Gå til innhold
idarhr

Service Oversikt & Deler


Anbefalte innlegg

Hei.

Finnes det noko oversikt over kva som skal utførast på kvar service. Tenker på når du skal utføra service sjølv, så er det kjekt å få bytta det som skal byttast i forhold til Skodas anbefaling

Har ein Skoda Superb 3T5 2010 modell

Kor kjøper folk reservedeler ? ( original deler )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, idarhr skrev:

Hei.

Finnes det noko oversikt over kva som skal utførast på kvar service. Tenker på når du skal utføra service sjølv, så er det kjekt å få bytta det som skal byttast i forhold til Skodas anbefaling

Har ein Skoda Superb 3T5 2010 modell

Kor kjøper folk reservedeler ? ( original deler )

Du kan spørre et verksted om oversikt, er nok ikke helt håpløst.

Du kan fint benytte deler fra Mekomen, BilXtra etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, PaulusA skrev:

Du kan spørre et verksted om oversikt, er nok ikke helt håpløst.

Du kan fint benytte deler fra Mekomen, BilXtra etc

Takk for svar. Eg skal høyra med eit verksted.

Klarer ikkje finne noko i boka om kva Oljetype som er original.

Du veit ikkje kva type olje skoda har som original ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, idarhr skrev:

Takk for svar. Eg skal høyra med eit verksted.

Klarer ikkje finne noko i boka om kva Oljetype som er original.

Du veit ikkje kva type olje skoda har som original ?

Det er ikke vanskelig. I utgangspunktet brukes 5-30W olje ved longlife og 5-40W hvis du ønsker kortere intervaller eller har oljeforbruk. Mekonomen etc hjelper deg også med dette.

Begge syntetiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, PaulusA skrev:

Det er ikke vanskelig. I utgangspunktet brukes 5-30W olje ved longlife og 5-40W hvis du ønsker kortere intervaller eller har oljeforbruk. Mekonomen etc hjelper deg også med dette.

Begge syntetiske

Så det er ikkje så nøye om du bruker Mobil 1, Castrol

O.s.v ? Om det er lurt å forholde seg til samme leverandør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, idarhr skrev:

Så det er ikkje så nøye om du bruker Mobil 1, Castrol

O.s.v ? Om det er lurt å forholde seg til samme leverandør ?

Det kan ofte være lurt å holde seg til eksakt samme olje som brukt tidligere, men hvis du har hatt mye oljeforbruk kan det lønne seg å bytte til annet fabrikat. Husk at selv om mye olje oppfyller kravene er det likevel store forskjeller mellom de forskjellige fabrikatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PaulusA skrev:

Det kan ofte være lurt å holde seg til eksakt samme olje som brukt tidligere, men hvis du har hatt mye oljeforbruk kan det lønne seg å bytte til annet fabrikat. Husk at selv om mye olje oppfyller kravene er det likevel store forskjeller mellom de forskjellige fabrikatene. 

Ja, var det eg tenkte. Bruker ikkje noko olje. Men du veit ikkje kva olje produsnet skoda bruker. Eller må eg kontakte bilforhandler som har utfmrt tidligare servicer får å få innfo ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, idarhr skrev:

Ja, var det eg tenkte. Bruker ikkje noko olje. Men du veit ikkje kva olje produsnet skoda bruker. Eller må eg kontakte bilforhandler som har utfmrt tidligare servicer får å få innfo ??

Selv om garantien på bilen din har gått ut, så kan du fremdeles ha mobilitetsgaranti om serviceintervalene på din bil er overholdt. Da anbefaler jeg deg å forhøre deg med verkstedet, slik at du kan følge opp med den samme ojlen som forhandler/verksted hele tiden har benyttet på din bil.

Om du ikke har mobilitetsgaranti på din bil, så vet jo likevel forhandler hvilken olje det skal være til din bil/motor.

 

EDIT:

Hva som ellers skal utføres på servicer skal være opplyst i ditt servicehefte, om det ikke ligger i bilen, så har forhandler alt som er gjort på din bil registrert på data. Dvs såfremt at tidligere eier(e) har fulgt opp servicer på merkeverkstedet...........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, idarhr skrev:

Ja, var det eg tenkte. Bruker ikkje noko olje. Men du veit ikkje kva olje produsnet skoda bruker. Eller må eg kontakte bilforhandler som har utfmrt tidligare servicer får å få innfo ??

Ja, spør de du, det er best så tar du ingen sjanser

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mariusbekk skrev:

Null problem! Bare si ifra om det er noe mer du lurer på så kan jeg slå det opp i oppslagsverket! 

Tja. Du klarer ikkje å få frem ein oversiket over kva som skal utførast på kvar servicene ? 70.000km, 80.000km 100.000km osv ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, idarhr skrev:

Tja. Du klarer ikkje å få frem ein oversiket over kva som skal utførast på kvar servicene ? 70.000km, 80.000km 100.000km osv ??

Nei dessverre, har kun oversikt over deler, delenummer og bilder. Noen av delene med priser, noen uten. Alt originalt levert hos Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...