Gå til innhold
Esm86

Haldex og kombinert hjulsett?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Noen som har erfaringer med kombinert hjulsett (bredere dekk og felg bak enn foran) på Skoda med 4x4 (haldex) Hvilken dimensjoner kjører dere på eventuelt?

Er snakk om Superb 2016. 

 

Takk for svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Esm86 :) 

Jeg har lest en del om dette tidligere, og det er i grunnen bare enkelte Mercedes modeller og BMW (som jeg husker akkurat nå) som er godkjent med dette, om de er levert med forskjellig dimensjoner foran og bak fra fabrikk.

Skal du gjøre dette lovlig så må bilen vises og få ført dette inn i vognkortet, akkurat hva som kreves for det er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener å huske at det krevdes godkjenningspapirer fra bilimportør/fabrikk (Møller/ Skoda i dette tilfellet), og/eller TÜV papirer i tillegg, så det var en omfattende prosess.

Jeg søkte om dette for en arbeidskollega til Passat den gangen, og han endte bare med maks bredde på felg og dekk likt på begge akslingene, fordi det (etter hans mening) ble for mye jobb å få dette godkjent. Jeg vil tro at et seriøst dekkverksted kan gi deg bedre og mer utfyllende svar enn dette her om du tar en tlf til et slikt, for det er som sagt en liten stund siden jeg undersøkte litt om dette.

Det er absolutt enklest om bilen er levert slik fra fabrikk, men det er det ikke så veldig mange bilmerker eller modeller som det er slik på. Det er gjerne de litt mer påkostede BMW (type M-modeller/M-line/Sportline), Mercedes (Type AMG) etc, (akkurat hvordan det er med Audi type RS, S og S-line vet jeg ikke) som har dette, men det er svært sjeldent på mer type standard/familiebiler etter hva jeg klarte å lese meg til. Det er ingen umulighet som sagt, men det krever nok litt innsats for at det skal være godkjent, men om det er noe du er ute etter er jo en helt annen sak........... ;) 

Noen spesiell grunn til at du vurderer dette, annet enn at det skiller seg litt ut eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Esm86. Jeg har en eller annen plass lest at max. forskjell i rulleomkrets på hjula kan være inntil 4% med Haldex. Jeg kan ikke gå god for dette, jeg klarer ikke ta igjen hvor jeg fant dette. Men det var i forbindelse med at jeg hadde dekk med forskjellig slitasjegrad foran og bak, og ble litt nysgjerrig på hvordan Haldex fungerer. 

Uansett er det best for Haldex-koblingen at det er minst mulig forskjell på rulleomkretsen.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...