Gå til innhold
Sjåføren

Merkelig klukkelyd


Anbefalte innlegg

Etter at bilen har stått stille i 2 uker i carporten så skulle den brukes til/fra jobben i dag i varmt sommervær. Når jeg parkerte hjemme i ettermiddag hørte jeg en merkelig klukke-lyd i sona på sida bak på blen. Det var klukk-klukk-klukk-klukk, og det gav seg ikke heller. Tilslutt kom jeg til at det måtte komme bra bensinlokket. Når jeg åpnet det, var det skikkelig overtrykk og det luktet skikkelig bensin (selv i halvåpen carport).

Jeg tok altså bilen fra beskyttet område og nattetemperaturen har vel vært ned mot 12 grader. Idag har det vært 26 grader og steikende sol.

MEN: Skal det ikke være tanklufting som utligner trykkforskjell på grunn av forbruk og temperaturforskjell? Noen som har erfart det samme? Octavia 2015 1,8 TSI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært overrasket noen ganger når jeg skal fylle bensin på bilen, hvor mye det freser i det jeg lukker opp tanklokket på bensinstasjonen. Men har ikke akkurat tenkt over det sånn som deg - og heller ikke merket noe slikt klukke-lyder som du beskriver. 

Har ikke samme bil som deg, men det er vel noe av det samme systemet når man kommer til drivstoff og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Core2Duo skrev:

Har vært overrasket noen ganger når jeg skal fylle bensin på bilen, hvor mye det freser i det jeg lukker opp tanklokket på bensinstasjonen. Men har ikke akkurat tenkt over det sånn som deg - og heller ikke merket noe slikt klukke-lyder som du beskriver. 

Litt fresing når jeg åpner bensinlokket er ikke uvanlig, men jeg har aldri opplevd slik klukking. Ganske lett å høre både inni bilen og utenfor. Jeg trodde først det var bensinen som skvalpet frem og tilbake i tanken, men det sluttet ikke av seg selv. Tanken er omtrent 3/4 full. Kanskje det kan høres i den lille snutten. 

MOV_3845.mp4

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske tilsvarende lyder i en gammel bil, men for mange år siden. Er nok et typisk bensin bil, full tank, varme, problem. Vil tro at det forsvinner ved å bruke opp bensinen og fylle tanken igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er slike ting som gjør at en liker måten en blir behandlet og tatt vare på ja, helt enig med deg @Sjåføren :) 

Selv har jeg hatt et par tilsvarende opplevelser, når jeg kjøpte bilen så ble de felgene jeg skulle ha som sommerfelger levert på vinterhjula, og når de byttet over dekka til riktige felger, så ble det noen små merker i lakken på felgene der de fjernet de avbalanseringsvektene de hadde limet fast, så spurte jeg om jeg kunne få en lakkstift e.l. slik at jeg kunne ta vare på felgene å ikke få salt ned i de ripene, for det ville jo bare korrudere på sikt. Løsningen her, selgeren sa til meg, kom ned med felgene og vinterdekka dine til høsten, så får du nye felger og vinterdekk av oss, så fikser vi de felgene og benytter de på vår dem.vogn.

Tildekningsgardina for lasterommet begynte å bli veldig treg og ville nesten ikke rulle seg tilbake i det hele tatt, de bestilte en ny til meg og den fungerte jo meget bra,  bortsett fra en liten skranglelyd som hørtes i ny og ne, løsningen på det var at jeg fikk enda en ny men denne gangen fra en utstillingsbil, slik at de bare kunne bestille en ny til den, i stedet for at jeg måtte kjøre frem og tilbake igjen.

Slike ting gjør jo at en føler seg godt tatt vare på som kunde og at en slik service blir lagt merke til av meg som kunde. Løsningene kom hele tiden fra selger og kundemottaker, så jeg burde ikke spørre etter eller be om noe som helst. Slik har det ikke bestandig vært på andre steder jeg har handlet biler tidligere, og det er jo bl.a. en av årsakene til at jeg ikke bare har holdt meg til et merke heller...........

Men her frister det så absolutt å bli Skodaeier ved neste bilbytte også, spørs bare om de har den rette bilen for meg, mitt behov/ønske og ikke minst min lommebok, men det tror jeg ikke det blir lett å få andre steder heller. Så Skoda har nok gode odds her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig her, sånne fikse, lette, kjappe løsninger på ting hjelper. Gjerne at man slipper å mase om det!

På min tidligere nye Hyundai, som det var masse sånne irriterende småfeil med så opplevde jeg veeeldig god service. Det var aldri noe spørsmål om å ikke ta det på garantien. De demonterte nesten hele innsiden av bilen på jakt etter en skranglelyd, fikk selv sett bilen helt uten dash :) Til slutt fant de en revnet "gummipakning" som var årsaken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...