Gå til innhold
oktavia_1.8tsi

Plass til nye felger? innpress? Spacere?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal handle felger til bilen min (som jeg ikke har fått enda.) Har søkt en del på nettet men finner ikke ut av hva jeg har plass til, og ettersom jeg ikke har bilen får jeg ikke målt. 

Jeg har funnet et sett jeg tror blir fine på bilen med størrelse 19x9,5 ET 42. Går dette bra? Hvor brede spacere trenger jeg eventuelt? Vil gjerne bestille de så det er klart til jeg får bilen. Det er noe leveringstid på dem.

Takk for svar.

fs29r.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @oktavia_1.8tsi :) 

Jeg har funnet en del forskjellige av den nye Octavia med regnummer, slik at jeg har vært inne på SVV sine nettsider og funnet kjøretøyopplysningene for disse bilene. Og for de jeg har funnet så har de samme opplysningene angående innpress vært like. Dette er hva som står oppgitt på SVV sine nettsider,

593e5ee3e218a_Skjermbilde2017-06-12kl_11_16_21.thumb.png.80138f533b0be934b670a3903d5b2992.png

I følge kjøretøyforskriften §13 punkt 6.1 og 6.2 som omhandler dekk/felg (limer inn skjermbiler av dem her), så kan du gjøre følgende forandringer lovlig,

593e5eee994e6_Skjermbilde2017-06-12kl_11_23_27.thumb.png.f2c6e594c329068e129f381ca4bd257b.png

593e5ef839ee4_Skjermbilde2017-06-12kl_11_24_21.thumb.png.c1be3dc9fd747188944ddacd1dc4a4e2.png

Spacere er noe jeg personlig ville ha unngått, fordi det forandrer trykkpunktet på understell/hjuloppheng, og vil gi økt belastning på det. Så personlig hadde jeg heller funnet felger som hadde riktig innpress, eller i hvert fall kan brukes lovlig uten å benytte spacere, men det er kun min personlige mening. Å forandre litt på innpresset synes jeg bilen kler godt, for på Octavia så synes jeg hjulene er vel langt «inne i hjulbuen» spesielt når det gjelder bakhjulene.

Som nevnt, jeg hadde holdt meg innenfor hva kjøretøyforskriften sier og ikke valgt felger som krever bruk av spacere, men jeg skal ikke legge føringer for hva andre skal velge eller gjøre :) 

 

Artig om du kan gi oss noen detaljer om bilen du har bestilt @oktavia_1.8tsi utstyrsversjons, annet ekstrautstyr, farge, etc,

Lag også gjerne en egen tråd på bilen din her @oktavia_1.8tsi og sett inn noen bilder når du får den :) 

Er det lenge igjen å vente til du får bilen eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Råtøffe felger du tenker på! De kommer til å kle bilen.

Jeg skal ikke være 100% bombastisk med hensyn til dimensjonen du tenker på, men 9,5 brede felger er helt i grenseland for hva som er mulig å få på. Nå har ikke jeg prøvd noe spesielt selv, men jeg tror nok at du vil slite både på innsiden og ute mot skjermene. Jeg har sett at RS 230 TSI har vært satt opp med 9x19, ET38, men her har det nok mye å si om du skal senke, samt dekkdimensjonen du vil ha på. Peronlig synes jeg Octavia må ha senk for å kle 19" når det er lite høyde på gummien, fordi hjulbuene i utgangspunktet står høyt i forhold til dekkene.

Som sagt, så tror jeg du er i kategorien "skohorn" for at dekk og felg skal gå rundt uten å rubbe mot hjuloppheng og skjermer, spesielt i sving og med mye utslag i fjæring. Spacere kan du i utgangspunktet glemme, både fordi disse felgene i 9,5 " bredde allerede stikker langt ut mot skjermkanten, samt at det ikke er lov (og det er gode grunner for akkurat det).

Keep us informed!

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du når frem til  noen som har prøvd den dimensjonen på tilsvarende bil, ang SVV så er det som @Superb lll sier visse regler og holde seg til, men jeg har personlig aldri i mine leve år brydd meg nevneverdig med dette, og har gått bra så langt :) Er det plass er det tøft :P Vet desverre ikke hva som er plass på din, men leste en del om min superb, og fant flere som hadde så bredt som 10" rundt hele på den, selv har jeg bare hatt 9,5" på den! Men du kan faktisk klare å måle deg frem selv. Finne forskjell på innpresset på felgen di har, og legg til bredden på felgen/dekket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg er ikke helt sikker, men ganske, og tror at spacere er forbudt for vanlige gatebiler. Tror det isåfall må godkjennes spesielt

Du KAN bruke spacere, men bare for å bringe felger med feil innpress innenfor lovlig avvik, +/- 7,5 mm pr side.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke akkurat hva SVV henger seg mest opp i, om sporvidden er forandret mer enn 7,5mm pr side og/eller det er montert spacere, så der kan jeg godt både være enig og forstå hva @Salcin mener. Synes bare det var greit å vise til hva regelverket faktisk sier, for det er det ikke alle som er klar over, ikke at det faktisk er noe som heter kjøretøyforskriften engang, hehe............ ;) 

 

Det er mye kunnskap blant mange av medlemmene her på forumet som du ser av innleggene i tråden din @oktavia_1.8tsi, men i Skoda gruppa på FB , så er vel nesten hvert tredje spørsmål gjennomsnittelig ang senking og/eller dekk/felg kombinasjoner, så det kan hende at du kan få enda flere «kreative» løsninger der i tillegg til de du allerede har fått her. For der er det mange som gjør mye med spes Octavia.

Så det kan kanskje være en idé å ta en liten titt der @oktavia_1.8tsi, eller muligens også stille spørsmålet direkte der, om du ikke føler at du har fått helt det rette svaret eller løsningen her enda. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

Vurdere strekt å skifte ut de sorte 18" bbs felgene mine.

Takler ikke sorte felger.

Har funnet ett sett nær meg her, som jeg tror kan gjøre seg på bilen.

Noen som har 19" på octavia?

Passer vel uten problemer disse? Zito - Felg 8"x19" - Boltsirkel 5x112 - ET45 med dekk 235/35 R19.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104384853

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De passer.

Men pass på: du trenger senterringer. Mersche har 66(komma-noe) senterhull, mens Skoda har 57,1 mm. Og så har jeg hørt at Mershe har en annen diameter på boltene og/eller annen kon? Litt usikker, men greit å sjekke opp før man får fullt av postkasser i skjegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bolter og ringer er jeg klar over.

Har avtale til helga, i morgen ettermiddag eller lørdag.

Håper på å få prøvemontere 2stk for å se utseende og sjekke klarininger mot understell osv.

Er jeg fornøyd montere de 2 siste og ta en liten testrunde for ikke å få skjegget i postkassa før evt kjøp. ?

Er 25 minutter unna meg så er ikke lange turen.

Kan forresten nevne at min er levert med lavere understell.

Men noen andre som har 19 på octavia, som har erfaringer å dele?

 

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld.

Vart vist nye felger på bilen ja.

Har skiftet, ble litt mørkt så skal ta noen bilder i morgen. Så poster bilder i morgen når det blir lyst.

Men gjorde seg ja, passa smekke bra. God plass med 46ET  og 8 tommers bred felg.

 

Moderatorer, tråden post ditt bilde av superb 3  med bilder av uorginale felger.

Kunne ikke den tråde  vært døpt om til " Post bilder av felgene på din skoda"  istedet ?

Eller bør vi ha det kategorisert som ""Post bilder av felgene på din "fabia"octavia"superb" osv""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ken skrev:

Kunne ikke den tråde  vært døpt om til " Post bilder av felgene på din skoda"  istedet ?

Så bra at det ordnet seg! Jeg har selv kjørt mange mil og tatt ferge for å kjøpe brukte felger, som viste seg å være i mye dårligere forfatning enn på bilder og beskrivelse. Prisen sto da ikke til tilstanden, så da ble det ikke kjøp.

Du kan jo starte en slik tråd du, og begynne med dine nye (og gamle felger forsåvidt). Så skal jeg følge opp med mine.

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 12.6.2017 den 11.49, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @oktavia_1.8tsi :) 

Jeg har funnet en del forskjellige av den nye Octavia med regnummer, slik at jeg har vært inne på SVV sine nettsider og funnet kjøretøyopplysningene for disse bilene. Og for de jeg har funnet så har de samme opplysningene angående innpress vært like. Dette er hva som står oppgitt på SVV sine nettsider,

593e5ee3e218a_Skjermbilde2017-06-12kl_11_16_21.thumb.png.80138f533b0be934b670a3903d5b2992.png

I følge kjøretøyforskriften §13 punkt 6.1 og 6.2 som omhandler dekk/felg (limer inn skjermbiler av dem her), så kan du gjøre følgende forandringer lovlig,

593e5eee994e6_Skjermbilde2017-06-12kl_11_23_27.thumb.png.f2c6e594c329068e129f381ca4bd257b.png

593e5ef839ee4_Skjermbilde2017-06-12kl_11_24_21.thumb.png.c1be3dc9fd747188944ddacd1dc4a4e2.png

Spacere er noe jeg personlig ville ha unngått, fordi det forandrer trykkpunktet på understell/hjuloppheng, og vil gi økt belastning på det. Så personlig hadde jeg heller funnet felger som hadde riktig innpress, eller i hvert fall kan brukes lovlig uten å benytte spacere, men det er kun min personlige mening. Å forandre litt på innpresset synes jeg bilen kler godt, for på Octavia så synes jeg hjulene er vel langt «inne i hjulbuen» spesielt når det gjelder bakhjulene.

Som nevnt, jeg hadde holdt meg innenfor hva kjøretøyforskriften sier og ikke valgt felger som krever bruk av spacere, men jeg skal ikke legge føringer for hva andre skal velge eller gjøre :) 

 

Artig om du kan gi oss noen detaljer om bilen du har bestilt @oktavia_1.8tsi utstyrsversjons, annet ekstrautstyr, farge, etc,

Lag også gjerne en egen tråd på bilen din her @oktavia_1.8tsi og sett inn noen bilder når du får den :) 

Er det lenge igjen å vente til du får bilen eller?

 

Hei igjen. Lovlig sent svar på meg, men takk for alle svar. Jeg endte opp med å handle felgene og senket bilen 40mm. Det var absolutt ikke behov for noe spacere, i hvert fall ikke bak, her er det akkurat(!) plass. Foran kunne blitt penere med 5mm spacere, men jeg lar det være som det er nå. Syntes den kunne vært enda lavere for estetikkens skyld, men da er den jo ikke så praktisk og bruke lenger. Den er faktisk i overkant lav nå på vinteren fordi den jo er enda lavere med vinterhjul, og subber hvis veien er veldig sporete. Et par parkeringshus jeg også styrer unna!? Det gjør like vondt hver gang det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst slik at Facelift av Octavia har bredere sporvidde bak enn pre-FL. Det ser mye bedre ut hjulene ligger lengre ut, men jeg vet ikke hva forskjellen utgjør.

Bilen ser kanonbra ut, men hva mener du med at bilen er lavere med vinterhjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er visst slik at Facelift av Octavia har bredere sporvidde bak enn pre-FL. Det ser mye bedre ut hjulene ligger lengre ut, men jeg vet ikke hva forskjellen utgjør.

Bilen ser kanonbra ut, men hva mener du med at bilen er lavere med vinterhjul?

Takk :-) Nei den er jo nå senket 40mm. Vinterhjulene har mindre dimensjon som gjør at den blir en del lavere enn med sommerhjulene. Vurderte og sette på de andre fjørene før vinteren men ble ikke noe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235/35-19 har jeg og det er innafor fem prosenten. Litt pluss mener jeg å huske, speedometer har 1km/t feilmargin mener jeg no. 

Synes det såg ut på bildene dine at det var mye gummisider ja. 235/40-19 bli nok for stor rulleomkrets ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...