Gå til innhold
Superb lll

Serviceintervaller, og hva som skal gjøres når......?


Anbefalte innlegg

Som de fleste sikkert vet her så har jeg en Superb st.vogn (1,8/180 TSi, DSG 7) 2016, og nå kommer den med varsel om service om x-antall kilometer. Det er da den første servicen og den skal jeg selvfølgelig utføre, og servicen er allerede bestilt. 

Det som jeg vet skal gjøres nå er;

  • Oljeskift (longlife)
  • Oljefilter
  • Luftfilter
  • Pollenfilter
  • Og en gjennomgang av bilen via data

Når dette er utført så blir jo både garantien og mobilitetsgarantien til bilen videreført frem til neste service.

Men nye Skodaer leveres ikke lenger med servicehefte og det synes jeg er en uting, for det er helt opptil bilen og gi beskjed om hva som skal utføres når. Jeg savner å ha litt bedre kontroll med dette selv, både av egen interesse men også litt pga av økonomisk planlegging, for det er jo stor forskjell på prisene på servicene etter hva som skal gjøres. Etter tidligere erfaringer (med andre bilmerker) så har det vært alt fra 2.500,- og helt opp til ca 12.000,- alt avhengig av hva som skal utføres, og det betyr jo også litt for lommeboka (i hvert fall min)..........

Serviceintervallene er jo i utg.pkt. hvert 2. år eller 30.000km avhengig av hva som inntreffer først, en litt mer «krevende/aktiv» kjørestil kan gjøre at service må utføres tidligere enn dette også, men det gir jo bilen varsel om selv. Servicen på min bil utføres nå etter ca 14 mnd og 28.200 kjørte km.

 

Så her kommer da mitt spørsmål, er det noen som vet om det finnes noen steder å søke opp info om hva som skal gjøres ved hvilke kjørelengder, etter antall år, etc?

 

Jeg har søkt en del selv etter info om dette, men har ikke funnet noe som har gjort meg hverken mer informert eller klokere. 

Tenker da på slike ting som;

  • Tennplugger (kilometer eller år)
  • Bremsevæske (kilometer eller år), tror det er antall år her, men evt. mye kjøring vil jo fremskynde dette.......
  • Evt. reg.reim (kilometer eller år), det innbærer jo som regel bytte av strammehjul til reg.reima og vannpumpe i tillegg, hvilket også merkes godt på prisen......
  • Service på DSG kassa (kilometer eller år), eller er det bare den oljefylte DSG kassa som det utføres service/oljeskift på........
  • Service av Haldex systemet 4x4 (for de som har det)..........
  • Etc.........

Ikke noe av dette eller andre ting står det jo noe om i papirene som følger med bilen, ikke noe info har jeg heller funnet på Skoda sine sider, men det kan jo hende at jeg leter på feil sted........

Noen som vet noe mer her? Fint om dere evt. kan linke til den infoen dere finner eller har kunnskap om :)  

Er jo ikke kjempeviktig dette her, det er kun for å stille min (og muligens noen andres) nysgjerrighet :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg forholdsvis liten oversikt over, men et tips rent økonomisk er å lage en egen bilkonto med avsetning hver måned. Det har jeg gjort siden  2000, og det har resultert i at jeg alltid har hatt penger til dekk, service, reparasjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har regningskonto som jeg benytter til dette, selv om jeg synes det er greit å vite om kommende service er et 4 eller 5 sifret beløp ;)

Men synes også det er greit å vite hva som skal gjøres til hvilke tidspunkt og kjørelengder på bilen min også.

Får høre om de kan kjøre ut en liten «liste» til meg hos forhandleren om kommende servicer, hvis det er noe de har muligheten til å gjøre da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken serviceintervall du har? Det er 6 intervaller, QI 1 - Ql 6. Mener det skal stå på det klistremerket som iallefall forhandleren min har klistret på første side i instruksjonsboka. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk beskjed om av selgeren når vi gikk igjennom bilen ved levering var at bilen sier i fra selv, men at det var et utg.pkt. om serviceintervaller hvert 2. år eller 30.000km, avhengig av hva som kom først. En mer aggressiv/hard kjørestil eller mye småkjøring kan gjøre at det blir kortere kjørelengde mellom servicene.

Jeg fikk første varsel om service (olje skift) innen 1.900km når bilen hadde kjørt 27.700km, og nå har den kjørt ca 28.100km og jeg får nå beskjed om service innen 1.400km, og service blir utført i løpet av denne uken som kommer.

Tittet i instruksjonsboka, men det var ingen klistrelapp der, ei heller i heftet ang. mobilitetsgarantien. Det eneste det står noe om i instruksjonsboka ang. service er dette her og ironisk nok som jeg har uthevet i bildet, Informasjonen om serviceintervallene finnes i serviceheftet (hvilket da ikke følger med lenger),

 590f73ca6ca7b_Skjermbilde2017-05-07kl_21_12_19.thumb.png.7a17354cb16c92bb44a466fb8d2dbe1f.png

Disse varslene under her har ikke kommet opp enda, men for at de skal komme så må jeg nok komme enda nærmere at servicen skal utføres.

590f73d524783_Skjermbilde2017-05-07kl_21_10_57.thumb.png.6d1c93bce2931a805fb9bb9bb2a7a55f.png

Det som skal utføres denne uken er

  • Oljeskift (Longlife)
  • Bytte av oljefilter
  • Sjekk av bilen via tilkobling til pc

 

  • Så var det frivillig bytte av luft og pollenfilter, hvilket jeg også gjør.

Dette gjøres for å opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien.

 

Ingen andre koder eller noe som helst kommer det hverken frem i bilen eller i instruksjonsboka, så de kodene Ql 1 - Ql 6 som du nevner her @Core2Duo har jeg hverken hørt om eller sett tidligere. Vet du hva de forskjellige koden her innebærer, og hvor en evt. kan finne mer info om dem?

Så noe mer enn 2. år eller 30.000km for oljeskift/service vet jeg ikke.

Regner med at det er bytte av bremsevæske etter 3 år, men det er slike ting jeg ønsker å vite litt mer om. Service på DSG kasse, tennplugger, evt glødeplugger for de som har diesel, reg.reim, etc. Men har ingen info om noe som helst dessverre. Så jeg er nok litt gammeldags, og savner serviceheftet jeg........ ;) 

Det står heller ingenting i Appen - Mitt bilhold, bortsett fra at den bestilte servicen bilen skal ha denne uken, nå ligger tilgjengelig der........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan finne dette i instruksjonsboka til bilen min. Det er nok ikke så veldig mye hjelp, for det er bare basisinformasjon om oljeskift og disse enkle tingene der. Jeg har QI 6 variabelt serviceintervall. :) Virker som du også har det, om du er inne nå til første oljeskift, som nå snart har kjørt 30.000. 

247.png

248.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser definitivt ut til at vi har det samme serviceintervallet @Core2Duo :) Men jeg jeg finner ikke mer info enn hva jeg viste i mitt forrige innlegg i noen av bøkene, hefter eller papirer jeg har om bilen min. Det synes jeg er litt for tynt med info om jeg skal være helt ærlig.

De skjermbildene du viser til her, finner jeg ikke noe om i det hele tatt i instruksjonsboka jeg har, men det bekreftet jo hva jeg trodde ang bytte av bremsvæske når bilen er 3 år da ;) Men om det kan forandre seg om en kjører vesentlig mer enn 30.000km i året står det jo ikke noe om her heller etter hva jeg kan se. 

Du har jo en helt annen instruksjonsbok enn hva jeg har også, på side 247 i min bok er det listet tekniske data på 3 forskjellige motorer..........

590f8ddd88c71_Skjermbilde2017-05-07kl_23_12_05.thumb.png.d6ae506af67cb0927c940d8de7cfafa1.png

Så det har tydeligvis blitt mer info i instruksjonsboka fra 2016 til 2017 modellene, og det er jo positivt. Men det hjelper jo lite for oss som har 2016 modellene da........ Kan jo være at det er forskjell på bøkene med tanke på hvilken motor en har også, men det har jeg mine tvil om egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service er utført i dag :)

Jeg snakket med kundemottakeren i dag og det verserer jo flere forskjellige løsninger her, fordi det er så mange forskjellige parametere alt er avhenging av. Forskjellige serviceintervaller forekommer som det stod på listen du viste frem lenger opp i tråden alt avhengig av hvilken kjørestil, mye små kjøring, hva eieren ønsker og hva bilen selv gir beskjed om i forhold til hvilken service som er valgt.

Noen vil ha bytte av olje og oljefilter hver 15.000km uansett hva serviceintervallene sier fordi de synes at det er for lenge med 30.000km mellom hvert oljeskift. Det er jeg også forsåvidt enig i, og hadde jeg kjørt ca 15.000km i året så hadde jeg også byttet olje årlig.

Jeg fikk kundemottakeren til å ta et skjermbilde av hvordan de forskjellige intervallene er dette er til min bil riktignok, din bil vil nok være lik @Core2Duo bortsett fra service på DSG kassa som du har (den servicen har ikke jeg på min DSG kasse). Men med en dieselmotor så vil det se litt annerledes ut igjen med tanke på glødeplugger i stedet for tennplugger og muligens service/sjekk av AdBlue. 

Men som sagt de intervallene kan forandre seg avhengig av kjørelengde, hvilken type kjøring en har mest av og om det lønner seg å kombinere ting når bilen er inne for en av de andre tingene på lista. Legger ved et utklipp av skjermbildet jeg fikk, så kan du se selv @Core2Duo  Det som står på listen her er forøvrig maksgrenser, det kan som nevnt skje tidligere :)

 5912f8c9e2f4d_Skjermbilde2017-05-10kl_13_10_38.thumb.png.d75b4268e1219bde0a7718af14db8dd9.png

Var det noe slikt du tenkte på @Core2Duo ? (husk som sagt at du vil ha DSG service/oljeskifte i tillegg her, uten at jeg vet intervallene for det)

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvilke Skoda motorer som har registerreim og registerkjede?

Spesielt så lurer jeg jo på min egen bil som har 1,8/180hk TSi (bensinmotor), men dette er kanskje noe andre også har nytte av.........?

I den oversikten jeg fikk av kundemottakeren i dag (står i mitt forrige innlegg) så står det ingenting om intervaller for bytte av registerreim, så da er det muligens registerkjede i min motor? Men skulle gjerne sett det stått bekreftet (eller avkreftet) et sted, slik at det ikke bare er en høyst ukvalifisert gjetning fra min side............

Noen som har kunnskaper her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg klarte google meg til, ser det ut at alle motorene i MBQ platformen har registerreim. Vet ikke intervallet på skifte, men vil tippe det er 160-200kkm. DSG6 kassa har vel intervall på 60.000km, så den må jeg vel ta til høsten tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Var det noe slikt du tenkte på @Core2Duo ? (husk som sagt at du vil ha DSG service/oljeskifte i tillegg her, uten at jeg vet intervallene for det)

Joda, ble da noe klokere. DSG-service vet jeg iallefall er hver 60.000 km, eller hver 3 eller 4 år. :) 

 

9 minutter siden, Superb lll skrev:

Er det noen som vet hvilke Skoda motorer som har registerreim og registerkjede?

2017-modellen av Superb er slik: 

- Reim på alle TDI + 1,4 TSI

- Kjede på 1,8 TSI og 2,0 TSI 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da kom det jammen 2 forskjellige opplysninger for motoren i min bil, så da var en vel egentlig like langt da........ ;) 

Noen av dere ( @CitizenX eller @Core2Duo ) som har noen linker e.l. til hvor dere har funnet ut det som dere har skrevet her?

 

Evt. så tar jeg en telefon til kundemottakeren i morgen om jeg ikke finner noe konkret info om dette, så blir det bekreftet hva det egentlig er i motoren på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Core2Duo skrev:

Takk @Core2Duo :) 

Jeg fant de akkurat selv også :) 

5913642276725_Skjermbilde2017-05-10kl_21_01_50.thumb.png.06c3563088d83f6fa65c7ea17915b20a.png

5913642d2804c_Skjermbilde2017-05-10kl_21_02_06.thumb.png.c383eff147e14588c7efa977dc58832d.png

Så da er det registerkjede i min bil, og det var vel egentlig det jeg trodde også, siden det ikke kom opp noe info om dette i listen for serviceintervaller fra kundemottakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...