Gå til innhold
Mats

Škoda Octavia RS 2.0 TDI


Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter nå og vurderer mitt første bilkjøp, og har fattet enorm interesse for den nye faceliften til Octavia. Har enda ikke fått surret meg til en forhandler og sitter kun og leker meg med konfiguratoren på nett, og har i den forbindelse noen spørsmål.

Bilen vil bli brukt som pendlerbil, og valget har derfor falt på sedan 2.0 TDI med DSG-kassen, av utstyr har jeg valgt følgende:

  • Alcantara-interiør
  • Elektrisk førersete med minne 
  • Elektriske utvendig speil med minne (Egentlig er disse to helt ubrukelige, da jeg er den eneste som eventuelt kommer til å kjøre bilen...)
  • DCC Adaptivt understell inkl. DMS
  • KESSY - Nøkkelfi adgang og start/stopp knapp
  • Vinterpakke (Kan eventuelt fjernes, kommer tilbake til dette)

Bilen vil bli være i Black Magic Pearl og 19" Xtreme Antrasitt.

Når jeg leser i prislisten er "Traveller Navipakke" et alternativ. Får da 9,2" Colombus (mot Amundsen 8"), ryggekamera, lane assist og trafikkskiltgjenkjenning (for å nevne det viktigste) mot å gi slipp på parkeringsvarmer med fjernbetjening og setevarme bak. Differansen er på 900kr fordel vinterpakken. 

Mulig det kommer mer på listen etter hvert som behovene melder seg, først i rekken står isåfall kupevarmer. Og om du har holdt med meg så lenge, kanskje du orker spørsmålet óg? 

Hvordan er motoren med tanke på holdbarhet og forbruk? Hva tenker Škoda om chipping ved service? Det vil eventuelt primært være for å oppnå lavere forbruk (høyere effekt er jo en hyggelig bieffekt, mens høyere budsjetterte bøter vil nok trekke totalkostnaden over spart forbruk). Og til dere erfarne, hva har jeg glemt? Bilen vil gå omtrent 200km hver dag t/r jobb, om jeg får den.

Takk for hjelpen folkens!

(Legger også ved et par bilder, bare fordi jeg synes bilen er hissig)

SkodaFront.PNG.aa1601ed3bccd35155d2f1b7b3b35683.PNGSkodaBak.PNG.1307d81adf2069adc580972cb272212c.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, ja du er i en morsom og billig fase.

El-sete er ikke ubrukelig hvis du er lang, da du får tilt.

Jeg har selv prioritert varme i forhold til stor skjerm, kommer ikke til å angre på det. Med 8" skjerm beholder man i tillegg volumknappen.

Du har glemt Canton stereo, verdt hver krone.

Tips å gå for 18" istedenfor 

Glem chipping hvis du vil beholde garantier

Du pendler ikke, kjører kun litt lenger til jobb ??

Det er det jeg forteller mine venner

Ut og prøv bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, @PaulusA, trenger man virkelig volumknappen på spilleren når man allerede har den på rattet? Canton stereo er standard i RS, så det er allerede med. Om man oppdaterer software i bilen vil vel dette kunne tilbakestilles ved service? Hvem vil vel ikke ha det litt mer gøy når man har litt lenger til jobb? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, meg bekjent.. Kan du legge til både vinterpakke og Travel Assist pakke, d.v.s webasto og oppgradering av NAVI.
Jeg gikk for begge deler. Liker utseende på 9.2" skjermen :)
2.0TDI, blir vel levert i 150hk og 190hk ?
Med, 190hk har du vel nok guff, hvis ikke burde du over på bensin, og gå for 230hk utgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Mats :)

Spenstig bil du vurderer her synes jeg, den ser meget bra ut :) Jeg er veldig enig med @PaulusA her, vinterpakken er nesten en nødvendighet her i Norge, og enda mer merkbart blir det med diesel. Behagelig varm bil å sette seg inn i, og i tillegg kunne bruke den som kjørevarmer for å opprettholde varmen i motoren og gjør den enda raskere varm, det er comfort ;)

Ellers så kunne nok jeg ha tenkt meg Traveller Navi for å få den store flotte skjermen, men det hadde ikke vært på bekostning av vinterpakken. El.sete er meget behagelig, og får også en tilt funksjon som @PaulusA nevnte, det er også gull verdt for økt comfort og det burde jo kanskje du tenke litt på som skal kjøre 200km hver dag du skal t/r jobb.:D 

Ellers så hadde jeg tatt med skvettlapper foran og bak, ellers så ender du opp med en «sandblåst» kanal og underkant av bakrestøtfanger, og ikke minst Canton lydanlegget, det er verdt hver eneste krone. Ellers så kan kanskje girhendler på rattet være litt artig, men selvfølgelig ikke noe en må ha, det samme med knapp for nedfelling av baksete, det er også meget praktisk.

Morsomt og inspirerende med mer «power» i motoren men det går utover garantien, og ville for meg ikke være verdt det, men det er jo selvfølgelig bare min mening. ;) 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marius skrev:

Hm, meg bekjent.. Kan du legge til både vinterpakke og Travel Assist pakke, d.v.s webasto og oppgradering av NAVI.
Jeg gikk for begge deler. Liker utseende på 9.2" skjermen :)
2.0TDI, blir vel levert i 150hk og 190hk ?
Med, 190hk har du vel nok guff, hvis ikke burde du over på bensin, og gå for 230hk utgaven :)

Det er forskjell på 2,0TDi motorene til Skoda, avhengig av hvilken bil de er montert i. Octavia har 2,0/184hk - 380nm, mens Kodiaq og Superb har 2,0/190hk - 400nm.

Ellers så er jeg helt enig med deg i at en vRS 2,0/230hk TSi er en frisk sak, fra Mai mnd så kommer 2,0/245hk TSi som et alternativ også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Superb lll skrev:

Det er forskjell på 2,0TDi motorene til Skoda, avhengig av hvilken bil de er montert i. Octavia har 2,0/184hk - 380nm, mens Kodiaq og Superb har 2,0/190hk - 400nm.

Ellers så er jeg helt enig med deg i at en vRS 2,0/230hk TSi er en frisk sak, fra Mai mnd så kommer 2,0/245hk TSi som et alternativ også :D 

Vel, både 230hk og 245hk frister både både hodet og hjertet, men lommeboken må av og til si nei til en gutt som bare har hatt lappen i 5 år.. Når det gjelder vinterpakken er jeg litt i tvil, vil mest sannsynlig stå varmt og godt i garasje når den ikke blir brukt (Gitt at det faktisk blir noe kjøp). Skvettlapper blir det (Har egentlig ikke sett nytten før jeg begynte å loke rundt her inne...). Canton-anlegget er som sagt standard på RS, samme med girhendlene, som egentlig mest blir til pynt har jeg merket..

Angående chipping (Eller, tuning vil vel være mer korrekt å kalle det) er jeg fortsatt veldig i tvil. Det er jo særdeles dumt å risikere garantien lenge før bilen er bestilt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er forskjell på 2,0TDi motorene til Skoda, avhengig av hvilken bil de er montert i. Octavia har 2,0/184hk - 380nm, mens Kodiaq og Superb har 2,0/190hk - 400nm.

Ellers så er jeg helt enig med deg i at en vRS 2,0/230hk TSi er en frisk sak, fra Mai mnd så kommer 2,0/245hk TSi som et alternativ også :D 

Ser nå også at RS blir levert med bare 184hk utgaven av 2.0TDI, ikke 150hk selvfølgelig. viste det nok. 
Men, massevis av futt i 184hk utgaven.
Og kan si meg delvis enig at chip/programmering gir totalt endret følelse av motor på disse dieseldyrene.
Har programmert nåværende Audi, fikk 70-80nm og 30hk ca ekstra, og det ble en helt ny motor. 

Men, jeg er også veldig skeptisk til DSG kasse og chip. Så om du virkelig trenger det, så ville jeg gjort det hos en proff, som gir deg noe garanti på motor/drivverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vet ikke om du har kjøpt bil enda, men vil absolutt anbefale webasto (park. varmer) uansett om du har varm garasje eller ei. Personlig så kommer alle mine fremtidige biler til å ha det, når det gjelder chip (software endring) så leveres det vel sjeldent garanti på motor og drivverk utifra min erfaring, eneste garanti som gis er på selve softwaren, at den ikke krøller til noe, og iforhold til DSG kassa så mener jeg å ha lest at den er satt en grense på 500nm, men uansett når du tuner biler som dette så bør en holde seg unna launch control, og ikke gi full pinne ut fra hvert kryss, da går det hardt utover drivverk, men til vanlig (litt gøy) kjøring er det ingen problem å justere opp effekt. Bilen kan resettes til orginal før service, og det skal noe til at forhandler finner ut at bilen har vært tunet, da må de grave dypt i softwaren, ifølge min lokale tuner..

Men hvis det er lavere forbruk du er ute etter pga økonomi, så kan du ikke forvente å spare så innmari mye på å tune bilen, har selv VRS 2.0 TDI 4x4 og den ligger på ca 0.6, og du kommer vel KANSKJE ned på 0.5 ved tuning, men så må du huske på at det blir enda morsommere å dra på litt med 220-230 hk, og da går vinninga bokstavelig talt opp i spinninga:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ÅgeS skrev:

Vet ikke om du har kjøpt bil enda, men vil absolutt anbefale webasto (park. varmer) uansett om du har varm garasje eller ei. Personlig så kommer alle mine fremtidige biler til å ha det, når det gjelder chip (software endring) så leveres det vel sjeldent garanti på motor og drivverk utifra min erfaring, eneste garanti som gis er på selve softwaren, at den ikke krøller til noe, og iforhold til DSG kassa så mener jeg å ha lest at den er satt en grense på 500nm, men uansett når du tuner biler som dette så bør en holde seg unna launch control, og ikke gi full pinne ut fra hvert kryss, da går det hardt utover drivverk, men til vanlig (litt gøy) kjøring er det ingen problem å justere opp effekt. Bilen kan resettes til orginal før service, og det skal noe til at forhandler finner ut at bilen har vært tunet, da må de grave dypt i softwaren, ifølge min lokale tuner..

Men hvis det er lavere forbruk du er ute etter pga økonomi, så kan du ikke forvente å spare så innmari mye på å tune bilen, har selv VRS 2.0 TDI 4x4 og den ligger på ca 0.6, og du kommer vel KANSKJE ned på 0.5 ved tuning, men så må du huske på at det blir enda morsommere å dra på litt med 220-230 hk, og da går vinninga bokstavelig talt opp i spinninga:-)

Veldig enig i det du skriver her @ÅgeS :) Og det er fullt mulig at du har helt rett når det gjelder DSG kassa tåler 500nm også, men den DSG 6 kassa som sitter i Superb har en begrensning på 400nm.

Akkurat når det gjelder DSG kasser så finnes det veldig mange forskjellige av dem, så en må nesten ha typebetegnelsen på den aktuelle for å kunne si nærmere hva de tåler. Vet ikke om Skoda har noen DSG kasser som tåler mer enn 400nm enda, men om Kodiaq skulle komme med den varslede 2,0/240hk TDi motoren så har jo den et dreiemoment 500nm. Jeg vet jo at VW har DSG kasser som tåler mer, så de finnes jo innen VAG konsernet, men vet ikke om Skoda har fått noen restriksjoner på hva de får benytte av DSG kasser. Det er mange som sier og påstår mye, men hva som stemmer og kommer offentlig fra Skoda er gjerne noe helt annet.

Mulig den nye oljefylte DSG 7 kassa som bl.a. sitter i Kodiaq tåler mer enn 400nm, men det vet jeg ikke.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig nysjerrig nå, så jeg gjorde litt nettsøk på DSG max torque, fant dette på en seat side, men det er samme motor (2.0 tdi 184hk 380nm 6dsg):


"The upgraded DQ250 6 speed DSG fitted in the Cupra, Golf 7R and Audi S3 is the latest spec of this box with max torque limit of 450 Nm.
This means also when the torque exceeds 450 Nm the engine torque will be limited by the software.
Tuners like APR can put it up to 500Nm by raising the hydraulic oil pressure for the clutches and change the software setting the allowed torque limit higher.
All websites and Wiki's are still not updated with the new version info for this upgraded version.
Also the 184Hp TDI with DSG uses this spec version."

Og fra vacn.no:

DQ200 - Polo/golf Fabia/Octavia og A3 med maks motorstørrelse 1.2tfsi (muligens også 1.4tfsi 122hk) og 1.6TDI kommer med denne girkassen
-Dette er en 7trins DSG med tør clutch for lav effekt motorer opp til 250Nm (tror jeg)

DQ250 - Polo/Golf/R32 Fabia/Octavia A3/S3/TT/TTS med motorstørrelse 1.4tfsi (160hk) 1.8/2.0TFSI/TSI samt 1.9TDI/2.0TDI kommer med denne girkassen
- Dette er den originale DSG'n som kom først (finnes i 2 revisjonen) maks software dreimoment grense er satt til 350Nm. (Tåler over 500Nm med riktig sw) Her er det 6 trins gir og våtclutch.

DQ350 - Samme som over men installert i Passat og muligens Skoda Superb. En kraftigere utgave av DQ250 med muligheter til kraftigere gear og clutch pakker.
- denne infoen er ikke komplett da jeg ikke kan mere.

DQ500 "tverrstilte motorer" TT-RS og RS3
- 7trins DSG med våtclutch. Tåler langt over 500Nm ved riktig sw. (Tror den er begrenset til 450Nm fra fabrikk (sw sperre)

DL501 "rettstilte motorer" Transporter/Carravelle A4/A6
- 7trins DSG med våtclutch.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe mer bl.a. på denne siden her,

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Category:Transmissions

591b4672be4ac_Skjermbilde2017-05-16kl_20_31_51.thumb.png.7878cd842dccf6d56a71111bc2ba36f4.png

 

Ellers så har jo Wikipedia også en tabelloversikt,

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

591b4667b9142_Skjermbilde2017-05-16kl_20_11_10.png.81b74826f0b750dbccb923c5c9b38be1.png

Men hvor oppdaterte disse listene er vet jeg ikke, ei heller om det har kommet noen oppgraderinger fra VW på dem etter at listene ble publisert. 

Om alle DSG kassene er med på disse listene er jeg heller ikke sikker på, tenker da på den nye oljefylte DSG 7 kassa som sitter i Kodiaq bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som jeg skrev, hvor oppdatert de listene er vet jeg ikke.

Poenget var at det er mange forskjellige DSG kasser, og en DSG 6 er ikke bare en DSG 6, og det samme med DSG 7. Det er flere versjoner av dem også, både tørre og oljefylte.

Og DSG kassa som heter DQ381 er jo ikke nevnt med et ord i disse tabellene, så det er åpenbart mangler ved de listene........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...