Gå til innhold
Superb lll

Jeg er så glad i salt på veiene..........


Anbefalte innlegg

Det var ren ironi for å si det rett ut, for makan til klin og søl det blir på veiene nå, det ligger et skikkelig «lag» med tykk guffe av salt og veistøv blandet sammen i veibanen, æsj >:(

Hadde nyvasket og pen bil i helgen, og har hatt et par kjøreturer denne uken, og dessverre så måtte jeg lukeparkere og bruke pusseren bak også. Så slik ser en bil ut som har kjørt et par turer på E6 og på noen Fylkesveier her i distriktet jeg bor, så hvis det er noen som har sett min hvite Superb et sted, så får dere bare si i fra til meg for jeg leter etter den............. ;) 

Jeg savner vår og pent/varmt vær........ 

2017-01-26 12.21.42.jpg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltede veier bidrar definitivt til færre skader i trafikken.

Med fokus på det tenker jeg at å vaske salt av bilen er et lite offer, sett opp mot mulig menneskelig lidelse og enda værre død.

Jeg unner alle å ha alle sine nærmeste levende.

http://www.vegvesen.no/hovedside/salting-gir-5-10-prosent-ulykkesreduksjon

Så er jeg kjent med at det finnes annet tallmateriale som gir et annet resultat, men et liv spart er et liv spart.

Et annet aspekt er at om alle hadde kjørt etter fartsgrensene, ikke tekstet på mobilen eller holdt på med annet som fjerner fokus så ville det vært ytterlige liv spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg slipper saltede veier til og fra jobb! Jeg kan ta Rv3 direkte, med flotte,, bare og saltede veier, men velger heller å kjøre "bakveien". Noe kortere vei, bruker like langt tid til jobb. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helge selvfølgelig så vet jeg hvorfor de salter og viktigheten av hva det gjør for trafikksikkerhet, men med flere varmegrader og ikke tele i bakken så blir det vel mye av det. At det er forebyggende salting vet jeg også, men da burde nok værmeldingen ha vist at det skulle bli grader på minussiden for at det skulle være nødvendig med de mengdene de salter med nå..........

Jeg kommer selvfølgelig heller hel hjem med møkkete bil enn å bli utsatt for noe fordi veibanen er glatt/isete, men mange holder jo den samme hastigheten nå også, selv med det sølet og klinet på veiene, det gjør det skikkelig sleipt/glatt dette her også. Så en spyling av veiene kunne faktisk gjort mer nytte enn mer salt når det er såpass høye temperaturer som det er her nå. Det varierte mellom 4 og 6 varmegrader her i dag, og jeg møtte saltbilen 2 ganger under dagens tur hvor jeg fikk saltstrålen rett i fronten begge gangene jeg møtte den.

Jeg er forøvrig også helt enig med deg når det gjelder bruk av mobil og kjøring, og høye hastigheter, det er ikke mye hastigheten går ned på E6 og andre veier selv om det er snø, slaps, eller isete veier.

Tråden min var ikke så alvorlig ment @Helge, det var bare en litt frustrasjon og utblåsing om hvor mye søl/klin det er på veien her jeg bor nå, og hvordan det ser ut etter noen kilometers kjøring. Denne temperaturen her er ikke noe jeg liker, for da saltes det for full guffe flere ganger i døgnet, det er bedre når det er lavere temp enn -10 grader for da salter de ikke, eller at det er over +10 grader, for da salter de heller ikke.......... 

Så ja, bilen blir ofte vasket og spylt, selv om det ofte virker helt bortkastet bruk av tid og energi, for det holder bare frem til neste kjøretur likevel..........

Men noe som er vel så viktig når en først snakker om trafikksikkerhet, er flere kontroller for å få bort de som kjører ruset, er ikke mer enn et par dager siden det var front mot front noen hundre meter fra der jeg bor, fordi en ruset sjåfør kom over i motgående kjørebane. Han traff heldigvis et vogntog og ikke en myk trafikant. Ikke at jeg unner føreren av vogntoget å bli truffet av noen, men han sitter heldigvis høyere og litt mer beskyttet.

 

Da er du heldig @Core2Duo som har andre muligheter og heller kjører etter forholdene på veiene som ikke er saltet :) 

 

@Tor2r det var ikke med god samvittighet jeg kjørte over bakvinduet med den pusseren nei, hørte det skrapet i glasset når pusseren gikk over der, spyleren skulle fått lov til å virke i noen sekunder før viskeren ble aktivert, slik at vinduet var mer fuktet, men slik er dessverre ikke Superb kodet til å fungere........

Har heldigvis muligheten til å deaktivere pusseren bak når bilen settes i revers, for er pusserne foran aktiverte, så starter pusseren bak med en gang bilen settes i revers (om det valget er aktivert). Det er heller ikke en funksjon jeg er spesielt begeistret for, men den kan heldigvis deaktiveres som nevnt.

Får ta en vask i helgen, skal ut på de samme veiene i morgen og lørdag også, så da er jeg såpass lat og makelig at jeg lar det være i dag, selv om det ikke føles så godt for samvittigheten............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu litt av en forskjell! 

Har aldri turt å spyle så mye ned i motorrrommet - gjør du noe spesielt før du setter i gang? Har alltid vært litt for redd for å spyle noe jeg ikke skulle ha spylt, og så videre.. Så har man jo hørt skrekkeksempler på at ting ikke fungerer som det skal etter en slik vask oppi motorrommet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hjalp veldig dette her :) 

For motorrommet sin del, så starter jeg motoren (men den er kald når jeg begynner), spruter avfetting på plastdetaljer, karosseri, under panseret, men selve motoren har jeg blitt fortalt at en helst ikke skal ha avfetting på, da den har et beskyttende «fettlag» som bør sitte der. Men om det er korrekt ang. motoren skal jeg ikke påstå..........

På den verste møkka så bruker jeg en svamp og vasker litt med, så spyler/dusjer jeg kun med hageslangen, og lar vær å spyle på de elektriske punktene, dynamo, etc, jeg spyler ikke med hard stråle eller med høytrykksspyler i motorrommet. Jeg vet at mange gjør det, men det gir meg ingen god følelse, så det lar jeg være. Så lar jeg motoren bli varm og så tar jeg en liten kjøretur når det er ferdig slik at jeg vet at motoren er skikkelig varm og da tørker jo også vannet fortere opp.

Det er min måte å gjøre det på, men om det er den rette eller beste måten skal jeg ikke påstå. Jeg har gjort det slik siden 1986 når jeg tok lappen og har aldri hatt et problem, så noe riktig må det vel kanskje likevel være........ ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som @Superb lll nå. Tidligere brukte jeg høytrykk men da stilt inn på lavt trykk samt god avstand.

På ny bil så kan man også  bruke våt og tørr klut metoden. Spray på med avfetting / motorvask og gnikk rundt med klut. La virke. Så tørk av med halvtørrklut igjen. Som sagt så er dette mest aktuelt for biler som ikke er så altfor tilgriset. Men gjør man dette jevnlig så har man et motorrom som lar seg rengjøre rimelig fort og ikke krever mye vann. Jeg bruker også plastfornyer på plattdelene.  Da skinner motoren mot deg ?

2015-08-06 14.28.52.jpg

Her har jeg brukt denne metoden på en A5 fra 2008. Den bar preg av liiiite motorvask da jeg begynte. Mulig jeg skylte litt med hageslange også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at salt er noe svineri og æ e personlig motstander av saltbruk. Kan jo overhode ikke være bra for miljøet, bilene ruster som aldri før og veien blir slepete og glatt, faktisk verre enn sørpete vei... De har begynt med dette svineriet i Finnmark også de siste årene og fullstendig ødelagt det gode vinterføret vi hadde, gatene og bilene ser ikke ut. Mange strekninger her er uten gatelys, vi har mørketid hele vinteren og front/baklysene på bilene er så tilgriset av salt at de knapt lyser mer enn ett talgelys. Trafikksikkert alt dette? Neppe.

Vel det va min utblåsning om den saken og vil ikke gå i noen diskusjon om temaet!

Angående motorvask gjør også æ som nevnt over, hageslange/svamp/avfetting. Gullende rent etterpå, men jeg bruker ikke starte bilen før det meste av vannet har rent av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nå ble jeg litt overrasket @Razor, for jeg har ikke fått med meg at det også saltes så langt nord, det trodde jeg dere var spart for.........

Salt er noe svineri for bilen og miljøet helt enig, men at det kan spare liv fordi det er bar veibane er nok hevet over enhver tvil. Men det største problemet er jo at de fleste her jeg bor kjører som at det er sommerføre hele året, fordi de regner med at saltet har gjort veien bar. Og der har du noen poeng med noen av ulempene med saltingen (i tillegg til rust og miljø) også, med tanke på det blir meget sleipt og glatt der saltet og skitten samler seg, tilgrisede lys som begrenser rekkevidden av lyset og sikten, en ser ikke stripene i veibanen, etc.

Men det er nok likevel flere positive ting med salting med tanke på trafikksikkerhet, selv om jeg absolutt ikke liker ulempene med det.............  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ kan skjønne saltingen i overgangen høst/vinter og vinter/vår når faren for skikkelig null-føre er tilstede, eller ved bar vei dekt av underkjølt regn. Normalt er vi ikke så plaget med dette her nord da vi som oftes har skikkelig godt vinterføre. Men nå salter de altså gjennom hele sesongen straks temperaturen nærmer seg 0 grader å løser med dette opp alt av snø i veien til en grisete sleip gjørme. Her oppe har vi alltid kjørt etter forholdene, er det vinter tar man det mer med ro og det har aldri vært ett problem. Men nu ligner det ikke grisen og motstanden mot salting her er formidabel men protestene møter bare døve ører. Vei og føreforhold fra sør til nord kan ikke sammenlignes så tiltak som virker sørpå virker ikke nødvendigvis nordpå...

 

(woohoo det va mitt 100 inlegg)

Endret av Razor
100 innlegg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...