Gå til innhold
Sissel Nystad

Endring etter utslipps-oppgradering?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd endringer etter bilen er blitt utslipps oppgradert?

Jeg føler at min fantastiske bil Yeti sports modell 110 hester som har vært en fryd å kjøre ikke lengre er noe som helst behagelig å kjøre. De på verkstedet har prøvekjørt den og sier at de ikke finner noe og jeg fikk en bil mekaniker på dekkmann til å prøve den (for å utelukke behov for balansering av dekk, også etter tips fra skåda verkstedet) og han mente helt klart at motoren virket lat som en eldre bil og at det hadde overhode ikke noe med dekk å gjøre.

Har akkurat hett den inne på service til nesten 7000 kr og de fant ingen ting og sier at det kan komme av sand på innsiden av hjulene og at den sanden kun kan fjernes ved å ta av hjulene og at de har prøvd bilen og at den er eksakt slik den skal være. Det er absolutt ikke slik jeg opplever den og heller ikke min mann eller min venninne som satt på her om dagen som ikke kjente igjen bilen. Er jeg alene om dette, noen som aner hva det kan være. Bilen ble oppgradert for kun en par mnd. siden så jeg lurer på om det kan ha med det å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Sissel Nystad :) 

 

Jeg får ikke helt tak i hva som er problemet eller om du har to forskjellige problemer her, men kan gjøre et lite forsøk uten at jeg kan komme med en fasit til deg.

  1. Altså det virker på meg som du opplever noe vibrering/risting som gjør at den virker ubehagelig å kjøre ettersom du har vært på et dekkverksted for sjekk også? Hvis du bor/kjører i Østlandsområdet slik jeg gjør, så kan jeg informere om at jeg også lagt merke til at det har «klistret» seg fast utrolig mye mer «guffe» på innsiden av felgene denne vinteren. Det skal visstnok komme av at det har blitt benyttet en ny saltblanding som nesten fungerer som lim, slik at salt, søle, sand og skitt fester seg godt under skjermer/understell og ikke minst på innsiden av felgene. Der kan det faktisk samle seg såpass mye at det kan oppleves som at hjulene/dekka er i ubalanse. Så her er det viktig å spyle ofte og mye med en høytrykksspyler slik at en får bort det meste av dette (også bak eikene på felgen).
  2. Har du en dieselmotor i din bil og bilen din har vært inne til en oppdatering/oppgradering pga «miljøskandalen» til VAG-konsernet og at bilen føles litt «lat» etter dette? Dette skal vel ikke ha noen innvirkning på hva bilen/motoren yter etter hva jeg har forstått, men en burde vel være litt forsiktig med å være for bastant har jeg lært meg etterhvert, og det er kanskje noe ditt verksted også burde ta til seg......... For det som gjøres på både 1,6 og 2,0 TDi motorene skal etter det jeg har lest nå være godkjent/vellykket, mens det virker som at 1,2 godkjenningen ikke er der enda, og det kan jo muligens være det du opplever uten at jeg vet hvilken motor du har.........? Om du merker at bilen drar dårligere eller har blitt latere etter dette så har det jo absolutt ikke vært en vellykket jobb, og da er det bare å ta en ny tur på verkstedet for å klage.

 

Merk nå at dette bare er to forslag utifra hvordan jeg tolker ditt innlegg/spørsmål @Sissel Nystad og kan ikke regnes som fasit eller løsning, men det kan forhåpentligvis hjelpe deg litt videre.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for fantastiske svar :D Jeg skal finne ut hvilken motor jeg har og komme tilbake med det :) 

Jeg skal også forsøke og få fjernet alt av sand før jeg går videre med saken for sikkerhets skyld.

Vedkommende på dekkmann mente at det overhode ikke virket som det var noe som helst med dekkene, han fant kun årsak i at motoren ikke ytet som han mente den skulle. Derfor jeg fortsatt er på det at jeg lurer på om denne miljø oppgraderoingen kan være årsaken til den ubehagelige følelsen når jeg kjører. om det kun er sand så har verkstedet rett selv om vi har forsøkt å vaske er det mulig det er noe i det siden du også nevner det.

Jeg spurte også en annen som har jobbet på verksted i mange år og han hadde aldri hørt om sand problematikken, men så jobber han ikke med skåda.

 Litt detaljer i lyd og risting: det kommer når bilen blir presset litt i turtall og kan også vedvare litt i etterkant av dette. det viste seg tydelig første gang på vei til sverige for to noen uker siden og var da verst i turtall i overkant av 20 og i en fart mellom 105 og 115 km/t. vi endte opp med å kun kjøre i 100 km/t hele veien til flyplassen og hjem igjen etter ferien. der var en voldsom during og risting. Etter dette har vi prøvd å fjerne sand, hatt bilen på service og nå føler jeg at den fortsatt oppleves annerledes og ubehagelig å kjøre og en venn av meg nevnte det også da hun satt på med meg at noe var annelredes enn tidligere. 

VI har disel bil. VI bor i Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) 

Det med en «ny saltblanding» er visstnok noe som skal være gjort denne vintersesongen, og det har jeg virkelig merket på egen privatbil også. Jeg kjører nok ganske ofte på de samme veiene som du gjør, så Riks/Fylkesveier og E6/E18 i Østfold er ganske godt «rammet» av dette saltet. Det klistrer seg som lim til bak/innsiden av felgene, og sand og annen guffe setter seg fast i dette igjen. Blir det for mye av det så kan det visstnok gi ubalanse/vibrasjoner som merkes når en kjører, det er derfor det er så viktig å få rengjort skikkelig også på baksiden av felgene/eikene (jo bredere eiker felgen har, jo verre kan det være med tanke på hvor mye som kan samle seg/sette seg fast, og jo mer sand/skitt det er, jo verre ubalanse kan det bli i hjula) selv om det er lettere sagt enn gjort.

Høres jo ut som det er en eller annen ubalanse i et (eller flere) av hjul(a) på din bil. Dette kan være mer fremtredende i enkelte hastigheter, og nesten borte i andre hastigheter. Dette kan jo komme av flere ting, bl.a. det som er nevnt tidligere her, men også at du i tillegg kan ha mistet noen av «vektene» som brukes for å avbalansere dekka/hjula. Min anbefaling til deg i første omgang, gjør skikkelig rent på baksiden av felgene, og ta en testrunde i de hastighetene du har merket denne ristingen/vibrasjonen, er det borte da så har du funnet årsaken til det. Hvis det fremdeles er der, så hadde jeg tatt turen til et skikkelig dekkverksted for å be dem avbalansere dekke mens de sitter på bilen din. Mulig det koster litt mer, men da har du i hvert fall fått tilpasset dekka til din bil, men da er det viktig at de samme hjula blir plassert på samme sted til neste vinterdekksesong, eller så kan du få det samme problemet igjen.

Igjen så er dette bare noen råd/tips/forslag @Sissel Nystad, noen fasit tør jeg ikke påstå at det er.

Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kjennes ut som motoren rister på et bestemt turtall i høy hastighet, ville jeg sjekket om den gjør det på samme turtall i lav hastighet. Høres for meg ut som motoren er synder her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg jo vært på dekk verksted og fått prøvekjørt bilen av en mekaniker der som sier at det overhode ikke er noe galt med dekk eller balangsering og han mente det eneste han kunne merke var at motoren var lat som hos en dårligere eldre bil. 

Jeg har testet i mange ulike turtall og hastigheter og noe merkes også i andre tilfeller, men det virker som det er aller verst i tidligere nevnt område. 

Nå har jeg vognkortet her og ser etter motor navn, står slagvolum 1968, motor effekt 81,00, drivstoff 02 disel, virker ikke som dette har noe med det jeg egentlig skal finne så leter videre :) benevnelsen av bilen er: Yeti Alldrive 110 HK 4x4 2012registrert 2012-05-29 så her er garantien fortsatt der en kort stund til heldigvis :) Type godkjenning: Variant: ACCFHFX1 Verson: NAM6AM62Q0330, Nors godkjenning: 6229-014/2011 hm.... har jeg funnet det som trengs for å vurdere motot typen? 

vi har visst 2,0 en av de som skulle være godkjent og i orden som du skrev oppe her superb 111 så da skal det egentlig ikke være det, men vi skal uansett få vasket de julene skikkelig for å utelukke at det er årsaken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingenting som er feil med hjul eller avbalansering, og det er jo greit å ha eliminert noe :) Skikkelig vask av dekk/felg etter sesongen er over er virkelig lurt, så det anbefaler jeg deg å gjøre :) 

Neste steg vil jo være motoren som også @Scout foreslår, og dette skjedde jo etter at din bil har vært på utbedring av den såkalte «diesel skandalen» etter hva jeg forstod på ditt første innlegg her @Sissel Nystad? Det at alle utbedringer skal være godkjent for 2,0 TDi motoren, betyr jo likevel ikke at alle utbedringer har vært vellykket, feil kan jo forekomme........

Det er jo også flere andre ting som også kan gjøre at bilen blir merkbart svakere og vibrerer ved belastning. Så ta turen tilbake til verkstedet og få dem til å teste bilen din skikkelig både ved prøvekjøring og ved å koble den til pc. Men du har ikke fått noen feilmeldinger i det hele tatt, ved at noen lamper/symboler lyser i instrumentpanelet?

Ja du kan fremdeles ha garanti på din bil, forutsetningene for det er vel at den skal ha fulgt alle servicer og ikke ha passert 100.000km........

 

EDIT:

Ja du har funnet mange opplysninger om bilen din her. Et lite tips kan også være å lasten ned Bil og Henger appen (orange ikon) til Statens Vegvesen, og legg så inn ditt reg.nummer på bilen din der. Da får du opp alle data på bilen, når den skal på EU-kontroll, når den sist var der, etc. Har dere flere biler så kan du legge dem inn her alle sammen, et lett tilgjengelig oppslagsverk uten å måtte ut bilen for å se på vognkortet :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUse hjertelig takk for alle svar :) PÅ verkstedet har de både prøvekjørt bilen og hatt den på service som har sjekket problemet uten å finne noe. Dette skjedde etter bilen var inne på oppgradering ( diesel skandalen ) som du kaller det . Og vi har ikke kjørt 100 000 og har fulgt alle servicer og garanti tiden på 5 år er først i mai. så garantien skal gjelde om vi finner dette ut nå så derfor krysser jeg fingrene for at vi finner det ut. Ingen lamper har lyst. Først skal vi fjerne eventuelle rester av sand, så skal jeg prøve den igjen på samme måte, og om det fortsatt er der får vi levere den inn på verkstedet på nytt. 

Kjørte på motor veien igjen i dag og den var lik. La merke til at det blir en ekstra dur og at den rister litt i sete, litt i ratt og litt i gulv alt etter som. Merket også at den var litt følsom for om jeg var litt brå med clutchen og slapp den litt brått, men det er kanskje normalt, jeg blir jo litt ve overvåken nå som jeg først leter så nøye etter ting og jeg har jo ingen god erfaring med slikt annet enn at jeg merker denne endringen på min bil som jeg kjører hele tiden.

Den følelsen som vi kjenner når den durer/ rister/ ved å bli "presset" i over 105 km/t i litt oppover bakke( turtall over 20) ligner på den følelsen vi kjenner når vi kjører med et høyt gir i lav fart som i 4. giret i 30 km/timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel. Du må gå vitenskapelig til verks. Test bilen ved forskjellige hastigheter og turtall. Noter hva du finner, og se etter et mønster.

Kan hende du finner at motoren er feiljustert på blanding luft/diesel.

Et annet option er å kontakte et firma som driver med tuning, og få dem til å diagnostisere ytelsene på rullende landevei. De kan leggr inn en optimal ytelseskurve for motoren din, og sammenlikne med den kurven du har på motoren nå. Det kan lønne seg, og samtidig være god dokumentasjon mot verkstedet du bruker.

ikke gi deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sissel. Jeg har lest tråden her og det er et par ting jeg undres over. Forhandler virker å være litt for avvisende til dne problemer, og for meg virker det som om de skylder på sand Inni selve dekket, ikke på felgen..... kanskje jeg overtolker det du skrev. Det virker uansett usannsynlig at dette kommer fra hjulene. Jeg mistenker at det kan være svinghjulet. Det sitter mellom motor og gearkasse og det er kjent at dette kan gi rystelser i bilen i visse situasjoner (bl.a ved igangsetting, ved pådrag, i visse turtall). Nå vet jeg ikke har or langt bilen din er kjørt, men det er større sannsynlighet at det kan oppstå etter lengre kjørelengde. Og hvis det først begynner, så vil du også kunne høre det en rakle eller kaklelyd fra motorrommet, som en ekstra lyd som ikke var der før (selvfølgelig vanskelig å bedømme, da den kommer gradvis med tiden). Men kanskje mulig feil? Hva er kjørelengden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sjåføren skrev:

Hei Sissel. Jeg har lest tråden her og det er et par ting jeg undres over. Forhandler virker å være litt for avvisende til dne problemer, og for meg virker det som om de skylder på sand Inni selve dekket, ikke på felgen..... kanskje jeg overtolker det du skrev. Det virker uansett usannsynlig at dette kommer fra hjulene. Jeg mistenker at det kan være svinghjulet. Det sitter mellom motor og gearkasse og det er kjent at dette kan gi rystelser i bilen i visse situasjoner (bl.a ved igangsetting, ved pådrag, i visse turtall). Nå vet jeg ikke har or langt bilen din er kjørt, men det er større sannsynlighet at det kan oppstå etter lengre kjørelengde. Og hvis det først begynner, så vil du også kunne høre det en rakle eller kaklelyd fra motorrommet, som en ekstra lyd som ikke var der før (selvfølgelig vanskelig å bedømme, da den kommer gradvis med tiden). Men kanskje mulig feil? Hva er kjørelengden? 

Kom til å tenke på en Nissan Patrol jeg hadde for mange år siden. (Som en kuriositet). Denne bilen hadde vibrasjoner i rundt 60 km/t når jeg slapp gassen, og hadtigheten avtok. Oppdaga det ikke på prøvekjøring ettersom det oppstod bare innimellom. Sjekka hjul, drivverk, kryss, motorfester og gav til slutt opp. Dette irriterte meg imidlertid så kraftig, at jeg fikk et verksted til å ta ut gearkassen og sjekke clutch og svinghjul. Nix. Ikke noe. Men så bad jeg dem om å skifte clutch ettersom kassa likevel var ute. Og da hadde jeg flaks gitt. Nålelageret som støtter geartappen i svinghjulet mangla helt, og det forårsaka vibrasjonene. Fin som smør etterpå.

Moralen? Vibrasjoner kan være hva som helst egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme bra med flere ting her ja, på arb.bilen jeg disponerer en VW Transporter TDi 4motion så har den blitt belastet litt hardt av forrige montør, og der var clutchen slitt og svinghjulet helt blått, og den vibrerte bra når den ble belastet/presset litt. Nytt svinghjul og ny clutch, så ble det en helt ny bil. En bil jeg hadde tidligere vibrerte veldig når den ble belastet i svinger, der var det hjullagrene foran som var slitte/ødelagte, men i tillegg til vibrasjoner så var det jo også hørbart. Så veldig enig med @Scout, vibrasjoner kan være så mangt........

Jeg heftet meg litt for mye med sand og søl bak på felgene etter hva flere på min arb.plass har opplevd med sine biler i vinter, men det tror jeg ikke er problemet med din bil. Jeg tror nok heller at det kan ha noe med en eller flere av tingene som de andre har nevnt her nå @Sissel Nystad. Håper de finner ut av det på verkstedet for deg, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 20.12, SimplyClever skrev:

Kom tilfeldigvis over denne artikkelen og tenkte på innlegget jeg hadde lest her. 

https://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/29/195291348/vw-presterer-darligere-etter-omprogrammering

Vet ikke om det hjelper deg noe, men denne artikkelen er publisert 29.mars

Ser man det ja! Her virker det som man er inne på noe som virker kjent for meg. Jeg har vært på hytta så har ikke fått svart dere før. Har heller ikke fått byttet dekk enda så derfor ikke tatt saken noe videre foreløpig, men må si at dette er akkurat det jeg føler, at motoren er svakere enn før, må bruke mere gass og da bråker den og vibrerer fordi motoren ikke er like sterk. Dette er også det karen på dekkmann følte. VI har jo egentlig fjernet det meste av sand på innsiden av jul kapslene. Jeg bare vil ikke dra tilbake på verkstedet før jeg har utelukket det 100 prosent siden de insisterte på at det var eneste mulig grunn og at de overhode ikke merket noe feil etter to prøve kjøringer. Tusen hjertelig takk for alle flotte svar. Bilen er ganske ny, 2012 og har nå vært på 90000 km service men er kun nesten 80000 foreløpig fordi olja ropte etter service allerede på 70000 og det var fordi jeg visst nok hadde kjørt for mange korte turer med bilen og da blir olja fort dårlig. ( litt usikker på hvor mange nuller det skal være bak km standen ha ha ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg byttet dekk og prøvd bilen en stund og funnet ut at det helt klart må ha med endringen etter miljøskandalen. Jeg må kjøre i lavere gir i all hastighet og bilen trives ikke på like lavt turtall som tidligere. Tidligere trivdes bilen på 15.00 omdreininger, men nå må jeg opp mot 20.00 og også gjerne høyere for at bilen skal virke fornøyd (generelt sett må jeg gire mye oftere enn tidligere fordi bilen virker mindre fleksibel i forhold til hvilket gir den ønsker). Jeg føler at ofte er det enten for høyt gir eller for lavt gir etter min følelse. TIl og med når vi kjører i 120km/t må vi ned i 5. giret når det er litt motbakke for å unngå den ubehagelige følelsen( blir jo en ubehagelig følelse å kjøre i 5. giret i veldig stor hastighet også da når vi er vant til å flyte i 6 giret uten noen during eller jobbing fra motoren). Dette må jo gi et høyere bensinbruk og en større slitasje på motoren? de på skoda tror meg ikke og selv da de prøvde bilen fant de ikke noe unormalt så jeg føler at det er vanskelig å bli hørt i denne saken selv om bilen virkelig er endret til det dårligere og ikke lengre er den fantastiske bilen jeg kjøpte. Jeg meldte meg inn i Naf fordi jeg fikk tips om at de har gratis advokat hjelp i slike saker, men det koster jo en god del uansett, penger jeg ikke har så det er vel ikke mulig. Er det flere enn meg som har samme problemet og som har tenkt å gjøre noe med denne saken? Jeg synes det er litt merkelig om jeg er alene om å oppleve dette? Hva gjør jeg i en slik sak? FInne meg i at jeg har fått en dårligere ubehagelig bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres definitivt ut som at motoren ikke går like godt som før, og vanlig at en del motorer vibrerer mer ved gasspådrag i lavere turtallsområde enn den liker.

Foreslår at du får NAF teknikere til å se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sissel Nystad skrev:

Da har jeg byttet dekk og prøvd bilen en stund og funnet ut at det helt klart må ha med endringen etter miljøskandalen. Jeg må kjøre i lavere gir i all hastighet og bilen trives ikke på like lavt turtall som tidligere. Tidligere trivdes bilen på 15.00 omdreininger, men nå må jeg opp mot 20.00 og også gjerne høyere for at bilen skal virke fornøyd (generelt sett må jeg gire mye oftere enn tidligere fordi bilen virker mindre fleksibel i forhold til hvilket gir den ønsker). Jeg føler at ofte er det enten for høyt gir eller for lavt gir etter min følelse. TIl og med når vi kjører i 120km/t må vi ned i 5. giret når det er litt motbakke for å unngå den ubehagelige følelsen( blir jo en ubehagelig følelse å kjøre i 5. giret i veldig stor hastighet også da når vi er vant til å flyte i 6 giret uten noen during eller jobbing fra motoren). Dette må jo gi et høyere bensinbruk og en større slitasje på motoren? de på skoda tror meg ikke og selv da de prøvde bilen fant de ikke noe unormalt så jeg føler at det er vanskelig å bli hørt i denne saken selv om bilen virkelig er endret til det dårligere og ikke lengre er den fantastiske bilen jeg kjøpte. Jeg meldte meg inn i Naf fordi jeg fikk tips om at de har gratis advokat hjelp i slike saker, men det koster jo en god del uansett, penger jeg ikke har så det er vel ikke mulig. Er det flere enn meg som har samme problemet og som har tenkt å gjøre noe med denne saken? Jeg synes det er litt merkelig om jeg er alene om å oppleve dette? Hva gjør jeg i en slik sak? FInne meg i at jeg har fått en dårligere ubehagelig bil?

Dette skal du definitivt ikke finne deg i @Sissel Nystad, jeg hadde tatt med de erfaringene du har gjort deg med din bil og reist tilbake til de som utbedret dette etter diesel-skandalen og forlangt at de skal gjøre noe med dette. Slik skal det jo ikke være, og slik har motoren din tydeligvis ikke vært før dette heller. 

Om de ikke er villige til å gjøre noe med det, så hadde turen til et annet (merke)verksted vært kort for min del, hjelper ikke det, så hadde jeg gjort som som @PaulusA foreslår og tatt en tur til NAF.

Det kan selvfølgelig ha kommet en annen feil som gjør at din motor er slik, som altså er helt uavhengig av diesel utbedringen, men det får jo de på verkstedet finne utav for deg.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med advokat hos Naf og de sier at det er veldig mange som har samme problem og at det er veldig mange som har klaget og at jeg må skrike høyt og klage skriftlig fordi det er de som skriker høyest som blir hørt. de hos skoda forhandlerne , både i fredrikstad og sarpsborg sier at de ikke har hatt en eneste klage selv om jeg sier at advokaten fra naf sier noe annet så jeg blir veldig lei meg og frustrert, men nå skal jeg sette meg ned å skrive hele saken på mail til de så jeg er helt sikker på at de får saken skriftlig fra meg og så sier de hos naf at de jobber med en større felles sak på området, men at det vil ta lang tid forde den er så stor. Takk for alle tips på veien. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt sliten av at dette er såpass vrient, men krysser fingrene for at naf kommer noen vei med alle sakene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...