Gå til innhold
Sjåføren

Misfarging av gummi


Anbefalte innlegg

Jeg har tidvis hatt misfarging av gummien på dekkene mine. Det gjelder både vinter- og sommerdekkene. De blir brune, noen ganger flekkvis, andre ganger generelt brune over hele fronten. Det har ikke vært sånn tidligere. Jeg mistenker at det kan være avfettingsmiddelet, men jeg vet ikke. Jeg bruker forskjellige midler når jeg vasker: Prick Bort, Surfex HD (utvannet), spesialsåpe for skumming i høytrykksspyler og vanlig såpe for håndvask med mikrofiber svamp.

Jeg har tidligere brukt å legge på Maguiar's Endurance tyre gel for "svarte" opp igjen gummien. Jeg mistenkte at den var synderen, men nå har jeg ikke brukt den på et halvt år. Likevel blir gummien brun nå. 

Er det noen som har vært bort i det samme? Noen som har tips om hva det kan være? 

DSC_3508.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er nok den største synderen her. Jeg fikk først problemer med brune dekksider når jeg først begynte med dekkfornyere, altså produkt som man legger på og som hjelper til å få en fin svart farge på dekksidene. Jeg har dog kun prøvd ut oljebasert dekkfornyer, og ikke vannbasert. Vannbasert dekkfornyer skal visstnok ikke ha dette problemet, uten at jeg har noe erfaring på akkurat det området.

Jeg har sluttet å bruke dekkfornyer, og etter det har jeg heller ikke hatt problemer med misfarging av dekk. 

Kombinasjonen dekkfornyer og prickbort er altså min teori, men om det er riktig, skal jeg ikke si for sikkert. Har lest mange diskusjoner om hvorfor dekksidene blir sånn, og teoriene er mange. Dog så går prickbort, eller annen petroleumsbaserte avfettinger igjen i diskusjonene, om hva som misfarger dekksider. 

Jeg ser du skriver at du har Surfex og benytte deg av, denne skal være veldig god til å fjerne brunfarge, og ikke minst møkk i fra dekkene, har du prøvd ut dette? Gjerne i en litt sterk blanding, prøv ut for eksempel 1:5, med en god kost så du får skrubbet dekkene ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg antar at Meguire's Endurance Tyre Gel er petroleumsbasert. Det kan nok være noe med kombinasjonen av avfetting og dekkfornyeren ja. Så da er det bye-bye til den. Avfetting må man nesten bruke..... Er det noe som fungerer bedre enn Prick Bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med brune dekksider når hensikten er å få de så svarte som mulig.... Skulle hatt noe som får tilbake den originale mørke gummien. Får ta en skikkelig skrubb med Surfex HD og såpe.

Har akkurat kjøpt 4 flasker til 29,90 på Rusta. Og den virker bra ja. Men er kanskje tøff mot gummi og spesielt i kombinasjon med dekkfornyeren jeg har brukt.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er nok noe av det beste man kan få tak i når det gjelder avfetting, så det blir dumt å velge bort dette også bare fordi man har problemer med misfarging av dekksidene. Man får heller vaske dekk og felg med noe annet, det gjør iallefall jeg når jeg vasker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Min erfaring er også at Prick bort er bra som avfetting, så den kommer jeg til å fortsette å bruke på bilen. Så får jeg se hvor møkkete vinterhjula er når de skal av, og hva som må til for å få de rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt over at Prickbort kan være årsaken til at mine dekk også blir missfarget. Som dere alle skriver så er det nesten umulig å legge bort Prickbort.

Har blitt storforbruker av plastfornyer som jeg bruker på dekka mine. Holdbarheten er så som så.

Til de som også har plastdetaljer som er limt på (Scout etc) så er ikke Prickbort og andre avfetninger like snill mot limet heller, er ikke bare plasten der som blir mattet/grå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...