Gå til innhold
Jan Broder

Kupevarmer - kullos?


Anbefalte innlegg

Eksosen blir ledet under bilen, men hvor tilrådelig det er med en liten blund i bilen skal jeg ikke uttale meg så mye om. Har drivstoffvarmer i både arb.bilen (VW Transporter TDi) og i privatbilen (Superb TSi), og i enkelte tilfeller så lukter det eksos fra drivstoffvarmeren i Transporteren og det tror jeg har litt med vindretningen og gjøre. For drivstoffvarmeren trekker jo luft, og er det i den retningen vinden trekker, så kommer eksosen inn i bilen. Det er ikke ofte ofte det har skjedd, men det har som sagt forekommet, og bare jeg snur bilen så blir det borte. Men om du tar en blund og vinden snur, så kan det jo kanskje bli litt skummelt om en ikke merker det.

I min Superb så kjenner jeg ikke den samme lukta i det hele tatt, men bensineksosen er etter min mening ikke like ubehagelig og «illeluktende», men bensineksosen er jo selvsagt skadelig/farlig for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mondeo (bless me) i heldigvis kun 3 uker til, denne har dieselvarmer. Ikke veldig mye mer avgasser inn i bilen enn ved tomgang, men noe mer. Tror ikke du dør av det, men vil nok ikke tilrå og ofte ta en blund i garasje med dieselvarmer eller bensinvarmer i aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar webastoen min (bensin) gå 30 minutter i garasjen med porten åpen, og har ikke hatt noen problemer med lukt eller diverse som jeg har reagert på iallefall. 

Det vil vel gå greit å ta en blund å bilen med kupevarmer på, ihvertfall om bilen står ute. Det blir vel noe av de tsamme om jeg lar webasto gå i 30 minutter før jeg bruker bilen tenker jeg da i tilfelle, da er det vel gasser når jeg går å setter meg i bilen etterpå? Nei, jeg har liten tro på at dette er så farlig, som sagt med bilen ute på en parkeringsplass f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd å la min gå seg varm i lukket hall.
Men, du har jo lastebiler som ligger å sover med webasto på hele natten, rundt omkring i hele Norge... Webasto og eberspracher. Selv om ekosen fra disse er nok litt lengere unna. Men, er nok ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Kjæresten og jeg er enda gode venner så det blir neppe å sove i bilen særlig ofte - men dette som en nødløsning når jeg på jakt/fisketurer tar den lettvinne varianten i stede for telt/ evt med stopp langs vei når søvnen er i ferd å innhente deg. Greit å vite... Takk skal dere ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilleggsinfo. På min XC70 kommer eksosen ut under høyre eller venstrehjulbue. Aldri kjent noe lukt inne i bilen. I friluft er det neppe problem da man ikke lager et system hvor eksos lett går inn i bil. Da ville jo hele greia vært ubrukelig om man dævva med en gang man satt seg inn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med tanke på at du kanskje ønsker å overnatte i bilen ved slike tilfeller, da er man som regel langt fra allfare vei... Ta med ekstra full ladet ekstra batteri :D
Webasto på personbil, bruker endel strøm. Så, du kan risikere å ikke få start på morran...

I utgangspunktet er det vel ikke webastoen som bruker mest strøm, er jo viftene i kupen på bilen, som bruker mest strøm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...