Gå til innhold
Core2Duo

Verdenspremiere 18. mai kl 19.00


Anbefalte innlegg

Vil nok tippe digital cockpit vil bli ekstrautstyr, det er det jo også på Passat etc.... men hos VW så koster jo faktisk det samme ekstrautstyret en god del mer enn det gjør hos Skoda :) Så velger å tro att heller ikke dette på lik linje med alt annet ekstrautstyr ikke har noen avskrekkende pris! Kjører personlig Superb med det meste av utstyr, og må si det er prisen på ekstrautstyr som gjør nybilkjøp veldig hyggelig! Da konkurende merker skremmervannet av dem fleste med prislappen på en del utstyr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 

10 timer siden, Marius skrev:

Ah, skjønner. Nei, jeg har mine tvil på at dette blir standard. I audi f.eks så er du avhengig av Navigasjon blandt annet for å kunne bestille digitalt instrumentpanel. Så, da blir prislappen fort 30000,- for slikt.
Men, nå er det jo kjent at ekstrautstyr er mange gangen billigere på Skoda enn Audi. Så, er ikke sikkert det kommer til å koste skjorta :)

Har også sett en sen 2016 modell, Audi RS6 uten hel digitalt instrumentpanel. Og når det ikke er standard der engang... Så :D

Det er slik jeg regner med at det blir også, lagt inn som et mulig ekstrautstyr, bare håper at det ikke også krever at en må ta med største navi-pakke/stor skjerm e.l., for da koster det fort mange penger. Men inntil videre så er jo det bare spekulasjoner.

Skoda er jo vanligvis flinke til å prise sitt ekstrautstyr og sine utstyrspakker til relativt fornuftige priser synes jeg, det hele kommer bare an på om det krever at en må velge noe annet i tillegg, men vi håper på det beste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2017 den 20.12, Sjåføren skrev:

Det ble motorene jeg listet opp i en post lenger opp, men uten at det var nevnt om kombinasjoner med gearkasser og firehjulstrekk (noe den selvfølgelig får). Litt usikker på om 1,0 ltr, egner seg som 4x4

http://www.tv2.no/broom/9136831

Brook skriver følgende:

Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i Skoda-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Synes det er merkelig at Karoq ikke får den nye 2,0/180hk TSi som sitter i Kodiaq, så lenge de plasserer den største dieselmotoren de har i Karoq, men men, det er jo lov å håpe at den kommer på plass etterhvert. 

Ja, eller 2,0 TSI med 245hk og 4x4. Det hadde vært en skikkelig RS-utgave...... Husk at forrige Fabia RS ble levert med 180 hk, så de kan hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjåføren skrev:

Ja, eller 2,0 TSI med 245hk og 4x4. Det hadde vært en skikkelig RS-utgave...... Husk at forrige Fabia RS ble levert med 180 hk, så de kan hvis de vil.

Ja så absolutt, Skoda kan virkelig levere om de vil, men kanskje ikke alt de vil.........? For jeg regner med at «storebror» legger inn noen restriksjoner for at de ikke skal bli utkonkurrert av «lillebror», for det kan skje om Skoda får fortsette det de har startet med her, håper det ikke stemmer, men blir ikke overrasket om det gjør det.......

Skoda (vRS) Octavia 2,0/245hk TSi og 4x4 hadde også vært en artig bil, det er jo lov å håpe ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superb lll skrev:

Ja så absolutt, Skoda kan virkelig levere om de vil, men kanskje ikke alt de vil.........? For jeg regner med at «storebror» legger inn noen restriksjoner for at de ikke skal bli utkonkurrert av «lillebror», for det kan skje om Skoda får fortsette det de har startet med her, håper det ikke stemmer, men blir ikke overrasket om det gjør det.......

Skoda (vRS) Octavia 2,0/245hk TSi og 4x4 hadde også vært en artig bil, det er jo lov å håpe ;)   

Det er nok bare å skyte en lang pil etter "artige" Karoq'er. Kvelt av miljøprofilen/nederst på rangstigen/fornuftighetsprofilen. Og hybridversjoner kommer sikkert ikke før det er fy-fy det heller, og alle fordeler er forsvunnet. Det er vel ingen som gidder å kjøpe hybrid (som må drasse rundt på to fremdriftssystemer) om noen år hvis det ikke er er billigere. Veier ikke en GTE-Golf 200 kg mer enn tilsvarende bensinvariant?

Men den nye 1,5 TSI er vel spennende nok den. Noen som har kjørt en bil med den motoren? Finnes den i forskjellige effektuttak, eller 140 hk den eneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er nok bare å skyte en lang pil etter "artige" Karoq'er. Kvelt av miljøprofilen/nederst på rangstigen/fornuftighetsprofilen. Og hybridversjoner kommer sikkert ikke før det er fy-fy det heller, og alle fordeler er forsvunnet. Det er vel ingen som gidder å kjøpe hybrid (som må drasse rundt på to fremdriftssystemer) om noen år hvis det ikke er er billigere. Veier ikke en GTE-Golf 200 kg mer enn tilsvarende bensinvariant?

Men den nye 1,5 TSI er vel spennende nok den. Noen som har kjørt en bil med den motoren? Finnes den i forskjellige effektuttak, eller 140 hk den eneste?

Hybrid er jo ellers noe tull uansett. Burde aldri ha fått avgiftsreduksjon for biler som kun går 3-4 mil på batteri, og svir av mer bensin enn nødvendig for å drasse rundt på flere hundre kilo batteri resten av veien frem til whatever.

Avgiftene på dieselbiler med stor motor har gått veldig ned fra årsskiftet, mens bensin har gått andre veien. Jeg rakk akkurat å registrere min Scout 180 hk bensin/4x4 før nyttår. Da sparte jeg 11 000 i avgiftsøkning, mens tilsvarende dieselversjon ble 14 000 billigere ( hvis jeg husker riktig). 

Jeg villa vedda på at Karoq'en kommer med 2.0 bensin i 4x4 også. 150 hk er for lite i en 4wd som skal en halvmeter uttafor veien. Tenker de baserer seg på Scout filosofien; 180 hk har 280 Nm i moment og 6DSG til forskjell fra andre Octaviaene med 180 hk, som har 250 Nm og 7DSG. ??

 

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en utrolig merkelig avgiftspolitikk vi har her i landet. Rett og slett uforståelig.

Og 2,0 TSI er jo ideel til Karoq'en (selv med beskjedne 180 hk). Hvis den får rundt 300 Nm, så drar den friskt avgårde, også utenfor asfalten. Maks. moment kommer på lavt turtall, og det er bra hvis veien blir dårlig og bratt.

Litt dumt er det også at Karoq skal få elektrisk parkeringsbrems. Det synes jeg ikke noe om, jeg liker best den gamle, gode metoden å løfte en mekanisk spak som via wirer drar på bremsen. Så kan jeg velge hvor hardt jeg skal ha den på. Da kan jeg også velge å kjøre litt med håndbremsen litt på for å rense bremseskivene bak og varme de litt (kalipperne bak kan sette seg og skivene bli litt oppskrapet på grunn av liten bremsevirkning og skittent område).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sjåføren skrev:

Ja, det er en utrolig merkelig avgiftspolitikk vi har her i landet. Rett og slett uforståelig.

Og 2,0 TSI er jo ideel til Karoq'en (selv med beskjedne 180 hk). Hvis den får rundt 300 Nm, så drar den friskt avgårde, også utenfor asfalten. Maks. moment kommer på lavt turtall, og det er bra hvis veien blir dårlig og bratt.

Litt dumt er det også at Karoq skal få elektrisk parkeringsbrems. Det synes jeg ikke noe om, jeg liker best den gamle, gode metoden å løfte en mekanisk spak som via wirer drar på bremsen. Så kan jeg velge hvor hardt jeg skal ha den på. Da kan jeg også velge å kjøre litt med håndbremsen litt på for å rense bremseskivene bak og varme de litt (kalipperne bak kan sette seg og skivene bli litt oppskrapet på grunn av liten bremsevirkning og skittent område).

Skoda sin 180hk bensinmotor blir en liksom ikke helt klok på synes jeg, for her er det flere forskjellige muligheter alt avhengig av bil, drivverk og girkasse.

I Octavia så er det 1,8/180hk og 250nm med DSG 7 eller manuell girkasse, velger en derimot den samme motoren og 4x4 så får en DSG 6 og 280nm.

Superb har 1,8/180hk og 250nm med DSG 7 (nedsatt nm pga DSG 7 kassa), dessverre så finnes ikke den ikke i Norge med manuell girkasse, for da yter nemlig motoren hele 320nm.

I Kodiaq så er det den nye 2,0/180hk TSi som har 320nm.

 

Helt enig med @Sjåføren, jeg liker også best et vanlig manuelt håndbrekk med wirer, har nå den andre bilen på rad med elektrisk håndbrekk og der er det bråstopp om en skulle dra i den lille bryteren der. Den bruker også litt tid på å slippe opp igjen, så en kontrollert brekksladd på vinteren er bare å glemme, uff og uff, hehe ;) 

Men det verste er som du sier at en ikke kan bremse litt med brekket for å få bort litt rust på bremseskivene bak, om ikke ikke bilen har egen trommel for brekket i tillegg til skivene bak da, for det er noen biler som har det også.  Nå kjører jeg litt med bremsene på og noen harde oppbremsinger etter jeg har vasket bilen for å tørke bremseklosser og få rusten bort fra skivene.

Har lest på Skoda gruppa som er på FB at for i hvert fall Superb, så aktiverer den bremsene om en har på pusserne, slik at bremsene er tørre og yter best mulig. Ser jo at selv i regnvær og våt veg så er felgene tørre (men ikke varme), men har ikke lest det noe annet sted selv (ikke har jeg studert instruksjonsboka fra perm til perm heller), men er det noen som vet noe om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun for å gjøre bilen billigere at de leverer den med 250 NM og pinglekasse, egentlig et håpløst valg.

Tror den kassa (håper) blir faset ut etterhvert, men den har vært med for lenge allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PaulusA skrev:

Det er kun for å gjøre bilen billigere at de leverer den med 250 NM og pinglekasse, egentlig et håpløst valg.

Tror den kassa (håper) blir faset ut etterhvert, men den har vært med for lenge allerede

Helt enig.

Den var helt grei i den forrige bilen min VW Golf 1,4/140hk og 240nm, selv med sine lyter som litt rykkete og nølende ved i gangkjøring og rygging i motbakke, ellers kvikk og rask, og helt fri for driftsproblemer.

Men det blir for dumt når de må sette ned effekten på motoren jeg har, fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren gir, da hadde jeg gladelig betalt litt mer for å få en sterkere DSG kasse eller kunnet valgt den manuelle girkassa som finnes i andre land til denne bilen............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Superb lll skrev:

Helt enig.

Den var helt grei i den forrige bilen min VW Golf 1,4/140hk og 240nm, selv med sine lyter som litt rykkete og nølende ved i gangkjøring og rygging i motbakke, ellers kvikk og rask, og helt fri for driftsproblemer.

Men det blir for dumt når de må sette ned effekten på motoren jeg har, fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren gir, da hadde jeg gladelig betalt litt mer for å få en sterkere DSG kasse eller kunnet valgt den manuelle girkassa som finnes i andre land til denne bilen............

Ja, det forstår jeg godt

Kipt å miste 30 NM også, 10%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, PaulusA skrev:

Enda verre ?

Er glad jeg fikk 340 NM i TDi jeg.., greit med 2 tonn hengervekt

Jeg leste bare 320nm når jeg tittet i brosjyren før jeg bestilte bilen, og la ikke merke til at det stod 250nm i (parentes), det var også synlig nede i tabellen for både forbruk, akselerasjon og beskrevet med med manuelt gir og DSG 7 kasse, så det får jeg ta på egen kappe.

Hadde jeg fått med meg det, så hadde jeg valgt hakket større motor, da hadde det vært 2,0/220hk og 350nm med DSG 6 kasse i stedet. Jeg trenger ikke hestene, men savner mer dreiemoment når jeg har med mye i bilen og vil at ting skal skje uten å komme langt opp på turtelleren. Det fungerer helt greit i dag også, men en vil jo gjerne bestandig ha litt mer enn hva en har. Er det det de kaller for 3 fot syken når det gjelder båt tro......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tittet litt på videoer på YouTube om Karoq, og jeg må si at den tiltaler meg mer og mer. Fine seter som ser ut som de er ergonomisk og gode å sitte i. Også i baksetet, og god plass. Bagasjerommet ser stort ut og lett å utnytte. Ulempen er at det blir høyt opp på toppen og det begrenser sikten bakover!

Det digitale instrumentpanelet ser spennende ut! Mange muligheter for visninger, spesielt bra med blanding av navigasjon og annen nødvendig informasjon.

Litt skuffende at Skoda da fremdeles må ha den manuelle pinnen for å holde panseret oppe. Ikke det at det åpnes så mye, men når alle de moderne nyvinningene og elektrisk åpning/lukking av bakluka er på plass, så kunne de spandert to gassdempere på panseret! Der slo "nederst på rangstigen" til igjen og bilen datt litt gjennom. Da kan man begynne å mistenke at sånne ting som støydemping også er spart på..... igjen.

Uansett, blir spennende å se hvordan den blir priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sjåføren skrev:

Nå har jeg tittet litt på videoer på YouTube om Karoq, og jeg må si at den tiltaler meg mer og mer. Fine seter som ser ut som de er ergonomisk og gode å sitte i. Også i baksetet, og god plass. Bagasjerommet ser stort ut og lett å utnytte. Ulempen er at det blir høyt opp på toppen og det begrenser sikten bakover!

Det digitale instrumentpanelet ser spennende ut! Mange muligheter for visninger, spesielt bra med blanding av navigasjon og annen nødvendig informasjon.

Litt skuffende at Skoda da fremdeles må ha den manuelle pinnen for å holde panseret oppe. Ikke det at det åpnes så mye, men når alle de moderne nyvinningene og elektrisk åpning/lukking av bakluka er på plass, så kunne de spandert to gassdempere på panseret! Der slo "nederst på rangstigen" til igjen og bilen datt litt gjennom. Da kan man begynne å mistenke at sånne ting som støydemping også er spart på..... igjen.

Uansett, blir spennende å se hvordan den blir priset.

Helt enig med deg i dette @Sjåføren, det var et godt og reflektert innlegg etter min mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sjåføren skrev:

Litt skuffende at Skoda da fremdeles må ha den manuelle pinnen for å holde panseret oppe. Ikke det at det åpnes så mye, men når alle de moderne nyvinningene og elektrisk åpning/lukking av bakluka er på plass, så kunne de spandert to gassdempere på panseret!

Er liksom ikke mye SimplyClever i en enkel stang. for å holde panser oppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...