Gå til innhold
Neil76

Skoda ikke start - ikke lys i dashbord


Anbefalte innlegg

Hei. Har en Skoda Octavia fra 2009 (men 2010-modell) som ikke ville starte i dag. Når jeg vrir om nøkkelen så er dashbordet helt dødt. Det er lys der som styrer viften og AC. Når jeg så vrir om videre starter motoren, men dør umiddelbart. Trodde det var noe med startsperren så prøvde med nøkkel nr 2 uten hell. Prøvde først også med startkabler. Batteriet er bra. Noen som har noen gode tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg kjenner til at det er flere VW utdannede mekanikere rundt omkring, som har gode diagnose verktøy, og gjør slikt billigere enn originalt. Bl.a. hos Automester. Ta noen telefoner først ?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner til at det er flere VW utdannede mekanikere rundt omkring, som har gode diagnose verktøy, og gjør slikt billigere enn originalt. Bl.a. hos Automester. Ta noen telefoner først ?

Lykke til!

Noe av det du skriver her @PaulusA er jeg definitivt enig med deg i, uten tvil. :) 

Men en skal ikke nødvendigvis bare gå ut i fra at merkeverkstedet er den mest kostbare løsningen, i noen tilfeller så er det det, men det er ingen fasit, så en ringerunde som du foreslår er veldig smart :)

I firmaet der jeg jobber så leaser vi arb.bilene (og vi har flere hundre biler totalt), og leasinselskapet har vært veldig på oss for å få oss til å benytte andre verksteder for at det skal være billigere med tanke på servicer og reparasjoner, men det er noe de oftere og oftere går tilbake på for vår del. For det stemmer ikke at vi sparer så mye penger på det (mange ganger er det faktisk helt motsatt), det har med at merkeverkstedet har oppdatert kompetanse på mekanikerene for et bestemt bilmerke, oppdatert programvare for et bilmerke, spesialverktøy for et bilmerke, en omfattende liste over hva som har skjedd med biler som har tilsvarende «symptomer» etc å gjøre, og ikke minst at de stort sett kun har servicer, reparasjoner, feilsøking, etc på et merke og blir helt spesialister på det og er da oftere raskere og mer effektive. Selvfølgelig ingen fasit det heller, men det stemmer oftere og oftere for vår del, og vi har som nevnt mange biler og et meget godt grunnlag å sammenligne dette med. For det føres statistikk på alt og alle bilene har hver sin «kostnadsmappe», så det er veldig enkelt å se hva som lønner seg og ikke gjør det........ 

Forholdsvis enkle ting kan bl.a. ta lengre tid på et annet verksted fordi de mangler deler, utstyr, verktøy og kompetanse, og gjør at vi da må leie biler i tillegg til å betale leasing av bilen som er på verksted, og dette er med på å øke våre kostnader i del tilfeller, og da er det jo ikke lønnsomt med andre verksteder likevel i alle tilfeller. Det kan selvfølgelig være helt annerledes om en ikke trenger bilen med en gang, og har muligheten til å la den stå der til den er klar.........

Så enkelte ting er jeg helt enig med deg i at det kan være lønnsomt å utføre andre steder enn på merkeverkstedet, mens andre ting bør en absolutt foreta på merkeverstedet, men så var det å sortere ut hva en bør gjøre hvor da......... ;)   Og da er jo ringerunden du foreslo et meget smart sted å starte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Svaret på dette er sikring nr. 6 (= originalt 5 A som driver bl.a. dashbordet inkl. startsperren.)

Skoda har visst om dette fenomenet på enkelte biler, og sendt ut en teknisk melding, ca. 2010, til sine forhandlere om at sikring nr. 6 tillates erstattet med en på 7,5 A = problem løst!

Smertelig erfart selv, etter 2 verksted-besøk og utgift på kr. 4.500,-! "Dyr" sikring, og ingen innrømmelser fra importøren; slike feil som fabrikant og importør vet om, burde kunne enkelt rettes på service istedenfor å dytte regningen over på kunden!

Endret av Sjur
Utfyllende opplysninger!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme med min Octavia og. Hos meg var visstnok den hovedkabelen som div ledninger går ut til, å går ut til div sensorer, blitt (gammel) og sprø, å dermed brudd, å at den enten ikke vil starte eller går i nød. Bilen har stått verksted noen uker nå 🤔. De har vel ikke tid å se på den, å bytte ledningsnett ennå😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...