Gå til innhold
Core2Duo

Skjulte veiperler i Norge?


Anbefalte innlegg

Liker å ta meg kjørerturer i ny og ned, og nå har jeg jo også snart ferie, så da må det jo planlegges litt hva man eventuelt skal gjøre. Jeg har jo kjørt de fleste av nasjonale turistvegene, hvertfall de som ligger nedenfor Trondheim. Jeg har da selvfølgelig lyst til å kjøre de nordover i fra Trondheim også, men det spørs om det blir i år. 

Iallefall, finnes det noen andre fine, skjulte veiperler, eller noe lignende utenom disse nasjonale turistvegene? Tar gjerne en overnatting også, om det trengs. :) Tindevegen blant annet er en vei jeg har funnet, som ser ganske så fin ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur nordover fra Trondheim anbefales så absolutt!

Jeg har kjørt mye i Nordland/Troms/Finnmark i arbeid og trives veldig godt der, hyggelige og hjelpsomme folk er det overalt og.

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SigurdH skrev:

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.
 

Kystriksveien er helt klart en vei jeg har lyst til å kjøre, ja. Men blir nok ikke i år, da man må ta seg god tid oppover, ifølge flere. 6-7 ferger er det vel også. Det må selvfølgelig bli med flere overnattinger oppover. :) 

 

9 timer siden, Håvard skrev:

Om du er lysten på en tur til sør-vestlandet, så er suleskarvegen fin.

Denne veien så interessant ut! Takk for tips. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da vi skulle kjøre Trondheim-Bergen nå i sommer, så la jeg like godt inn en tur opp Trollstigen på løypa. Mye artige veier på Vestlandet må jeg si, men Trollstigen var for meg en heftig opplevelse, og definitivt noe jeg vil anbefale for alle. 

Norge er et flott land å kjøre i, og sålenge man klarer å ikke irritere seg over bobiler og andre saktekjørende, går det helt greit. Heldigvis er 1,8 TSien kvikk å komme seg forbi. B|

Det finnes dårlig vei i dette landet, men det finnes definitivt mye flotte veier også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollstigen og Geiranger er veldig flotte steder, ja! Er noen turer ved Ålesund, da jeg har familie oppi der. Da kjører jeg alltid Geiranger (sommerstid, når det er åpent iallefall). E6 og E136 blir kjedelig å kjøre til tider. Da er fine, svingete og smale veier med nydelig utsikt førstevalget mitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen. Den er flere hakk mer spektakulær enn Trollstigen. Fraråder å kjøre der med større henger. Og det bør være fint vær om du skal få føle på høydeskrekken. 

Der er det også ganske kurant å bo en natt på DNT hytta som ligger langs veien, og ta en liten fjelltur eller to mens du er der.

 

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket. Er fordelaktig å ha noe ekstra bakkeklaring. Størsteparten av veien er grusvei. Koster 50kr i bommen mener jeg

 

Endret av tronna
Tilføye info og video
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 7/26/2017 at 7:38 PM, tronna said:

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen.

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, euphoria skrev:

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Jeg har også kjørt på sydsiden i forbindelse med fjelltur til Dovre. Godt utgangspunkt for denslags, men selve kjøreturen på nordsiden er av et helt annet kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2017 den 19.38, tronna skrev:

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket.

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Core2Duo skrev:

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Jeg kjørte en BMW 2 serie GT. De er litt høye, og jeg hadde ikke problemer. Men det er mye hull i veien, og kan fort renne vekk mye grus dersom det er kraftig nedbør, noe som kan ta litt tid før det blir reparert. Tipper de er relativt flinke til å vedlikeholde veien, men man bør være forberedt på at det kan være dårlig. Jeg tror du vil klare deg med en senka superb, men du blir nødt til å kjøre veldig rolig hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...