Gå til innhold
Jokke

Octavia Scout 1.8 TSI 2016 - Bestilt


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Gledelig melding fra selger igår. Bilen har ankommet, og er klar for levering. Eneste som er kjedelig er at jeg er i Japan i over en uke til... Men men, slipper i hvertfall å vente når jeg kommer hjem! Meget positivt med levering over en mnd før antatt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
På 28. august 2016 at 1.27, CitizenX skrev:

@Kim Jeg har 18" og det er lite støy i mine ører. Helt grei komfort også, men det kan jeg ikke si om 19" som sto på Superben jeg testet, der va det litt vel lite gummi gitt.

Men det kan jo også ha med hvilken type dekk (dekkmerke), for det har veldig mye å si. For den Superben jeg testet før jeg handlet hadde også 19" hjul, men støyen var ikke fremtredende i det hele tatt, dekkstøyen er høyere på min bil (18"hjul) med det dekkmerket som sitter på min Superb.

Selv har jeg Pirelli Centurato P7 på min Superb, og de gjør det ganske godt i dekktester, mens dette dekkets største svakhet er nettopp støynivået. Noen dekk er jo enda dårligere på dette punktet, mens andre er merkbart bedre.

Forskjellen på 18" og 19" er ikke stor i original utgavene, men det er klart om en setter på bredere felger og tilsvarende bredere dekk, så øker også dekkstøyen. Originalt så er det 235/45-18" på Superb, men den kan leveres med 235/40-19" i stedet fra fabrikk. Denne forskjellen har mest med utseendet å gjøre, den merkbare forskjellen er som nevnt hvilket dekkmerke som sitter på bilen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lllJoda, dekkmerke har også veldig stor innvirkning, det er vel forsåvidt også store forskjeller mellom de forskjellige modellene innen ett dekkmerke. Sjekket ikke hvilket merke som sto på bilen men jeg regner med det er mer eller mindre samme leverandør på nybilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CitizenX skrev:

@Superb lllJoda, dekkmerke har også veldig stor innvirkning, det er vel forsåvidt også store forskjeller mellom de forskjellige modellene innen ett dekkmerke. Sjekket ikke hvilket merke som sto på bilen men jeg regner med det er mer eller mindre samme leverandør på nybilene?

@CitizenX det er ikke det, for den nye Superb og de nye Octaviaene har jeg sett med mange forskjellige dekkmerker, Pirelli, Dunlop, GoodYear og Continental bare for å nevne noen av dem. Dette blir nok handlet inn i store partier, så da kommer det nok veldig an på hvilken dekk produsent som har hvilke størrelser på lager, og ikke minst hvilken pris de kan få dekkene levert til........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg de siste årene kjørt en Audi A6 med 235-40-18 noe som bidrar til ekstra støy og ikke minst sporing på dårlige vestlandsveier. Når bilen også har senket og såkalt sportsunderstell så blir konklusjonen at dette er noe som ikke er spesielt egnet i Norge.

Når jeg nå bestilte ny Octavia så klarte selger å overbevise meg samt at prøveturen tilsier at bilen fungerer fint med 225-45-17, dette tiltross for at jeg i utgangspunktet var bestemt på at jeg ikke skulle ha dekk med profil under 55.

Dekkvalg er ofte et kompromiss mellom utseende og komfort, jeg ville valgt komfort, mer gummi blir aldri feil og en må huske hvor en bor. Billigere er det også :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år kjørt standardunderstell og rimelig høy profil på dekka, men har 225/40-18" orginalt og hadde forventet at det skulle være rimelig hardt noe det ikke var. Sålenge veiene er greie uten vanvittig mye hull så går det bra. Dog var jeg litt uheldig med høy fart kombinert med kraftig nedbremsing og digert hull....førte til bulk i felgen og det er jo ikke helt praktisk. Sporing har jeg enda til gode å være borti og synes bilen ligger som en klegg på veien selv standardunderstellet i L&K. Scouten er litt høyere men det gjør neppe det helt store utslaget. Gratulerer med ny bil og håper du blir like fornøyd som jeg er med min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CitizenX skrev:

Har i alle år kjørt standardunderstell og rimelig høy profil på dekka, men har 225/40-18" orginalt og hadde forventet at det skulle være rimelig hardt noe det ikke var. Sålenge veiene er greie uten vanvittig mye hull så går det bra. Dog var jeg litt uheldig med høy fart kombinert med kraftig nedbremsing og digert hull....førte til bulk i felgen og det er jo ikke helt praktisk. Sporing har jeg enda til gode å være borti og synes bilen ligger som en klegg på veien selv standardunderstellet i L&K. Scouten er litt høyere men det gjør neppe det helt store utslaget. Gratulerer med ny bil og håper du blir like fornøyd som jeg er med min :)

Men nå er det jo mer gummi (i høyden) på en Superb med 19" enn det er på din bil med 18", så når jeg prøvekjørte Octavia og Superb så var faktisk Octaviaen mer stumpete og støyete med de dekka som var på den. 225/40-18" Dunlop på Octavia vs 235/40-19" Pirelli på Superb, nå har jeg som nevnt også de samme Pirelli dekkene på min Superb. Men skulle jeg ha kjøpt nye sommerdekk til min bil nå, så hadde det nok blitt andre dekk enn Pirelli.

 

På min forrige bil VW Golf st.vogn så var det sportsunderstell og standard 225/45-17" dekk (Highline), og det var det jo merkbart mer ‹‹stumpete›› å kjøre på enn hva det er med Superben jeg har nå, men det er jo også to helt forskjellige biler. 

Men dette er jo uansett veldig individuelt hva en synes passer best for de veiene en normalt kjører på, slitte veier med dype hjulspor og grov asfalt etter mye bruk av piggdekk, innbyr jo ikke til bruk av brede og lave dekk........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

Men nå er det jo mer gummi (i høyden) på en Superb med 19" enn det er på din bil med 18", så når jeg prøvekjørte Octavia og Superb så var faktisk Octaviaen mer stumpete og støyete med de dekka som var på den. 225/40-18" Dunlop på Octavia vs 235/40-19" Pirelli på Superb, nå har jeg som nevnt også de samme Pirelli dekkene på min Superb. Men skulle jeg ha kjøpt nye sommerdekk til min bil nå, så hadde det nok blitt andre dekk enn Pirelli.

 

På min forrige bil VW Golf st.vogn så var det sportsunderstell og standard 225/45-17" dekk (Highline), og det var det jo merkbart mer ‹‹stumpete›› å kjøre på enn hva det er med Superben jeg har nå, men det er jo også to helt forskjellige biler. 

Men dette er jo uansett veldig individuelt hva en synes passer best for de veiene en normalt kjører på, slitte veier med dype hjulspor og grov asfalt etter mye bruk av piggdekk, innbyr jo ikke til bruk av brede og lave dekk........

Da må det være demperoppsettet i seg selv som gjorde at den demoSuperben var så stiv. Det som var så rart var at bilen duvet i comfortsetting selv om den var skikkelig stump over de nevnte fartshumpene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, CitizenX skrev:

Da må det være demperoppsettet i seg selv som gjorde at den demoSuperben var så stiv. Det som var så rart var at bilen duvet i comfortsetting selv om den var skikkelig stump over de nevnte fartshumpene. 

Mest sannsynlig så var det nok det, for jeg for min del setter DCC konsekvent i Sport modus på min Superb, ellers så blir rett og slett for myk. Da blir den meget stor og duvende, og det er rett og slett ubehagelig. Jeg liker heller ikke stive og stumpete biler, så min forrige bil VW Golf st.vogn 2014 modell med sportsunderstell og 225/45-17" var for stiv og lav etter min smak, men som nevnt så er jo ikke min Superb med DCC i Sport modus i nærheten av hvor stiv Golfen var. 

Men nå er det jo som nevnt meget stor forskjell på hvordan vi forskjellige personer oppfatter ting, og hvordan vi synes det burde være....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...