Gå til innhold
KnutG

Dekk og felg til Superb 2016


Anbefalte innlegg

Har kjøpt Superb, 2016 mod, med 20 toms felger med 255/35 dekk. Er veldig liten klaring til skjermen når vogn og bagasje er på plass. 

Lurer på om eg skal gå for 18 eller 19 toms felg med hhv 235/45 eller 235/40. Nokon som har erfaring med dette i forhold til komfort og evt støy?

Haster litt då eg allereie er ute på ferietur og føler eg må køyre forsiktig. 

Endret av KnutG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @KnutG :) 

Jeg har Superb 2016 Styleutgaven, og jeg kjører på std dimensjonen som den bilen er levert med, både på sommer -og vinterhjul. Dvs 235/45-18", da blir den nok litt mer komfortabelnår den er fullastet og en evt. kjører på litt dårlige veier. Det eneste jeg kan klage på er støy fra dekkene, men det er dekkmerket sin skyld og ikke bilen. Min bil er levert med Pirelli Cinturato P7 som gjerne Skoda blir levert med fra fabrikk, og det er ikke optimalt etter min mening.

Så skal du gjøre noen forandringer her, så velg dekk av god kvalitet, det vil hjelpe stort med tanke på støy fra dekk. Jeg har nå prøvet 2 andre Superb'er med andre dekk en med GoodYear og en med Nokian, der hadde den ene bilen 235/45-18" og den andre 235/40-19", og fellesnevneren for negge var at de gikk roligere enn den jeg har. Merket ikke så mye til at jeg kjørte på 19" i stedet for 18" som jeg er vant til, men kjørte kun på slette veier uten bagasje....... Jeg synes at Superb kler 19" bedre med tanke på utseendet, men om en kjører med mye last og på litt dårlige veier, så er det nok litt mer komfort med 18" hjul.

Skulle jeg kjøpt ny Superb i dag så hadde jeg vurdert 19" i utg.pkt., men jeg hadde nok tatt en liten runde i tenkeboksen før jeg avgjorde det når det gjelder sommerdekk, ang. vinterdekk så synes jeg 235/45-18" er en helt ypperlig kombinasjon, og jeg har kun forhjulstrekk.

Vet ikke om dette hjalp deg noe @KnutG, men det er i hvert fall mine erfaringer etter 1 år og 4 mnd, og ca 32.000km med min Superb :) 

 

EDIT:

Her er forøvrig min bil med de hjula jeg har (med både sommer -og vinterhjul),

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, KnutG skrev:

Har kjøpt Superb, 2016 mod, med 20 toms felger med 255/35 dekk. Er veldig liten klaring til skjermen når vogn og bagasje er på plass. 

Lurer på om eg skal gå for 18 eller 19 toms felg med hhv 235/45 eller 235/40. Nokon som har erfaring med dette i forhold til komfort og evt støy?

Haster litt då eg allereie er ute på ferietur og føler eg må køyre forsiktig. 

Superb L&K m 19" Phonix originalfelger. Passer bilen veldig godt. Sporsikker og fin. Har ikke kjørt Superb med 17 eller 18" Har gjort unna snaut 18' km siden 2. mai. Kjempefornøyd.

 

 

BECFBE45-D439-4E00-A705-690E270943EA.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på bredden på felgen, er dette en av bilene jeg har sett i Skoda gruppa på Facebook med 10" bredde på felgene, så er det nok veldig begrenset hvor mye smalere dekka kan være. Det vil bli (etter min mening) en stygg strekk i dekksidene, og som er veldig upraktisk i forhold til «litt beskyttelse» av felgkantene. Dette vil jo også gi enda lavere dekk og mindre komfort, skal dekket bli smalere og profilen høyere, så hjelper det nok ikke så mye på klaringen heller vil jeg tro, uten at jeg har fasiten på akkurat det.............

Bra med forslag @PaulusA, men om felgene er så breie som jeg antar, så er det nok ikke noen annen vei å gå enn å velge en helt annen felg -og dekkdimensjon enn hva @KnutG har her.

Hadde vært artig om det kunne bli opplyst om hvilken bredde felgene her hadde, og hvilket innpress de hadde også, for da har vi kanskje litt flere muligheter til å treffe riktig når vi kommer med forslag..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for all del, men heldigvis så er akkurat det helt frivillig, hehe ;) 

Jeg er såpass gammeldags at jeg vil/skal ha dekk som er bredere enn felgene, ikke bare for at de beskytter kantene på felgene litt bedre, men også for at jeg synes det ser bedre ut, men du verden så mange av de litt yngre som har helt andre meninger enn meg der :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Håvard skrev:

Kjørte 9x18" med 215/40/18 bak på astran jeg hadde før.. var ikke mye dekk som beskytta felgkanten der ;) 

på superb er jeg godt fornøyd med 19" på 235 brede dekk.. men ikke mye strekk her..

Hehe, nei der var det vel mer felg enn dekk på Astraen høres det ut som ja ;) Din Superb derimot er satt opp slik jeg synes er fint/sprekt :) 

Ser flere av unggutta/lærlingene på jobben også velger utrolig brede felger og vesentlig smalere dekk, og samtlige av dem har jo nå ødelagte felgkanter. Akkurat det har nok flere årsaker, men det ser ikke pent ut (etter min mening), hverken med den strekken i dekket eller de ødelagte felgene.

Jeg liker godt brede felger, men da synes jeg at dekka også bør passe til dem, altså at dekkene er enda bredere slik at det ser mest mulig naturlig ut. At den såkalte «tyskerstuken» har gjort sitt inntog innen styling av bil er vel så, men det blir ikke på en bil jeg skal ha i hvert fall ;) 

Her har de vel tatt det litt vel langt, men jag klarer bare ikke å se hva som kan være hverken sprekt eller tøft med noe slikt som på dette bildet. Men som nevnt tidligere, jeg er tydeligvis en gammel mann når det gjelder dette her.......... 59706eb1b5272_Skjermbilde2017-07-20kl_10_47_21.thumb.png.eebd79e80d24cd1562cc7d5b1ac21a24.png

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 0.46, KnutG skrev:

Har kjøpt Superb, 2016 mod, med 20 toms felger med 255/35 dekk. Er veldig liten klaring til skjermen når vogn og bagasje er på plass. 

Lurer på om eg skal gå for 18 eller 19 toms felg med hhv 235/45 eller 235/40. Nokon som har erfaring med dette i forhold til komfort og evt støy?

Haster litt då eg allereie er ute på ferietur og føler eg må køyre forsiktig. 

Har ikke erfaring med annet enn 19 tommers felger og 235/40 på min Superb Sportline og det er en komfortabel kombinasjon. Hva støy angår så er vel ikke Pirellidekkene som kommer originalt de aller beste, men det kan man jo unngå ved å kjøpe andre dekk. Når man skal ned en dimensjon på felgene må man jo kjøpe andre dekk også.

Kan legge inn et bilde litt senere av hvordan bilen ser ut med denne kombinasjonen.

Om du ønsker 19 tommers felger så har jeg et sett Superb Sportline originalfelger (Vega antrasitt) til salgs. Ligger under rubrikken "Kjøp og salg". (Se bilde under)

IMG_2467.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du sier det er liten klaring, men dekkene går jo "innover" da bilen lesses opp. Er det så liten klaring att det går borti skjermbue? Eller så er det jo ikke fare så lenge det ikke subber borti. Fordelen mer Superb er jo att den ikke har noe kant under skjermen, så dekkene kan ligge temmelig langt ut uten att det er noe problem. Sansynligvis kan du bare gå ned til 245 bredde, så du 5 mm lenger inn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...