Gå til innhold
Salcin

Vårshine på 1,2,3


Anbefalte innlegg

Nå som tiden er her! Foreslår og legge inn ett lite forslag til ett innlegg med ett forslag av en god vårvask/vårshine etter en hard vinter for bilene fulle av asfaltflekker, bremse-/piggdekkstøv, og annen trafikkfilm....

Bilene er fulle av "flekker" som sitter godt! Og trenger langt bedre vedlikehold enn vanlig vask for å bli klare til en ny runde med voks etc. Det trengs også ulike produkter for å fjerne det som sitter i lakken... Kan også legge til att det lønner seg og ikke begynne med en veldig møkkete bil, slik att produktene må jobbe med unødvendig støv, enkel shit...

1: Begynn med en avfetting/forvask som fjerner asfalt, oljeflekker fra vindu og ned! F.eks. Mac124 Prickbort (http://bilnerden.no/mac-124-prickbort?gclid=CIXDxOHLtNECFVtJGQod9YsH3A), denne virker best på en tørr bil... Fåes kjøpt i de fleste nettbutikker for bilprodukter, Statoil og  ellers har Rusta ofte tilbud på denne til 29kr literen.. La den virke noen minutter, men ikke tørke.

2: Legg også en forvask som Bilthamber surfex-HD (http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd) på hele bilen som er rimelig alternativ, og som utvannes etter hva den skal brukes til! Bland den gjerne 1:5 når bilen skal få ny beskyttelse. Ellers er denne fin svakt blandet som 1:30 eller noe til hverdagsvask.. Det er alltid lurt med forvask foran enhver berøringsvask da man får fjernet mest mulig løs skjitt... Denne har de fleste  nettbutikker for bilprodukter.

3: Spyl bilen

4: Bruk forsvask som fjerner metallpartiklene.. Bilt Hamber Korrosol (eks http://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol),  eller Iron-X er gode produkter som fjerner det aller meste av piggdekkstøvet og bremsestøvet som har grodd seg fast i lakken! Bruk den gjerne på tørrest mulig bil, denne må heller ikke tørke inn på bilen.. Fåes kjøpt på bilxtra og de fleste nettbutikkene for bilpleie..

5: Spyl bilen

6: Håndvask slik du pleier :-), Gjerne med bøtte med Grit Guard

7: Nå er det igjen minimalt i lakken... Men for å fjerne det absolutt siste bruk claybar! Her finnes mange alternativer, men husk godt med clay lube. Bruk clay bare dersom du skal polere... Skal du bare legge voks, hopp over punkt7,8 og 9..

8:  Vask bilen godt og nøye med bilshampoo og svamp/vaskehanske.Og tørk den med en god egnet mikrifiberklut.

9: Polere bilen? Bruk helst med maskin, da får du absolutt best resultat. Her finnes det mange gode produkter, fra Scholl, Rupes, Menzerna, 3M og mange fler! 3M er lett å bruke da poleringsputer og korken på de forskjellige flaskene har like farger for best resultat! Skal du lese mer om dette, anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/ , Der er det en fin guide til å polere med maskin!

10: Legg beskyttelse! Voks, coat etc... Voks er enkelt for dem fleste av oss å legge, og er veldig hyggelig og legge på, og buffe av.... Lukter godt og blir kronen på verket! Bør legges vår og høst,... Gjerne en gang midt på sommeren dersom du er over snittet interessert, men husk å gjøre forarbeide t.o.m. Punkt 6 dersom du bare skal legge beskyttelse uten polering! Det finnes mange gode vokser, men Autoglym HD wax (https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-high-definition-wax-box/) og Swissvax Shield (https://bilpleiekongen.no/produkt/swissvax-shield-voks-200-ml/#reviews) er 2 rimelige alternativer med god holdbarhet... 

11: Nyt synet av bilen, og merk hvor lett det er å vaske etterpå :-)

Håper dette var en enkel liste fra en som er litt interessert i bilpleie, men ikke er noen guru :-)

Edit: Legger ved en link for en kjapp fremgangsmåte som like gjerne virker på vår som sommer, videoen har samme fremgangsmåte som beskrevet over,  men da uten polering. I noen tilfeller valg  av produkt fra andre leverandører, men her velger du etter hvilken nettbutikk du handler på, for forskjellene er minimale!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. mars 2016 at 1.02, Tor2r skrev:

I min lille verden ville jeg brukt clay også før voks. Samt clay etter håndvask

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Salcin skrev:

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Det som ikke går av etter iron-x, prickbort, og 2stk håndvask....'det tror jeg ikke løsner av å legge voks og buffe heller... Da må det nok clay til... Og bruker jo dessuten å være svært minimalt igjen til clay uansett etter en sånn vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som latmanns sealer anbefaler jeg å teste Carpro Hydro2. Når du har vasket bilen så sprayer du på denne sealern på våt bil og spyler kjapt av. Bilen blir blank som fy og vannet preller av som vann på gåsa, det er helt rått. Lakken blir helt glatt slik at bilen blir lett å holde ren etter påføring. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det varer lenge på tak og panser, men ikke like lenge på sidene. Uansett er det så lett å legge at jeg gjør det omtrent hver andre eller tredje vask. Tok litt hydro2foam på forrige uke når jeg vasket og i dag spylte jeg bare av bilen så var den ren :) Absolutt anbefalt å teste, jeg er fast bruker og har brukt det på bilen siden den var ny. 

 

Bilde av bilen etter berøringsvask med hydro2foam for en uke siden og skylling med høytrykk i dag. Siden vask forrige helg har jeg kjørt ca 70 mil.

image.jpeg

image.jpeg

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert supert å bruke i tillegg til, som en ekstra beskyttelse som også hjelper grund voks/sealer... Men tror ikke jeg kun ville gått for denne løsningen.. For poenget er vel å få en bil som er fin i lakken!

Så dersom man legger godt arbeid i å vaske godt ned en bil og helst polerer den... Så er det så utrolig lite jobb å legge en voks som holder lenge! Pluss att det er jo den største kos jobben man kan ha innen bilpleie!

Men som sagt, sikkert fint å bruke i tillegg... Da holder sansynligvis voksen lenger også siden den får såpass med hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 3.5.2016 den 14.00, Tor2r skrev:

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Så bra! Scholl S30 gir flott avslutning på lakken den, testet forøvrig Scholl S20 black, som er en komplett enstegspolering/korrigering i sommer! Og denne overrasket! Den korrigerte greit vekk det som måtte vekk, og etterlatte ett resultat som var godt veldig bra! Tenkte var greit å nevne i forhold til S30 som ikke korrigerer noe særlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg holder meg nok til samme oppskrift :) Grundig nedvask, og en runde med scholl s20 black (regner jeg med holder på ny bil :P) som forøvrig er en helt fantastisk enstegs med DA maskin, etterfulgt av Swissvax Shield på karosseri og Swissvax Autobahn på felger :) Ser veldig frem til å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke akkurat denne, men denne kommer vel i gruppen: quick detailer eller noe sånt tror jeg. Har selv en som heter "Optimum no rinse"

Jeg har selv brukt den mellom vasker dersom bilen har vært LETT skitten på sommerstid. Aldri på vinter da. Er vel litt voks eller liknende i den som gir litt glans.

Eller er dette en liknende som @CitizenX bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...