Gå til innhold
Mariusbekk

Feil / Tull med Colombus Octavia III


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 2015 mod Octavia med Colombus head-unit.

Når jeg spiller av med blåtann så er det mye skurring. Det er så ille til tider at jeg trudde at jeg hadde sprengt opptil flere høytalere.
Jeg har også problemer med USB fra min iPhone hvor følgende skjer:

1. Uansett om jeg trykker pil framover eller bakover på rattet så bytter den til neste sang (Aldri bakover)
2. Når jeg bytter sang så bytter ikke sangnavnet eller informasjonen om sangen på displayet i bilen. Telefonen viser korrekt info.
3. Bilen viser ofte helt feil lengde på sangene, noen ganger viser den at sangen skal være ferdig på displayet i bilen selv når sangen kanskje har igjen 1 minutt. Ingen sammenheng så vidt jeg kan se. 

Er det flere som opplever at dette fungerer dårlig? Skulle gjerne brukt Blåtann i stedet for kabel, men der er jo lydkvaliteten utrolig dårlig. 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjedelige problemer dette her.

Først og fremst bør du prøve systemet med annen mobil for å se om samme feil. Hvis det er det ville jeg rapportert det inn til Skoda.

Ang kabel/Bluetooth så vil kabel gi bedre lyd da lyden i mellom mobil og bil ikke komprimeres der. Bluetooth er som middels dårlig mp3.

Dette avhenger selvfølgelig av kvaliteten på lyden du sender fra mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kunne evt utelukke noe, er det slik uansett hvilket «medie» du spiller?

Altså om du spiller av en CD-plate, radio, musikkfiler via SD-kort og evt noe annet enn din iPhone, har du da de samme forstyrrelsene i lyden?

Men det er jo merkelig at det skal være slik om du avspiller enten via blåtann eller via USB, en dårlig og/eller uoriginal kabel er gjerne en forklaring, men det skal jo ikke påvirke lyden via blåtann...........

Litt mer info, så blir det kanskje litt enklere å kunne komme frem til noe mer konkret her.......

 

EDIT:

En oppdatering av Columbus spilleren sin firmware (om det finnes en hos forhandleren?) kan kanskje også hjelpe noe her? Oppdatert iOS på din iPhone kan muligens også hjelpe, om du ikke allerede har siste versjon?

Altså dette siste her er litt «å skyte fra hofta eller i blinde», men noen ganger så kan løsningene være ganske enkle......... Håper det løser seg for deg :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spikke fliser, så står det ikke at lyden er ok med kabel. Det står at lyden er dårlig med blåtann, og det gir jo ikke automatisk god lyd via kabel............? ;)

Så er det i tillegg en del andre problemer som oppstår når iPhonen er tilkoblet via kabel.........., og det var derfor jeg lurte på hvordan både lyd og andre ting fungerer med andre avspillingsmedier, slik som CD, radio, musikkfiler fra sd-kort, etc. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er helt enig med deg @PaulusA (og jeg tolket det egentlig slik jeg også), men det er enkelte ganger lettere å komme med mer konkrete forslag om det kommer frem i klar-tekst om alt annet er i orden :D 

Blåtann er ikke den beste måten og spille av lydfiler på, det er jeg helt enig med deg i, men noe kan kanskje bli litt nedre med noen oppdateringer, selv via blåtann. Men det klart beste er jo å bruke kabel, eller andre «medier» til å spille av musikk med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PaulusA skrev:

Hei, kjedelige problemer dette her.

Først og fremst bør du prøve systemet med annen mobil for å se om samme feil. Hvis det er det ville jeg rapportert det inn til Skoda.

Ang kabel/Bluetooth så vil kabel gi bedre lyd da lyden i mellom mobil og bil ikke komprimeres der. Bluetooth er som middels dårlig mp3.

Dette avhenger selvfølgelig av kvaliteten på lyden du sender fra mobilen

Hei og takk for flere svar, skal prøve å gi dere tilbakemeldinger på alt dere har skrevet ila dagen. Svarer på det som står over min tekst osv nedover. 

Problemet dukker opp med flere telefoner (Begge er dog iPhone 7).
Jeg er klar over at USB er bedre, men hadde helt OK lydkvalitet i min gamle bil med en Pioneer ettermontert spiller. Mener også at Colombus er Pioneer? (Mulig jeg tar feil her). Dog burde det ikke være skurring i en slik bil når det ikke er det i høyttalere til 200 kroner på elkjøp.
Glemte også å nevne at lyden via blåtann til tider hakker, har ikke tenkt på om dette kommer samtidig med varsler på telefonen, men skal sjekke ut dette.

3 timer siden, Superb lll skrev:

Bare for å kunne evt utelukke noe, er det slik uansett hvilket «medie» du spiller?

Altså om du spiller av en CD-plate, radio, musikkfiler via SD-kort og evt noe annet enn din iPhone, har du da de samme forstyrrelsene i lyden?

Men det er jo merkelig at det skal være slik om du avspiller enten via blåtann eller via USB, en dårlig og/eller uoriginal kabel er gjerne en forklaring, men det skal jo ikke påvirke lyden via blåtann...........

Litt mer info, så blir det kanskje litt enklere å kunne komme frem til noe mer konkret her.......

 

EDIT:

En oppdatering av Columbus spilleren sin firmware (om det finnes en hos forhandleren?) kan kanskje også hjelpe noe her? Oppdatert iOS på din iPhone kan muligens også hjelpe, om du ikke allerede har siste versjon?

Altså dette siste her er litt «å skyte fra hofta eller i blinde», men noen ganger så kan løsningene være ganske enkle......... Håper det løser seg for deg :) 

Hei og takk for svar. 
Kabelen er original, nesten ny og som du sier skal ikke påvirke lyden ved bruk av blåtann.
Mer konkret informasjon er ikke så lett å komme med da jeg føler jeg har fått sagt ting slik det oppleves hehe. 
Har prøvd å stille inn EQ på lydanlegget uten at dette har hjulpet.
Jeg tok en oppdatering på spilleren, men jeg husker ikke om dette bare var kartet (Meget mulig når jeg tenker meg om), kan evt høre med forhandler. Burde ha kommet en update på to år.

1 time siden, Superb lll skrev:

Med fare for å spikke fliser, så står det ikke at lyden er ok med kabel. Det står at lyden er dårlig med blåtann, og det gir jo ikke automatisk god lyd via kabel............? ;)

Så er det i tillegg en del andre problemer som oppstår når iPhonen er tilkoblet via kabel.........., og det var derfor jeg lurte på hvordan både lyd og andre ting fungerer med andre avspillingsmedier, slik som CD, radio, musikkfiler fra sd-kort, etc. :) 

Hei og takk for svar.
For å ta det med te-skje, snekker Andressen så er lyden helt konge med USB ;)
Lyd fra CD og sd-kort er ikke testet. Lyd via DAB fungerer helt perfekt uten problemer.

32 minutter siden, Superb lll skrev:

Hehe, jeg er helt enig med deg @PaulusA (og jeg tolket det egentlig slik jeg også), men det er enkelte ganger lettere å komme med mer konkrete forslag om det kommer frem i klar-tekst om alt annet er i orden :D 

Blåtann er ikke den beste måten og spille av lydfiler på, det er jeg helt enig med deg i, men noe kan kanskje bli litt nedre med noen oppdateringer, selv via blåtann. Men det klart beste er jo å bruke kabel, eller andre «medier» til å spille av musikk med :) 

Er enig med dere i at Blåtann ikke er den beste måten å spille av lydfiler på, men det burde fungere bedre enn at det skurrer så mye at man er redd for at man har sprengt alle høyttalere i bilen, har rene lyd på "ta med seg rundt"-høyttalerene fra Elkjøp.

Jeg har nå bestilt time hos Skoda og fikk dette allerede på Fredag (Hadde jeg aldri trudd) så da får vi se. De sa at dette skulle gå på garanti så lenge høyttalerene ikke var sprengt. Dog skjønner jeg ikke at feil med visning og at ratt-kontrollen ikke fungerer kommer av sprengte høyttalere haha. 

Igjen, takk for svar alle sammen. Jeg skal sjekke om jeg får lastet ned ny firmware til spilleren og så teste. Er det noen som evt har lenke til hvor man finner slikt?

 

Og en annen ting helt Off-Topic - Er det noen her fra Akershus / Jessheim området og/eller er det noen treff her omkring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg fomla meg til å koble opp Iphone 7 mot Amundsen anlegget, (med denne ekstrapakken) i min 2017 Scout. Jeg streamer Spotify direkte via bluetooth til musikkanlegget, og kan ikke merke forskjell på kvaliteten i forhold til om jeg spiller CD rippa musikk, høyeste kvalitet, via minnekortet. Veldig godt fornøyd med dette anlegget på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåtann er ganske sarte greier. Jeghar ingen bred erfaring med blåtann og Columbus, annet enn at det fungerte utmerket i Kodiaqen jeg prøvekjørte i sommer. Men jeg bruker iPhone 6s og et par Denon blåtann hodetelefoner hver dag til og fra jobb. Og de krangler mye i starten hver gang jeg skal bruke de. Jeg må gjerne koble opp blåtannfunksjonen flere ganger via telefonen før den kobler skikkelig. Og av og til opplever jeg hakking og spraking. Da hjelper det å skru av og på blåtann på telefon før jeg prøver igjen. Men når det omsider kobler skikkelig, fungerer det brillefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tronna skrev:

Blåtann er ganske sarte greier. Jeghar ingen bred erfaring med blåtann og Columbus, annet enn at det fungerte utmerket i Kodiaqen jeg prøvekjørte i sommer. Men jeg bruker iPhone 6s og et par Denon blåtann hodetelefoner hver dag til og fra jobb. Og de krangler mye i starten hver gang jeg skal bruke de. Jeg må gjerne koble opp blåtannfunksjonen flere ganger via telefonen før den kobler skikkelig. Og av og til opplever jeg hakking og spraking. Da hjelper det å skru av og på blåtann på telefon før jeg prøver igjen. Men når det omsider kobler skikkelig, fungerer det brillefint.

Skjønner problemet. Jeg har virkelig hata blåtann før, men det har tydeligvis skjedd noe de siste par åra. Bruker blåtann på både GOPRO5 kamera og et par BOSE 35 hodetelefoner, samt Skoda entertainment. Blåtann parrer seg som kaniner uten et sprak eller knirk, og lyden er formidabelt bra fra Iphone7 over på Amundsenanlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...