Gå til innhold
Moon Octavia

Forslag til nye felger ?


Anbefalte innlegg

Det er ikke lett: smak og behag, behov, ønske om stil, og størrelse på lommebok. Hadde jeg skulle valgt i dag, så hadde jeg kikket designen (selvfølgelig), men også lagt stor vekt på felgens bredde og innpress. Det utgjør veldig mye for total-utseende. Skoda har hjul som ligger godt inni hjulbuen, og med en god klaring. Derfor blir de største felgdimensjonene 19" og 20" seende rar ut uten senk (i mitt hode), rett og slett fordi gummiringen rundt felgen blir for smal i forhold til klaringen til hjulbuen.

Som sagt, så ville jeg satset på en 8 toms bred felg med innpress på 39-40. Da har du makset ut det som er lovlig og "fornuftig". Om det er 17" eller 18" er ikke så stor forskjell på egentlig, litt mer høyde på dekket i 17" (hadde vært mitt valg, jeg synes en profilhøyde på 45 er det beste kompromisset).

Altså, felg 8x18", innpress 39-40 og dekkdimenson 225/40R18 eller 235/40R18 ville jeg sett etter i 18-toms. Felgdesign: Skoda originale er gode, men dyre og litt trauste. Finner ingen som helt passer i 18", enten litt smale eller feil innpress. Jeg liker de med doble eiker, f.eks sånne, funnet på Norgesdekk.no:

_20170402_085240.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dlw Manay-K, har selv planer om disse i sort til min race blue vrs, 19" 8,5 med ET 42ca, men forutsetter senking hvis det ikke er org som på vrs, som forøvrig ikke er "overdrevent" senket.

Octaviaen er høy og det ser ikke bra ut med store hjul med for mye luft rundt, hvis en moderat senk ikke er aktuelt så hold deg nede på 17" kanskje 18", men da skal de passe veldig godt;-)

IMG_1478.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig til hvit bil så synes jeg det er penest med felger som det er litt kontraster i, altså ikke sølv. Selv har jeg en Superb som du kan se med både sommer og vinterhjul her og det er helt klart sommerfelgene som er min favoritt.

Skoda har jo flere muligheter som originalfelg til Octavia, og jeg må si at jeg foretrekker originale felger selv om de er mer kostbare, og det av flere årsaker.

  • Kan benytte de samme hjulboltene/mutteren til alle 8 felgene
  • Trenger ikke løse senterringer
  • De er gjerne lengre på markedet enn hva «tredjepartsfelger er, slik at det er enklere å kjøpe en ny om den blir ødelagt, enn å måtte bytte alle 4 om en skulle mangle/ødelegge en av dem.

Dette var kun mine tanker og ingen fasit, for jeg vet at dette er det flere tredjepartsfelger som også det meste her passer med........

Her har du jo noen originalfelger som passer til din Octavia,

58e11f89d9c9b_Skjermbilde2017-04-02kl_17_56_26.thumb.png.efa03e7eb12c5c2ecb8c1eb6e31be914.png58e11f8d36fdd_Skjermbilde2017-04-02kl_17_56_55.thumb.png.6ecad8edda7c2689f73f65846180fab4.png

Disse skjermbildene er hentet fra denne brosjyren her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...