Gå til innhold
Nomi

Bruktbil - bensin eller diesel?


Anbefalte innlegg

Gjelder dette kun for Octavia? I så fall.. når man ser på finn er det 200 bensin og 700 diesel til salgs sånn ca. Utvalget er jo klart størst på diesel. Ville nok valgt bensin på neste bil uansett ny eller brukt, rett og slett pga hvordan min bruk er nå for tiden (myyyye kort kjøring med små små barn).

Endret av Tor2r
skriveleif på utvalget!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nomi skrev:

Hva ville du ha valgt? Og hvorfor?

For nybil ville nok svaret vært annerledes, i favør bensin. Tror jeg. Men for bruktbil er kanskje svaret annerledes?

Definitivt bensin for min del, uansett om det er ny -eller bruktbil. Hvorfor skal jeg liste opp, men dette her dreier seg om mine synspunkter, behov, tildels hvor jeg bor -og kjører bil.

Ulemper (etter min mening):

  • DPF 
  • tåler ikke småkjøring (på sikt)
  • støy/kakling
  • blir treg varm (motor og kupé)
  • lukt (selve dieselen og eksosen)
  • dobbelt masse svinghjul
  • dieselforbud (selv ikke en moderne EURO 6 motor ble fritatt fra det forbudet)

jeg disponerer en VW Transporter TDi på min arb.plass, og merker godt til alle disse tingene her, selv om jeg kjører ca 30 - 40.000km i snitt årlig.

Fordeler med diesel (etter min mening):

  • lavere forbruk
  • høyere dreiemoment

men disse tingene er det mindre forskjeller på om en sammenligner nogenlunde like motorer, men at dreiemomentet er  høyere på en diesel, det er det ingen tvil om.

 

Men igjen så må jeg poengtere at her lister jeg opp mine synspunkter, behov og kjøremønster, for andre så vil det være helt andre ting og forutsetninger som gjelder for deres valg og behov.

Jeg har aldri hatt privatbil med diesel motor og det kommer jeg heller aldri til å velge, men har vært i yrket mitt siden 1987 (som lærling) og har bestandig hatt bil med diesel/turbodiesel der, så ja jeg har mine kilometer (og erfaringer) med dieselbil og vet meget godt hvorfor jeg aldri kommer til å velge diesel privat..........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt å kjøpe Octavia, derfor spm kun rettet mot Octavia. Hører også en del begrunnelser om type bil, i tillegg til kjøremønster. 

Budsjettet har jeg satt til 250.000, og da faller valget mellom 2.0tdi 150hk eller 1,4tsi 140hk. 1,8tsi er vel mer sammenlignbar med dieselen, men prismessig ligger den ca 50.000 over dieselen. Mjlig dieselen allerede har tatt et større verditap som følge av potensiell dieselforbud fremover. 

For vår del blir det primært småkjøring i hverdagene og langkjøring i helgene. Med ca 15-20.000km i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Nomi skrev:

Jeg har planlagt å kjøpe Octavia, derfor spm kun rettet mot Octavia. Hører også en del begrunnelser om type bil, i tillegg til kjøremønster. 

Budsjettet har jeg satt til 250.000, og da faller valget mellom 2.0tdi 150hk eller 1,4tsi 140hk. 1,8tsi er vel mer sammenlignbar med dieselen, men prismessig ligger den ca 50.000 over dieselen. Mjlig dieselen allerede har tatt et større verditap som følge av potensiell dieselforbud fremover. 

For vår del blir det primært småkjøring i hverdagene og langkjøring i helgene. Med ca 15-20.000km i året. 

Eg "valgte " 1.4 TSI 150 hk i min modell. Meget behagelig med så rask oppvarming, så lite støy. På lavt turtall kan du faktisk tru det er ein el-bil. Den er veldig stille.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største verditapet på en diesel tror jeg en vil få den dagen en skal bytte den inn/selge den igjen.

Jeg kommer fra en VW Golf st.v. 2014 1,4/140hk TSi (mk Vll), som jeg kjøpte helt ny og hadde i ca 2 år og ca 35.000km, det var en motor som var pigg og frisk nok til det meste, såfremt en ikke skal ha fullastet bil og henger etter mye av tiden. Ellers til vanlig småkjøring og langturer så er den behagelig og kjøre med, blir fort varm og har et lavt støynivå, de nye 1,4/150hk TSi motorene har jo også flere hk og et høyere dreiemoment enn den motoren jeg hadde i min Golf. Det oppveier jo mye for den lille ekstra str og vekten Octavia har i forhold til Golf st.v. Med en Webasto i tillegg så er det jo en meget fin kombinasjon.

Med kjøremønsteret du skisserer @Nomi så hadde jeg definitivt valgt bensinmotor, men den avgjørelsen skal du selvfølgelig gjøre selv :) 

 

Bare som et lite eksempel på hva en kan ha i vente med en del småkjøing og diesel, uten at det er en fasit selvfølgelig. På arb.bilen jeg har nå, så er allerede dobbeltmassesvinghjulet byttet, og da byttet de like godt clutchen samtidig, vi har mye småkjøring/rygging med tung henger som sliter på clutchen (og 4motion i tillegg), og dette er kostbart, ca 25.000,- kostet dette totalt. Vi kjører også mye på dårlig småveier, så 4motion systemet jobber en del det også.........

Har sålangt hatt 4 varsler om tett partikkelfilter, som gjør at en har måttet kjøre ekstra turer på lavt gir og «høyt turtall» for å brenne rent DPF og den bilen har kun kjørt ca 70.000km, Ved neste varsel så burde det byttes rådet de oss til på verkstedet, og det er heller ikke «gratis» for å si det slik. Så dieselbil og småkjøring, nei takk (spør du meg).

Men andre kan selvfølgelig ha helt andre kjøremønstre, behov og erfaringer, dette er den første arb.bilen jeg har hatt hvor alt dette har skjedd så tidlig med (men er ikke den eneste på min arb.plass det har skjedd med, vi har ca 300 - 350 arb.biler i Norge, og mange flere i Sverige og Finland). Men å sammenligne tungt lastede Transportere med privatbiler er jo ikke helt riktig det er jeg klar over, men vi har jo type Caddy, Partner, etc som stort sett er tomme og problemene er de samme på flere av bilene der, om de kjøres lite og blir sjeldent skikkelig varme.........

Dette skjer selvfølgelig ikke med alle, og er heller ikke ment som en «skremsels-propaganda» mot diesel, så langt derifra. Men slike erfaringer gjør jo ikke at de stiger i kurs hos meg, men for all del, mange kjører år etter år med diesel og vil aldri ha noe annet, så dette er ikke noe alle vil oppleve i det hele tatt.

 

Jeg har nå kjørt ca 50 - 70.000km i snitt årlig siden 1986 (tilsammen i jobb og privat), så noen kilometers erfaring har en jo fått etterhvert, så jeg er ganske så sikker på hva jeg ikke velger når det gjelder valg av motor i mine privatbiler for å si det slik. Men likevel bare en fasit for meg selv og mine synspunkter, andre har helt andre erfaringer og synspunkter  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svinghjul så fikk jeg faktisk dekket det på en Audi A3 jeg hadde, via superforsikringen. Det som skjedde var at svinghjulet og clutchen røk, og når jeg ikke bilen lenger var kjørbar og det skyldes "motor og/ eller drivverk" så ble det dekket av superforsikringen. Mulig keg bare var ekstra heldig der...

Men når jeg tenker reelle valg så kan jeg enten kjøpe:

- 2.0tdi 150hk fullt utstyrt, 75.000km. 239.000kr

eller

- 1.4tsi 140hk mindre utstyrt, 82.000km. 249.000kr

begge har dsg, og er 2014-modell registrert sent 2013. Norske biler. 

Etter min forrige octavia med diesel var jeg helt overbevist om at jeg aldri skulle kjøpe diesel igjen. Men her står man igjen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt andre kriterier for oss som bruker bilene som firmabiler og i tillegg bruker dem på en helt annen måte enn hvordan en bruker en privatbil. Så for oss så er det bare å betale når det skjer noe slikt, men kjempebra at det ordnet seg for deg :) 

Som sagt jeg hadde valgt bensin utgaven av disse to, men det er jo kun ut i fra mine egne preferanser, og det er jo slik de fleste andre må svare deg også. Du vet selv best hvilke behov og kjøremønster du har, og må velge ut i fra det. Du ser jo hvordan jeg tenker og hvilke ulemper jeg synes at diesel har for mine behov, men det er det jo ikke dermed sagt at andre er enig i det.

Så du er nok mest tjent med å velge den bilen/motoren som magefølelsen din føler mest for.

Lykke til @Nomi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igjennom samme vurdering; bensin vs diesel. Jeg kjører ca 8-10 000 km i året, mye småkjøring, bor i en stor by. Kjøpte en Octavia Scout 180hk bensin. Hadde dieselbil før. Valgte bensin pga bor i by utsatt for kjøreforbud på vinteren, har mye småkjøring som ikke er bra for dieselmotorer, bensinbil blir fortere varm og går stille, og antar at dieselbiler vil falle betydelig i pris i forhold til bensin pga kjørerestriksjoner.

Når det gjelder dreiemoment opplever jeg liten forskjell på 180hk bensin ift 180 diesel. Et minus for dieselen er at den bruker lengre tid på å starte opp igjen i kryss/bykjøring (auto start/stop). 

Alt i alt tror jeg man kommer best ut av det med en bensinbil, så lenge du ikke har mye langkjøring og bor på landet

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og prøvekjørt dieselen. En fin bil, men etter 1 års kjøring med bensin (bmw 320i xdrive) er jeg nok blitt avvent diesel... for det falt liksom ikke helt i smak. Så nå blir det å teste 1,2 tsi, 1,4tsi og 1,8tsi... 

jeg lurer på om 1,2tsi blir litt for tam, 1,4 er helt ok og 1,8 sparker fra seg. Men så trenger jeg ingen racer og kanskje 1,2 bør holde. Nytt dilemma... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger heller ingen racer, men hadde ikke valgt mindre motor enn 1,4/140hk (1,4/150hk) på en bil med Octavia sin størrelse. Det vil fungere selvfølgelig, men motoren kan fort føles tungpustet og bli presset om dere er flere personer som skal være med i bilen.

Grei motor med 1,2TSi i Fabia e.l., men ikke i større/tyngre biler enn det etter min mening da. Vi hadde en leiebil et par dager da vår Golf måtte bytte ladetrykksregulatoren, og da fikk vi en VW Golf 1,2/110hk TSi og det var en heller trist opplevelse..........

Etter hva du er vant til fra din BMW så er vel kanskje 1,8/180hk motoren du burde hatt, men det gjør jo helt klart et helt annet innhogg i økonomien om en skal ha den samme årsmodellen. Det er i hvert fall en motor jeg er meget godt fornøyd med i min Superb :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nomi skrev:

Da har jeg vært og prøvekjørt dieselen. En fin bil, men etter 1 års kjøring med bensin (bmw 320i xdrive) er jeg nok blitt avvent diesel... for det falt liksom ikke helt i smak. Så nå blir det å teste 1,2 tsi, 1,4tsi og 1,8tsi... 

jeg lurer på om 1,2tsi blir litt for tam, 1,4 er helt ok og 1,8 sparker fra seg. Men så trenger jeg ingen racer og kanskje 1,2 bør holde. Nytt dilemma... :)

1.2 trenger du ikke prøve. Det er altså en håpløst klein affære. Vi var fire voksne menn som leide en 1.2 Oktavia på en jobbtur, og den motoren sleit fælt med å holde 80-90 i stigninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...