Gå til innhold
Krissme

Krissmes Kodiaq Ambition 1.4 TSI 150hk 4x4 DSG 2017 Quartz Grey metallic


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er førstereis på forumet og om noen dager også som eier av en Skoda. Min første Skoda blir en Kodiaq Ambition 1.4 TSI 150hk 4x4 DSG 2017 og den er ventet å ankomme allerede til neste uke.
Bilen ble bestilt den 29. mars ( uke 13 ). Fikk halvannen uke senere ( 7. april, uke 14 ) tilbakemelding fra selger om at produksjonsuke ble satt til uke 18, altså begynnelsen av mai, noe som mest sannsynlig ville bety levering i begynnelsen av juni.
For to dager siden fikk jeg vite at det blir levering i midten av neste uke ( uke 22 ), altså i begynnelsen av juni, så nå venter jeg spent!

Spesifikasjon
Skoda Kodiaq Ambition 1.4 TSI 150hk 4x4 DSG 2017
Farge Quartz Grey, metallic

Ekstrautstyr:
Elektrisk bakluke
Kessy nøkkelfri adgang start/stopp
Delingsnett
18" elbrus alu(sommer)
Reservehjul(full størrelse)
Sunset, ekstra mørke sideruter bak
Tilhengerfeste, el.nedfellbart
Defa motorvarmer(vurderer også kupévarmer, men fikk beskjed om at de ikke har tid til å legge til dette i ettertid hos leverandør pga. tidsklemme, så må i så fall inn i ettertid)

Mitt forhold til bil er først og fremst nøkternt, men jeg setter også pris på at fremkomstmiddelet ser bra ut og dekker mine behov når det gjelder plass og løsninger.
Motor og ytstyr er valgt litt på budsjett, og ut i fra behov. Jeg hadde ikke noe ønske om at det skulle være behov et for stort lån, i tillegg er det den første bilen jeg kjøper helt ny!
De første bilene ble lånt hjemme og var av typen Toyota og Mitsubishi, min første og "egen" bil var en Suzuki Baleno stv. deretter ble denne byttet ut med en Subaru Legacy (2007, 2.0 167hk) som nå skal bort. 

Det blir ikke mye trekking av henger, spesielt ikke veldig tunge ting, mest pga. lengde som ikke går inn i bilen tenker jeg. Det blir nok mest sykler på hengerfeste en gang i blant, evt. på taket.
Men jeg er allikevel spent på om motorvalget er ok, ser frem til å teste det ut når bilen er på plass. Men som @Petnub skriver om sin Active med 125hk håper jeg også at 150hk bensin skal duge som en grei familiebil.
Valget falt på bensin av den årsak at den skal brukes i hovedsak som familiebil til levering i barnehage og annen lokal småkjøring, med en og annen langtur og ferietur. Er ikke interessert i partikkelfilter som tettes eller bil som bruker lang tid på å varmes opp, eller alle andre argumenter for å velge bensin. Men draget i en dieselbil skulle jeg gjerne hatt. Men fant ut at for de ca. 27K det koster ekstra for diesel på Ambition kan jeg fylle mye bensin.
Jeg skal bruke den litt til pendling("bare" 9 mil tilsammen t/r jobb, kjører annenhver uke med kollega).

Kodiaq ble absolutt valgt med tanke på plass til barn i baksetet, samt bagasjeplass. Vi så for oss at denne bilen vil bli en mellomting mellom Octavia og Superb hva gjelder bakseteplass og romslighet for bakovervendte bilstoler til to av barna. I tillegg vil barnevogn og annet stash man som småbarnsfamilie drar med seg få forholdsvis god plass i bagasjerommet.
Men vi er mest spente på plassen i bredden, siden vi har tre stk. på hhv. fire måneder, tre år og seks år. Det er jo ingen Ford S-Max, men vi vet at det går, dette fikk vi testet på visningsdag av Kodiaq hos vår forhandler. Bilder av dette kommer på tråden så fort bilstoler er montert.

Endret av Krissme
Fjernet en del overflødig tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Krissme :) 

Gratulerer med flott bil i vente, dette ser jo meget bra ut da. Du har jo tatt med deg det vesentligste her synes jeg. Jeg personlig hadde tatt med meg drivstoffvarmer, Canton lydanlegg og oppvarmet frontrute i tillegg, jeg har dette i min Superb, og det blir aldri en Skoda uten dette utstyret i hvert fall for min del, men det får jo være opptil enhver :) 

Husk at det er en nesten «påtvungen bildetvang» her på forumet når du mottar ny bil da ;)  

Dette var jo en god måte å bli kjent med et nytt medlem på også, flott med info. Skal bli spennende å se hvordan det blir med tre barn i baksetet når to av barna sitter i barnestoler. Det er ikke i alle biler det er en mulighet til å gjøre det. Jeg har en 2016 Superb, men tviler sterkt på at den er bred nok til dette, har jo et «helt hav» av plass til beina og i lasterommet, men det finnes nok helt klart bredere biler enn denne. Vi har to langbeinte tenåringsjenter, og de sitter som på prinsessestoler begge to, hehe........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bra det der @Krissme. Å velge bensin synes jeg er smart gitt både bruksmønster og den politiske stemningen i landet mht diesel. 150 hk holder nok greit. 

Skoda var et fornuftsvalg for meg, men jeg synes bilen har vokst mye siden jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med bestilt bil!

Det virker som du har tenkt godt igjennom bilvalg og utstyr, så så blir neppe overrasket over annet enn hvor behagelig det er med ny bil og mindre bekymringer for hva som kan gå galt! Bensin diesel diskusjon er jo også svært bruksavhengige, og steds avhengig! Så det gjelder å gjøre det man føler er rett! Igjen gratulerer, og ikke lenge igjennom vente nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, ja mye tekst, hehe

Bra at ditt valg er gjennomtenkt. Du får en bra bil og vil savne mere motor først og fremst ved mye last i bilen, selv om jeg er glad jeg fikk 150 TDi i min Octavia

Skulle gjerne hatt en Kodiaq med min Octavia konfig, men AKK for dyr

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Ja,det blir stas med helt ny bil og kjenne på den følelsen. Det begynte å komme litt større påkost på inneværende bil, så det blir behagelig med.en bil som det forhåpentligvis ikke er noe feil med på en del år.

Bilvalget er forholdsvis bevisst,så får man se hvordan det utarter seg. Bor på bygda,så diesel hadde nok vært et godt valg,men har bensin fra før og ser det blir mye småturer. 

Jeg ser absolutt poenget med drivstoffvarmer, oppvarmet frontrute og lydanlegg. Hadde nok kommet godt med,så angrer litt på det. Men gjort er gjort,så får jeg heller se hvordan det fungerer uten og evt. velge det ved neste anledning. 

Er som nevnt spent på plassen i baksetet, men det går i Legacy nå og Kodiaq er bredere enn den. Fikk vite fra selger at Superb er bredere enn Kodiaq,men den har slike vanger/sider ytterst ved dørene(ca samme i Legacy) som gjør at setene ikke blir stående slett mot underlaget. I Kodiaq vil dette bli et mye mindre problem, håper jeg.

Det er en kostnad,absolutt. Gikk noen runder før vi bestilte og landet til slutt på at vi klarer oss med dette i første omgang. 

Bilder skal det bli når bilen er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil @Krissme :) går selv og venter på min, fikk melding fra selger på lørdag at den var klar senest i midten av juni (fikk tidligere antatt levering første uken i juni) så håper å høre noe i løpet av uken :) Her er forresten min hvis du lurer på hva jeg har  bestilt av utstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Karine88 skrev:

Gratulerer!! :)

Takk!  :)

5 timer siden, Ooinaru skrev:

Gratulerer med ny bil @Krissme :) går selv og venter på min, fikk melding fra selger på lørdag at den var klar senest i midten av juni (fikk tidligere antatt levering første uken i juni) så håper å høre noe i løpet av uken :) Her er forresten min hvis du lurer på hva jeg har  bestilt av utstyr osv.

Takk @Ooinaru, hyggelig å "dele" ventetiden ;)

Ser veldig bra ut din også, blir spennende. Nå er det natta på overtid og vel så det her, så er det den store dagen i morgen. 

Kommer nok noen bilder allerede i morgen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krissme skrev:

Takk!  :)

Takk @Ooinaru, hyggelig å "dele" ventetiden ;)

Ser veldig bra ut din også, blir spennende. Nå er det natta på overtid og vel så det her, så er det den store dagen i morgen. 

Kommer nok noen bilder allerede i morgen!

 

Ja det er greit å ha noen å vente "med" :P så bra, blir spennende å se! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Krissme skrev:

Nå er det natta på overtid og vel så det her, så er det den store dagen i morgen. 

Kommer nok noen bilder allerede i morgen!

Se der ja, dette høres jo veldig flott ut @Krissme, gratulerer og lykke til i dag med henting av ny bil i dag :) 

Det er like morsomt hver eneste gang når ventetiden eeeeeendelig er over, vi venter i spenning på bilder av ditt nye vidunder :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bilen kommet hjem og her er noen bilder med utsikt fra svigers sin tomt, måtte innom og vise bilen på vei hjem fra Hamax Auto på Hønefoss. Veldig hyggelige folk som yter god service, takk til de for levering av en super bil!

 

DSC_2425.JPG

DSC_2421.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere bilder kommer her.

 

DSC_2429.JPG

DSC_2430.JPG

DSC_2431.JPG

DSC_2432.JPG

DSC_2434.JPG

DSC_2436.JPG

DSC_2435.JPG

DSC_2433.JPG

DSC_2437.JPG

DSC_2439.JPG

DSC_2438.JPG

DSC_2440.JPG

Takk for det @Superb lll :)

Veldig fornøyd så lang, et ålreit valg av farge og ellers alt av utstyr. 

En hyggelig overraskelse er at min Ambition(og helt sikkert alle andre) ble levert med blindsonevarsler og knapp ved førersete for åpning av el.bakluke. Hyggelig det, slik som også @Petnub opplevde med med enkelte detaljer på sin Kodiaq Active.

Jeg er veldig fornøyd med motorvalg også, jeg merker at det ikke er noen nedtur fra min Subaru Legacy som hadde 167hk. Det fungerte fint på hjemveien med 150hk og turboen hjelper på. 

Bakseteplassen er overveldende! Skal i gang med å sette inn bilstoler så ungene kan innta baksetet i morgen, kommer til å legge ut bilder av det etter hvert.

Eneste valget jeg ser ødelegger litt for min del er reservehjulet som er av typen "normal". Hadde jeg valgt plassbesparende hadde jeg fått noen cm mer bagasjerom. Er jo svært sjelden man har bruk for reservehjulet, men ville gjerne ha et "ordentlig" et. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Flott bil!

En ting jeg tenker på, nok en gang, når skal Skoda begynne å levere med skikkelig mørke vinduer bak. Savner litt mørkere i min Octavia sammenlignet med både Merca, Outbacken og Accorden jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...