Gå til innhold
ÅgeS

ÅgeS' Octavia vRS 2.0TDI 184hk 4x4 DSG 2016


Anbefalte innlegg

For litt over to år siden ble det i hjemmet her avgjort at behovet var der for en større bil. Vi var da en familie på tre, ønsket å bli fire og av fritidsinteresser finner vi blant annet ski, fiske osv, så vår daværende 2007 Audi A4 stv begynte å bli liten.
 Jeg må stå frem som godt over gjennomsnittet bilinteressert så alt fra farge, felger, detaljer, motor, interiør, alt har noe og si. Audien var forøvrig en 1.8 turbo 163 hk (chippet til ca 200hk) full s-line (interiør, eksteriør og understell) delskinn, multitronic, med fargekombinasjon rød med svart optikk (svart grill og takrails), en veldig pen og god bil, men den hadde gått ca 140 000km og som nevnt så var plass en av hovedårsaken, vi ønsket også 4hjulstrekk på neste bil.
Letingen var igang, og da bruktbilmarkedet, og ettersom fire siste biler har vært audi/vw så var det type nyere a4, a6 og passat som var i fokus.
Den første bilen vi prøvde var en 2012 audi q5 2.0 tdi quattro, men dette var en høyere a4 i miniformat å prisen var 460 000kr, mindre plass enn i a4'n vi hadde til og med, så den ble glemt. Påfølgende året prøvde jeg ulike biler men det ble alltid en konflikt mellom pris, km/årsmodell, utstyr/utseende.
Januar 2016 lånte jeg en 2015 audi a4 s-line allroad 2.0tdi quattro 190hk 400nm med s-tronic automatkasse, og det var en drøm å kjøre, den kom seg fram hvor som helst i dypsnøen og s-tronic kassa giret så sømløst og fint. Innvendig var bakseteplassen litt større enn på vår a4, det samme med bagasjeromsplassen, bra med ekstrautstyr, den var hvit ( ikke min favorittfarge) hadde gått 30 000km og prisen var 560 000kr. 
Med en sånn pris på bruktbil begynte jeg å undersøke hva koster det med en helt ny bil, med tanke på garantier osv så er det en viss sikkerhet i å kjøpe nytt, turet inn på nybil avdelinga til audi på møller i molde, satte meg ned, tegnet bil etter mine ønsker, a4 2.0 tdi (ikke allroad) 190 hk quattro s-line, s-tronic osv.......
Jeg datt litt ut da vi passerte 700 000kr, men endte vel på en 730-740 000kr til slutt, det slo jeg fra meg før jeg var kommet til utgangsdøra.
Etter et par dager fikk jeg psyka meg opp til å få tegna en vw passat, samme motor, 4motion, highline med noe R-line detaljer og noe ekstrautstyr (gikk ikke bananas) 630 000kr. + at møller hadde en fantastisk kampanje etter diesel skandalen som ga hele 10 000kr i rabatt.....hrmf....
Møller fikk akkurat inn ny demobil da passat alltrack med 2.0 tdi og dsg kasse og jeg lånte den i en dag, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det men jeg fant meg ikke tilrette i bilen, kjørekomfort var ikke tilstede, setene var ikke særlig behagelig, ble rett og slett skuffet. Forventningene følte jeg heller ikke va spesielt høye, jeg var godt forberedt på at audi er hakket hvassere og en såkalt premium klasse bil og vw er folkebilen, men jeg og bilen kom ikke over ens:-)
 Etter dette inntraff en liten depresjon, mareritt om natta om å finne japse bil i garasjen, angst for bilforhandlere og planer om å kjøpe familie-busskort.
 Men så kom dagen da en bekjent av meg nevnte i en bildiskusjon: "har du sjekket ut skoda da?" Jeg kikket rart på ham og tenkte: "skoda?!!" "Fattigmannsaudien?!!" "Østblokkkassa" "som rimer på lada?!!" 
Men av ren høffelighet svarte jeg: "kanskje det ja, det er jo fornuftige biler." 
Jeg mener forøvrig jeg sverget for mange år siden på å aldri kjøpe en "fornuftig" bil, men jeg tok faktisk turen innom skoda forhandleren den dagen. Der ble jeg møtt av to hyggelige karer som jeg slo av en prat med og som viste meg litt rundt, jeg la med engang merke til superben, jeg var ute etter mer plass, og er det en ting superben har så er det plass, led stripa i frontlyktene, grillen, hekken, et vakkert design utvendig og inni.
Jeg lånte med meg en superb 2.0 tdi 190 hk 4x4 l&k den dagen, og koste meg stort, for meg så lå superben 3-4 hestehoder foran passat'n jeg lånte tidligere, i forhold til kjørekomfort, utseende, løsninger, motor og drivlinje var lik på superb og passat men for meg så virket superben litt råere (mulig bare i hodet mitt). 
Jeg var sjokkert over den forskjellen som tidligere var markant mellom vw og skoda ikke bare var borte, det hadde snudd.
Da jeg leverte superben snakket jeg med en som tidligere jobbet som mekaniker hos audi/vw i molde og nå jobbet hos skoda, han fortalte at det skrues myyye mer på sånn som f.eks golf kontra octavia, enda de er bygget på samme plattform, samme deler osv. 
Etter dette møtet mitt med skoda var jeg blitt mer nysjerrig, jeg likte superben, men den manglet litt sportslighet, jeg ble tipset om sportline versjonen som skulle komme, men det ble for lenge å vente, kona hadde fått kul på magen og vi skulle bli 4 om 5mnd'r, så vi kunne ikke vente.
Selgeren på skoda bladde opp et hefte som det sto Skoda Octavia Vrs på "nå også med 4x4"....
Dagen etter var bestillingen sendt:
Skoda Octavia Vrs 4x4 dsg
2.0 Tdi 184 hk 380nm
Race blue 
Black pack
X-treme 19" felger
Svart skinn med røde detaljer
Amundsen
Vinterpakke
Front assist
Osv, osv
Pris ble 499 000kr inkludert packline fx suv skiboks og whisbar takholdere montert.
Må innrømme jeg kjente på en viss panikk da jeg gikk fra forhandleren og hadde brukt en halv million på en skoda:-)
Så var ventinga igang, gleda meg som en unge eller to, og omsider kom dagen.
Inne på Slatlem Molde sto herligheten, fikk nøkkelen, startet opp og brommet avgårde etter en kjapp gjennomgang av bilen.
Da gikk turen fra molde til trondheim på påskeferie, ca 4 timers kjøring, hadde det ikke vært for kone og barn kunnet jeg kjørt til kirkenes i et strekk, en fantastisk god bil, liten og lett som en golf, men plass som en passat, null problem for godt voksne folk å sitte i baksetet med god plass til beina og gigantisk bagasjerom.
Motoren leverer godt med krefter og jeg elsker dsg kassa, selv om nå etter et år med bilen begynner jeg å bli litt gira på å få hentet ut litt mer hk av den, min lokale tuner lovet rundt 230hk og 450nm etter software tuning, det er litt heftigere enn vrs 230 til og med.
 Og nå et år etterpå er jeg like eller kanskje mer fornøyd enn første turen fra forhandler. Og aldri før har jeg motatt så mange komplimenter om bilen min som dette siste året, vilt fremmede kommer bort til meg og spør meg om bilen, og synes den ser så fantastisk ut, det kom en kar i 40-50 åra bort til meg på trelasten her i byen og spurte om den blåe octaviaen var min, det bekreftet jeg villig, han fortalte da han hadde hatt en superb inntil 6mnder siden da han skulle oppfylle guttedrømmen og kjøpte en relativt dyr mercedes e klasse, noe som var katastrofalt, mye tekniske problem med bilen + at det ble ikke det spranget kvalitetsmessig som han trodde det skulle bli fra skoda til mecedes, han hadde da bestemt seg for å kvitte seg med mercedesen for så å kjøpe seg skoda igjen, men han var usikker på om han skulle ha superb el octavia, uansett ble det bedre enn det mercedes søpla sa han...
 For et par uker siden stoppet en kar i en fancy bmw 5 serie ved siden av meg og rs'n, og skrøt hemningsløst over utseende på bilen og over skoda som virkelig er blitt noe av det beste på bilmarkedet ang kvalitet og holdbarhet, jeg sier meg hjertens enig. Tiden der storebror audi og vw kan kikke nedpå lille tjekkiske skoda å hånlig riste på hodet er over, audi har vel detaljer som er bedre litt bedre støyisolering o.l, men når de detaljene koster over 200 000kr da er det ikke verdt det. 
Jeg skammer meg over de gangene jeg selv har sittet på min kjepphøye audihest og fnyst over de fornuftige skodaene, når i realiteten det var meg som er den mindre smarte som betaler store summer for at bilen skal ha fire ringer i grillen.
Etter et år og 15000 km i min vrs tror jeg nok neste bil også blir i skoda familien, har en drøm om at octavia vrs skal komme med 2.0 tsi 280hk 4x4 evt 300hk som Golf R, men etter at superb kom som sportline så blir det nok 2.0 tsi 280 hk 4x4
tror jeg.

Hvis jeg må si noe negativt om akkurat mitt bilkjøp så: apple car play, vært bedre hvis man ikke trengte ledning.
Innpress på felger ligner ikke grisen, for at xtreme felgene skal flukte noenlunde med hjulbuen må en på med 20mm spacere, ser ikke så veldig bra ut at felgene sitter så dypt inni hjulbuen.
Støy, men hovedsaklig pga pirelli dekka som er med orginalt, mulig at det er uvant med diesellyd og, er tross alt den eneste tdi'n jeg har hatt.
Led lys, når led teknologien er i kjørelyset kunne de kostet på seg led i kupe, fotbrønner, skiltlys bagasjerom osv, kanskje til og med i tåkelys, de osram pærene som står i orginalt gir et meget gult lys som ikke står i stil til led og bi-xenon hovedlysa.
Asr stabilitetsprogrammet går ikke å koble fullstendig ut, litt kjedelig når en skal leke i snøen:-)
Og dette er bagateller, noe av det kan fikses enkelt.
Så alt i alt er jeg nå ikke bare skoda eier, jeg er stolt skoda eier:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner litt om min egen tilnærming til Skoda dette @ÅgeS :) 

Ingen tvil om at Skoda har flotte biler, med mange gode kvaliteter og egenskaper. Jeg stortrives også i vår Superb 2016, den ble 11 mnd i uken som gikk og har nå akkurat passert 23.000km, og smilet er fremdeles like stort nå som når vi kjøpte den. 

Meget stor plass overalt og mange fine løsninger, rett og slett «Simply Clever», hehe ;) 

 

Men enkelte ting synes jeg dog kan bli litt bedre,

  • slike flotte biler fortjener noe annet enn Pirelli dekk, for de støyer utrolig mye. De har mange gode egenskaper, men veistøy er definitivt ikke en av dem.
  • litt bedre støyisolering «all over» 
  • et litt mer påkostet understell, det kommer vel mye lyder fra det når underlaget ikke helt spiller på lag. I tillegg når det er kaldt (fra -5°C og kaldere), så kommer det knirkelyder fra foringene i forstillingen ved passering av hver eneste fartsdump (nei jeg kjører ikke fort over dem), men dette er ofte svakheter på de fleste biler i dag.
  • litt annen utforming på A-stolpene (litt tykkere, ikke bredere), slik at all møkk fra frontruta slipper å bli dratt utover sidevinduene når en spyler frontruta (da snakker jeg om landevei/motorvei hastigheter). Noen mm høyere kant fra frontruta til kanten på A-stolpene vil gjøre at møkka ledes opp mot taket (langs A-stolpene), fremfor utover sidevinduet og gjøre sikten i sidespeilene vanskelig når det er saltede/klinete veier, som det dessverre ofte er her på Østlandet i vinterhalvåret
  • det er rom for forbedring av Adaptive Cruice Controllen, den reagerer vel mye på ting som ikke er i mitt kjørefelt/veibane i det hele tatt. Jeg ser fremover og planlegger min kjøring fra hva jeg ser og vet at ikke er til hinder i trafikken, og da er (litt for ofte) overraskelsen stor når bilen bremser opp i stedet for å holde farten.
  • «samarbeidet» mellom Columbus Infotainment systemet og min Android mobil kunne vært bedre
  • litt «flat/tam» lyd fra Canton anlegget i forhold til de beste lydanleggene, men synes likevel det gir mye i forhold til prisen
  • i dag så burde en kunne ha styrt Webasto via en app, uten å måtte kjøpe/montere/installere noe i tillegg
  • mer frihet i hva en kan forandre på i innstillingene, som f.eks noe så enkelt som å kunne lukke bakluka med nøkkelen. Det som kan åpnes fjernstyrt, bør også kunne lukkes fjernstyrt etter min mening.

 

Høres ut som mye klaging dette her, men dette er stort sett bare småting som vil gjøre inntrykket og opplevelsen av Skoda enda bedre. Nå er det kun min Superb jeg har uttalt meg om her og hva jeg har dannet meg av inntrykk så langt etter 11 mnd kjøring med den, hvordan det er med andre personers erfaringer med Superb eller andre modeller fra Skoda har jeg ingen kunnskaper om.........

Alt i alt meget godt fornøyd med min Superb, men med noen små oppgraderinger så kunne den blitt enda litt bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra beskrevet @ÅgeS. Det er slik med meg også, stolt Skoda-eier, hver tur er en glede.. Enig med det meste av det du sier. Det er gode biler (bedre enn VW), det virker som om Skoda klarer å sette sammen bitene bedre, behandle sine kunder bedre ved kjøp og i ettertid ved service og reklamasjoner (iallefall den lokale forhandleren her). Og til priser som er overlevlige.

Det du sier om LED lys er helt sant, der kunne de ha vært bedre. Men de kommer etter, Kodiak er bedre, og har "active" LED hovedlys. Innpress på hjula er litt interessant, jeg er helt enig at det ser kjipt ut med hjula inne under bilen. Men det minsker spruten bakover kanalen og på bakskjermen. Det er nok hele opphenget som er lagt litt langt inn, ikke hjulene i seg selv. Å smelle på spacere er en risikabel vei å gå, spesielt fremme. Der kan du ryke på problemer med lagerslitasje, sporing, "løs styring og vag veifølelse. Da er det bedre å finne bredere felger med innpress som gir maks. tillatt sporviddeendring og kanskje en smule bredere dekk enn originalt. Det er sikrere, selv om det ikke gir 100% utseende.

Så, alt i alt: kan leve med det meste av det som jeg personlig ikke synes er helt bra med bilen, tilpasse det som jeg synes kan endres og kjører med et smil. Kanskje vi kan møtes med bilene våres, ta en kopp kaffi og sparke litt dekk....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså @Sjåføren, er du fra molde traktene? 

Mener også at nye octavia vrs leveres med full led teknologi, så ja det kommer etter hvert, jeg var kanskje litt tidlig ute med å kjøpe bil;-)

Når det gjelder spacere så kommer jeg nok ikke til å bruke det, selv om jeg hører/leser kun positive ting om h&r sine spacere med senterring og fra 20mm kan spacerne skrues.. Det blir nok å kjøpe andre felger til sommer og bruke xtreme felgene til vinter, og da blir det nok som du sier pushe ET ned til 44-45 og 8-8,5" hjul så ser det hvertfall betydelig bedre ut.

Kan definitivt leve med disse tingene og har såvidt begynt å modifisere ting nå som jeg kjenner bilen.

@Superb lll høres ikke bra ut det du sier om understell og foringer, hva sier forhandler? Nå har vel ikke vrs og superb samme understell, men litt urovekkende at ikke vw med multiknirken fra 2000tallet hadde lært seg dette, er dette noe du vet flere superb/skoda eiere har opplevd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ÅgeS skrev:

@Superb lll høres ikke bra ut det du sier om understell og foringer, hva sier forhandler? Nå har vel ikke vrs og superb samme understell, men litt urovekkende at ikke vw med multiknirken fra 2000tallet hadde lært seg dette, er dette noe du vet flere superb/skoda eiere har opplevd?

Foringer er stort sett noe som går igjen på de fleste nye biler i dag, de tørker ut pga mye salt og blir harde, og da kommer det noen «knirkelyder» når kulda kommer. Har hatt det samme «problemet» på Opel Vectra (01, 04 og 07 mod), Nissan Qashqai +2 (09 og 12 mod), VW Golf (14 mod) og Superb (16 mod), så det er rett og slett som samtlige forhandlere så langt har sagt, slik det er. Det blir byttet på garantien, men kommer tilbake litt ut i neste vintersesong igjen. Det er helt ufarlig, bare en irriterende lyd........

Om det har med kvaliteten på materialet og/eller måten understellet er satt sammen på vet jeg ikke, men det kan høres over enkelte litt harde overganger/skjøter i bruer, asfaltskjøter etc., har også lest det i flere tester av Skoda (og VW som stort sett deler de fleste understellsdelene) at dette er noen av de få tingene som ikke helt følger opp kvalitetsfølelsen bilen ellers gir. 

Her har type Audi, BMW, Mercedes noe bedre utgangspunkt på enkelte av sine understell, men også fordi de har en vesentlig bedre støydemping slik at slike lyder ikke kommer frem og høres på samme måte under kjøring.

 

58b34a71c51c2_Skjermbilde2017-02-26kl_22_33_08.thumb.png.54ae30a5f7587e32f4342409f847ad31.png

Hentet fra denne testen her

 

Men som sagt, jeg er meget fornøyd med vår Superb og vurderer sterkt en ny når tiden for et bytte nærmer seg. Det er bare litt rom for noen små forbedringer som gjør inntrykket og opplevelsen enda et hakk bedre :) 

 

Vi prøvde en meget pent brukt Volvo V70 som hadde såvidt passert 60.000km for noen år siden som vi var veldig interessert i, men det var så mange ulyder fra understellet på den. Etter testturen så sa selger at de skulle bytte samtlige stabstag og foringer både foran og bak, slik at lydene ble borte, men at en måtte være forberedt på at det kom tilbake etter sted mellom 50 -70.000km igjen, rett og slett en svakhet i konstruksjonen som de sa. Nye deler var jo av den samme kvaliteten, og holdt ikke lenger de heller, det har derimot forandret veldig seg i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ÅgeS skrev:

Jaså @Sjåføren, er du fra molde traktene? 

Mener også at nye octavia vrs leveres med full led teknologi, så ja det kommer etter hvert, jeg var kanskje litt tidlig ute med å kjøpe bil;-)

Når det gjelder spacere så kommer jeg nok ikke til å bruke det, selv om jeg hører/leser kun positive ting om h&r sine spacere med senterring og fra 20mm kan spacerne skrues.. Det blir nok å kjøpe andre felger til sommer og bruke xtreme felgene til vinter, og da blir det nok som du sier pushe ET ned til 44-45 og 8-8,5" hjul så ser det hvertfall betydelig bedre ut.

Andre siden av fjorden (og litt til), så det er ikke akkurat nært da, men det er et svært kjøpesenter her, så veiene våres kan jo krysses......

Merkelig det med innpress på Octavia, Extremes er vel ET 51, men har du sjekka vognkortet ditt? Min er oppgitt med ET 46, og da kan jeg iallefall bruke ET 39. Med 8" felger hadde det blitt bra, iallefall for meg.

Det er også litt rart at det står 16" felger i mitt vognkort når standard utrustning er 17", noe som sto på bilen når den kom til landet. Jeg er veldig fornøyd med mine Dunlop 225/45R17. De er relativt støysvake, mer enn sporty nok (både utseende og egenskaper) så jeg har ingen bruk for svære felger og lite sidegummi..... Heller mer mot komforten som 45-profilen har, sjåføren gir seg før dekka slipper....... Slik ser det ut:

DSC_0384.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Superb lll skrev:

 

  • litt mer påkostet understell, det kommer vel mye lyder fra det når underlaget ikke helt spiller på lag. I tillegg når det er kaldt (fra -5°C og kaldere), så kommer det knirkelyder fra foringene i forstillingen ved passering av hver eneste fartsdump (nei jeg kjører ikke fort over dem), men dette er ofte svakheter på de fleste biler i dag.

 

Hadde også en del ulyder i understell på en 2016 Superb.... Langt mer enn jeg egentlig synes er Ok... På min 2017 modell er det absolutt ingen ulyd.. Har lest på ett annet forum att Skoda har ett kjent problem med dette på enkelte biler de første månedene.... Så dersom du har ulyder ville jeg snakket med forhandler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Salcin skrev:

Hadde også en del ulyder i understell på en 2016 Superb.... Langt mer enn jeg egentlig synes er Ok... På min 2017 modell er det absolutt ingen ulyd.. Har lest på ett annet forum att Skoda har ett kjent problem med dette på enkelte biler de første månedene.... Så dersom du har ulyder ville jeg snakket med forhandler....

Takk for info @Salcin :) 

Da skal jeg ta med meg det tipset om at nyere understell virker mer/bedre «sammen-skrudd» enn de første utgavene, så får jeg høre hva forhandler sier til dette. Tar det når bilen etterhvert skal på service.

Vet du noe om hva forskjellene er?

Altså om deler i understellet er byttet ut, eller om det er forandringer på konstruksjonen? 

Tenker også litt på om du har et helt annet understell nå enn hva du hadde på din første Superb, grunnet at du nå har 4x4? Det har ofte gjort at de benytter et forsterket understell pga helt andre krefter og utfordringer for understellet når en har 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for info @Salcin :) 

Da skal jeg ta med meg det tipset om at nyere understell virker mer/bedre «sammen-skrudd» enn de første utgavene, så får jeg høre hva forhandler sier til dette. Tar det når bilen etterhvert skal på service.

Vet du noe om hva forskjellene er?

Altså om deler i understellet er byttet ut, eller om det er forandringer på konstruksjonen? 

Tenker også litt på om du har et helt annet understell nå enn hva du hadde på din første Superb, grunnet at du nå har 4x4? Det har ofte gjort at de benytter et forsterket understell pga helt andre krefter og utfordringer for understellet når en har 4x4.

https://www.briskoda.net/forums/topic/384277-noise-in-rear-suspension/?page=13

har ikke lest meg altfor godt inn på det, men skal ha blitt oppgradert fra vår/sommer 2016... Det er vel fra ca +5 grader og nedover det merkes.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 16.23, Salcin skrev:

https://www.briskoda.net/forums/topic/384277-noise-in-rear-suspension/?page=13

har ikke lest meg altfor godt inn på det, men skal ha blitt oppgradert fra vår/sommer 2016... Det er vel fra ca +5 grader og nedover det merkes.. 

Takk @Salcin :) 

Tar det med meg når bilen skal på service etterhvert, da er det sikkert høyere temperaturer, men de vet nok hva det kan være likevel. Hører knirkelyder fra foringer foran og «slag/ulyder» fra hjulopphenget bak (spes. høyre bak høres det ut som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...