Gå til innhold
MartinK

MartinKs Octavia L&K 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

I morgen skal jeg ta med fruen og ungen på en testkjøring av Octavia.

Vi har egentlig bestemt oss for å kjøpe Octavia, men man kan jo ikke kjøpe uten å ha prøvd den først :)

Jeg har lekt meg litt i konfiguratoren og kommet frem til en bil jeg er fornøyd med, kanskje ikke 100% men nære.

Octavia stasjonsvogn Style 1,8 TSI

Modell Octavia stasjonsvogn Style

Motor 1,8 TSI 180 hk DSG (automatgir)

Eksteriør Black Magic Pearl 5 000 kr

17" Aluminiumsfelger Denom 0 kr

Interiør Beige

Ekstra

3 800 kr KESSY - Nøkkelfri adgang og start/stopp knapp

5 500 kr Tilhengerfeste, avtakbart

1 500 kr Bad Road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate

1 300 kr Oppvarmet ratt

500 kr Adaptiv cruise control

0 kr Elektriske utvendig speil med minnefunksjon

5 000 kr Elektrisk førersete med minnefunksjon

9 500 kr Style Business Pack

10 000 kr Vinterpakke

7 900 kr Navigasjon Amundsen-pakke

3 900 kr Care Connect 3 år & Infotainment Online 1 år

3 100 kr Parkeringssensor foran og bak

0 kr SOS Nødanrop

3 500 kr Elektrisk bakluke

900 kr Knapp for nedfelling av bakseter

Skoda Care-produkter

0 kr 5 års garanti

0 kr Mobilitetsgaranti

Bilens pris 392 900 kr

Så har det dukket opp noen tanker. Har lyst på 4x4 men er ikke nødvendig her i Oslo egentlig, og blir kanskje litt dumt å tenke at når vi skal på fjellet kan det være kjekt å ha. Har det mye å si for annenhåndsverdien? Dessuten synes jeg pristillegget er litt i overkant med 57000,- Samt at forbruket nok går opp litt pga 4x4.

Navi Amundsen-pakke står at leveres med 6,5". Den er i utstyrslista oppgitt til 8". Så regner med det er 8" i FL?  Er det "vits" å gå for en Traveller navi-pakke? (Columbus navi 9,2", trafikkskiltgjenkjenning, CD/DVD, Lane Assist er vel forskjellen) Er det verdt 6100,- ekstra?

Er det forskjell i komfort på de ulike stoltypene? Sport vs skinn vs stoff vs delskinn vs alcantara?

Ville dere valgt bort noe/lagt til noe? Bor som nevnt i Oslo, har garasje, men ikke oppvarmet. Har ett barn, som nok blir til to, samt en rakker av en bikkje som også skal ha plass i bilen. Kjører ca 15k i året, noen langturer (Trondheim) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @MartinK :) 

Synes du har satt sammen en flott bil her jeg, noen småting ville jeg ha gjort annerledes, men men det er jo ikke sikkert at det betyr så mye for deg.

Jeg hadde tatt med

  • Oppvarmet frontrute
  • El.seter på begge sider
  • Reservehjul
  • 4x4 (i hvert fall siden du velger Bad Road understell)

Om det er verdt mellomlegget fra Amundsen-Navi og opp til Traveller Navipakke må du nesten avgjøre selv, jeg hadde gjort det først og fremst for å få en større skjerm og det gjør det lettere å se kart bl.a. Forskjellen fra 8" og opp til 9,2" er merkbar, jeg hadde 6,5" i min forrige bil og har nå 8" (Columbus), men det hadde ikke gjort noe om den var 9,2" ;) Trafikkskiltgjenkjenning er noe jeg liker godt, så det er en positiv funksjon etter min mening. Lane Assist var aktivert når jeg fikk bilen min i fjor våres og det var det første jeg deaktiverte, og den funksjonen kommer jeg heller aldri til å aktivere igjen. 

 

Jeg er ikke helt typen for BAD Road på en vanlig bil, da jeg synes det blir litt «bil på stylter», det synes jeg passer mye bedre på en Scout som skal være litt «røffere» i designet. Men at det er praktisk med et litt høyere understell har jeg ingen problemer med å forstå, synes bare ikke det er alle biler det er like pent på. Men det er bare en høyst personlig synsing som du ikke behøver å bry deg noe om ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Superb lll

Jeg er litt enig med deg angående bad road. Det ser litt "hjemmefikset" ut. Altså jeg er ikke helt fan av avstanden mellom hjulbuer og dekk. Fjærene er vel større/lengre enn originalt.  Men man får vel også en litt annen kjørefølelse med lenger fjærgang (heter det det?).

Ja, reservehjul må vi ha! 

Jeg mente i utgangspunktet at vi skulle ha elseter på begge sider, men fruen mener det ikke er nødvendig. Vi får se hva det blir til :) 

Har du noen formening om mørkt/sort interiør vs beige? Jeg synes det er stilig med beige, men med tanke på unger så er det kanskje ikke det lureste?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Superb lll i at 4x4 er lurt. Ikke minst fordi det er populært og gjør det lettere å selge bilen senere. Canton høyttalere er veldig bra. El sete på førersida er lurt. Mer innstillinger, vipp på setet. Også lettere hvis lang mann har kort frue: programmerer to stillinger; lettere å komme seg inn når lang mann skal kjøre etter at kort frue har kjørt. Også hadde jeg virkelig ikke brukt tusenvis av kroner på diger navi. Der er det dårlig forhold mellom pris/ytelse. Jeg har 6,5" og klarer meg veldig bra. Kessy er også vanskelig å se verdien av. Ryggekamera er ok. Også hadde jeg selvsagt kjøpt Scout :-)

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag to tenåringer, og har jo da selvfølgelig vært igjennom fasen med små barn også, og jeg ville ikke ha valgt Beige interiør med små barn, ei heller med en hund. Alt synes så mye mer på lyst interiør, så det ville jeg personlig ha ungått, men det er bare for at jeg prøver å være litt praktisk midt oppe i det hele ;) 

 

Jeg ville ha valgt el.seter på begge sider uten tvil, i den totale summen du er oppe i her, så er det ikke rare pristillegget det er snakk om. Fruen ville heller ikke ha dette fordi det var helt unødvendig etter hennes mening, men jeg bare ringte til selgeren og ba han legge det på bestillingen dagen etter vi bestilte bilen, hehe. Og gjett en gang (litt styrt spørsmål kanskje men), hvem som er meget fornøyd med den funksjonen i dag, og selvfølgelig også vil ha det på neste bil........? ;) 

 

Reservehjul synes jeg er et must, skum eller kompressor hjelper lite om en får en flenge/skade i dekket, så det er helt klart noe jeg ville valgt

Ellers så må jeg slå et lite slag for Oppvarmet frontrute, det er noe av det mest praktiske jeg har hatt. Greit at en har Webasto, men det er jo ikke alltid en bruker den. Det fine med oppvarmet frontrute er at den også fungerer på dugg innvendig og is utvendig :) 

 

Det er nettopp den avstanden mellom hjulbuen og dekket jeg ikke liker med forhøyet understell, men som sagt, jeg forstår veldig godt fordelene med et høyere understell. Men personlig så er jeg veldig godt fornøyd med mitt DCC understell som faktisk senket bilen min med 10mm, men det er jo alt avhengig av hva en liker og ikke minst har behov for.

Jeg hadde også sett nærmere på 4x4 hadde jeg vært deg, det er også med på å gi deg en bedre annenhåndsverdi på bilen. Det er synd ikke er mulig på min bil med den motoren jeg har, for da måtte jeg ha valgt 2,0/280hk versjonen for å få 4x4, og det er ikke aktuelt..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Oppvarmet frontrute er kjekt å ha. 4x4 eller ikke..altså...vell... klarte meg i mange år uten 4x4. I alle fall da jeg bodde i Oslo, samme da jeg bodde i Trondheim..og samme nå når jeg bor i gokk, unntatt den ENE gangen da jeg kom på upløyd vei og 25 cm snø.... :D 

For min del trenger jeg ikke el. seter på begge sider. Er som regel fruen som sitter der og stolen står stort sett i ro pga barnesete bak. Ofte står det i bruksanvisning til bilstol at setet foran skal skyves bak for at bilstolen skal stå stødigere. Og for deg som har unger blir det vel det samme.

Her får du mange forskjellige svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg alltid bruke si i spørsmålet angående 4x4 vs tohjulstrekk; du kommer deg godt frem med bare drift framme eller bak, men gud bedre hvor kjekt det er med drift på alle hjula. På vinteren går bilen omtrent som et tog, uansett om det er noen cm med sørpe eller snø på veien. Du har tilnærmet samme aks sommer som vinter, og du merker faktisk at du har drift på alle hjula på sommeren hvis du bruker gassen litt. Så er det den bakken eller kneika som kan være vanskelig på glatt føre....den går lett som bare det .

50.000,- er mye penger, har man ikke de pengene så er valget enkelt, men om du har muligheten til det så bruk de pengene. Stort sett ser det ut til at en får tilbake de ekstra pengene en legger ut ved kjøp av 4x4. Litt høyere forbruk må man riktignok regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens! Da er vi hjemme etter å ha brukt 4 timer hos skoda-forhandleren. ?

Jeg hadde med meg noen tips fra dere i bakhodet da vi dro til forhandleren, så takk for det!

Vi prøvekjørte en Octavia Style 150hk TSI DSG med "litt for mye" (finnes det? ?) utstyr. Flott bil! God plass til barnesete bak fruen. Barnevogna skled rett inn i bagasjerommet. 

Fikk kjørt i bytrafikk (kø) og en del motorvei samt litt dårlig vei. En gjennomgående bra opplevelse.

Som sagt så ble jeg sittende en stund å konfigurere bil i går og i dag, og etter å ha snakket med selgeren (meget hyggelig kar) sitter vi nå hjemme med et prisoverslag på en Octavia 1.8 TSI 180 hk 4x4 DSG L&K ?

Vi har ikke skrevet under på kontrakten enda, men meget mulig vi tar kontakt med forhandleren i morgen.

Alt i alt sitter både fruen og jeg med et meget godt inntrykk av både bil og forhandler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige oppfatning er at Skoda selgere og oppfølging i etterkant, er veldig bra i forhold til det jeg har opplevd hos f.eks Ford. For min del gjorde selgeren kjøpsopplevelsen veldig bra, jeg måtte rett og slett skryte av mannen. Mens jeg etter å ha kjøpt en ny Ford Kuga ikke hørte noe i etterkant, tok Skodaselgeren kontakt allerede samme kveld(hadde 35 mil å kjøre hjem.) Også etter et år ringte han og spurte hvordan jeg var fornøyd med kjøpet. 

Ved service har jeg også fått god behandling, så jeg synes Skoda-forhandlerne gjør en bra jobb sålangt. 

Forøvrig er har jeg samme drivverk og utstyrsversjon som du har fått tilbud på, og er særdeles fornøyd med det. Det skal sies at jeg synes forbruket var høyt i starten, men det går ned etterhvert. Så bare vær klar over dette.

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CitizenX skrev:

Min personlige oppfatning er at Skoda selgere og oppfølging i etterkant, er veldig bra i forhold til det jeg har opplevd hos f.eks Ford. For min del gjorde selgeren kjøpsopplevelsen veldig bra, jeg måtte rett og slett skryte av mannen. Mens jeg etter å ha kjøpt en ny Ford Kuga ikke hørte noe i etterkant, tok Skodaselgeren kontakt allerede samme kveld(hadde 35 mil å kjøre hjem.) Også etter et år ringte han og spurte hvordan jeg var fornøyd med kjøpet. 

Ved service har jeg også fått god behandling, så jeg synes Skoda-forhandlerne gjør en bra jobb sålangt. 

Forøvrig er har jeg samme drivverk og utstyrsversjon som du har fått tilbud på, og er særdeles fornøyd med det. Det skal sies at jeg synes forbruket var høyt i starten, men det går ned etterhvert. Så bare vær klar over dette.

Opplevde veldig bra oppfølging av selger da jeg kjøpte min Scout 180hk automat  bensin. Nå har jeg bare hatt den halvannen måned, men ser at den bruker 0,85 på blandet kjøring. Det synes jeg ikke er så ille. Har ikke kjørt 100 mil ennå. ECO mode med litt manuell sjalting på aksellerasjon funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MartinK skrev:

Da signerte vi kontrakten på bilen i går! Juhuu!!

Hvis alt går etter planen er bilen vår om ca 8 uker. Krysser fingrene for det! 

Fargen er forresten black magic perl :)

Gratulerer! Jeg synes personlig at Octavia'en har vokst mye den korte tida jeg har hatt den. Et "fornuftskjøp" som ble veldig mye bedre enn forventa. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med bestillingen @MartinK ? :D 

Hva ble tilslutt oppsettet (motor, drivverk og understell), valg av utstyrsversjon og annet tilleggsutstyr på bilen da, for det var vel ikke helt avklart sist du oppdaterte oss etter din prøvetur?

Får håpe du slipper å vente for lenge, ser jo bra ut med tanke på levering i hvert fall da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Superb lll! Vi endte opp med L&K TSI 180 hk 4x4 DSG 2018. Black magic perle ?

Ekstrautstyr utover det som følger L&K:

   • Avtagbart hengerfeste

   • Isofix foran

   • Driving mode selection

   • Simply clever pakke.

   • Reservehjul

   • Vinterpakke

   • Ryggekamera

   • Care connect 3 år/ Infotainment 1 år.

   • Lastekantbeskyttelse

   • 16" Pirelli piggfri premia sort

   • Takboks skiguard 860

Åja. Glemte det viktigste:

Skoda Fabia sparkebil til ungen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, det ble jo en meget bra utstyrt utgave dette her @MartinK :)

Hehe, ja tipper høydepunktet definitivt er det nederste på lista her, får håpe det ikke er for lang ventetid på den da, for i den alderen så er ikke tålmodighet det som gjerne står øverst på lista. Men barn må kanskje vente like lenge som far, slik at det ikke skal være forskjellsbehandling her, hehe? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adaptivt understell står øverst på lista hvis vi skal legge til noe før det er for sent, men tror nok ikke vi velger dette. Prøvde en Octavia uten og en med og kom fram til at normalmodus holder. (Et must å ha?)

 

Ungen får bare smøre seg med like mye tålmodighet som far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...