Gå til innhold
Salcin

VCDS Superb 3v


Anbefalte innlegg

Hei, har en Superb med ryggekamera og spyler til ryggekamera! Men til stor fortvilelse er den eneste muligheten å bruke dette er å bruke vindusvisker bak og spyler på ruta!

Så til spørsmålet og dere som er kjent med vcds, er det noen som har noen formening om det er mulig å rett og slett koble ut vindusvisker og spyler på bakrute? Og fortsatt la spyler på kamera virke? Spyler og bakrutepusser er noe jeg absolutt aldri bruker uansett, da det kun resulterer til stygge merker i bakrute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dårlige nyheter. Hadde en formening om at den spylte kameraet når du satt bilen i revers uavhengig om bakruteviskeren var på eller ikke. 

Bakviskeren blir brukt en gang i året, og det er ved servicer når de tester at alt fungerer.... ;) 

Endret av Core2Duo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der! Spyleren på kameraet er genial, og blir svært bra resultat, samt att den "møkker" til bilen minimalt ellers! Men da man må begynne å dra inn den bakrute viskeren og spyleren ser det jo ut som bilen aldri har blitt vasket etter bruk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Salcin vet du noe om hva som skjer med garantien på bilen om en koder om noe selv med enten VCDS eller OBD-eleven?

Det vil jo på en eller annen måte være synlig når bilen blir koblet til verkstedets pc, ikke at det blinker et varsel elns, men tenker mer på at det enten legger seg i en type logg eller rett og slett synes i kodingen på bilen. Det må sikkert søkes etter forandringer i kodene, men det kan jo oppdages ved en tilfeldighet eller på service når de tester at alt fungerer slik det skal.

Det er flere småting jeg kunne tenkt meg å kode om/bort også, men ikke på bekostning av garantien på bilen. Spør kun fordi jeg ikke vet, og føler vel ikke helt at det er på verkstedet jeg bør spørre om noe slikt heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest om noe skulle gå feil under koding, og hvilke rettigheter og garantier sitter en igjen med da?

Hva som kan skje når bare skal forandre noen koder på en bil, vet jeg ikke (mest sannsynlig ingenting), men det er der jeg kjenner at det jeg blir litt skeptisk.

Det er noen ting jeg kunne tenkt meg å få kodet om på min bil også som nevnt, men ikke for enhver «pris»....... Men en tilfører jo ikke annen programvare til bilen, en bare forandrer jo på kodene som allerede er tilgjengelig i bilen, så det er sikkert bare jeg som er i overkant pinglete ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av ren nysgjerrighet, hva er det du ønsker å kode?

Jeg tenker på som i starten av tråd,

* Bakrutespyler/pusser, så jeg kun kan spyle ryggekamera

* Mulighet for å kjøre takluke med nøkkel igjen, 

* Lukke bakluke innenfra bil, inkl med nøkkel uhavengi hvor jeg står rundt

* Slå helt av antispinn/antiskrens

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det sikkert bare jeg som er vel pinglete her @Salcin

Det jeg kan tenke meg å gjøre noe med, er noe som jeg anser som litt nyttig, og noe som bare er litt «jålete» eller hva jeg nå enn skal kalle det.

  • Lukke bakluke med nøkkelen eller knappen inne i bilen
  • Om det er mulig, redusere vinkelen på hvor mye det venstre lyset skal peke til venstre når bryteren står i auto, nå peker det ca i 45° ut til venstre og det er for mye og helt unødvendig.
  • Forandre på hastigheten til fjernlys assistenten, for nå virker den ikke før ved ca 60 km/t 
  • (Kunne tenkt meg å fjerne automatisk start/stopp funksjonen på motoren også, men det regner jeg med ikke er mulig av miljøhensyn, og vil gi en feilkode/varsel om det blir gjort)

Så noe som er mer bare type kjekt om det går å forandre på

  • Fjerne pipelyden når bakluka åpnes med nøkkel eller bryteren inne i bilen
  • Redusere hvor ofte lyktespyleren aktiveres, eller nesten fjerne muligheten for uten lyktepussere så synes jeg ikke de er så mye til hjelp. Det blir stort sett bare søl av det og ikke mye effekt synes jeg da. Synes de var mer effektive på den forrige bilen jeg hadde.
  • Gjøre så at viftehastigheten også vises når klima anlegget står i auto posisjon

Ikke noe av dette er noe som skal gjøre noe med viktige ting i bilens programmer, det er jeg klar over. Men jeg tenker som sagt kanskje litt for mye på hva om............

Og hva skjer da............?

 

Men det du startet tråden med finnes det helt sikkert muligheter for å kode bort, det er synd at det ikke er egne knapper til spyling av ryggekamera, lyktespylere i utg.pkt., og jeg savner separate brytere til tåkelys foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.2.2017 den 16.48, Salcin skrev:

* Bakrutespyler/pusser, så jeg kun kan spyle ryggekamera.

Sikkert ikke funnet noe permanent løsning på dette enda? Løsningen min enn så lenge ble å fylle opp en sprayflaske med justerbart spylerhode, så jeg får en fin stråle, og enkelt og greit spraye kameraet med et par sprut etter jeg har parkert. Dette fungerte faktisk veldig bra.. Flaska kan jo bare stå i garasjen/innkjørselen der hvor man parkerer bilen, for det er jo spylervæske jeg tømte i denne sprayflaska. :D Nå har ikke jeg hatt bilen så lenge, men om jeg sprayer hver gang jeg vasker hjemme, føler jeg at dette er "godt nok" for å fortsatt kunne bruke ryggekamera, med et veldig fint bilde. Selvfølgelig, om jeg kjører Oslo - Bergen, eller om veiene akkurat er nysaltet og klissvåte, så kan jeg nok endre mening, men akkurat nå fungerer det ganske fint... :) 

 

På 10.2.2017 den 18.39, Superb lll skrev:
  • (Kunne tenkt meg å fjerne automatisk start/stopp funksjonen på motoren også, men det regner jeg med ikke er mulig av miljøhensyn, og vil gi en feilkode/varsel om det blir gjort)

Nå så må du trykke på knakken for å deaktivere Start/Stopp, men jeg mener å ha lest at du kan kode om, og gjøre at når man trykker på knappen så aktiverer man start/stopp. Dette skal ikke gi noen feilkoder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det att set er mulig å kode vekk start stopp i følge hva jeg har lest i annet fora: Så dersom du har VagCom er det bare å hive seg i gang @Superb lll :P .. Jeg gir ingen garanti for att det funker :) 

IMG_3349.thumb.PNG.c307fd22b270cedb8bb8be78b1a142f0.PNG

 

Har ikke funnet noen permanent løsning på bakrutevisner etc... Det hjelper vel noe dersom man spruter på som du sier, men dersom du er ute på en kjøretur i saltet vei/våt vei så skal det ikke mange meter til før det er tilgriset... Da hjelper det lite å ha vasket det hjemme da du er på butikken 2 mil unna desverre :( En løsning som er litt drastisk, men samtidig løfter utseende på bilen er rett og slett å fjerne bakrutepusse... https://www.gecleant.de/shop/glasstopfen-fuer-audi-vw-seat-skoda.html?page=all

Men regner da med att man må en eller annen form for strupe slange til vindu? Uten att jeg vet dette.. Veldig synd dette er laget så håpløst, da jeg personlig ALDRI med vilje har villet bruke bakrutepusser..... Men spyle kameraet vil jeg titt og ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Salcin skrev:

Men regner da med att man må en eller annen form for strupe slange til vindu? Uten att jeg vet dette.. Veldig synd dette er laget så håpløst, da jeg personlig ALDRI med vilje har villet bruke bakrutepusser..... Men spyle kameraet vil jeg titt og ofte...

Det vil ikke fungere å nappe ut sikringen til bakruteviskeren? Eller er hele spyleranlegget bak tilkoblet den sikringen? 

Sikringer i instrumentpanel:

18 Ryggekamera

42 Bakluke, lyktespyleranlegg, frontrutespyleranlegg

47 Bakrutevisker

Sikringer i motorrom:

19 Vindusvisker på frontrute

Dette er hva jeg finner av sikringer til spyleranlegg- og viskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo spyling av bakruten som aktiverer spyling av ryggekameraet, så tar en sikringen der så tviler jeg sterkt på at en får spylt bare ryggekameraet. Men det går jo selvfølgelig an å forsøke, men jeg regner med at dette er forriglet på en eller annen måte, siden det ikke er mulig å spyle kameraet ellers...........

 

1 time siden, Salcin skrev:

Stemmer det att set er mulig å kode vekk start stopp i følge hva jeg har lest i annet fora: Så dersom du har VagCom er det bare å hive seg i gang @Superb lll :P .. Jeg gir ingen garanti for att det funker :) 

 

Njaei, så modig er jeg nok ikke gitt......... 

Ikke har jeg VCDS/VagCom heller, men den kabelen kan en jo alltids kjøpe seg, men jeg har heller ingen Windows pc som jeg har forstått at en må benytte til det. Har en iMac og 4 MacBook Pro her, men det hjelper lite for dette. Klarer ikke engang å oppdatere kartverket i selv, for det må lastes ned på en Windows pc det også i følge selgeren.

Har også lest at min bakluke ikke kan programeres til lukking med knapp eller nøkkel, en må ha KESSY for at det skal være mulig. Det går på Octavia, men ikke Superb. Så sånn går det når en ikke velger en fullutstyrt bil......... :( 

Så da lar jeg like godt all koding være, men takk for info og forslag @Salcin :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Salcin skrev:

Da velger du mer utstyr på din neste 220tsi Superb :P Får se om jeg etterhvert tar sjansen å kjøper en kabel å tester litt :) 

Det må jo være artig å kunne gjøre slike ting selv, men personlig så er jeg nok rett og slett for pinglete til det....... 

Hehe, OM det blir Superb neste gang, så blir det L&K med KESSY og en del mer utstyr ja, det kan du være helt sikker på @Salcin :D Jeg vurderer også en annen Skoda, fordi jeg har vært så dum å prøve en. Men men, det gjenstår å se, føler meg liksom litt for gammal for å velge Octavia vRS, men artig var det........ :P 

Vurdere faktisk noe helt annet også neste gang, men det får tiden vise ;) (men da blir jeg vel muligens kastet ut av gruppa @Tor2r her)........ ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Vurdere faktisk noe helt annet også neste gang, men det får tiden vise ;) (men da blir jeg vel muligens kastet ut av gruppa @Tor2r her)........ ;) 

ja for i det glasshuset skal jeg stå å kaste stein med min XC70 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det vel enda mer of-topic enn det allerede var, men det var det jo jeg som la opptil her. ;) Hehe, men det er vel Admin som setter spillereglene vel @Tor2r ;)  :D 

Men helt alvorlig, Skoda har til de grader tatt meg med storm, den er enda bedre enn hva jeg hadde våget å tro på, og smilet kommer hver eneste gang jeg kjører den :) Så det skal nok en del til for at jeg velger noe annet neste gang, men noe «giftemål» har jeg likevel ikke inngått ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hei fikk vcds 17.1.3 i dag å prøvde meg på litt koding i bilen, men det lar seg ikke gjøre å kode om, får bare opp koding godgjent, så kommer det opp et annet vindu med connection error, så er alt tilbake til basic igjen. jævla dritt, trur ikke vcds støtter siste (2017) utgave av superb. er det noen andre som har prøvd seg på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan

Jeg er ganske sikker på at spyler for bakvinduet og kamera går på samme pumpe og at de kun har delt slangen med Y eller T stykke. Det som mest sannsynlig vil fungere, selv om drastisk, er å koble strøm fra bakrutepusser samt blinde slangen til spyler for vindu. Alle andre løsninger er nok bortkastet.

Jeg er til gjengjeld helt uenig i at det skaper riper og er problem å spyle bakruten. Det er kun snakk om å bruke den ofte nok. Dette er da også nødvendig for god sikt bakover, i tillegg til rene sidespeil. Les utrykningskjøretøy og forbikjøring. 

Det burde vært et lovkrav å ha god sikt bakover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2017 den 15.31, PaulusA skrev:

Heisan

Jeg er ganske sikker på at spyler for bakvinduet og kamera går på samme pumpe og at de kun har delt slangen med Y eller T stykke. Det som mest sannsynlig vil fungere, selv om drastisk, er å koble strøm fra bakrutepusser samt blinde slangen til spyler for vindu. Alle andre løsninger er nok bortkastet.

 

Er nok slik jeg også er redd det er... 

På 16.3.2017 den 22.03, Chrwith skrev:

hei fikk vcds 17.1.3 i dag å prøvde meg på litt koding i bilen, men det lar seg ikke gjøre å kode om, får bare opp koding godgjent, så kommer det opp et annet vindu med connection error, så er alt tilbake til basic igjen. jævla dritt, trur ikke vcds støtter siste (2017) utgave av superb. er det noen andre som har prøvd seg på dette. 

Det var jo kjedelig :( Kommer det noen oppdatering etterhvert som gjør att dette virker kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noen steder nå at den siste utgaven av Superb har en del sperrer for koding, det ser ut til at det skal fungere, men som kommer det tilslutt en feilmelding som gjør at kodingen som ble gjort ikke blir aktivert. Om dette gjelder all koding vet jeg ikke, men leser om noen som har prøvet litt forskjellig uten å lykkes med det.

Mulig en kommende oppdatering av VCDS kan løse dette, hvis ikke så er det helt sikkert noen som finner en vei rundt dette også tilslutt vil jeg tro........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...