Gå til innhold
Bobletrond

Oppdatering av Navigasjon, Columbus Octavia III


Anbefalte innlegg

Hei

Ny på forumet her, men ikke ny innen Skoda (Har min 3. Octavia nå, 4. Skoda.)

Octavian som jeg har nå (2016 1,8TSI 4X4 DSG) har jeg problemer med oppdatering av Navigasjonsenheten. Columbus (Traveller pakke) og Canton sound system. Har lastet ned ny oppdatering fra nettet, pakket ut og lagret filene på minnekort. Når jeg prøver å oppdatere får jeg bare opp ingen oppdateringsfiler funnet, selv om jeg velger SD enheten med nedlatede filer. Har lastet ned ZIP filen og pakket den ut slik det står beskrevet på Skoda sine nettsider, http://updateportal.skoda-auto.com.

Har lastet ned fra Skoda sine nettsider og lagt inn VIN nummer på min bil ved nedlasting.

Noen andre som har problemer med dette? Noen tips.

Må legge til at jeg bruker Mac.

 

Endret av Bobletrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Bobletrond :) 

Den største utfordringen her er at du benytter Mac, det gjør nemlig jeg også, og dermed så fungerte ikke dette for meg. Jeg snakket med selgeren, og han lastet ned oppdateringen spesifikt til min bil på sin windows pc og la det så inn på et sd-minnekort til meg. Dette kan du selvfølgelig få noen med en windows pc til å gjøre for deg også, bare ha stort nok minne kort. Til Superb (2016) som jeg har så var det visstnok ikke så farlig hvilken type minnekort jeg benyttet, men til Octavia, så måtte det være et originalt minnekort fikk jeg beskjed om. Så det bør du kanskje undersøke litt nærmere, jeg lyttet ikke så veldig nøye til akkurat den biten, så lenge jeg har Superb.........

Dette oppdaterte jeg så mitt Columbus Infotainment system med, minnekortet inn i slot 1 i dashbordet, og så velge de rette innstillingene på skjermen. Dette tar en stund (over 1 time) og bruker litt strøm, så dermed anbefalte selgeren at jeg burde ta meg en kjøretur mens oppdateringen gjorde seg ferdig. For tenningen må enten stå på, ellers så må må motoren være i gang. Stopper du motoren eller slår av tenningen så stopper også oppdateringen opp, og en må begynne helt på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er nok mest sannsynlig ikke kritisk hvilken maskin du bruker til å legge filene på minnekortet, men filsystemet du bruker på minnekortet.

Prøv enten en Windows maskin eller formater minnekortet først til FAT32, som nok 99% sikkert er det formatet Skodaen krever

Mac bruker ofte ExFAT filsystem til minnekort, hvilket også kan leses i Windows, men typisk får problem i biler. Ser det samme med USB disk koblet i min Mercedes B Electric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Bobletrond :) 

Den største utfordringen her er at du benytter Mac, det gjør nemlig jeg også, og dermed så fungerte ikke dette for meg. Jeg snakket med selgeren, og han lastet ned oppdateringen spesifikt til min bil på sin windows pc og la det så inn på et sd-minnekort til meg. Dette kan du selvfølgelig få noen med en windows pc til å gjøre for deg også, bare ha stort nok minne kort. Til Superb (2016) som jeg har så var det visstnok ikke så farlig hvilken type minnekort jeg benyttet, men til Octavia, så måtte det være et originalt minnekort fikk jeg beskjed om. Så det bør du kanskje undersøke litt nærmere, jeg lyttet ikke så veldig nøye til akkurat den biten, så lenge jeg har Superb.........

Dette oppdaterte jeg så mitt Columbus Infotainment system med, minnekortet inn i slot 1 i dashbordet, og så velge de rette innstillingene på skjermen. Dette tar en stund (over 1 time) og bruker litt strøm, så dermed anbefalte selgeren at jeg burde ta meg en kjøretur mens oppdateringen gjorde seg ferdig. For tenningen må enten stå på, ellers så må må motoren være i gang. Stopper du motoren eller slår av tenningen så stopper også oppdateringen opp, og en må begynne helt på nytt igjen.

Takker for tipset. Da prøver jeg å laste ned på jobb, der har jeg Windows pc. Får jeg det ikke da til får jeg overlate problemet til selger... Bilen er ikke 1 år enda.

Har formatert minnekortet i rett format, men hadde en liten mistanke om at det var Mac´n som lagde problemet, selv om det står at Mac kan benyttes.

7 minutter siden, PaulusA skrev:

Hei,

Det er nok mest sannsynlig ikke kritisk hvilken maskin du bruker til å legge filene på minnekortet, men filsystemet du bruker på minnekortet.

Prøv enten en Windows maskin eller formater minnekortet først til FAT32, som nok 99% sikkert er det formatet Skodaen krever

Mac bruker ofte ExFAT filsystem til minnekort, hvilket også kan leses i Windows, men typisk får problem i biler. Ser det samme med USB disk koblet i min Mercedes B Electric

Har formatert i rett format, har lastet ned egen SW for dette på Macén siden jeg bruker Windows på jobb og har minnekort og lagringsenheter som jeg benytter begge plasser. Har også fulgt oppskriften på nedlastingssiden til Skoda og minnebrikka kan leses på en Windows pc.

Endret av Bobletrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet at det er mulig fra Mac, men jeg vet også i følge selgeren at det er mye mer enn bare formateringen av minnekortet dette hadde med å gjøre. Han hadde hatt flere kunder med Mac som har prøvet, men av alle dem så var det kun et par (spesielt interesserte, for å si det slik) som hadde fått det til.

Ja selgeren hjelper deg med dette, selgeren min klargjorde minnekortet med alt sammen, så jeg var bare innom og hentet minnekortet, tok en kjøretur på litt over 1 time og leverte minnekortet så tilbake til ham igjen. Veldig enkel sak når først oppdateringen ligger med riktige filer på minnekortet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja jeg vet at det er mulig fra Mac, men jeg vet også i følge selgeren at det er mye mer enn bare formateringen av minnekortet dette hadde med å gjøre. Han hadde hatt flere kunder med Mac som har prøvet, men av alle dem så var det kun et par (spesielt interesserte, for å si det slik) som hadde fått det til.

Ja selgeren hjelper deg med dette, selgeren min klargjorde minnekortet med alt sammen, så jeg var bare innom og hentet minnekortet, tok en kjøretur på litt over 1 time og leverte minnekortet så tilbake til ham igjen. Veldig enkel sak når først oppdateringen ligger med riktige filer på minnekortet :) 

Takker for tips. Jeg faller vel i kategorien "spesielt interesserte" og føler jeg har god kontroll på filformater og pc/Mac, men har vel opplevd mer enn en gang at enkle ting enkelte ganger ikke er helt enkelt.

Har for tiden bare Mac hjemme, men har tilgang på Windows pc på jobb og en ny Windows pc er på vei i posten hjem :-). Har opplevd mer enn en gang at det er problemer med å endre eller slette filer som er lagret med window pc når bruker Mac, og motsatt.  Antar derfor at jeg bare prøver å laste ned oppdateringen med en windows PC først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Mac og har aldri problemer med å slette filer på Windows enheter, forutsatt riktig filsystem. Mac leser alle, men skriver og sletter litt færre filsystem 

Uansett, har også Parallels med Windows tilgjengelig, løser eventuelle problemer

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi i det minste i hvert fall det eldste operativsystemet/pc som finnes ser det ut til, hehe ;)

59017e3cbe428_Skjermbilde2017-04-27kl_07_11_28.thumb.png.cc68240991de98366d4e4d58c9b8943d.png

 

Selgeren uttalte dette før jeg skulle oppdatere Columbus på min Superb, det kan fint gjøres via Mac, men det krever kunnskaper og at en vet hva en gjør og ikke minst hva en skal gjøre med filene før de kan brukes.

Slik sa selgeren det også til meg når jeg kjøpte min forrige bil også (en VW Golf 2014 mk Vll), den «samarbeidet» enklest med iPhone/iOS, mens oppdateringer og andre ting ellers fungerer enklest med filer direkte fra windows pc. Det er fullt mulig via Mac, men det må gjøres noe mer med filene før de kan benyttes. Jeg vet ikke hva som må gjøres om, for bruk av pc er definitivt ikke mitt arb.felt/område........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Superb lll skrev:

men til Octavia, så måtte det være et originalt minnekort fikk jeg beskjed om.

Jeg gjorde dette på min octavia 2016 med columbus, jeg kjøpte i februar.

I mangel på stort nok lagringsmedie, så dro jeg og kjøpte ett originalt minne kort ja, fra verbatim ;)

https://www.europris.no/minnekort-mikro-sd-4-k-32-gb-172734.html 

Er micro sd med sd adapter, lasta ned ca 23Gb, med den windows pc ja.

Stappa det inn i slot en og slo på tenninga og det tok vel ca en time å installere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
3 timer siden, Tor2r skrev:

Enda en grunn til at jeg skal fortsette å mislike Mac :D 

Å jeg er så glad for hver eneste gang jeg slipper å ha noe med en Windows maskin å gjøre, men dessverre så må jeg det de få gangene noe må forandres på av dokumentasjon til arb.giver, men forsøker så godt jeg kan å styre unna ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2017 den 10.45, Superb lll skrev:

Så bra det ordnet seg :) 

Ser jo at du gjorde dette via en Windows PC, men gjorde du noen flere forsøk via din Mac @Bobletrond ?

Nei.

Antar at årsaken er hvordan fila blir pakket ut. På Windows ble ZIP fila pakket ut av EXE programmet som du bruker for å laste ned, mens på Mac måtte jeg bruke et program. Litt usikker på om det hadde funka hvis jeg hadde pakket ut fila på SD-kort formatert av Windows. Er ikke helt sikker på om det er formateringen eller utpakkingen som lager krøll. Skal forske litt mer på hva som skjer og legge ut mer info hvis jeg finner årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Bobletrond skrev:

Nei.

Antar at årsaken er hvordan fila blir pakket ut. På Windows ble ZIP fila pakket ut av EXE programmet som du bruker for å laste ned, mens på Mac måtte jeg bruke et program. Litt usikker på om det hadde funka hvis jeg hadde pakket ut fila på SD-kort formatert av Windows. Er ikke helt sikker på om det er formateringen eller utpakkingen som lager krøll. Skal forske litt mer på hva som skjer og legge ut mer info hvis jeg finner årsaken.

Ja kom gjerne med utfyllende info når du har forsket/forsøkt deg litt mer @Bobletrond, det kan være meget nyttig info som flere setter stor pris på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...