Gå til innhold
sverrejoh

7DSG 4x4 TDI - tørrclutch?


Anbefalte innlegg

Den nye er vel våtclutch og tåler jo et dreiemoment på 340 nm. Den tørre 7 trinns kassa tidligere ble vel tuna ned til 250nm. 

Audi har også brukt den nye 7trinns dsg kasse i et par år nå? 

Legg merke til att 184hk med 6Dsg har 1800 kg i hengervekt og150hk med 7dsg har 2000kg

( med 4x4 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sverrejoh skrev:

Er det noe praktisk forskjell da på 6DSG og 7DSG, utenom størrelse på motor?

Litt usikker på hva du egentlig mener med dette spørsmålet @sverrejoh?

Forskjellen på DSG 6 og DSG 7 er jo stor når en tenker på hva de tåler, DSG 6 er en oljefylt girkasse, mens DSG 7 er «tørr» og tåler vesentlig mindre belastning (dreiemoment). DSG 6 som omtales her tåler 400nm, mens DSG 7 (tørr) tåler maks 250nm, og derfor har flere motorer blitt nedtrimmet for å ikke ødelegge girkassa. Det er etter min mening et stort feilgrep og gjøre det slik, men det har jo kun med pris å gjøre, fordi en DSG 6 (oljefylt) er mer kostbar. F.eks så er motoren i min bil nedtunet fra 320nm til 250nm pga hva DSG 7 kassa tåler av dreiemoment.

VAG konsernet har også flere andre DSG kasser som tåler enda høyere dreiemoment enn dette, men de blir kun satt inn i de bilene som blir levert med store motorer og høyt dreiemoment, som f.eks. 2,0 TDi BiTurbo 240hk - 500nm.

Men nå har det kommet en oppgradert DSG 7 kasse som skal erstatte DSG 6 kassa, og dette handler jo bl.a. om å få ned turtall og forbruk for å nevne noe (akkurat som når vanlige manuelle girkasser fikk 5. gir på 80/90'tallet og nå i senere tid også 6. giret).

Den nye Kodiaq blir levert med den nye DSG 7 kassa på bl.a. 2,0/180hk TSi motoren og 2,0 TDi motorene, mulig på flere motoralternativer når det gjelder Kodiaq også, men det har jeg ikke satt meg inn i...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...