Gå til innhold
Strindberg77

Knapper på multifunksjonsratt - én delvis defekt


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en 2011 Superb Elegance med lassevis av utstyr, 2.0 aut 4x4 stv og er meget fornøyd og stolt av bilen. Jeg hadde en 2015 Superb uten 4x4 for to år siden som firmabil, så jeg er kjent med bilen. Derav kjøpet nå :) Hele familen får plass - herlig! (fikk en datter nr 2 sist fredag)

Det er et par småting å plukke på og den største skuffelsen er knappen som styrer kjørecomputeren. Den ruller fint gjennom menyene, men når jeg klikker på dette hjulet for å velge et element i menyen, skjer intet. Dermed er kjørecomputeren i prinsippet ødelagt for meg. 

To spørsmål:
1: kan jeg gjøre valg i kjørecomputeren på annet vis?
2: forslag til hvordan jeg kan fikse denne knappen? 

Jeg har funnet et nytt sett på nett og antar det kanskje løser greia, men det er ikke gratis det heller, da jeg antakelig neppe skal tukle med slikt selv. Se her: Knappesett

Jeg spurte hos Albjerk i Drammen og de antydet 6500 for å skifte en kontaktring mellom styrestamme og ratt som gjør at disse knappene har kontakt selv om rattet snur på seg. Det er visst en noe større jobb - derav prisen. Tviler på at komponentet i seg selv er så dyrt.

PS - Hos Albjerk Drammen opplevde jeg såpass lite hjelpsomhet i min forespørsel at jeg nå fjerner Albjerk-logoen bakpå bilen, men det hadde jeg kanskje gjort uansett....det ble bare framskyndet litt. Men det er en service-opplevelse og et litt annet emne for en annen tråd evt. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Strindberg77 :) 

Vet ikke om jeg hadde følt meg helt komfortabel med i fikle med brytere på rattet så nærme Airbagen, men det er muligens bare jeg som er litt pinglete her.

Har ingen konkret løsning til deg, men å se etter komplette ratt (med airbag, brytere, etc) på en bildemontering e.l. kunne kanskje være en idé? Det er sikkert ikke gratis det heller, og om du må ha noen til å gjøre det for deg så stiger jo prisen enda mer......... Kun ment som et lite tips/forslag til deg, men hvor vellykket det var er jo en helt annen sak da............ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Strindberg77 :) 

Vet ikke om jeg hadde følt meg helt komfortabel med i fikle med brytere på rattet så nærme Airbagen, men det er muligens bare jeg som er litt pinglete her.

Har ingen konkret løsning til deg, men å se etter komplette ratt (med airbag, brytere, etc) på en bildemontering e.l. kunne kanskje være en idé? Det er sikkert ikke gratis det heller, og om du må ha noen til å gjøre det for deg så stiger jo prisen enda mer......... Kun ment som et lite tips/forslag til deg, men hvor vellykket det var er jo en helt annen sak da............ 

Heisan og takk for svar.

Fant en video med en russisk kar som demonterer slike ratt - først airbag, så de knappene som jeg vet jeg kan finne på ebay rimelig. Det så ikke spesielt vrient ut, men som du sier - det er nær airbagen. Tviler likevel noe på at det utgjør noen spesiell eksplosjonsfare å tukle litt rundt der. Det holder tross alt ikke å sparke til bilen for å løse ut noe slikt - det kreves en ganske kraftig kollisjon. Antar jeg er trygg....

Har allerede funnet ratt på nett fra skrotbil og det er nok en løsning, men rattet koster nok litt, samt det er ingen garanti for at det blir bra da heller. Irriterer meg litt over at en og samme knapp er kun 50% defekt og ikke helt evt. Da kan på en måte ikke problemet være så stort- dvs ikke i mitt hode i alle fall....? 

Ser litt på Youtube nå og vurderer neste steg her. Potensielt er det kun en litt løs ledning et sted og det kan jeg kanskje fikse gratis - det lokker litt når regningen hørtes ut som 6500 for Albjerk å se på dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Irriterer meg litt over at en og samme knapp er kun 50% defekt og ikke helt evt. Da kan på en måte ikke problemet være så stort- dvs ikke i mitt hode i alle fall....? 

Det forstår jeg, men det er klart at det kan muligens være et ledningsbrudd fra den bryteren også? Her er jeg litt på tynn is altså, for jeg vet ikke om kan være det heller så lenge bryteren din fungerer 50% som du skriver..........? Men det ville jeg i hvert fall sjekket ut på en eller annen måte før jeg hadde handlet inn nye brytere.

13 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Har allerede funnet ratt på nett fra skrotbil og det er nok en løsning, men rattet koster nok litt, samt det er ingen garanti for at det blir bra da heller

Helt enig med deg, det har en jo ingen garanti for, men du kunne kanskje gjort en avtale at rattet kunne returneres om det ikke fungerer slik det skal?

15 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Ser litt på Youtube nå og vurderer neste steg her. Potensielt er det kun en litt løs ledning et sted og det kan jeg kanskje fikse gratis - det lokker litt når regningen hørtes ut som 6500 for Albjerk å se på dette.

Dette er nok et smart sted å starte ja, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Superb lll skrev:

Det forstår jeg, men det er klart at det kan muligens være et ledningsbrudd fra den bryteren også? Her er jeg litt på tynn is altså, for jeg vet ikke om kan være det heller så lenge bryteren din fungerer 50% som du skriver..........? Men det ville jeg i hvert fall sjekket ut på en eller annen måte før jeg hadde handlet inn nye brytere.

Helt enig med deg, det har en jo ingen garanti for, men du kunne kanskje gjort en avtale at rattet kunne returneres om det ikke fungerer slik det skal?

Dette er nok et smart sted å starte ja, lykke til :) 

Takker og bukker. Blir litt forskning på dette i privaten før jeg svir av større summer på dette. Bare synd at det ikke er flere måter å betjene kjørekomp. på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...