Gå til innhold
Cpt. GV

Amundsen vs Columbus


Anbefalte innlegg

Hei!

Har sett på Kodiaq, men ikke prøvekjørt enda. Jeg pratet litt med selgeren, men føler ikke jeg fikk godt nok svar vedr. valg av navi/infotainment.

Jeg forstår det slik at p.t. leveres bpde Amundsen og Columbus med samne 8" skjerm (Columbus kommer snart med 9,2"). 

Hva er den praktiske forskjellen, og hva bør man velge? C har google streetview og online oppdatering av kart, men ingen av disse funksjonene føler jeg er verdt tilleggsprisen.

Håper noen har satt seg inn i dette og kan dele litt kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Cpt. GV :)

Forskjellen på Amundsen og Columbus er at på Columbus så har du muligheten til til å spille av CD/DVD plater, det kan du ikke på Amundsen.

På både Amundsen og Columbus er det også en "slot" for minnekort, slik at en kan se bilder, spille av lagret musikk og oppdatere kartverket. På Colombus  Infotainment systemet jeg har på min 2016 Superb så er det 2 slike sloter, hvordan det er på Kodiaq vet jeg ikke.

Som du selv skriver, litt senere dette året så kommer jo Columbus med 9,2" skjerm, og den er det virkelig verdt å vente på etter min mening. Jeg så den på FL 2018 Octavia hos forhandleren i forrige uke, og den skjermen var virkelig grom :D

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte også på det samme og konkluderte med at mulighet for CD/DVD er gammeldags. Begynte å tenke at når har har jeg sist brukt det og måtte faktisk sjekke om jeg faktisk hadde CD/DVD idag, dvs da trenger man det ikke. CD/DVD er gått ut på dato. Så konklusjonen ble at Colombus ikke er verdt prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Pål V :) 

 

Er forsåvidt helt enig med deg, jeg bruker ikke CD eller DVD spilleren i det hele tatt jeg heller, men jeg valgte Columbus for å få 8" skjerm i min 2016 Superb, bestilte bil før det var m,ulig å få den med 8" skjerm på Amundsen og ikke minst før det var mulig i velge sort interiør i L&K versjonen........

Men slik muligheten er i Octavia nå og i kommende utgaver av Kodiaq, så hadde jeg glatt valgt Columbus igjen for å få 9,2" skjerm, den er bare helt grom, håper den blir tilgjengelig i Superb etterhvert også....... Større skjerm, bedre oppløsning og enda enklere å kunne følge/se kartverket på skjermen. Det beste hadde jo vært om det hadde vært mulig med Virtual Cockpit slik bl.a. Audi har (se skjermbilde), men det er jo dessverre ikke en mulighet for Skoda enda.........

58d944cbeedec_Skjermbilde2017-03-27kl_18_57_44.thumb.png.4e070dc588fd6a8dab5830bba42e5cbc.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på ny og gammel skjerm ( 8" vs 9,2" ) er bortsett fra størrelsen selvfølgelig selve kvaliteten på skjermen. Det er en helt annen skjerm, har en glassoverflate, helt annen oppløsning og opplevelse. Fant noen bilder fra Skoda sin side på Facebook side, om at 9,2" skjerm også er på vei inn i Superb Sportline, sammen med en ny girspak ser det ut til.

 

https://www.facebook.com/pg/skoda/photos/?tab=album&album_id=1268547403237718

 

58d9f74cf03c0_Skjermbilde2017-03-28kl_07_32_29.thumb.png.a2d7c7ed15175d0f9368c44570a44b97.png

58d9f75952539_Skjermbilde2017-03-28kl_07_33_06.thumb.png.7dcdd9db9f78165717bbe6ff8e078248.png

Og som nevnt tidligere, etter at jeg har tatt skjermen i nærmere øyesyn på den «nye» Octavia, så er jeg ikke i tvil, skulle jeg ha kjøpt ny Skoda i disse dager, så hadde jeg ventet til at den kunne bestilles med denne skjermen. For den kommer jo både i Superb ( i hvert fall Sportline ) og Kodiaq om litt, i Octavia så er den allerede på plass. Den må oppleves selv, og da er det veldig enkelt å bli overbevist om at det er en merkbart bedre skjerm. :) 

 

EDIT:

Legger også ved 2 bilder fra Octavia med den nye skjermen, og den har blitt flott intergrert i dashbordet også, ikke slik «påklistret» ettermontert som skjermen oftere og oftere blir i dag ( ser det ut til i hvert fall ).

58d9f9edda2cb_Skjermbilde2017-03-28kl_07_48_10.png.64786d99e9f52711f7754e9192703b5c.png

58d9f9f942048_Skjermbilde2017-03-28kl_07_49_04.thumb.png.68abcd724604a49533085cb7e083c870.png

 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene fra den nye 9,2" og 8"  som du får i kodiaq er vel utelukkende størrelsen, samt at de har fjernet begge "hjulene" på sidene og tatt bort den ene knapperaden. Ellers er den nye 8" skjermen i samme materiale som 9,2". Da jeg var på roadshowet og så på Kodiaq fikk jeg i allefall inntrykk av at det var et voldsomt kvalitetsløft ift amundsen som jeg har i Octaviaen min, den er på 6,5". En annen forskjell på Amundsen og Columbus er at sim kort mulighet er integrert, såvidt jeg har hørt fra forhandler.

Endret av Ooinaru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er slik for Kodiaq stemmer nok bra ja, men for for Superb ( Sportline ) og FL Octavia så er det store kvalitetsforskjeller når det gjelder den nye skjermen på 9,2" i forhold til de gamle på 6,5" og 8". Mulig det er et design/finish de også kommer til å benytte på 8" skjermene etterhvert, det vet jeg ikke noe om........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og prøvekjørte en Kodiaq Style 4x4 190 forrige uke, da jeg allerede har bestilt en slik for levering i Juni. I forkant av bestillingen hadde jeg en diskusjon med selger vedrørende forskjell på Amundsen og Columbus. De forskjellene som er nevnt tidligere er korrekte. I tilleg er grafikken vesentlig bedre på Columbus enn på Amundsen. Amundsen mangler eksempelvis 3D visningen Columbus har i følge selgeren. Jeg har Super lll nå med Columbus, og hadde Amundsen i den forrige Superb ll. Hvis det er like stor forskjell på Amundsen og Columbus som det var her, er Columbus verdt hver eneste krone. Spiller ingen rolle for meg egentlig - jeg har innledet ventetiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kuppern' skrev:

Var ute og prøvekjørte en Kodiaq Style 4x4 190 forrige uke, da jeg allerede har bestilt en slik for levering i Juni. I forkant av bestillingen hadde jeg en diskusjon med selger vedrørende forskjell på Amundsen og Columbus. De forskjellene som er nevnt tidligere er korrekte. I tilleg er grafikken vesentlig bedre på Columbus enn på Amundsen. Amundsen mangler eksempelvis 3D visningen Columbus har i følge selgeren. Jeg har Super lll nå med Columbus, og hadde Amundsen i den forrige Superb ll. Hvis det er like stor forskjell på Amundsen og Columbus som det var her, er Columbus verdt hver eneste krone. Spiller ingen rolle for meg egentlig - jeg har innledet ventetiden:)

3d visningen gjelder vel hovedsaklig navigasjonen? De nye infotainment systemene har jo Android, ios og Mirrorlink integrering så ser for meg at de som er interessert i slikt heller vil ta i bruk feks Google maps o.l. Som nevnt tidligere har jeg 6,5" Amundsen i min 2014 octavia men det skal være ganske stor forskjell på den jeg har og den nye som feks er tilgjengelig på Kodiaq :) personlig kommer jeg til å benytte meg av mulighetene en smarttelefon gir meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedenstående sakset fra bilkonfigurator;

Les dette før du fortsetter konfigurasjonen:

ŠKODA Connect –  Infotainment Online

Infotainment Online* for navigasjonssystemet Amundsen:
Online trafikkinformasjon
Mine interessepunkter
Online destinasjonsimport
Online POI-søk (tekst)
Vær
Nyheter
Parkeringsplasser
Bensinstasjoner
Online kjøreruteimport

Infotainment Online* for navigasjonssystemet Columbus omfatter også: 
Google Earth™ 
Online POI-søk
Online kartoppdatering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.3.2017 den 18.30, Pål V skrev:

Lurte også på det samme og konkluderte med at mulighet for CD/DVD er gammeldags. Begynte å tenke at når har har jeg sist brukt det og måtte faktisk sjekke om jeg faktisk hadde CD/DVD idag, dvs da trenger man det ikke. CD/DVD er gått ut på dato. Så konklusjonen ble at Colombus ikke er verdt prisen.

Samme her. Tusenvis av CD'er samla på et minnekort betyr adskillig mindre skrammel i hanskerom. Dessuten: CD samlinga bør jo uansett rippes og lagres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker selv lydkvaliteten på CD, men har rippet alle i Apple lossless og lagt alle i iTunes og synkronisert til iPod. Kobler iPod med USB kabel til bilen og streamer tapsfri lyd samt Spotify premium i bilen.

Bruker derfor aldri CD lenger i bilen og Amundsen er plenty.

En fordel med 8" skjerm er at man får volumkontroll ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 17.4.2017 den 19.32, PaulusA skrev:

Jeg liker selv lydkvaliteten på CD, men har rippet alle i Apple lossless og lagt alle i iTunes og synkronisert til iPod. Kobler iPod med USB kabel til bilen og streamer tapsfri lyd samt Spotify premium i bilen.

Bruker derfor aldri CD lenger i bilen og Amundsen er plenty.

En fordel med 8" skjerm er at man får volumkontroll ?

Tja, fordel og fordel med volumkontroll hjulet/knappen, nå har jeg den 8. bilen på rad med volumkontroll på rattet, så jeg tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har benyttet meg av muligheten for å justere volumet når jeg kjører. (Men om en spiller av musikk eller radio uten at tenningen er på, så fungerer jo ikke betjeningen på rattet selvfølgelig, i hvert fall ikke på de to siste bilene VW Golf 2014 og Skoda Superb 2016, de andre husker jeg ikke hvordan fungerte med rattkontroll uten tenning, men tviler på at det fungerte der heller..........) 

Men for opplevelsen av -og størrelsen på den nye 9,2" skjermen så hadde jeg uansett valgt den, kart og alt annet blir jo større (uansett om en velger fra kartverket i bilen eller kart fra mobilen via Google maps el) og det er mer trafikksikkert når det er enklere å se hva som vises der. Virituell cockpit hvor en har det rett foran seg hadde jo vært å foretrekke, men det ser ut til at er en stund frem i tid for Skoda dessverre...........

 

Litt of topic:

Selv er jeg litt mer gammeldags og liker lyden fra LP-platene enda bedre, men det er under visse forutsetninger da. Ripefrie plater, gode lydopptak, og ikke minst en god platespiller som har stift av meget god kvalitet, resten av anlegget må selvsagt også kunne gjengi denne lyden. Men kvalteten på CD-spillere er jo også viktig for en god lyd da, her er det også hørbare forskjeller, men om det er selve laseren og/eller kvaliteten resten av elektronikken, skal jeg ikke si så mye om. Med LP-platene så synes jeg lyden er mer naturlig og ikke så «digital» som den kan være på enkelte CD-plater, spesielt de som kom på førsten av 80' tallet når CD-platene gjorde sin ankomst. Så derfor ender en jo opp med CD-plater likevel, for LP-platene holder definitivt ikke for alltid, i hvert fall ikke om en har (eller har hatt) små barn som synes det er morsomt å undersøke hvordan platespilleren fungerer i praksis......... ;) Har dessverre ikke muligheten til å «rippe/digitalisere» mine gml LP-plater selv, så de får heller «nytes» en gang i fremtiden........ ;) 

Jeg rippet over mange av CD-platene til iTunes jeg også, men har foreløpig ikke orket å ta jobben med alle sammen enda, men skal en utvide/variere musikken i bilen litt fra SD-kortet så en jo tilslutt gjøre det.......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle en engangsjobb for drøye 330 CD, ripper forholdsvis jevnlig lydbøker også

Jeg var også fan av LP tidligere, men tilbake på 80 tallet var CD veldig umusikalsk.... Synes dette har endret seg

Tror det blir crazy off topic å gå inn på tekniske detaljer rundt gode CD spillere her, men jeg offret dette til fordel for godt rippede filer.

Ang skjerm så hadde jeg nok tatt større skjerm hvis kun 1500 ekstra, men ikke for denne prisforskjellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pål V skrev:

Columbus 9.2"

Se der ja, da er den store skjermen tilgjengelig i Kodiaq også ser det ut til. Jeg likte den skjermen veldig godt i Octavia'en jeg tittet på hos forhandleren sist jeg var der :) 

På 3.5.2017 den 18.09, PaulusA skrev:

I mitt tilfelle en engangsjobb for drøye 330 CD, ripper forholdsvis jevnlig lydbøker også

Jeg var også fan av LP tidligere, men tilbake på 80 tallet var CD veldig umusikalsk.... Synes dette har endret seg

Tror det blir crazy off topic å gå inn på tekniske detaljer rundt gode CD spillere her, men jeg offret dette til fordel for godt rippede filer.

Ang skjerm så hadde jeg nok tatt større skjerm hvis kun 1500 ekstra, men ikke for denne prisforskjellen.

 

Ja det er vel litt under 1/5 av den jobben jeg evt har om jeg skulle ha rippet alt sammen, så det er grunn til at jeg ikke helt finner hverken lyst, tålmodighet eller «ork» til å sette i gang.......

Jeg hadde definitivt valgt 9,2" skjermen pga kvaliteten og str, da hadde jeg heller kuttet på noe annet (om det hadde vært mulig), eller så får det bare bli alt sammen, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...