Gå til innhold
perhansen

Skifte til sommerhjul sensor


Anbefalte innlegg

Hei, sikkert et rart spørsmål, men jeg har alltid satt bilen på Skoda forhandler når jeg bytter om dekk, sommer/vinter, men tenkte å gjøre det selv nå. Det eneste jeg lurer på er den sensor saken, sommer/vinterdekk som er i maxi dot systemet. Etter jeg har byttet, skal jeg bare gå inn der og huke av for sommerdekk, og svusj ferdig? og også registerere dekktrykket på dekktrykk sensoren da selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkomen til forumet @perhansen :) 

Nå kan jeg kun svare for meg selv og hva jeg gjør på min egen bil (Superb 2016) ved dekkbytte, jeg forandrer ikke på noe som helst i det hele tatt, men så skal jeg legge til at jeg har den samme dekkdimensjonen på både sommer og vinterhjul.

Det har kommet et varsel om lavt lufttrykk når jeg byttet til vinterhjul i høst, men det nullstilte jeg etter å ha kontrollert lufttrykket i alle hjulene, etter det så har jeg kun fått varsel fra v.bakhjul om lite luft (kun en gang), men det var ikke noe luft som manglet i det hele tatt (så det var et feilvarsel).

Så nå skal jeg ut å bytte til sommerhjul jeg også og da gjør jeg kun det, og kjører til nærmeste bensinstasjon og kontrollerer lufttrykket i alle hjula, og resetter kun Infotaimentsystemet for lufttrykk om det kommer et varsel.

Men som sagt, jeg benytter den samme dimensjonen på alle 8 hjula, om en har forskjellig str/dimensjon/bredde på sommer -og vinterhjul så er det kanskje annerledes........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det som du kaller sensorsaken er egentlig bare en hastighetsvarsler. Den kan egentlig brukes hele året, men er beregnet for vinterdekk, som kanskje har en lavere hastighetsgrense.. Spesielt hvis man har piggdekk kan det være greit å få et varsel på en gitt fart for å unngå at piggene slites løs, man bør ikke kjøre fortere enn 100.

Når du skifter til sommerhjul er det bare å sjekke at lufttrykkene i dekka er korrekte, eventuelt justere ved behov. Når det er gjort, så Resetter du dekktrykksensoren i Maxidot for å bekrefte at det trykket som er i dekka er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar

Disse manometerne på bensinstasjoner er ofte på tur, og jeg sjekket flere på samme dag. Ofte 1 bar i forskjell mellom de forskjellige stasjonene.

Vi spør oss selvfølgelig: Er ikke disse kalibrert da?

Jo, men de slenges i veggen og bakken og vil ofte vise feil dagen etter kalibrering.

Min anbefaling og NAF er å skaffe egen digital dekktrykk måler. Ikke kjøp Biltema sin, den kan du ikke stole på, men NAF sin egen er god.

Du kan da fylle luft hvor du vil og sjekke lufttrykket på kalde dekk etterpå.

Dette har spart meg for mye tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er jeg selvfølgelig helt enig med deg i @PaulusA, men når jeg skriver at turen går til nærmeste bensinstasjon så gjør jeg det for å være sikker på at jeg ikke kjører med altfor lite luft. Så tar jeg turen nedom et dekkverksted etter at jeg har kjørt noen km for å kontrollere lufttrykket og ettertrekke hjulboltene med riktig moment. For som regel så bytter jeg hjul når dekkverkstedet ikke har åpent, så da får det bli en dag eller to etter selve dekkbyttet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Det har kommet et varsel om lavt lufttrykk når jeg byttet til vinterhjul i høst, men det nullstilte jeg etter å ha kontrollert lufttrykket i alle hjulene, etter det så har jeg kun fått varsel fra v.bakhjul om lite luft (kun en gang), men det var ikke noe luft som manglet i det hele tatt (så det var et feilvarsel).

Så nå skal jeg ut å bytte til sommerhjul jeg også og da gjør jeg kun det, og kjører til nærmeste bensinstasjon og kontrollerer lufttrykket i alle hjula, og resetter kun Infotaimentsystemet for lufttrykk om det kommer et varsel.

@Superb lll, det var ikke en feilvarsel du fikk. Du må ALLTID nullstille computer når du gjør endringer, som å sette på andre hjul (uansett dimensjon), eller hvis du korrigerer lufttrykket. Du MÅ fortelle computeren at nå er det korrigert og korrekt, ellers kan du få slike meldinger som tilsynelatende er feil. Hvis du ikke resetter, så tror computeren at alt er i skjønneste orden i forhold til den gamle settingen med det som gjaldt da. Den kan ikke vite at du har vært ute med luftpåfyller eller hjulnøkkel. Et lite avvik fra gammel til ny tilstand vil det alltid være, og da skal det lite til før rulleomkretsen forandrer seg og computeren oppfatter det som feil. Da kan det er nok at bilen står i sola med ett hjul i ei kald sølepytt, og så får du avviksmeldingen når du begynner å kjøre.

Og ja, bruk digital måler. Jeg har brukt NAF sin i alle år og luft fyller jeg fra min egen Biltema kompressor. Da er jeg selvhjulpen hjemme i alle fall. De på bensinstasjonene bruker jeg bare i nødstilfelle, og sjekker alltid trykket med egen måler......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Superb lll skrev:

Akkurat dette er jeg selvfølgelig helt enig med deg i @PaulusA, men når jeg skriver at turen går til nærmeste bensinstasjon så gjør jeg det for å være sikker på at jeg ikke kjører med altfor lite luft. Så tar jeg turen nedom et dekkverksted etter at jeg har kjørt noen km for å kontrollere lufttrykket og ettertrekke hjulboltene med riktig moment. For som regel så bytter jeg hjul når dekkverkstedet ikke har åpent, så da får det bli en dag eller to etter selve dekkbyttet.....

Jepp, det er bra! ?

Bare så fryktelig mange som stoler på de målerne på bensinstasjonene.

Jeg har selv aldri brukt momentnøkkel og heller aldri hatt problem med ødelagte eller felger som løsner, men man bør ha litt "feeling" i armen (den late), Hehe ?

Men klar fordel med egen måler er at man kan følge med selv og også justere etter temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sjåføren skrev:

Superb lll, det var ikke en feilvarsel du fikk. Du må ALLTID nullstille computer når du gjør endringer, som å sette på andre hjul (uansett dimensjon), eller hvis du korrigerer lufttrykket. Du MÅ fortelle computeren at nå er det korrigert og korrekt, ellers kan du få slike meldinger som tilsynelatende er feil. Hvis du ikke resetter, så tror computeren at alt er i skjønneste orden i forhold til den gamle settingen med det som gjaldt da. Den kan ikke vite at du har vært ute med luftpåfyller eller hjulnøkkel. Et lite avvik fra gammel til ny tilstand vil det alltid være, og da skal det lite til før rulleomkretsen forandrer seg og computeren oppfatter det som feil. Da kan det er nok at bilen står i sola med ett hjul i ei kald sølepytt, og så får du avviksmeldingen når du begynner å kjøre.

Og ja, bruk digital måler. Jeg har brukt NAF sin i alle år og luft fyller jeg fra min egen Biltema kompressor. Da er jeg selvhjulpen hjemme i alle fall. De på bensinstasjonene bruker jeg bare i nødstilfelle, og sjekker alltid trykket med egen måler......

Jeg er fullstendig klar over dette @Sjåføren, men som jeg skrev, så lenge jeg benytter den samme dimensjonen og det samme lufttrykket så gjør jeg ikke noe med dette i det hele tatt. Jeg kjører som oftest med en god del ting og minst 3 personer i bilen, så derfor gjør jeg som dekkverkstedet jeg benytter anbefaler og kjører med maks lufttrykk etter tabellen (for min bil og med riktig dekkdimensjon). Så jeg har 2,5 foran og 2,8 bak, og dette er på 235/45-18" for både sommer -og vinterdekk, jeg vet at det også er anbefalt å ha litt høyere lufttrykk på vinteren, men det ba de meg å se bort i fra så lenge jeg allerede er på maks. Dekkene tåler jo selvsagt mer/høyere lufttrykk, men da er ikke lengre dekket flatt på kontaktflaten og det er jo ikke så lurt med piggfrie dekk så lenge det kun er friksjonen av gummien mot underlaget som danner kontaktflaten.

Og meldinger om lite luft kommer, og selvsagt så nuller jeg ut dette etter at jeg har kontrollert lufttrykket. Når jeg snakker om feilmelding, så mener jeg det, av den enkle grunnen at det ikke er noe feil i det hele tatt. I vinter så fikk jeg et varsel om Det er registrert lavt lufttrykk i v.bakhjul, og det kom i den lille skjermen mellom speedometeret og turtelleren med tekst, og et symbol/ikon om lite luft i turtelleren. Og når jeg så gikk inn på bilinnstillingene på Infotainment systemet, så var det bilde av hele bilen, og et orange varsel på venstre bakhjul, men der var det 2,8 akkurat som det var på høyrebakhjul når jeg kontrollerte dette. Så det var en feilmelding ikke burde kommet.

Senest i dag, rett før jeg skulle bytte til sommerhjul, så fikk jeg varsel om manglende dekktrykk i samtlige fire hjul, kjører inn til nærmeste dekkverksted (som tilfeldigvis hadde åpent i dag) og kontrollerer lufttrykket, der har jeg 2,5 i begge forhjula og 2,8 i begge bakhjula, så heller ikke her burde dette varselet ha kommet opp, og det er en feilmelding etter min mening. Altså jeg mener at det er feil at varselet kommer, når det ikke er noe galt i det hele tatt. Hadde jeg måttet fylle på luft eller evt. tatt ut noe luft, så skulle det jo selvfølgelig ha blitt varslet, og selvfølgelig så nullstilte jeg dette etter at det var kontrollert.

Etter bytte til sommerhjul, så kjørte jeg rett til dekkverkstedet og kontrollerte lufttrykket, fylte på luften som manglet slik at det igjen er 2,5 foran og 2,8 bak, men dette ser jeg ingen grunn til å registrere i Infotainment systemet, så lenge det er samme rulleomkrets, dekkdimensjon og lufttrykk som på de dekka jeg hadde på bilen fra før av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vært på litt dårlige og humpete og hullete veier når du får disse varslene? Fikk et par varsler med Octavia'n jeg hadde, ingen feil med lufttrykket, gjerne kun på vinteren, etter å ha kjørt på litt heftig vaskebrettveier og sånn. Ellers så fikk jeg alltid varsel etter å ha byttet fra sommer- til vinterdekk (og omvendt), men jeg hadde jo forskjellig dimensjoner på disse dekkene da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Core2Duo skrev:

Du har ikke vært på litt dårlige og humpete og hullete veier når du får disse varslene? Fikk et par varsler med Octavia'n jeg hadde, ingen feil med lufttrykket, gjerne kun på vinteren, etter å ha kjørt på litt heftig vaskebrettveier og sånn. Ellers så fikk jeg alltid varsel etter å ha byttet fra sommer- til vinterdekk (og omvendt), men jeg hadde jo forskjellig dimensjoner på disse dekkene da. :) 

Nei det har jeg ikke, varslene har kommet ved kjøring på E18 gjennom Akershus/Østfold og E6 Akershus/Oslo/Østfold, nå er jo ikke dette helt slette stuegulvet å kjøre på dette heller, men hullete og dårlige veier vil jeg likevel ikke kalle det.

På min forrige bil så var det slik du beskriver her, varsel ved hvert dekkbytte, men da var det forskjellige dimensjoner på både dekk og felger. Rulleomkretsen skulle jo være tilnærmet lik, men her måtte jeg registrere når jeg bytte hjul for å unngå varsel etter utført dekkbytte. Men slik er det altså ikke nå, og de 3 varslene jeg har fått sålangt har komme flere mnd etter utført dekkbytte, men likevel så har alle dekka riktig lufttrykk...........

Har tenkt at det kunne vært feil på en sensor e.l., men da hadde jo feilen kommet tilbake, men det gjør den altså ikke. To varsler på vinterhjul et for alle 4 dekka (i går lørdag) og et i Januar for v.bakhjul, et varsel for alle 4 med sommer hjul i September og det var ca 5 mnd etter at jeg satt på sommerhjula for første gang. Jeg kontrollerer lufttrykket jevnlig, men det har sålangt aldri vært behov for å etterfylle luft i noen av hjulene, kun ved selve dekkbyttet, men da har det aldri kommet noe varsel. Så det virker som det lever litt sitt eget liv dette her, men det er jo greit å kontrollere lufttrykket uansett da, men hvorfor jeg får varsel om lite luft når det ikke er det forstår jeg ikke helt må jeg si.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2017 den 21.18, Superb lll skrev:

Senest i dag, rett før jeg skulle bytte til sommerhjul, så fikk jeg varsel om manglende dekktrykk i samtlige fire hjul, kjører inn til nærmeste dekkverksted (som tilfeldigvis hadde åpent i dag) og kontrollerer lufttrykket, der har jeg 2,5 i begge forhjula og 2,8 i begge bakhjula, så heller ikke her burde dette varselet ha kommet opp, og det er en feilmelding etter min mening. Altså jeg mener at det er feil at varselet kommer, når det ikke er noe galt i det hele tatt. Hadde jeg måttet fylle på luft eller evt. tatt ut noe luft, så skulle det jo selvfølgelig ha blitt varslet, og selvfølgelig så nullstilte jeg dette etter at det var kontrollert.

Etter bytte til sommerhjul, så kjørte jeg rett til dekkverkstedet og kontrollerte lufttrykket, fylte på luften som manglet slik at det igjen er 2,5 foran og 2,8 bak, men dette ser jeg ingen grunn til å registrere i Infotainment systemet, så lenge det er samme rulleomkrets, dekkdimensjon og lufttrykk som på de dekka jeg hadde på bilen fra før av.

Hei igjen @Superb lll. Det er litt rart med sånne meldinger om lavt lufttrykk. Men det må komme av at bilen registrerer endring i rullehastigeten (eller rulleomkretsen) i ett eller flere hjul. Jeg mener fremdeles at det ikke er feil på sensorene, men at det er registrert at det eller de hjulene har fått en forandring. Og forandring blir det når du skifter hjul, samme om det er samme dimensjoner og tilsynelatende likt lufttrykk i de som settes på som de som tas av. Der vil alltid være marginer selv om du fyller samme trykk. Og det er forskjell på vinter- og sommerdekk. De er bygd opp forskjellig, har forskjellig stivhet i dekksider og reagerer forskjellig på temperaturforandringer.

Derfor må man, etter at lufttrykket er kontrollert og event. justrert nullstille komputeren for å fortelle at dette er det riktige nå. Hvis ikke vil  computeren samenligne med tidligere parametre. Da skal det veldig lite variasjon eller avvik til før det gir melding i displayet. Når du sjekker et trykk i et dekk, så kan det fremdels være 0,05 bar forskjell både opp og ned. Da kan du i utgangspunktet ha mellom 2,85 til 2,75 bar. Hvis du ligger i øvre del på vinterdekket og nedre del på sommerdekket, så er utgangspunktet allerede 0,1 bar forskjell. Hvis alt går i feil retning og det siver bittelitt luft, så kan du få feilmelding og likevel måle 2,8 bar.

Huff, ble litt petimeter og teknisk dette, men jeg mener fast og bestemt at endrer man noe på, trykk eller til andre hjul, så skal man resette, slik at man er sikker på at computeren har nøyaktig informasjon om hva som er gjeldende innstillinger.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Sjåføren :) 

Er bare en fordel at det blir på petimeternivå dette her @Sjåføren, for det kan vi helt sikkert lære en del av alle sammen :)  Men om det er helt riktig å ta det i tråden til @perhansen er jo en helt annen sak......

At det er noen små forskjeller på sommer -og vinterdekk er jeg enig med deg i, men som jeg tidligere har skrevet, så har jeg ikke gjort det på Superben min fordi alt tilsynelatende er likt, lufttrykk, rulleomkrets, dekkdimensjon, etc. Og jeg får heller ingen melding om registrerte forandringer etter at jeg har byttet dekk, og dette burde jo blitt registrert ganske fort om det skulle ha vært merkbare forskjeller på noe av det jeg har nevnt her. Men varslene jeg har fått så langt (som jeg har nevnt tidligere i tråden) kommer jo mange mnd etter at jeg har byttet hjul (og jeg har jevnlig kontrollert lufttrykket også), så jeg kjøper ikke helt den at det er så store forskjeller på mine sommer -og vinterhjul på min Superb.

På min forrige bil (VW Golf 2014 mk Vll), så fikk jeg varsel om lavt dekktrykk allerede på vei til bensinstasjonen etter å ha byttet hjul, men da var det helt forskjellig str på sommer -og vinterhjul (225/45-17" sommerdekk og 205/55-16" vinterdekk), på min nåværende bil så er det som nevnt helt den samme dimensjonen på både sommer -og vinterhjul.

Og når varslet om at det er registrert lavt lufttrykk i det ene bakhjulet (i vinter), eller i alle 4 hjula!!! som i går, uten at det må fylles på luft, så er det noe som skurrer litt for meg. Har ikke fått et eneste varsel etter at jeg kontrollerte lufttrykket i går (med vinterhjula på) og resatte kjørecomputeren, byttet så til sommerhjul og kontrollerte så lufttrykket i dem (men har ikke gjort noe i kjørecomputeren enda) og har nå kjørt noen turer både i går og i dag uten noen varsel. Hadde det vært noen forskjeller fra vinterdekk til sommerdekk, så burde jo dette ha gitt et varsel nå, men det har som nevnt ikke skjedd og i fjor så kom det heller ikke før i September uten at det måtte fylles luft da heller........ Jeg kan forstå hva du mener med at det kan varsle om små forskjeller i dekktrykk, men da burde det jo i hvert fall ha kommet et varsel ved bytte av dekk, men mulig sensorene ikke merker det siden en bytter på alle 4 hjula? Men det merket jo den forrige bilen umiddelbart, selv om jeg der også byttet alle 4 hjula.

Så det beste og mest riktige er jo å registere at en har byttet hjul det er jeg klar over, men som nevnt med tilsynelatende 8 helt like hjul, så ser jeg ikke umiddelbart noen hensikt med det, og det gjør tydeligvis ikke sensorene heller, siden de ikke varsler om noe som helst i forb. med dette. At jeg sjekker lufttrykket jevnlig gjør jeg heller ikke noe med i computeren, så lenge jeg ikke fyller luft, kun sjekker og alt er i orden.

 

Hva er det dere andre gjør når dere sjekker lufttrykk og bytter dekk da, registrer dere dette hver gang?

Da tenker jeg både på dere med lik str. på sommer -og vinterhjul, men også dere med forskjellig str. på sommer -og vinterhjul?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Hva er det dere andre gjør når dere sjekker lufttrykk og bytter dekk da, registrer dere dette hver gang?

Da tenker jeg både på dere med lik str. på sommer -og vinterhjul, men også dere med forskjellig str. på sommer -og vinterhjul?

Som du nevner så fikk jeg også varsel på Octavian (forrige bilen min med forskjellig dimensjon på dekkene) rett etter jeg hadde byttet dekk, gjerne innen en 5 minutters tid, og måtte da inn og registrere. På Octavian så registerte jeg også etter hver eneste gang jeg etterfylte luft i dekkene. 

Angående Superben så byttet jeg til sommerdekk for 13 dager siden. Jeg har faktisk ikke vært inne og registrert dette, og jeg har enda ikke fått noe varsel. Og akkurat som deg, har jeg helt like dimensjoner på både sommer- og vinterdekk. 

Jeg registrerte vel aldri bytte av dekk på Octavian heller med en gang, men det er vel fordi at jeg visste at jeg ved neste kjøretur allikevel ville få varsel med en gang og da måtte registrere, og dette er nok også grunnen til at jeg nå ikke registrerte med en gang på Superben jeg har nå. Men igjen, det har gått 13 dager uten noe som helt varsel. 

Jeg har ikke fått fylt på noe luft på dekkene på Superben enda, men som nevnt så registrerer jeg alltid etter jeg har etterfylt luft, for å få ting riktig registrert i systemet, og at bilen oppfatter at jeg faktisk har endret noe. 

Endret av Core2Duo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg fikk beskjed om på et fotoforum jeg var medlem av tidligere når jeg kom med et spørsmål, så gjorde jeg nettopp det selv her også, svaret fra det forumet var forresten RTFM (Read The Fu...... Manual), hehe ;) 

Som @Sjåføren hele tiden har skrevet så skal jo alle forandringer registreres, og det er jeg også klar over, men av tidligere nevnte årsaker så har jeg latt det være på min Superb.

Men nå har jeg i hvert fall funnet ut hvorfor jeg har fått varsel 2 ganger om Registrert lavt lufttrykk på alle 4 hjulene, og det kommer etter 10.000 kjørte km siden sist registrerte kontroll i Car menyen for lufttrykk. Dette skal gjøres minst 1 gang i året eller ved hver 10.000km, men bør/skal/må gjøres ved hver forandring, bytte av hjul eller kontroll av lufttrykk. Og det stemmer jo helt etter hva @Sjåføren hele tiden har skrevet, og som nevnt så er jeg også klar over det, men har ikke lest at det må registreres minst 1 gang i året, eller for hver 10.000km, ellers så kommer det et varsel, og det er det varselet jeg har fått 2 ganger.

Da er det bare varselet i vinter på v.bakhjul som ikke gir helt mening, men det skal jeg klare å leve med likevel, hehe ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Superb lll skrev:

Men om det er helt riktig å ta det i tråden til @perhansen er jo en helt annen sak......

Vi tåler det! Til sommeren kommer det en stor oppdatering på forumet med nye funksjoner. Blant annet hvor man kan markere visse svar/poster som uthevet/rett løsning. Da blir det lettere for lesere å se rett svar/løsning. Mens andre nerder kan flisespikke videre :D

Ps! Ja dette var jo enda mer OT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tor2r skrev:

Vi tåler det! Til sommeren kommer det en stor oppdatering på forumet med nye funksjoner. Blant annet hvor man kan markere visse svar/poster som uthevet/rett løsning. Da blir det lettere for lesere å se rett svar/løsning. Mens andre nerder kan flisespikke videre :D

Ps! Ja dette var jo enda mer OT 

OT? Vi er vel strengt tatt på trådstartes emne, så helt off topic er det vel ikke. Fordypning kanskje?

@Superb lll. Joda, står mye i den store klokeboka..... visste ikke at det var et forhåndsintervall selv jeg. Og det med at du fikk varsel på alle fire var det som jeg ikke fikk til å stemme. Har aldri vært borti det iom at jeg resetter ved hvert hjulbytte (kjører 5-6000 mellom) og trykkkorrigering gjennom sesongen. Og de andre varslene du har fått hadde jeg skrevet på kontoen for tilfeldigheter og/eller marginer som går i samme retning, uten at du har kunnet måle det med måleren.

@PaulusA. Dekkslitasje spiller nok også inn, men det skal vel litt at ett hjul slites mye mer enn de andre slik at det varsles på ett hjul? Men det kan være en faktor hvis det skiftes mellom foran og bak og computeren ikke resettes. Slitasjen er størst på fremhjulene og settes de bak så bidrar det kanskje på de marginene jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sjåføren skrev:

OT? Vi er vel strengt tatt på trådstartes emne, så helt off topic er det vel ikke. Fordypning kanskje?

Nei det jeg skriver om forumet og oppdatering som kommer er OT :)

Fordypninger er jeg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...