Gå til innhold
djt

Octavia RS 230 eller 4x4?


Anbefalte innlegg

Hei.

I min mangel på besluttsomhet søker litt råd og innspill. Vert på jakt etter en ny familiebil, men av en litt "kul" type og Octavia RS står igjen som nesten eneste alternativt med tanke på utsende, plass, pris og ytelse som kriterier. 

Men klarer helt å lande motortype. RS TSI med 230 hk var helt topp. Bra akselasjon, fart og ytelse. Mye standardutstyr som er ekstrautstyr på de andre RS modellene. 
Andre alternativet er RS med TDI motor, 184hk og 4x4 fremstår som en litt mer fornuftig valg. Firehjulstrekk på vanskelige vinterdager (på Østlandet) og litt snillere på drivstoff. Men i pris nesten samme som RS 230 når tar med en del "nødvendig" ekstrautstyr. 

Setter veldig pris på tilbakemelding da ikke helt klarer å lande dette. 

Endret av djt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, her tror jeg du kan få 50-50 i svar :-)

Du sier det er familiebil, hvor ofte kjører du gassen i bånn og drar til? Hvor ofte har du hitill hatt behov for 4x4?

Selv kjøpte jeg for en stund siden en Audi A5 med nok av hester...etter 6 mnd bruk var jeg tilbake på normalen med cruising i 80 og lette pedal touch.

Har nå en 4x4 som jeg elsker på vinterføret, selvom jeg sikkert hadde klart meg med forhjulstrekk.

Skal dele dette innlegget på Facebook, så får vi se hva andre mener :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1,8 TSI 4x4 med DSG. Aldri i verden om jeg ville hatt en slik motor uten 4x4, ville ikke hatt en mindre motor uten 4x4 for den del. Hvor ofte MÅ du ha 4x4 er spørsmålet mange stiller, og svaret er for mitt vedkommende er nok ikke ofte. Selv om jeg hadde klart meg greit uten 4x4 vil jeg ikke være det foruten. Hvorfor da? Fordi 4x4 er overleget tohjulstrekk. Bare komforten med å kjøre med trekk på alle fire uten at det blinker i antispinn og ESP i hytt og pine gjør det verdt det. Så kan vi legge til stabilitet på vinterføre med mye snø/slaps, tryggheten i at man "alltid" kommer seg fram opp den bratte bakken med vikeplikt for biler fra høyre.... Så er det jo litt morro å ligge litt bredt på vinteren ;)

På sommerføre oppleves bilen særdeles stabil på svingete veier i god fart. 

For min egen del hadde 230 HK RS MED 4x4 vært en kombinasjon jeg kunne vurdert, men uten 4x4 er det ikke noe å tenke på.

For å gjøre deg opp en mening så bør du teste de alternativene du vurderer, dersom du har muligheten til det selvsagt. Får du til å gjøre det under litt krevende forhold er jo det også bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Tusen takk for tilbakemelding. 

endte opp med å bestille en ny Octavia RS med 2l TDI med 4x4. 

Kom litt frem til at fordelene med 4x4 og litt lavere forbruk kom over lille ekstra sportslighet. 

Så bare å vente til Juni så håper det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge ble Racing blue metallic.

Noe dritt og kjøre med og sliter på bilen, men 19" på sommer og 17" hawk på vinter ;)

Får se på tjuning når den begynner å dra på åra og garantien er over. 

Bare å vente til mai/juni ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser at det er gammelt innlegg og at du allerede valgte bil men vil legge til at man må huske på at rs230 vil komme seg bra på vinterføre takket være diffen den har! Den har ikke vanlig diff som andre grevlinger dermed flytter den kraften der den trengs = bra feste om vinteren og kommer seg over "alt" :) og 1.8tsi kan ikke sammenlignes mot 230hk! En går magisk godt samt lyden fra eksosen takket være spjelene som åpner seg ! 

Selv hadde jeg lett valgt 230hk forran både 4x4 og 220hk pga spjelene og diffen framme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...