på remote for touch (i tillegg til Tap), og nå funker knapp for remote for å åpne bakluka.  Jeg satte ikke touch for closing på remote til active, så jeg får ikke lukket bakluka med fjernkontrollen.  Det får jeg evt. se på senere.  Litt usikker på forskjellen på TAP og TOUCH, men får teste ut det en annen gang.

Men det er deilig å kunne åpne bakluka med fjernkontrollen da :-)

Geir

vcds_trunk_electric.jpg

Åpning av bakluka med fjernkontrollen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye spekulering blir det bestilling av bil i dag :)

STYLE TSI 180 DSG
BLACK MAGIC PERLE
VINTERPAKKE
TRAVELLER NAVIPAKKE
BUSINESS PAKKE DELSKINN 
AVTAKBART HENGERFESTE 
ELEKTRISK FØRERSETE MED MINNE 
PARKERINGSSENSOR F/B 
TAKRELING SØLVFARGET 
OPPVARMET FRONTRUTE 
3-EKERS SUPERSPORT MULTIRATT 
ELEKTRISK BAKLUKE 
KESSY- NØKKELFRI ADGANG START/STOPP 
MEDIA COMMAND APP 
DCC ADAPTIVT UNDERSTELL MED DMSL
CARE CONNECT 3 ÅR 
HASTIGHETSBEGRENSER
CARE CONNECT
17" TRIUS BLACK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...